Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Metody zarządzania i sterowania jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody zarządzania i sterowania jakością
Specjalność inżynieria jakości i zarządzanie
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 45 3,00,34egzamin
laboratoriaL6 15 1,00,33zaliczenie
projektyP6 15 2,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu zarządzania jakością

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z narzędziami i metodami zarządzania i sterowaniaj jakością
C-2Ukształtowanie umiejętności identyfikowania i analizowania problemów jakości z wykorzystaniem poznanych metod i narzędzi
C-3Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie i rozwiązywanie zadań z 7 "tradycyjnych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością4
T-L-2Rozwiązywanie zadań z 7 "nowych" narządzi zarzadzania jakością3
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z metodą SPC2
T-L-4Rozwiązywanie zadań związanych z metodą Poka -Yoke2
T-L-5Rozwiązywanie zadań związanych z metodą AWO2
T-L-6Rozwiązywanie zadań związanych z metodą Kaizen i 5S2
15
projekty
T-P-1Wprowdzenie do projektu2
T-P-2Konsulatacje odnośnie przygotowania sprawozdania z projektu składającego się z dwóch części: I. część pierwsza dotyczy wykorzystania metody QFD oraz narządzi wspomagających jej przeprowadzenie; II. część druga obejmuje wykonanie analizy FMEA przy wykorzystnaiu diagamu Ishikawy i innych narzędzi zarządznia jakością oraz wykorzystaniu metod: Kaizen, 5S, Poka-Yoke lub innych znanych do określenie działań zapobiegaczych. Proejkt wykonywany w grupach 2-3 osobowych11
T-P-3Prezentacja sprawozdania z projektu2
15
wykłady
T-W-1Metody organizatorskie jakościowe i ilościowe (14 narzędzi zarządzania i sterowania jakością)6
T-W-2Analiza ryzyka (analiza przyczyn i skutków wad FMEA, analiza drzewa niezdatności FTA)6
T-W-3Rozwinięcie funkcji jakości QFD3
T-W-4Metoda Kaizen3
T-W-5Metoda 5S3
T-W-6Metoda SPC3
T-W-7Metoda Poka-Yoke3
T-W-8Metoda SMED3
T-W-9Metoda Analizy Wartości Organizacji3
T-W-10Metoda Just in Time3
T-W-11Metoda Taguchi`ego3
T-W-12Planowanie jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania.3
T-W-13Procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-L-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
30
projekty
A-P-1Przygotowanie sprawozdania z części I projektu16
A-P-2Przygotowanie sprawozdania z II częścii projektu25
A-P-3Przygotowanie prezentacji z projektu i jej prezentacja4
A-P-4Udział w zajęciach dydaktycznych15
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach45
A-W-2Przygotowanie do egzaminu43
A-W-3Udział w egzaminie2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: ćwiczenia przedmiotowe, studia przypadków
M-3Projekty: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć w postaci ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena formująca: Ocena etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studentów projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte.
S-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmującej rozwiązanie zadania problemowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O5/1_W01
Student potrafi scharkateryzować 7 tradycyjnych narzędzi zarządzania i sterowania jakością
ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W15T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1M-1S-3
ZIP_1A_O5/1_W02
Student potrafi scharkateryzować 7 "nowych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością
ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1M-1S-3
ZIP_1A_O5/1_W03
Student potrafi scharkateryzować podstawoe metody i techniki zarządzania i sterowania jakością m.in.: 5S, Kaizen, SMED, Poka-Yoke, AWO
ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W03T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-3
ZIP_1A_O5/1_W04
Student zna procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów.
ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W15T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-13M-1S-3
ZIP_1A_O5/1_W05
Student zna etapy planowanie jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania.
ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W15T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-12M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O5/1_U01
Sudent ma umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz w kontekście zarządzania jakością
ZIP_1A_U08, ZIP_1A_U09, ZIP_1A_U23T1A_U01, T1A_U10InzA_U03C-2T-L-3, T-P-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-P-2M-2, M-3S-5, S-1, S-2, S-4
ZIP_1A_O5/1_U02
student ma umiejętność identyfikacji i analizy problemów jakości przy wykorzystaniu poznanych narzędzi i metod
ZIP_1A_U08, ZIP_1A_U09, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U22T1A_U01, T1A_U04, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07C-2T-L-2, T-L-3, T-P-3, T-L-6, T-L-1, T-P-2, T-L-4, T-L-5M-3, M-2S-1, S-2, S-4, S-5
ZIP_1A_O5/1_U03
Student ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U17T1A_U02, T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-3T-L-6, T-P-2, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-P-3, T-L-4M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O5/1_K01
Potrafi myśleć w sposób kreatywny przy wyborze i zastosowaniu metod i narzędzi zarządzaniai i sterowania jakością
ZIP_1A_K07T1A_K06InzA_K02C-3, C-2T-P-3, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-3, M-2S-4, S-1, S-2
ZIP_1A_O5/1_K02
Ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
ZIP_1A_K03T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-3T-P-2, T-P-3, T-P-1M-3S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O5/1_W01
Student potrafi scharkateryzować 7 tradycyjnych narzędzi zarządzania i sterowania jakością
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości
3,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi zarządzania i sterowania jakością
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości oraz potrafi w analityczny sposób porównać kilka z nich
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości oraz potrafi je w analityczny sposób porównać.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości oraz potrafi je w analityczny sposób porównać, a także podać przykłady wykorzystania
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości oraz potrafi je w analityczny sposób porównać ich efektywności w rozwiazywaniu róznych problemów jakościowych, a także podać przykłady wykorzystania w praktyce przemysłowej, usługowej, administracyjnej z jednoczesnym podaniem uzasadnienia wyboru.
ZIP_1A_O5/1_W02
Student potrafi scharkateryzować 7 "nowych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych" narzędzi zarzadzania i sterowania jakością
3,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych"narzędzi zarzadzania i sterowania jakością
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych"narzędzi zarzadzania i sterowania jakością oraz potrafi w analityczny sposób porównać kilka z nich
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych"narzędzi zarzadzania i sterowania jakością oraz potrafi je w analityczny sposób porównać.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych"narzędzi zarzadzania i sterowania jakością oraz potrafi je w analityczny sposób porównać, a także podać przykłady wykorzystania
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych"narzędzi zarzadzania i sterowania jakością oraz potrafi je w analityczny sposób porównać ich efektywności w rozwiazywaniu róznych problemów jakościowych, a także podać przykłady wykorzystania w praktyce przemysłowej, usługowej, administracyjnej z jednoczesnym podaniem uzasadnienia wyboru.
ZIP_1A_O5/1_W03
Student potrafi scharkateryzować podstawoe metody i techniki zarządzania i sterowania jakością m.in.: 5S, Kaizen, SMED, Poka-Yoke, AWO
2,0Student nie potrafi scharkateryzować podstawowych metod i technik zarządzania i sterowania jakością
3,0Student potrafi scharkateryzować podstawowe metody i technik zarządzania i sterowania jakością takie jak: 5S, Kaizen, QFD, FMEA
3,5Student potrafi scharkateryzować wszytkie omawiane metody i technik zarządzania i sterowania jakością.
4,0Student potrafi scharkateryzować wszytkie omawiane metody i technik zarządzania i sterowania jakością oraz potrafi w analityczny sposób porównać kilka z nich
4,5Student potrafi scharkateryzować wszytkie omawiane metody i technik zarządzania i sterowania jakością oraz potrafi w analityczny sposób porównać je ze sobą.
5,0Student potrafi scharkateryzować wszytkie omawiane metody i technik zarządzania i sterowania jakościąoraz potrafi w analityczny sposób porównać ich efektywności w rozwiazywaniu róznych problemów jakościowych, a także podać przykłady praktycznego wykorzystania.
ZIP_1A_O5/1_W04
Student zna procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów.
2,0student nie potrafi wymienić i opisać kroków procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów
3,0student potrafi wymienić i opisać kroki procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów
3,5student potrafi wymienić i na prostym przykadzie podanym na wykładzie opisać kroki procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów.
4,0student potrafi wymienić i na wybranym przykadzie opisać kroki procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów.
4,5student potrafi wymienić i na dowolnym przykadzie opisać kroki procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów.
