Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: zarządzanie projektami i innowacjami
Sylabus przedmiotu Analiza i projektowanie systemów informacyjnych organizacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza i projektowanie systemów informacyjnych organizacji | ||
Specjalność | inżynieria systemów informacyjnych produkcji | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw inżynierii oprogramowania. |
W-2 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu technologii informatycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu projektowania systemów informacyjnych. |
C-2 | Opanowanie metod, metodyk i metodologii analizy i projektowania systemów informatycznych. |
C-3 | Umiejętność budowania diagramów języka UML jako narzędzia analizy i projektowania systemów informatycznych w przedsiębiorstwie. |
C-4 | Umiejętność projektowania i budowy prostego systemu informatycznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przedstawienie studentom założeń do analizy i projektowania przykładowego uproszczonego systemu informatycznego klasy MRPI dla przedsiębiorstwa produkcyjnego - do realizacji na zajęciach laboratoryjnych. Praca w parach, z zastosowaniem edukacyjnej wersji programu ArgoUML. Specyfikacja wymagań merytorycznych i formalnych dotyczących zaliczenia laboratoriów. | 2 |
T-L-2 | Tworzenie słownika pojęć w analizowanej dziedzinie problemowej (gospodarka magazynowo-materiałowa przedsiębiorstwa produkcyjnego). Określenie aktorów - tworzenie ich opisów. Specyfikacja przypadków użycia - tworzenie diagramów przypadków użycia z komentarzami. | 1 |
T-L-3 | Identyfikowanie obiektów i grupujących je klas. Specyfikowanie atrybutów i operacji wykonywanych na obiektach. Opisywanie powiązań fizycznych i semantycznych łączących obiekty. Tworzenie diagramu klas. Modelowanie asocjacji klas. | 2 |
T-L-4 | Identyfikowanie i opisywanie operacji do wykonania na obiektach klas. Rozpoznawanie stanów obiektów, specyfikacja: zdarzeń zmieniających stany obiektów, sekwencji czynności i sposobów realizacji tych czynności. Tworzenie diagramów stanów. | 1 |
T-L-5 | Konstruowanie diagramów aktywności. Opis przepływów operacji - wyszczególnienie ról użytkownika i komputera. Określanie tzw. "torów pływackich". Wyszukiwanie i modelowanie iteracji. Tworzenie diagramu aktywności dla wybranego złożonego przypadku użycia. | 1 |
T-L-6 | Tworzenie diagramów współpracy dla wybranych przypadków użycia. Uzgadnianie diagramów klas z diagramami współpracy. Tworzenie diagramów sekwencji. Sprawdzanie zgodności diagramów sekwencji z diagramami współpracy. | 1 |
T-L-7 | (Praca własna studentów - praca w parach.) Studenci przedstawiają propozycje wzbogacenia wstępnie zarysowanego systemu o nowe funkcje. Pomysły zaakceptowane przez prowadzącego zajęcia realizują w postaci nowych i zmodyfikowanych diagramów UML. | 1 |
T-L-8 | Przegląd i ocena prac projektowych studentów, wykonywanych po części na laboratoriach i uzupełnianych (bądź kończonych) w ramach pracy własnej w domu. | 1 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Studenci przedstawiają propozycje tematów do realizacji analityczno-projektowej (dziedzina problemowa, założenia, narzędzia programistyczne). Prowadzący zajęcia wprowadza swoje uwagi i poprawki, które składają się na ostateczny temat indywidualnej pracy projektowej studenta. | 1 |
T-P-2 | Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia. | 1 |
T-P-3 | Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia. Kontrola stanu zaawansowania realizacji projektów. | 1 |
T-P-4 | Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia. | 2 |
T-P-5 | Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia. Kontrola stanu zaawansowania realizacji projektów. | 1 |
T-P-6 | Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia. | 1 |
T-P-7 | Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia. Kontrola stanu zaawansowania realizacji projektów. | 2 |
