Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Nauka o przedsiębiorstwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nauka o przedsiębiorstwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,30,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,70,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień z makro i mikroekonomii.
W-2Znajomość realiów gospodarczych na minimalnym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
C-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota2
T-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.2
T-A-4Interesariusze przedsiębiorstwa i ich cele.2
T-A-5Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.2
T-A-6Sytuacje kryzysowe w przedsiębiorstwach.2
T-A-7Przezwyciężania kryzysu w przedsiębiorstwie2
T-A-8Zaprzestanie działalności i upadłość przedsiębiorstwa.2
15
wykłady
T-W-1Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw.1
T-W-2Funkcje, zakres i zasoby przedsiębiorstwa2
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.4
T-W-4Kierunki zmian w funkcjonowaniu, działalności i rozwoju przedsiębiorstw.2
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstw.2
T-W-6Kryzys i restrukturyzacja przedsiębiorstwa2
T-W-7Przekształcenia własnościowe.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje do egzaminu 2h2
A-W-3Praca własna: zapoznanie się z literaturą, przygotowanie do egzaminu25
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie3
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie z zakresu prezedmiotu. Ocena = 0,6*zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_A/06_W01
Efekty zajęć winny kształtować zrozumienie funkcjonowania podmiotów gospodarczych w realiach gospodarki rynkowej. Student winien identyfikować przyczyny zdarzeń gospodarczych, objaśniać ich znaczenie, rozpoznawać ich skutki w odniesieniu do funkcjonowania przedsiębiorstw oraz wskazywać metody korekcji przebiegu zdarzeń.
ZIP_1A_W04, ZIP_1A_W02, ZIP_1A_W13, ZIP_1A_W16, ZIP_1A_W17T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-1, C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_A/06_U01
Zdobyta wiedza poszerza oraz umożliwi studentowi rozpoznanie, następnie uporządkowanie przyczyn i określenie skutków zjawisk oraz zdarzeń gospodarczych związanych z przedsiębiorstwem. Przedmiot buduje umiejętności kierowania/zarządzania przedsiębiorstwem. Zwiększa zasób wiedzy na podstawie której student będzie dobierał formy prowadzenia przedsiębiorstwa, inicjował rozwiązania organizacyjne, określał zasady działalności. Będzie kształtował, dobierał, następnie rozwijał i koordynował komunikację z otoczeniem, w tym w szczególności z pracownikami.
ZIP_1A_U06, ZIP_1A_U27, ZIP_1A_U10, ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U14, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U07T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_A/06_K01
Rozwój przedsiębiorstw wymusza potrzebę permanentnego dokształcania w różnych formach, z których samokształcenie jest jednym z głównych. Przedmiot wymusza u kończących studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartości i aktywności poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialności za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiągać ten cel niezbędne jest wyzwolenie przedsiębiorczosci, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrażliwość na stosunki społeczne.
ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K04, ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K08, ZIP_1A_K07, ZIP_1A_K06T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_A/06_W01
Efekty zajęć winny kształtować zrozumienie funkcjonowania podmiotów gospodarczych w realiach gospodarki rynkowej. Student winien identyfikować przyczyny zdarzeń gospodarczych, objaśniać ich znaczenie, rozpoznawać ich skutki w odniesieniu do funkcjonowania przedsiębiorstw oraz wskazywać metody korekcji przebiegu zdarzeń.
2,0Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień nauki o przedsiębiorstwie.
3,0Rozpoznanie, rozumienie treści i zagadnień przedmiotu ograniczone do podstawowych. Pozwala na nazwanie i wyjaśnienie pojęć, zdarzeń gospodarczych, zasad bądź cech bez możliwości znajdowania powiązań, interpretacji, odnajdywania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają na identyfikację, hierarchizację oraz interpretację niektórych problemów działalności gospodarczej. Propozycje o charakterze kompilacji rozwiązań, poszukiwania związków przyczynowych.
4,0Otrzymana wiedza pozwala analizować szczegółowe zagadnienia zwiążane z działalnością podmiotu gospodarczego. Umożliwia identyfikację, hierarchizowanie problemów oraz ich klasyfikację z propozycją zastosowania.