5,0student potrafi wymienić i na dowolnym przykadzie opisać kroki procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów. Zauważa implikacje jakie wynikaja ze żle zaprojektowanego systemu obiegu informacji i dokumentów w przedsiębiorstwie.
ZIP_1A_O5/1_W05
Student zna etapy planowanie jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania.
2,0student nie potrafi wymienić i opisać etapów planowania jakości
3,0student potrafi wymienić i opisać wybrane etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania
3,5student potrafi wymienić i opisać wszystkie etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania
4,0student potrafi wymienić i na przykładzie z wykładu opisać etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania.
4,5student potrafi wymienić i na dowolnym przykładzie opisać etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania
5,0student potrafi wymienić i na dowolnym przykładzie opisać etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania. Zna podstawowe błedy jakie sa popełniane w procesie planowania jakości.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O5/1_U01
Sudent ma umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz w kontekście zarządzania jakością
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności interpretacji uzyskanych wyników analizy w kontekście zarządzania jakością przy wykorzystaniu wybranych narzędzi zarządzania i sterowania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O5/1_U02
student ma umiejętność identyfikacji i analizy problemów jakości przy wykorzystaniu poznanych narzędzi i metod
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności identyfikacji i analizy problemów wykorzystując wybrane narzędzia zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O5/1_U03
Student ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności pracy w zespołach lub indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O5/1_K01
Potrafi myśleć w sposób kreatywny przy wyborze i zastosowaniu metod i narzędzi zarządzaniai i sterowania jakością
2,0
3,0Student wykazuje się kreatywnością przy wyborze i zastosowaniu metod i narzędzi zarządzaniai i sterowania jakością.Potrafi odnajdywać podstawowe zależności i powiązania pomiędzy różnymi narzędziami i metodami sterowania jakością.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O5/1_K02
Ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
2,0
3,0Student posiada kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt. Rozumie rolę każdego uczestnika w realizowanym projekcie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A.Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
  2. A.Hamrol, W.Mantura, Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2005
  3. J.Łuczak, A.Matuszak-Flejszman, Metody i techniki zarządzania jakością. Kompedium wiedzy, Quality Progress, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. J. Sęp, A. Pacana, Metody i narzędzia zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2001
  2. R.Karaszewski, Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością, Wydawnictwo” Dom Organizatora”, Toruń, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie i rozwiązywanie zadań z 7 "tradycyjnych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością4
T-L-2Rozwiązywanie zadań z 7 "nowych" narządzi zarzadzania jakością3
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z metodą SPC2
T-L-4Rozwiązywanie zadań związanych z metodą Poka -Yoke2
T-L-5Rozwiązywanie zadań związanych z metodą AWO2
T-L-6Rozwiązywanie zadań związanych z metodą Kaizen i 5S2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowdzenie do projektu2
T-P-2Konsulatacje odnośnie przygotowania sprawozdania z projektu składającego się z dwóch części: I. część pierwsza dotyczy wykorzystania metody QFD oraz narządzi wspomagających jej przeprowadzenie; II. część druga obejmuje wykonanie analizy FMEA przy wykorzystnaiu diagamu Ishikawy i innych narzędzi zarządznia jakością oraz wykorzystaniu metod: Kaizen, 5S, Poka-Yoke lub innych znanych do określenie działań zapobiegaczych. Proejkt wykonywany w grupach 2-3 osobowych11
T-P-3Prezentacja sprawozdania z projektu2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody organizatorskie jakościowe i ilościowe (14 narzędzi zarządzania i sterowania jakością)6
T-W-2Analiza ryzyka (analiza przyczyn i skutków wad FMEA, analiza drzewa niezdatności FTA)6
T-W-3Rozwinięcie funkcji jakości QFD3
T-W-4Metoda Kaizen3
T-W-5Metoda 5S3
T-W-6Metoda SPC3
T-W-7Metoda Poka-Yoke3
T-W-8Metoda SMED3
T-W-9Metoda Analizy Wartości Organizacji3
T-W-10Metoda Just in Time3
T-W-11Metoda Taguchi`ego3
T-W-12Planowanie jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania.3
T-W-13Procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów3
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć13
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-L-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie sprawozdania z części I projektu16
A-P-2Przygotowanie sprawozdania z II częścii projektu25