T-P-8 | Prowadzący zajęcia dokonuje ostatecznego sprawdzenia zrealizowanych projektów i ocenia tę formę dydaktyczną. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy informatyczne (podstawowe pojęcia i definicje: system, metoda-metodyka-metodologia analizy i projektowania systemu informatycznego, fazy procesu wytwórczego systemu informatycznego, re-engineering). Na czym polega praca analityka systemów? Na czym polega praca projektanta systemów? | 1 |
T-W-2 | System informatyczny jako obiekt techniczny. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. | 1 |
T-W-3 | Modelowanie systemu informatycznego: procesy budowy modelu, modele systemu informatycznego (funkcjonalny, statyczny, dynamiczny, analityczny), modułowe systemy informatyczne, modele przepływu informacji, hierarchia modelu, modele wielowarstwowe. Różne podejścia do modelowania systemów informatycznych (analiza i modelowanie strukturalne a podejście obiektowe). | 2 |
T-W-4 | Podejście strukturalne do projektowania systemów informatycznych - podstawowe pojęcia. Model pojęciowy, logiczny i fizyczny. Encje, związki i diagramy, modelowanie funkcji, danych i procesów. Modelowanie hierarchii i zależności funkcji, diagram hierarchii funkcji, powiązania między funkcjami, następstwo funkcji, zależności informacyjne i prawne między funkcjami, diagram zależności funkcji. | 2 |
T-W-5 | Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy. Modelowanie danych i procesów czasu rzeczywistego: zasady i pojęcia, cele i metody, diagram przejść stanowych. Modelowanie architektury systemu informatycznego. | 2 |
T-W-6 | Podejście obiektowe modelowania systemów informatycznych: metodyki obiektowe, perspektywy (pojęciowa, projektowa i implementacyjna). Elementy składowe języka modelowania (składnia, semantyka, pragmatyka). Co to jest język UML? Powiązanie diagramów UML z modelami (obiektowy, przypadków użycia, implementacji, dynamiki, zarządzania). Powiązanie modeli ze strukturą, dynamiką i zarządzaniem systemu informatycznego. | 2 |
T-W-7 | Analiza funkcjonalna - istota i cele. Diagramy przypadków użycia - notacja UML i podstawowe pojęcia (aktor, akcja, sekwencja akcji, obserwowalny rezultat, inkluzja, ekstensja, granice systemu, kontekst systemu). Scenariusze przypadków użycia. Klasa przypadków użycia. | 1 |
T-W-8 | Analiza funkcjonalna - strukturalizacja przypadków użycia, pakiety przypadków użycia. Rola słownika pojęć analizowanej dziedziny problemowej. Podział pracy i harmonogramowanie modelowania przypadków użycia. Generalizacja-specjalizacja przypadków użycia. | 1 |
T-W-9 | Analiza statyczna - podstawowe pojęcia (obiekt, atrybut, operacja, tożsamość obiektu, obiekt złożony, powiązania obiektów, hermetyzacja, klasa inwarianty klas). Notacja obiektu i klasy w UML. | 2 |
T-W-10 | Analiza statyczna - instancja i ekstensja klasy (definicje, notacja UML). Rodzaje atrybutów. Operacje a metody. Metody obiektu a metody klasy. | 1 |
T-W-11 | Analiza statyczna - hierarchie klas, dziedziczenie. Zasady budowy hierarchii klas. Specjalizacja jednoaspektowa a specjalizacja wieloaspektowa. Rodzaje specjalizacji w UML (kryterium rozłącznośći i kryterium kompletności). | 1 |
T-W-12 | Analiza statyczna - asocjacje klas. Notacja UML. Nazwy asocjacji, liczność asocjacji. Atrybuty asocjacji, klasy asocjacji. Asocjacje skierowane. | 1 |
T-W-13 | Analiza dynamiczna - definicje i cele. Stan obiektu - alternatywne definicje i sposób rozumienia. Notacja stanu obiektu w UML. Wewnętrzne operacje i zdarzenia przypisane stanowi obiektu. Pseudostany. Rodzaje zdarzeń. Rodzaje przejść od stanu do stanu. Przykłady diagramów stanu. Rodzaje akcji w diagramach stanów. | 1 |
T-W-14 | Analiza dynamiczna - diagramy aktywności (definicje, przeznaczenie). Różne punkty widzenia pojęcia "aktywność". Podział ról na komputer i użytkownika systemu informatycznego. Elementy graficzne diagramów aktywności. Przykłady diagramów aktywności. Rola "torów pływackich" w diagramach aktywności. Sposoby opisu iteracji w diagramach aktywności. Złożone scenariusze przypadków użycia w diagramach aktywności. | 1 |