4,5Posiadana wiedza umożliwia łączenie poszczególnych składowych struktur, problemów w całość, uzasadnianie przyjętych rozwiązań, przewidywanie skutków. Podsumowania w postaci uogólniającej syntezy.
5,0Uzyskana wiedza stanowi podstawę prezentacji własnych ocen, interpretacji zjawisk stochastycznych, proponowanych uogólnień na bazie syntez, przewidywań skutków i obrony przyjętych rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_A/06_U01
Zdobyta wiedza poszerza oraz umożliwi studentowi rozpoznanie, następnie uporządkowanie przyczyn i określenie skutków zjawisk oraz zdarzeń gospodarczych związanych z przedsiębiorstwem. Przedmiot buduje umiejętności kierowania/zarządzania przedsiębiorstwem. Zwiększa zasób wiedzy na podstawie której student będzie dobierał formy prowadzenia przedsiębiorstwa, inicjował rozwiązania organizacyjne, określał zasady działalności. Będzie kształtował, dobierał, następnie rozwijał i koordynował komunikację z otoczeniem, w tym w szczególności z pracownikami.
2,0Brak umiejętności przywoływania pojęć, kategorii, zasad, rozwiązań funkcjonujących w życiu gospodarczym.
3,0Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowej identyfikacji problemów, zjawisk i zdarzeń. Elementarne umiejętności uzasadniania rozwiązań, przewidywania skutków, wyjaśniania zależności.
3,5Wykorzystanie informacji, wiedzy do zastosowania i rozwiązywania problemów. Propozycje obliczeń wskaźników, metod postępowania, budowy struktur i zakresu działania, przewidywanie skutków przyjętych rozwiązań.
4,0Umiejętność analizy składowych problemu (restrukturyzacja, prywatyzacja, system zarządzania). Identyfikacja, hierarchizacja i wartościowanie wewnętrznych oraz zewnętrznych zależności i powiązań.
4,5Umiejętność syntezy zjawisk, zdarzeń gospodarczych, otoczenia gospodarczego. Znajdowanie związków pomiędzy zasobami oraz możliwościami gospodarczymi.
5,0Budowa ocen wartościojących na podstawie interpretacji i obserwacji życia gospodarczego w skali makro i mikro (przedsiębiorstwa). Umiejętność przewidywania i rozważania proponowanych skutków rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_A/06_K01
Rozwój przedsiębiorstw wymusza potrzebę permanentnego dokształcania w różnych formach, z których samokształcenie jest jednym z głównych. Przedmiot wymusza u kończących studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartości i aktywności poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialności za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiągać ten cel niezbędne jest wyzwolenie przedsiębiorczosci, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrażliwość na stosunki społeczne.
2,0Niska ocena i świadomość przydatności nauki o przedsiębiorstwie w obecnych oraz przyszłych kompetencjach i życiu zawodowym.
3,0Percepcja i akceptacja zagadnień z przedmiotu na poziomie podstawowym. Brak motywacji do ich zwiększania. Postawa nie w pełni kreatywna.
3,5Wyraźna świadomość posiadanych kompetencji. Postawa akceptująca, aktywność wyrażana chęcią pogłębiania wiedzy, otwartość na problemy i poszukiwanie rozwiązań.
4,0Świadomość posiadanych kompetencji uznawana za niewystarczającą. Postawa kreatywna, akceptacja poszukiwań, ciągła obserwacja życia gospodarczego jest podstawą wyjaśniania zależności i przyczyn.
4,5Zdolnościom kreowania postawy otwartej wobec problemów towarzyszy determinacja w zakresie poszukiwań rozwiązań, umiejętności komunikowania się oraz pracy w zespole.
5,0Zorganizowany, pewny i świadomy celu. Alceptuje odmienność, demonstruje wrażliwość na skutki i wyniki swoich i grupy działań. Postawa kreatywna, poszukuje nowych kompetencji.