A-P-3Przygotowanie prezentacji z projektu i jej prezentacja4
A-P-4Udział w zajęciach dydaktycznych15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach45
A-W-2Przygotowanie do egzaminu43
A-W-3Udział w egzaminie2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O5/1_W01Student potrafi scharkateryzować 7 tradycyjnych narzędzi zarządzania i sterowania jakością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z narzędziami i metodami zarządzania i sterowaniaj jakością
Treści programoweT-W-1Metody organizatorskie jakościowe i ilościowe (14 narzędzi zarządzania i sterowania jakością)
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości
3,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi zarządzania i sterowania jakością
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości oraz potrafi w analityczny sposób porównać kilka z nich
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości oraz potrafi je w analityczny sposób porównać.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości oraz potrafi je w analityczny sposób porównać, a także podać przykłady wykorzystania
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 tradycyjnych narzędzi jakości oraz potrafi je w analityczny sposób porównać ich efektywności w rozwiazywaniu róznych problemów jakościowych, a także podać przykłady wykorzystania w praktyce przemysłowej, usługowej, administracyjnej z jednoczesnym podaniem uzasadnienia wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O5/1_W02Student potrafi scharkateryzować 7 "nowych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z narzędziami i metodami zarządzania i sterowaniaj jakością
Treści programoweT-W-1Metody organizatorskie jakościowe i ilościowe (14 narzędzi zarządzania i sterowania jakością)
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych" narzędzi zarzadzania i sterowania jakością
3,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych"narzędzi zarzadzania i sterowania jakością
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych"narzędzi zarzadzania i sterowania jakością oraz potrafi w analityczny sposób porównać kilka z nich
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych"narzędzi zarzadzania i sterowania jakością oraz potrafi je w analityczny sposób porównać.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych"narzędzi zarzadzania i sterowania jakością oraz potrafi je w analityczny sposób porównać, a także podać przykłady wykorzystania
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować 7 "nowych"narzędzi zarzadzania i sterowania jakością oraz potrafi je w analityczny sposób porównać ich efektywności w rozwiazywaniu róznych problemów jakościowych, a także podać przykłady wykorzystania w praktyce przemysłowej, usługowej, administracyjnej z jednoczesnym podaniem uzasadnienia wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O5/1_W03Student potrafi scharkateryzować podstawoe metody i techniki zarządzania i sterowania jakością m.in.: 5S, Kaizen, SMED, Poka-Yoke, AWO
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z narzędziami i metodami zarządzania i sterowaniaj jakością
Treści programoweT-W-7Metoda Poka-Yoke
T-W-5Metoda 5S
T-W-6Metoda SPC
T-W-8Metoda SMED
T-W-11Metoda Taguchi`ego
T-W-9Metoda Analizy Wartości Organizacji
T-W-10Metoda Just in Time
T-W-2Analiza ryzyka (analiza przyczyn i skutków wad FMEA, analiza drzewa niezdatności FTA)
T-W-3Rozwinięcie funkcji jakości QFD
T-W-4Metoda Kaizen
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharkateryzować podstawowych metod i technik zarządzania i sterowania jakością
3,0Student potrafi scharkateryzować podstawowe metody i technik zarządzania i sterowania jakością takie jak: 5S, Kaizen, QFD, FMEA
3,5Student potrafi scharkateryzować wszytkie omawiane metody i technik zarządzania i sterowania jakością.
4,0Student potrafi scharkateryzować wszytkie omawiane metody i technik zarządzania i sterowania jakością oraz potrafi w analityczny sposób porównać kilka z nich
4,5Student potrafi scharkateryzować wszytkie omawiane metody i technik zarządzania i sterowania jakością oraz potrafi w analityczny sposób porównać je ze sobą.
5,0Student potrafi scharkateryzować wszytkie omawiane metody i technik zarządzania i sterowania jakościąoraz potrafi w analityczny sposób porównać ich efektywności w rozwiazywaniu róznych problemów jakościowych, a także podać przykłady praktycznego wykorzystania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O5/1_W04Student zna procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z narzędziami i metodami zarządzania i sterowaniaj jakością
Treści programoweT-W-13Procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić i opisać kroków procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów
3,0student potrafi wymienić i opisać kroki procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów
3,5student potrafi wymienić i na prostym przykadzie podanym na wykładzie opisać kroki procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów.
