Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Praktyczne aspekty inżynierii finansowej - Przedmiot obieralny III:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyczne aspekty inżynierii finansowej - Przedmiot obieralny III
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,20,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 0,80,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien dobrze posługiwać sie excelem lub podobnym arkuszem obliczeniowym, wskazana, choć nie wymagana, jest znajomość prostego programowania w środowisku Matlab. Wskazana jest wiedza z zakresu podstaw statystyki i rachunku prawdopodobieństwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mozliwosciami indywudualnego inwestowania za pomocą platform brokerskich i maklerskich. Uswiadomienie trudności w budowaniu modeli predykcyjnych, ryzyka towarzyszącego inwestowaniu, klasyfikowaniu tej kompetencji jako charakterystycznego zachowania w społeczeństwie informacyjnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy budowy systemu inwestycyjnego w srodowisku WItrader. Proste strategia. Inwetowanie on-line.6
T-L-2Cwiczenia prostych operacji - otwieranie pozycji, zamykanie, zlecenia odroczone, proste strategie percepcyjne - w srodowisku metatrader4
T-L-3Pisanie i testowanie własnych skryptów w mgl-45
15
wykłady
T-W-1Przesłania Kiyosaki o inwestowaniu i oszczędzaniu. Emocje na giełdzie – fazy rozwoju emocjonalnego gracza. Internet a rozwój rynków OTC.2
T-W-2Forex – międzynarodowy rynek walutowy – 6 pytan Parnesa. Forex – pojecia podstawowe, pozycja, zlecenie, świeca, dźwignia, spread. Platformy brokerskie – przykłady – oanda, xtb.2
T-W-3Oprogramowanie dla platform – tradestation, metatrader. Akwizycja danych.2
T-W-4Strategie inwestycyjne a modele prognostyczne. Przegląd metod AI dla Foreksu, metody oparte na wnioskowaniu indukcyjnym i metody oparte na zdarzeniach (przyczynach i skutkach).6
T-W-5Zarządzanie ryzykiem na platformie brokerskiej. Idee tradingu automatycznego.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Testowanie wybranej platformy brokerskiej5
A-L-2Badania on-line wybranych startegii inwestycyjnych, w tym takze strategii własnych.10
A-L-3Udział w zajęciach15
30
wykłady
A-W-1Przygotowanie wybranej prezentacji związanej z handlem na giełdzie lub platformie brokerskiej.8
A-W-2Przygotowanie sprawozdania nt własnych rezultatów handlu4
A-W-3Prowadzenie obserwacji własnych strategii. Poszukiwanie rozwiązań w sieci i w literaturze.10
A-W-4Udział w zajęciach15
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją strategii inwestycyjnych. Narzędzia w formia prezentacji on-line wybranej platformy brokerskiej. Krótkie wystapienia wybranych studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Studenci oceniani sa za bieżącą aktywność i stopień zrozumienia mechnizmów i narzedzi brokerskich. Zasady i kryteria ocen podane są na pierwszych zajeciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/03/05_W01
Wiedza z zakresu inżynierii finansowej - to podstawowe definicje prostych i złozonych operacji wykonywanych na platformach. Student winien zrozumieć zasady i zależności statystyczne wpływajace na ryzyko zarzadzania srodkami. Winien zapoznać sie z prostymi strategiami i rozumieć zasadniczą róznicę pomiedzy startegiami natury ekonomicznej a strategiami technicznymi zwłaszca opartymi na transormacjach w dziedzinie częstotliwosci.
ZIP_1A_W01, ZIP_1A_W04, ZIP_1A_W05T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/03/05_U01
Student ma umiejetnmości posługiwania sie wybrana platformą brokerską i umie zbudować i obserwować własna strategie inwestycyjną. Student bardziej dociekliwy i pracowity może posiąść umiejetności kodowania w jednym z jezyków dedykowanych dla platform np. mql4 lub EL.
ZIP_1A_U02, ZIP_1A_U04, ZIP_1A_U18, ZIP_1A_U14, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U16T1A_U01, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U15InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-L-2, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/03/05_K01
Student rozumie szanse i zagrożenia, które stwarza wiedza i umiejetność wykorzystania platformy brokerskiej. Posiada pokorę wobec złożonych nierozwiązywalnych w sposób analityczny zadań. Uswiadmia sobie, że dysponuję ważna kompetencją społeczną odpowiedzialności za kierunki inwestowania własnych środków.
ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K06, ZIP_1A_K08T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/03/05_W01
Wiedza z zakresu inżynierii finansowej - to podstawowe definicje prostych i złozonych operacji wykonywanych na platformach. Student winien zrozumieć zasady i zależności statystyczne wpływajace na ryzyko zarzadzania srodkami. Winien zapoznać sie z prostymi strategiami i rozumieć zasadniczą róznicę pomiedzy startegiami natury ekonomicznej a strategiami technicznymi zwłaszca opartymi na transormacjach w dziedzinie częstotliwosci.
2,0Student nie rozumie podstawowych zasad inwestowania na giełdzie przez internet. Nie rozrónia relacji pomiedzy zyskiem a ryzykiem. Nie zna zadnej apilkacji brokerskiej.
3,0Student umie posługiwać się aplikacjami internetowymi słuzacymi do inwestowania. Rozumie ryzyko. Zna podstawy kodowania w jednym z jezyków specjalistycznych.
3,5Student potrafi wyjasnić zależność zysku od ryzyka i umiejetność te rozumie jako ważną kompetencję społeczną. Umie zaprojektować i napisać prosty skrypt w jezyku mql4, EL lub matlab.
4,0Student rozumie pojecie strategii inwestycyyjnej i umie stworzyć i zakodować prosty przykład. Student wie, że żródłem inspiracji mogą być zarówno elementu natury technicznej jak i fundamentalnej. Wie, że strategie mozna implementować na wybranej platformie internetowej.
4,5Student rozumie potzrebe dostosowywania własnych i obcych strategii do zmiennego rynku. Umie ooptymalizować parametry. Stosuje rózne kryteria pomiaru jakosci inwestowania. Student wie, że inne jest podejscie do inwestowania oparte na tradyjnym dziennym handlu i inne w handlu automatycznym.
5,0Student posiada wszystkie ww kompetencje i realizuje je w sposób tewórczy. Umie wyjasniac złożone problemy handlu automatycznego. Wie jak opracować i wdrożyc strategię algotradingu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/03/05_U01
Student ma umiejetnmości posługiwania sie wybrana platformą brokerską i umie zbudować i obserwować własna strategie inwestycyjną. Student bardziej dociekliwy i pracowity może posiąść umiejetności kodowania w jednym z jezyków dedykowanych dla platform np. mql4 lub EL.
2,0Student nie posiada umiejetności obsługi żadnej platformy inwestycyjnej.
3,0Student potrafi wskazać wybrana platforme inwestycyjną.
3,5Student w trakcie zajeć utworzył konto demo w wybranej platformie internetowej. Zna podstawy kodowania w wybranyym jezyku.
4,0Student sprawnie obsługuje w trybie półautomatycznym wybarna platforme internetową. Umie napisać skrypt do handlu automatycznego.
4,5Student umie testować własne skrypty, implementować swoje strategie.
5,0Student umie uruchomić własny sktrypt, umie optymalizować parametry.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/03/05_K01
Student rozumie szanse i zagrożenia, które stwarza wiedza i umiejetność wykorzystania platformy brokerskiej. Posiada pokorę wobec złożonych nierozwiązywalnych w sposób analityczny zadań. Uswiadmia sobie, że dysponuję ważna kompetencją społeczną odpowiedzialności za kierunki inwestowania własnych środków.
2,0Student nie odróznia inwestowania od totolotka
3,0Student wie co to ryzyko inwestycyjne
3,5Student potrafi obliczyć ryzyko i zysk. Potrafi wytłumaczyc ryzyko.
4,0Student zna zagrozenia dla procesów inwestowania przez internet
4,5Student posiada ugruntowaną kompetencję odpornosci na nieracjonalne oferty inwestycyjne, zwłaszcza internetowe.
5,0Student traktuje umiejetność obliczania ryzyka, zwłaszcza tego, wynikajacego z ofert internetowych, jako ważna kompetencję społeczną charakterystyczną dla członka społeczeństwa cyfrowego.

