Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Systemy informacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informacyjne
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Emma Kusztina <Emma.Kusztina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emma Kusztina <Emma.Kusztina@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacji o: bazy danych, hurtownie danych, Internet, Zarządzanie przedsiębiorstwem, struktura organizacyjna, konstrukcja i technologia produktu/usługi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Świadomie dobierać rozwiązania sprzętowe i systemowe do wymagań poszczególnych środowisk pracy systemu informatycznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie strony WWW na określony temat dla określonej grupy odbiorców.4
T-L-2Opracoanie metadanych4
T-L-3Opis strony w postaci XML6
T-L-4Przygotowanie DTD i XML Schema6
T-L-5Transformacja XSLT10
30
wykłady
T-W-1Metody projektowania Systemów Informacyjnych i sposoby reprezentacji wyników projektowania w celu ich oceny i redagowania do momentu rozpoczęcia budowy( sposoby opisu struktury i schematów funkcyjnych Systemów Informacyjnych - modelowanie referencyjne)10
T-W-2Inżynieria wiedzy jako instrument projektowania i budowy Systemów informacyjnych. Wiedza ekspercka.8
T-W-3Ontologia dziedzinowa a ontologia zadaniowa - sposób opisu zakresu kompetencji, wymaganych na określonym stanowisku pracy.4
T-W-4System ekspertowy jako metoda wspierania specjalisty na określonym stanowisku pracy przy konieczności podejmowania decyzji w warunkach niepewności (niejawne zależności pomiędzy parametrami otoczenia i parametrami operacji technologicznych)8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie projektu strony20
A-L-3konsultacje2
A-L-4przygotowanie się do zajęc laboratoryjnych7
59
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie systemu eksperckiego15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
A-W-5konsultacje2
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2matoda praktyczna: ćwiczenie laboratoryjne + projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-2Ocena formująca: Ocena zadania projektowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O2/6_W01
Student posiądzie wiedzę w zakresie analizy, identyfikacji, modelowania i projektowania systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych w poligrafii
ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W03T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O2/6_U01
Student potrafi dobierać rozwiązania sprzętowe i systemowe środowiska pracy systemu informatycznego do wymagań w poligrafii i produkcji wydawnictw elektronicznych
ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U19, ZIP_1A_U24, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U29T1A_U01, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-5, T-L-1, T-L-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O2/6_W01
Student posiądzie wiedzę w zakresie analizy, identyfikacji, modelowania i projektowania systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych w poligrafii
2,0Student nie zna podstawowych pojec zwiazanych z dziedzina systemów informacyjnych
3,0Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych
3,5Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do prostych zadan projektowych
4,0Student posiada podstawowa wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych.
4,5Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych.
5,0Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do róznych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych i je rozwiazaywac.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O2/6_U01
Student potrafi dobierać rozwiązania sprzętowe i systemowe środowiska pracy systemu informatycznego do wymagań w poligrafii i produkcji wydawnictw elektronicznych
2,0Student nie potrafi opisac typowego dokumentu za pomoca standardu XML.
3,0Student potrafi opisac typowy dokument za pomoca standardu XML.
3,5Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML.
4,0Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML wraz z DTD
4,5Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML wraz z DTD oraz przygotowac XSLT.
5,0Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML wraz z XML Schema oraz przygotowac XSLT.

Literatura podstawowa

  1. Zbigniew Fryźlewicz, Adam Salamon, Podstawy architektury i technologii usług XML sieci WEB, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  2. Probst Gilbert, Raub Steffen, Romhardt Kai, Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kazimierz Perechuda, Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie strony WWW na określony temat dla określonej grupy odbiorców.4
T-L-2Opracoanie metadanych4
T-L-3Opis strony w postaci XML6
T-L-4Przygotowanie DTD i XML Schema6
T-L-5Transformacja XSLT10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody projektowania Systemów Informacyjnych i sposoby reprezentacji wyników projektowania w celu ich oceny i redagowania do momentu rozpoczęcia budowy( sposoby opisu struktury i schematów funkcyjnych Systemów Informacyjnych - modelowanie referencyjne)10
T-W-2Inżynieria wiedzy jako instrument projektowania i budowy Systemów informacyjnych. Wiedza ekspercka.8
T-W-3Ontologia dziedzinowa a ontologia zadaniowa - sposób opisu zakresu kompetencji, wymaganych na określonym stanowisku pracy.4
T-W-4System ekspertowy jako metoda wspierania specjalisty na określonym stanowisku pracy przy konieczności podejmowania decyzji w warunkach niepewności (niejawne zależności pomiędzy parametrami otoczenia i parametrami operacji technologicznych)8
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie projektu strony20
A-L-3konsultacje2
A-L-4przygotowanie się do zajęc laboratoryjnych7
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie systemu eksperckiego15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
A-W-5konsultacje2
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O2/6_W01Student posiądzie wiedzę w zakresie analizy, identyfikacji, modelowania i projektowania systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych w poligrafii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Świadomie dobierać rozwiązania sprzętowe i systemowe do wymagań poszczególnych środowisk pracy systemu informatycznego.
Treści programoweT-W-1Metody projektowania Systemów Informacyjnych i sposoby reprezentacji wyników projektowania w celu ich oceny i redagowania do momentu rozpoczęcia budowy( sposoby opisu struktury i schematów funkcyjnych Systemów Informacyjnych - modelowanie referencyjne)
T-W-3Ontologia dziedzinowa a ontologia zadaniowa - sposób opisu zakresu kompetencji, wymaganych na określonym stanowisku pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojec zwiazanych z dziedzina systemów informacyjnych
3,0Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych
3,5Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do prostych zadan projektowych
4,0Student posiada podstawowa wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych.
4,5Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych.
5,0Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do róznych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych i je rozwiazaywac.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O2/6_U01Student potrafi dobierać rozwiązania sprzętowe i systemowe środowiska pracy systemu informatycznego do wymagań w poligrafii i produkcji wydawnictw elektronicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U19potrafi zidentyfikować i rozwiązać podstawowy problem techniczny, technologiczny lub organizacyjny związany z procesem produkcji
ZIP_1A_U24ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U29ma umiejętności w zakresie doboru prostych systemów usprawniania i automatyzacji procesów produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Świadomie dobierać rozwiązania sprzętowe i systemowe do wymagań poszczególnych środowisk pracy systemu informatycznego.
Treści programoweT-L-5Transformacja XSLT
T-L-1Przygotowanie strony WWW na określony temat dla określonej grupy odbiorców.
T-L-4Przygotowanie DTD i XML Schema
Metody nauczaniaM-2matoda praktyczna: ćwiczenie laboratoryjne + projekt
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisac typowego dokumentu za pomoca standardu XML.
3,0Student potrafi opisac typowy dokument za pomoca standardu XML.
3,5Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML.
4,0Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML wraz z DTD
4,5Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML wraz z DTD oraz przygotowac XSLT.
5,0Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML wraz z XML Schema oraz przygotowac XSLT.