T-W-15 | Analiza dynamiczna - diagramy współpracy i diagramy sekwencji. Związki diagramów współpracy z diagramami klas. Diagramy sekwencji a aspekt czasu w systemach informatycznych. Modelowanie "linii życia" i ograniczeń czasowych w diagramach sekwencji - przykłady. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo na zajęciach | 10 |
A-L-2 | Praca własna studentów w domu (zadania niedokończone na zajęciach i autorskie rozwinięcia projektu realizowanego na laboratoriach) | 10 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach do laboratoriów | 2 |
22 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Praca własna studenta w domu - samodzielna realizacja projektu | 12 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu pisemnego zaliczającego wykłady (praca własna studenta) | 12 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 2 |
34 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna (podczas zajęć laboratoryjnych) |
M-4 | Porady udzielane studentom na zajęciach projektowych |
M-5 | Praktyczne prace projektowe na laboratoriach z użyciem komputera |
M-6 | Realizacja projektów z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca ocena umiejętności projektowania na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca i comiesięczna ocena zaawansowania stanu realizacji projektów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy realizowanej na zajęciach laboratoryjnych (z dodatkową pracą studentów w domu, w parach) - zaliczenie laboratoriów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu realizowanego indywidualnie przez każdego studenta |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego zaliczającego treści wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D1/03_W01 Student powinien być w stanie definiować i opisać system informacyjny organizacji (na przykładzie przedsiębiorstwa) | ZIP_2A_W02, ZIP_2A_W03 | T2A_W02, T2A_W05, T2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-5 |
ZIP_2A_D1/03_W02 Student powinien być w stanie objaśniać, opisywać i scharakteryzować system informatyczny stosując podejście proceduralne i podejście obiektowe. | ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W08, ZIP_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-4, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
ZIP_2A_D1/03_W03 Student powinien być w stanie opisywać i wytłumaczyć funkcjonowanie systemu informatycznego za pomocą diagramów UML | ZIP_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W05 | C-3, C-4 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2, M-5, M-6 | S-1, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D1/03_U01 Student powinien umieć korzystać z dostępnego oprogramowania, aby rozwiązywać zadania analizy i projektowania systemów informacyjnych | ZIP_2A_U07, ZIP_2A_U10 | T2A_U07, T2A_U10 | C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZIP_2A_D1/03_U02 Student powinien umieć eksploatować i posługiwać się notacją UML w analizie i projektowaniu systemów informatycznych | ZIP_2A_U17 | T2A_U17 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZIP_2A_D1/03_U03 Student powinien umieć formułować założenia do systemu informatycznego klasy MRPI, koordynować zapotrzebowanie materiałowo-surowcowe z opracowanym wcześniej planem produkcji, opracowywać i rozwiązywać problemy planowania zaopatrzenia w wejścia procesów produkcji. | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D1/03_K01 Student nabędzie aktywną postawę podczas zajęć laboratoryjnych (praca w duetach) | ZIP_2A_K04 | T2A_K06 | C-3, C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-5 | S-1 |
ZIP_2A_D1/03_K02 Student nabędzie kreatywną postawę i zdolność do zgłaszania udoskonaleń systemu informatycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3, M-5 | S-1, S-3 |