Literatura podstawowa

  1. Van Tharp K., Giełda, wolność, pieniądze., Biblioteka Inwestora, Warszawa, 2000
  2. Faith C., Droga Żółwia, Warszawa, 2011
  3. Zalewski G., Kontrakty terminowe w praktyce, Dom Maklerski Bossa, Warszawa, 2010
  4. Krutsinger J., Sekrety mistrzów, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy budowy systemu inwestycyjnego w srodowisku WItrader. Proste strategia. Inwetowanie on-line.6
T-L-2Cwiczenia prostych operacji - otwieranie pozycji, zamykanie, zlecenia odroczone, proste strategie percepcyjne - w srodowisku metatrader4
T-L-3Pisanie i testowanie własnych skryptów w mgl-45
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przesłania Kiyosaki o inwestowaniu i oszczędzaniu. Emocje na giełdzie – fazy rozwoju emocjonalnego gracza. Internet a rozwój rynków OTC.2
T-W-2Forex – międzynarodowy rynek walutowy – 6 pytan Parnesa. Forex – pojecia podstawowe, pozycja, zlecenie, świeca, dźwignia, spread. Platformy brokerskie – przykłady – oanda, xtb.2
T-W-3Oprogramowanie dla platform – tradestation, metatrader. Akwizycja danych.2
T-W-4Strategie inwestycyjne a modele prognostyczne. Przegląd metod AI dla Foreksu, metody oparte na wnioskowaniu indukcyjnym i metody oparte na zdarzeniach (przyczynach i skutkach).6
T-W-5Zarządzanie ryzykiem na platformie brokerskiej. Idee tradingu automatycznego.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Testowanie wybranej platformy brokerskiej5
A-L-2Badania on-line wybranych startegii inwestycyjnych, w tym takze strategii własnych.10
A-L-3Udział w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie wybranej prezentacji związanej z handlem na giełdzie lub platformie brokerskiej.8
A-W-2Przygotowanie sprawozdania nt własnych rezultatów handlu4
A-W-3Prowadzenie obserwacji własnych strategii. Poszukiwanie rozwiązań w sieci i w literaturze.10
A-W-4Udział w zajęciach15
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/03/05_W01Wiedza z zakresu inżynierii finansowej - to podstawowe definicje prostych i złozonych operacji wykonywanych na platformach. Student winien zrozumieć zasady i zależności statystyczne wpływajace na ryzyko zarzadzania srodkami. Winien zapoznać sie z prostymi strategiami i rozumieć zasadniczą róznicę pomiedzy startegiami natury ekonomicznej a strategiami technicznymi zwłaszca opartymi na transormacjach w dziedzinie częstotliwosci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
ZIP_1A_W04ma widzę z zakresu planowania i przeprowadzania prostych eksperymentów badawczych (w tym symulacji komputerowej)
ZIP_1A_W05zna postawowe metody sztucznej inteligencji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mozliwosciami indywudualnego inwestowania za pomocą platform brokerskich i maklerskich. Uswiadomienie trudności w budowaniu modeli predykcyjnych, ryzyka towarzyszącego inwestowaniu, klasyfikowaniu tej kompetencji jako charakterystycznego zachowania w społeczeństwie informacyjnym.
Treści programoweT-W-2Forex – międzynarodowy rynek walutowy – 6 pytan Parnesa. Forex – pojecia podstawowe, pozycja, zlecenie, świeca, dźwignia, spread. Platformy brokerskie – przykłady – oanda, xtb.
T-W-1Przesłania Kiyosaki o inwestowaniu i oszczędzaniu. Emocje na giełdzie – fazy rozwoju emocjonalnego gracza. Internet a rozwój rynków OTC.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją strategii inwestycyjnych. Narzędzia w formia prezentacji on-line wybranej platformy brokerskiej. Krótkie wystapienia wybranych studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci oceniani sa za bieżącą aktywność i stopień zrozumienia mechnizmów i narzedzi brokerskich. Zasady i kryteria ocen podane są na pierwszych zajeciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych zasad inwestowania na giełdzie przez internet. Nie rozrónia relacji pomiedzy zyskiem a ryzykiem. Nie zna zadnej apilkacji brokerskiej.
3,0Student umie posługiwać się aplikacjami internetowymi słuzacymi do inwestowania. Rozumie ryzyko. Zna podstawy kodowania w jednym z jezyków specjalistycznych.
3,5Student potrafi wyjasnić zależność zysku od ryzyka i umiejetność te rozumie jako ważną kompetencję społeczną. Umie zaprojektować i napisać prosty skrypt w jezyku mql4, EL lub matlab.
4,0Student rozumie pojecie strategii inwestycyyjnej i umie stworzyć i zakodować prosty przykład. Student wie, że żródłem inspiracji mogą być zarówno elementu natury technicznej jak i fundamentalnej. Wie, że strategie mozna implementować na wybranej platformie internetowej.
4,5Student rozumie potzrebe dostosowywania własnych i obcych strategii do zmiennego rynku. Umie ooptymalizować parametry. Stosuje rózne kryteria pomiaru jakosci inwestowania. Student wie, że inne jest podejscie do inwestowania oparte na tradyjnym dziennym handlu i inne w handlu automatycznym.
