Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Jakość w poligrafii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Jakość w poligrafii | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zarządzanie jakością |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student rozumie cele i zasady zarządzania jakoscią oraz potrafi zorganizować podstawowy system zarządzania jakością w firmie poligraficznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Norma ISO 3664 | 2 |
T-L-2 | Norma ISO 12647 | 6 |
T-L-3 | Procedury kontroli jakości w poligrafii | 4 |
T-L-4 | Stanrardy GRACOL, SWOP, G7, PSO | 3 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Mierzenie gęstości optycznej przy pomocy densytometru, porównywanie wyników z normatywami. | 2 |
T-P-2 | Mierzenie barw w przestrzeni Lab przy pomocy spektrofotometru oraz ustalanie różnic między barwami delataE. | 4 |
T-P-3 | Obliczenia błędów przy pomiarach spektrofotometrycznych | 2 |
T-P-4 | Kalibracja i profilowanie urządzeń wejściowych: skaner, aparat tofograficzny | 2 |
T-P-5 | Kalibracja i profilowanie monitrów | 1 |
T-P-6 | Linearyzacja i profilowanie drukarek na przykładzie drukarki Epson StylusPro 4880 | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Barwa i systemy opisu barw | 4 |
T-W-2 | Metody mierzenia barw – densytometria, kolorymetria i spektrofotometria | 2 |
T-W-3 | Tworzenie profili ICC i metody przeliczania barw | 2 |
T-W-4 | System zarządzania barwą (ang. CMS) | 4 |
T-W-5 | Standaryzacja druku | 2 |
T-W-6 | Norma ISO 12647 | 4 |
T-W-7 | AStandard SWOP i GRACOL | 2 |
T-W-8 | Standard G7 | 2 |
T-W-9 | System Brunner i kontrast kolorów | 2 |
T-W-10 | Proofing | 2 |
T-W-11 | Budowa profili ICC | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 15 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie do laboratoriów | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów | 30 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test uzupełnień |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt zaliczeniowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O2/2_W01 Zna podstawowe systemy opisu barw oraz metody pomiaru barw. | ZIP_1A_W03 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
ZIP_1A_O2/2_W02 Ma wiedzę na temat norm mających wpływ na jakość poligraficznego procesu produkcyjnego oraz jakość wyrobu poligraficznego. | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-9, T-L-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O2/2_U01 Ma umiejętność zarządzania jakością poligraficznego procesu produkcyjnego | ZIP_1A_U01, ZIP_1A_U09, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U28 | T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-10, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O2/2_K01 Wykazuje się aktywną postawą przy określaniu standardów w zakresie jakości poligraficznego procesu produkcyjnego. | ZIP_1A_K07 | T1A_K06 | InzA_K02 | C-1 | T-L-3, T-W-5 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O2/2_W01 Zna podstawowe systemy opisu barw oraz metody pomiaru barw. | 2,0 | Student nie zna systemów opisu barw. |
3,0 | Student zna systemy opisu barw i wiek jak się mierzy barwy | |
3,5 | Student potrafi porównać systemy opisu barw. | |
4,0 | Student potrafi dobrać system opisu barw i sposób pomiaru do potrzeb rozwiązania postawionego zadania. | |
4,5 | Student potrafi wywnioskować jaki jest związek pomiędzy postrzeganiem barw, a percepcją barw przez człowieka. | |
5,0 | Student potrafi ocenić, czy system zarządzania barwą jest poprawnie skonstruowany dla zadanego problemu. | |
ZIP_1A_O2/2_W02 Ma wiedzę na temat norm mających wpływ na jakość poligraficznego procesu produkcyjnego oraz jakość wyrobu poligraficznego. | 2,0 | Student nie zna norm jakości i standardów branżowych dotyczących jakości w przemyśle poligraficznym |
3,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować normy i standardy branżowe dotyczące jakości w przemyśle poligraficznym | |
3,5 | Student potrafi zinterpretować zapisy norm i standardów branżowych. | |
4,0 | Student potrafi wybrać zbiór norm i standardów niezbędnych do wdrożenia systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie poligraficznym. | |
4,5 | Student potrafi wyjaśnić i uzasadnić jaki wpływ na jakość wyrobów poligraficznym ma wykorzystanie określonych norm i standardów. | |
5,0 | Student umie ocenić system zarządzania jakością przedsiębiorstwa poligraficznego w kontekście obowiązujących norm i standardów branżowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O2/2_U01 Ma umiejętność zarządzania jakością poligraficznego procesu produkcyjnego | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować systemu zarządznia jakością typowych procesów poligraficznych. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować systemy zarządzania jakością typowych procesów poligraficznych. | |
3,5 | Student umie wytłumaczyć zasady stojące za systemem zarządzania jakością w branży poligraficznej. | |
4,0 | Student umie zorganizować system zarządzania jakością dla typowej firmy poligraficznej. | |
4,5 | Student potrafi przeanalizować istniejący system zarządzania jakością dla typowej firmy poligraficznej i zaproponować jego udoskonalenie. | |
5,0 | Student potrafi przeanalizować istniejący system zarządzania jakością dla nietypowej i dysponującej wieloma różnymi technologiami firmy poligraficznej i zaproponować jego udoskonalenie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O2/2_K01 Wykazuje się aktywną postawą przy określaniu standardów w zakresie jakości poligraficznego procesu produkcyjnego. | 2,0 | Student nie wykazuje zainteresowania problematyką jakości. |
3,0 | Student potrafi wskazać jaki wpływ na firmę poligraficzną ma jakość. | |
3,5 | Student rozumie i potrafi wytłumaczyć innym znaczenie jakości dla firmy poligraficznej. | |
4,0 | Student potrafi uzasadnić konieczność standaryzacji i zarządzania jakością w przedsiębiorstwie poligraficznym. | |
4,5 | Student potrafi ocenić zaangażowanie swoje i innych w ideę standaryzacji i zarządzania jakością w przedsiębiorstwie poligraficznym. | |
5,0 | Student umie przygotować i wdrożyć plan podniesienia zaangażowania w ideę standaryzacji i zarządzania jakością w przedsiębiorstwie poligraficznym. |
Literatura podstawowa
- Sharma, Zrozumieć Color Management, Ergo BTL, Warszawa, 2006
- Fraser, Murphy, Bunting, Profesjonalne zarządzanie barwą, Herlion, Gliwice, 2006, 2
- Panák, Čeppan, Dvonka, Karpinský, Kordoą, Mikula, Jakucewicz, Poligrafia procesy i technika, COBRPP, Warszawa, 2005
- Kipphan, Handbook of print media, Springer, Berlin, 2002