ZIP_2A_D1/03_K03 Student nabędzie kreatywną postawę w proponowaniu tematyki systemu informatycznego (zaliczającego projekt), wykaże dbałość o odpowiednie przedstawienie założeń do tego systemu, będzie wrażliwy na uwagi prowadzącego zajęcia oraz zorientowany na skruputane wypełnianie podjętych zobowiązań. | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-6, T-W-7, T-P-8, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2, M-4, M-6 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D1/03_W01 Student powinien być w stanie definiować i opisać system informacyjny organizacji (na przykładzie przedsiębiorstwa) | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdefiniować i opisać system informacyjny organizacji (na przykładzie przedsiębiorstwa) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_2A_D1/03_W02 Student powinien być w stanie objaśniać, opisywać i scharakteryzować system informatyczny stosując podejście proceduralne i podejście obiektowe. | 2,0 | |
3,0 | student ma wiedzę z zakresu projektowania systemu informatycznego przy użyciu podejście proceduralnego i podejście obiektowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_2A_D1/03_W03 Student powinien być w stanie opisywać i wytłumaczyć funkcjonowanie systemu informatycznego za pomocą diagramów UML | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę o języku modelowania UML | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D1/03_U01 Student powinien umieć korzystać z dostępnego oprogramowania, aby rozwiązywać zadania analizy i projektowania systemów informacyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student umie korzystać z dostępnego oprogramowania wspomagającego procesy analizy i projektowania systemów informacyjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_2A_D1/03_U02 Student powinien umieć eksploatować i posługiwać się notacją UML w analizie i projektowaniu systemów informatycznych | 2,0 | |
3,0 | Student umieć stosować notacją UML w analizie i projektowaniu systemów informatycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_2A_D1/03_U03 Student powinien umieć formułować założenia do systemu informatycznego klasy MRPI, koordynować zapotrzebowanie materiałowo-surowcowe z opracowanym wcześniej planem produkcji, opracowywać i rozwiązywać problemy planowania zaopatrzenia w wejścia procesów produkcji. | 2,0 | |
3,0 | Student umie formułować założenia do systemu informatycznego klasy MRPI | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D1/03_K01 Student nabędzie aktywną postawę podczas zajęć laboratoryjnych (praca w duetach) | 2,0 | |
3,0 | Student jest aktywny w pracy zespołówej (projektowanie w parach) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_2A_D1/03_K02 Student nabędzie kreatywną postawę i zdolność do zgłaszania udoskonaleń systemu informatycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych | 2,0 | |
3,0 | Student ma kreatywną postawę i zdolność do zgłaszania udoskonaleń systemu informatycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_2A_D1/03_K03 Student nabędzie kreatywną postawę w proponowaniu tematyki systemu informatycznego (zaliczającego projekt), wykaże dbałość o odpowiednie przedstawienie założeń do tego systemu, będzie wrażliwy na uwagi prowadzącego zajęcia oraz zorientowany na skruputane wypełnianie podjętych zobowiązań. | 2,0 | |
3,0 | Student dba o odpowiednie przedstawienie założeń do tego systemu oraz jest wrażliwy na uwagi prowadzącego zajęcia oraz zorientowany na skruputane wypełnianie podjętych zobowiązań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- P. Beynon-Davis, Inżynieria systemów informatycznych, WNT, Warszawa, 1999
- J. Cadle, D.Yeates, Zarządzanie procesem tworzenia systemów informacyjnych, WNT, Warszawa, 2004
- S. Wrycza, Analiza i projektowanie systemów informatycznych zarządzania - metody, techniki, narzędzia, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod red. Z. Szyjewskiego, E. Kolbusza, W. Olejniczaka, Inżynieria systemów informatycznych, PWE, Warszawa, 2005