4,0student potrafi wymienić i na wybranym przykadzie opisać kroki procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów.
4,5student potrafi wymienić i na dowolnym przykadzie opisać kroki procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów.
5,0student potrafi wymienić i na dowolnym przykadzie opisać kroki procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji i dokumentów. Zauważa implikacje jakie wynikaja ze żle zaprojektowanego systemu obiegu informacji i dokumentów w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O5/1_W05Student zna etapy planowanie jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z narzędziami i metodami zarządzania i sterowaniaj jakością
Treści programoweT-W-12Planowanie jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić i opisać etapów planowania jakości
3,0student potrafi wymienić i opisać wybrane etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania
3,5student potrafi wymienić i opisać wszystkie etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania
4,0student potrafi wymienić i na przykładzie z wykładu opisać etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania.
4,5student potrafi wymienić i na dowolnym przykładzie opisać etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania
5,0student potrafi wymienić i na dowolnym przykładzie opisać etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania. Zna podstawowe błedy jakie sa popełniane w procesie planowania jakości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O5/1_U01Sudent ma umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz w kontekście zarządzania jakością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U08ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych w wybranym obszarze produkcji
ZIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań pro-jakościowych we wszystkich obszarach związanych z zarządzaniem produkcją
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności identyfikowania i analizowania problemów jakości z wykorzystaniem poznanych metod i narzędzi
Treści programoweT-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z metodą SPC
T-P-3Prezentacja sprawozdania z projektu
T-L-4Rozwiązywanie zadań związanych z metodą Poka -Yoke
T-L-5Rozwiązywanie zadań związanych z metodą AWO
T-L-6Rozwiązywanie zadań związanych z metodą Kaizen i 5S
T-L-2Rozwiązywanie zadań z 7 "nowych" narządzi zarzadzania jakością
T-L-1Wprowadzenie i rozwiązywanie zadań z 7 "tradycyjnych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością
T-P-2Konsulatacje odnośnie przygotowania sprawozdania z projektu składającego się z dwóch części: I. część pierwsza dotyczy wykorzystania metody QFD oraz narządzi wspomagających jej przeprowadzenie; II. część druga obejmuje wykonanie analizy FMEA przy wykorzystnaiu diagamu Ishikawy i innych narzędzi zarządznia jakością oraz wykorzystaniu metod: Kaizen, 5S, Poka-Yoke lub innych znanych do określenie działań zapobiegaczych. Proejkt wykonywany w grupach 2-3 osobowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: ćwiczenia przedmiotowe, studia przypadków
M-3Projekty: metoda projektów
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmującej rozwiązanie zadania problemowego
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć w postaci ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena formująca: Ocena etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studentów projektu
S-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności interpretacji uzyskanych wyników analizy w kontekście zarządzania jakością przy wykorzystaniu wybranych narzędzi zarządzania i sterowania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O5/1_U02student ma umiejętność identyfikacji i analizy problemów jakości przy wykorzystaniu poznanych narzędzi i metod
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U08ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych w wybranym obszarze produkcji
ZIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań pro-jakościowych we wszystkich obszarach związanych z zarządzaniem produkcją
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U22potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności identyfikowania i analizowania problemów jakości z wykorzystaniem poznanych metod i narzędzi
Treści programoweT-L-2Rozwiązywanie zadań z 7 "nowych" narządzi zarzadzania jakością
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z metodą SPC
T-P-3Prezentacja sprawozdania z projektu
T-L-6Rozwiązywanie zadań związanych z metodą Kaizen i 5S
T-L-1Wprowadzenie i rozwiązywanie zadań z 7 "tradycyjnych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością
T-P-2Konsulatacje odnośnie przygotowania sprawozdania z projektu składającego się z dwóch części: I. część pierwsza dotyczy wykorzystania metody QFD oraz narządzi wspomagających jej przeprowadzenie; II. część druga obejmuje wykonanie analizy FMEA przy wykorzystnaiu diagamu Ishikawy i innych narzędzi zarządznia jakością oraz wykorzystaniu metod: Kaizen, 5S, Poka-Yoke lub innych znanych do określenie działań zapobiegaczych. Proejkt wykonywany w grupach 2-3 osobowych
T-L-4Rozwiązywanie zadań związanych z metodą Poka -Yoke
T-L-5Rozwiązywanie zadań związanych z metodą AWO
Metody nauczaniaM-3Projekty: metoda projektów
M-2Ćwiczenia: ćwiczenia przedmiotowe, studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć w postaci ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena formująca: Ocena etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studentów projektu
S-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmującej rozwiązanie zadania problemowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności identyfikacji i analizy problemów wykorzystując wybrane narzędzia zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O5/1_U03Student ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół
Treści programoweT-L-6Rozwiązywanie zadań związanych z metodą Kaizen i 5S
T-P-2Konsulatacje odnośnie przygotowania sprawozdania z projektu składającego się z dwóch części: I. część pierwsza dotyczy wykorzystania metody QFD oraz narządzi wspomagających jej przeprowadzenie; II. część druga obejmuje wykonanie analizy FMEA przy wykorzystnaiu diagamu Ishikawy i innych narzędzi zarządznia jakością oraz wykorzystaniu metod: Kaizen, 5S, Poka-Yoke lub innych znanych do określenie działań zapobiegaczych. Proejkt wykonywany w grupach 2-3 osobowych
T-L-2Rozwiązywanie zadań z 7 "nowych" narządzi zarzadzania jakością
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z metodą SPC
T-L-1Wprowadzenie i rozwiązywanie zadań z 7 "tradycyjnych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością
T-L-5Rozwiązywanie zadań związanych z metodą AWO
T-P-3Prezentacja sprawozdania z projektu
T-L-4Rozwiązywanie zadań związanych z metodą Poka -Yoke
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: ćwiczenia przedmiotowe, studia przypadków
M-3Projekty: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć w postaci ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena formująca: Ocena etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studentów projektu
S-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności pracy w zespołach lub indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O5/1_K01Potrafi myśleć w sposób kreatywny przy wyborze i zastosowaniu metod i narzędzi zarządzaniai i sterowania jakością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół
C-2Ukształtowanie umiejętności identyfikowania i analizowania problemów jakości z wykorzystaniem poznanych metod i narzędzi
Treści programoweT-P-3Prezentacja sprawozdania z projektu
T-L-1Wprowadzenie i rozwiązywanie zadań z 7 "tradycyjnych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością
T-L-6Rozwiązywanie zadań związanych z metodą Kaizen i 5S
T-L-3Rozwiązywanie zadań związanych z metodą SPC
T-L-2Rozwiązywanie zadań z 7 "nowych" narządzi zarzadzania jakością
T-L-4Rozwiązywanie zadań związanych z metodą Poka -Yoke
T-L-5Rozwiązywanie zadań związanych z metodą AWO
Metody nauczaniaM-3Projekty: metoda projektów
M-2Ćwiczenia: ćwiczenia przedmiotowe, studia przypadków
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć w postaci ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena formująca: Ocena etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studentów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się kreatywnością przy wyborze i zastosowaniu metod i narzędzi zarządzaniai i sterowania jakością.Potrafi odnajdywać podstawowe zależności i powiązania pomiędzy różnymi narzędziami i metodami sterowania jakością.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O5/1_K02Ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół
Treści programoweT-P-2Konsulatacje odnośnie przygotowania sprawozdania z projektu składającego się z dwóch części: I. część pierwsza dotyczy wykorzystania metody QFD oraz narządzi wspomagających jej przeprowadzenie; II. część druga obejmuje wykonanie analizy FMEA przy wykorzystnaiu diagamu Ishikawy i innych narzędzi zarządznia jakością oraz wykorzystaniu metod: Kaizen, 5S, Poka-Yoke lub innych znanych do określenie działań zapobiegaczych. Proejkt wykonywany w grupach 2-3 osobowych
T-P-3Prezentacja sprawozdania z projektu
T-P-1Wprowdzenie do projektu
Metody nauczaniaM-3Projekty: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studentów projektu
S-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt. Rozumie rolę każdego uczestnika w realizowanym projekcie.
3,5
4,0
4,5
5,0