Literatura podstawowa

  1. Zb. pod red. S. Marka, Elementy nauki o przedsiębiorstwie, Economicus, Szczecin, 2008
  2. Zb. pod red. J. Lichtarskiego, Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław, 2009
  3. Zb. pod red. J. Lichniak, Nauka o przedsiębiorstwie, Sskoła Główna Handlowa, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. B. Wieczerzyńska, Kryzys w przedsiębiorstwie, CeDeWu, Warszawa, 2009
  2. Red. naukowa S. Marek, M. Białasiewicz, Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota2
T-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.2
T-A-4Interesariusze przedsiębiorstwa i ich cele.2
T-A-5Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.2
T-A-6Sytuacje kryzysowe w przedsiębiorstwach.2
T-A-7Przezwyciężania kryzysu w przedsiębiorstwie2
T-A-8Zaprzestanie działalności i upadłość przedsiębiorstwa.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw.1
T-W-2Funkcje, zakres i zasoby przedsiębiorstwa2
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.4
T-W-4Kierunki zmian w funkcjonowaniu, działalności i rozwoju przedsiębiorstw.2
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstw.2
T-W-6Kryzys i restrukturyzacja przedsiębiorstwa2
T-W-7Przekształcenia własnościowe.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje do egzaminu 2h2
A-W-3Praca własna: zapoznanie się z literaturą, przygotowanie do egzaminu25
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/06_W01Efekty zajęć winny kształtować zrozumienie funkcjonowania podmiotów gospodarczych w realiach gospodarki rynkowej. Student winien identyfikować przyczyny zdarzeń gospodarczych, objaśniać ich znaczenie, rozpoznawać ich skutki w odniesieniu do funkcjonowania przedsiębiorstw oraz wskazywać metody korekcji przebiegu zdarzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W04ma widzę z zakresu planowania i przeprowadzania prostych eksperymentów badawczych (w tym symulacji komputerowej)
ZIP_1A_W02ma wiedzę z fizyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
ZIP_1A_W13zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
ZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
C-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota
T-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.
T-A-4Interesariusze przedsiębiorstwa i ich cele.
T-A-5Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.
T-A-6Sytuacje kryzysowe w przedsiębiorstwach.
T-A-7Przezwyciężania kryzysu w przedsiębiorstwie
T-A-8Zaprzestanie działalności i upadłość przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie z zakresu prezedmiotu. Ocena = 0,6*zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień nauki o przedsiębiorstwie.
3,0Rozpoznanie, rozumienie treści i zagadnień przedmiotu ograniczone do podstawowych. Pozwala na nazwanie i wyjaśnienie pojęć, zdarzeń gospodarczych, zasad bądź cech bez możliwości znajdowania powiązań, interpretacji, odnajdywania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają na identyfikację, hierarchizację oraz interpretację niektórych problemów działalności gospodarczej. Propozycje o charakterze kompilacji rozwiązań, poszukiwania związków przyczynowych.
4,0Otrzymana wiedza pozwala analizować szczegółowe zagadnienia zwiążane z działalnością podmiotu gospodarczego. Umożliwia identyfikację, hierarchizowanie problemów oraz ich klasyfikację z propozycją zastosowania.
4,5Posiadana wiedza umożliwia łączenie poszczególnych składowych struktur, problemów w całość, uzasadnianie przyjętych rozwiązań, przewidywanie skutków. Podsumowania w postaci uogólniającej syntezy.
5,0Uzyskana wiedza stanowi podstawę prezentacji własnych ocen, interpretacji zjawisk stochastycznych, proponowanych uogólnień na bazie syntez, przewidywań skutków i obrony przyjętych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/06_U01Zdobyta wiedza poszerza oraz umożliwi studentowi rozpoznanie, następnie uporządkowanie przyczyn i określenie skutków zjawisk oraz zdarzeń gospodarczych związanych z przedsiębiorstwem. Przedmiot buduje umiejętności kierowania/zarządzania przedsiębiorstwem. Zwiększa zasób wiedzy na podstawie której student będzie dobierał formy prowadzenia przedsiębiorstwa, inicjował rozwiązania organizacyjne, określał zasady działalności. Będzie kształtował, dobierał, następnie rozwijał i koordynował komunikację z otoczeniem, w tym w szczególności z pracownikami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U06ma umiejętności w zakresie realizacji i wdrażania prac badawczo-rozwojowych w zakresie organizacji produkcji
ZIP_1A_U27ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem oraz koordynowania pracami zespołów pracowniczych
ZIP_1A_U10ma umiejętności w zakresie prowadzenia przedsięwzięć marketingowych związanych z produkcją
ZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U16ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
ZIP_1A_U07ma umiejętności w zakresie uwzględniania zasad zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-2Funkcje, zakres i zasoby przedsiębiorstwa
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.
