Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZIP_1A_C/1-1_U01 | Część ćwiczeniowa umożliwia nabycie praktycznych umiejętności dotyczących wybranych zagadnień w zakresie ewidencji działalności gospodarcze (księgowania na kontach, ewidencja operacji, rozrachunki, ustalanie wyniku finansowego w sprawozdawczości finansowej). |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZIP_1A_U26 | ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi |
---|
ZIP_1A_U11 | potrafi stosować podstawowe zasady z zakresu finansów i rachunkowości w celu prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw |
ZIP_1A_U12 | ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole |
ZIP_1A_U14 | ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa |
ZIP_1A_U25 | ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy |
ZIP_1A_U16 | ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie |
ZIP_1A_U17 | ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy |
ZIP_1A_U21 | ma umiejętności samokształcania się |
ZIP_1A_U23 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U12 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
---|
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu - część I - jest uzyskanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji w zakresie rachunkowości, która w połączeniu z nauką o finansach kształtuje ekonomiczny charakter podmiotów gospodarczych. Student otrzyma wiedzę o standardach rachunkowości, zasadach księgowań oraz znaczenia sprawozdawczości finansowej. Przewidziane jest nabycie umiejętności i kompetencji niezbędnych do identyfikowania zdarzeń, ich kwantyfikowania oraz hierarchizacji, co umożliwi prowadzenie efektywnej działalności gospodarczej. Student przede wszystkim ma wykorzystywać znajomość rachunkowości do poprawnego kreowania zamierzeń gospodarczych. |
---|
Treści programowe | T-W-6 | Zasady ewidencji na kontach wynikowych. Poprawianie błędów księgowych. |
---|
T-A-4 | Warianty sporządzania rachunku zysków i strat |
T-A-3 | Warianty ustalania wyniku finansowego |
T-A-6 | Wycena zapasów |
T-W-3 | Rachunkowość jako system informacyjny przedsiębiorstwa. System rachunkowości w Polsce |
T-A-2 | Sporządzanie zestawienia obrotów i sald |
T-W-5 | Operacje gospodarcze bilansowe i wynikowe. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont |
T-W-8 | Sprawozdawczość finansowa |
T-A-5 | Metody wyceny majątku trwałego |
Metody nauczania | M-2 | Ćwiczenia - zadania (przykłady) zastosowań, ujmowania operacji gospodarczych w rachunkowości |
---|
M-1 | Wykład - informacyjny w formie prezentacji |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć sprawdzian wiedzy na podstawie próbki zagadnień z przedmiotu. Ocena z przedmiotu = 0,6 *ocena z zaliczenia częsci wykładowej + 0,4* ocena z ćwiczeń |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena dokonywana w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Brak umiejętności przywoływania pojęć, zakresów, kategorii i rozwiązań funkcjonujących w rachunkowości |
3,0 | Umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do wykonywania podstawowych operacji gospodarczych bilansowych oraz wynikowych wraz z interpretacją skutków. |
3,5 | Wykorzystywanie wiedzy, informacji do rozwiązywania podstawowych zagadnień rachunkowości połączone z używaniem narzędzi i rozwiązań adekwatnych do zadania. |
4,0 | Umiejętność analizy składowych problemu (bilansu, rachunku wyników oraz przepływów pieniężnych). Identyfikacja, hierarchizacja oraz rozumienie wewnętrznych powiązań i zależności. |
4,5 | Umiejętność syntezy zjawisk i zdarzeń, powiązań oraz związków pomiędzy zasobami, operacjami gospodarczymi z wykorzystaniem kategorii ekonomicznych w rachunkowości. |
5,0 | Umiejętność budowy ocen na podstawie interpretacji zdarzeń gospodarczych, dokonywania wyboru z uwzględnieniem celu, obrony przyjętych rozwiązań, przewidywanie skutków decyzji. |