5,0Student posiada wszystkie ww kompetencje i realizuje je w sposób tewórczy. Umie wyjasniac złożone problemy handlu automatycznego. Wie jak opracować i wdrożyc strategię algotradingu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/03/05_U01Student ma umiejetnmości posługiwania sie wybrana platformą brokerską i umie zbudować i obserwować własna strategie inwestycyjną. Student bardziej dociekliwy i pracowity może posiąść umiejetności kodowania w jednym z jezyków dedykowanych dla platform np. mql4 lub EL.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U02ma umiejętności w zakresie eksploatacji oraz nadzorowania obiektów i systemów zarządzania operacyjnego
ZIP_1A_U04ma umiejętności w zakresie pomiaru i analizy podstawowych zjawisk fizycznych związanych z procesami oraz systemami produkcji w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIP_1A_U18potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty (w tym pomiary i symulacja komputerowa), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z eksperymentów
ZIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
ZIP_1A_U16ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mozliwosciami indywudualnego inwestowania za pomocą platform brokerskich i maklerskich. Uswiadomienie trudności w budowaniu modeli predykcyjnych, ryzyka towarzyszącego inwestowaniu, klasyfikowaniu tej kompetencji jako charakterystycznego zachowania w społeczeństwie informacyjnym.
Treści programoweT-L-1Podstawy budowy systemu inwestycyjnego w srodowisku WItrader. Proste strategia. Inwetowanie on-line.
T-L-3Pisanie i testowanie własnych skryptów w mgl-4
T-W-3Oprogramowanie dla platform – tradestation, metatrader. Akwizycja danych.
T-L-2Cwiczenia prostych operacji - otwieranie pozycji, zamykanie, zlecenia odroczone, proste strategie percepcyjne - w srodowisku metatrader
T-W-4Strategie inwestycyjne a modele prognostyczne. Przegląd metod AI dla Foreksu, metody oparte na wnioskowaniu indukcyjnym i metody oparte na zdarzeniach (przyczynach i skutkach).
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją strategii inwestycyjnych. Narzędzia w formia prezentacji on-line wybranej platformy brokerskiej. Krótkie wystapienia wybranych studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci oceniani sa za bieżącą aktywność i stopień zrozumienia mechnizmów i narzedzi brokerskich. Zasady i kryteria ocen podane są na pierwszych zajeciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejetności obsługi żadnej platformy inwestycyjnej.
3,0Student potrafi wskazać wybrana platforme inwestycyjną.
3,5Student w trakcie zajeć utworzył konto demo w wybranej platformie internetowej. Zna podstawy kodowania w wybranyym jezyku.
4,0Student sprawnie obsługuje w trybie półautomatycznym wybarna platforme internetową. Umie napisać skrypt do handlu automatycznego.
4,5Student umie testować własne skrypty, implementować swoje strategie.
5,0Student umie uruchomić własny sktrypt, umie optymalizować parametry.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/03/05_K01Student rozumie szanse i zagrożenia, które stwarza wiedza i umiejetność wykorzystania platformy brokerskiej. Posiada pokorę wobec złożonych nierozwiązywalnych w sposób analityczny zadań. Uswiadmia sobie, że dysponuję ważna kompetencją społeczną odpowiedzialności za kierunki inwestowania własnych środków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K06ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ZIP_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technnicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektach działalności inżynierskiej;podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mozliwosciami indywudualnego inwestowania za pomocą platform brokerskich i maklerskich. Uswiadomienie trudności w budowaniu modeli predykcyjnych, ryzyka towarzyszącego inwestowaniu, klasyfikowaniu tej kompetencji jako charakterystycznego zachowania w społeczeństwie informacyjnym.
Treści programoweT-W-5Zarządzanie ryzykiem na platformie brokerskiej. Idee tradingu automatycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją strategii inwestycyjnych. Narzędzia w formia prezentacji on-line wybranej platformy brokerskiej. Krótkie wystapienia wybranych studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci oceniani sa za bieżącą aktywność i stopień zrozumienia mechnizmów i narzedzi brokerskich. Zasady i kryteria ocen podane są na pierwszych zajeciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie odróznia inwestowania od totolotka
3,0Student wie co to ryzyko inwestycyjne
3,5Student potrafi obliczyć ryzyko i zysk. Potrafi wytłumaczyc ryzyko.
4,0Student zna zagrozenia dla procesów inwestowania przez internet
4,5Student posiada ugruntowaną kompetencję odpornosci na nieracjonalne oferty inwestycyjne, zwłaszcza internetowe.
5,0Student traktuje umiejetność obliczania ryzyka, zwłaszcza tego, wynikajacego z ofert internetowych, jako ważna kompetencję społeczną charakterystyczną dla członka społeczeństwa cyfrowego.