T-W-6Kryzys i restrukturyzacja przedsiębiorstwa
T-W-7Przekształcenia własnościowe.
T-A-7Przezwyciężania kryzysu w przedsiębiorstwie
T-A-8Zaprzestanie działalności i upadłość przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie z zakresu prezedmiotu. Ocena = 0,6*zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności przywoływania pojęć, kategorii, zasad, rozwiązań funkcjonujących w życiu gospodarczym.
3,0Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowej identyfikacji problemów, zjawisk i zdarzeń. Elementarne umiejętności uzasadniania rozwiązań, przewidywania skutków, wyjaśniania zależności.
3,5Wykorzystanie informacji, wiedzy do zastosowania i rozwiązywania problemów. Propozycje obliczeń wskaźników, metod postępowania, budowy struktur i zakresu działania, przewidywanie skutków przyjętych rozwiązań.
4,0Umiejętność analizy składowych problemu (restrukturyzacja, prywatyzacja, system zarządzania). Identyfikacja, hierarchizacja i wartościowanie wewnętrznych oraz zewnętrznych zależności i powiązań.
4,5Umiejętność syntezy zjawisk, zdarzeń gospodarczych, otoczenia gospodarczego. Znajdowanie związków pomiędzy zasobami oraz możliwościami gospodarczymi.
5,0Budowa ocen wartościojących na podstawie interpretacji i obserwacji życia gospodarczego w skali makro i mikro (przedsiębiorstwa). Umiejętność przewidywania i rozważania proponowanych skutków rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/06_K01Rozwój przedsiębiorstw wymusza potrzebę permanentnego dokształcania w różnych formach, z których samokształcenie jest jednym z głównych. Przedmiot wymusza u kończących studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartości i aktywności poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialności za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiągać ten cel niezbędne jest wyzwolenie przedsiębiorczosci, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrażliwość na stosunki społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technnicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektach działalności inżynierskiej;podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
ZIP_1A_K06ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
C-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota
T-A-5Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.
T-A-6Sytuacje kryzysowe w przedsiębiorstwach.
T-A-7Przezwyciężania kryzysu w przedsiębiorstwie
T-A-8Zaprzestanie działalności i upadłość przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie z zakresu prezedmiotu. Ocena = 0,6*zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niska ocena i świadomość przydatności nauki o przedsiębiorstwie w obecnych oraz przyszłych kompetencjach i życiu zawodowym.
3,0Percepcja i akceptacja zagadnień z przedmiotu na poziomie podstawowym. Brak motywacji do ich zwiększania. Postawa nie w pełni kreatywna.
3,5Wyraźna świadomość posiadanych kompetencji. Postawa akceptująca, aktywność wyrażana chęcią pogłębiania wiedzy, otwartość na problemy i poszukiwanie rozwiązań.
4,0Świadomość posiadanych kompetencji uznawana za niewystarczającą. Postawa kreatywna, akceptacja poszukiwań, ciągła obserwacja życia gospodarczego jest podstawą wyjaśniania zależności i przyczyn.
4,5Zdolnościom kreowania postawy otwartej wobec problemów towarzyszy determinacja w zakresie poszukiwań rozwiązań, umiejętności komunikowania się oraz pracy w zespole.
5,0Zorganizowany, pewny i świadomy celu. Alceptuje odmienność, demonstruje wrażliwość na skutki i wyniki swoich i grupy działań. Postawa kreatywna, poszukuje nowych kompetencji.