Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Bazy danych i bazy wiedzy w zarządzaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bazy danych i bazy wiedzy w zarządzaniu
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Mateusz Piwowarski <Mateusz.Piwowarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 8 1,60,50zaliczenie
wykładyW7 14 2,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy baz danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnymi zastosowaniami baz danych w obszarze zarządzania
C-2Ukształtowanie umiejętności przetwarzania danych z wykorzystaniem różnych technik i narzędzi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Język SQL w wyszukiwaniu i modyfikacji danych2
T-L-2Przetwarzanie danych w obszarach związanych z zarządzaniem3
T-L-3Analiza danych biznesowych za pomocą tabel przestawnych2
T-L-4Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
8
wykłady
T-W-1Język SQL - wyszukiwanie i modyfikownie danych w zarządzaniu2
T-W-2Bazy danych przestrzennych w zarządzaniu2
T-W-3Bazy danych dokumentów XML2
T-W-4Multimedialne bazy danych2
T-W-5Analalityczne bazy danych, hurtownie danych2
T-W-6Bazy wiedzy2
T-W-7Zaliczenie wykładów2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta)20
A-L-3Realizacja sprawozdania z zajęć (praca własna studenta)20
48
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta)27
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów (praca własna studenta)28
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie zajęć2
73

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_null_W01
Student potrafi znać podstawy teoretyczne budowy, działania, zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_null_U01
Student umie przeanalizować problem związany z selekcją i modyfikacją danych, w tym wykorzystać język zapytań do przetwarzania danych w organizacji
C-2T-L-1, T-L-2M-2S-1
ZIP_1A_null_U02
Student umie prowadzić prace związane z doborem i wykorzystaniem technik i narzędzi do przetwarzania danych
C-2T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_null_K01
Student ma świadomość roli jaką spełniają bazy danych w różnych obszarach zarządzania
C-1, C-2T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_null_W01
Student potrafi znać podstawy teoretyczne budowy, działania, zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania
3,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania, ale na dużym poziomie ogólności
3,5Student zna podstawowe pojęcia z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania, potrafi scharakteryzować możliwości funkcjonalne wykorzystania różnych baz danych w praktyce
4,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania, potrafi scharakteryzować możliwości funkcjonalne wykorzystania różnych baz danych w praktyce, potrafi uzasadnić wybór SZBD dla poszczególnych rodzajów baz danych i ich zastosowań
4,5Student zna podstawowe pojęcia z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania, potrafi scharakteryzować możliwości funkcjonalne wykorzystania różnych baz danych w praktyce, potrafi uzasadnić wybór SZBD dla poszczególnych rodzajów baz danych i ich zastosowań, zna podstawy teoretyczne projektowania baz danych do zarządzania
5,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania, potrafi scharakteryzować możliwości funkcjonalne wykorzystania różnych baz danych w praktyce, potrafi uzasadnić wybór SZBD dla poszczególnych rodzajów baz danych i ich zastosowań, zna podstawy teoretyczne projektowania baz danych do zarządzania oraz wykorzystywania języków zapytań w poszczególnych rodzajach baz danych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_null_U01
Student umie przeanalizować problem związany z selekcją i modyfikacją danych, w tym wykorzystać język zapytań do przetwarzania danych w organizacji
2,0Student nie potrafi posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych
3,0Student potrafi częściowo posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych (nie potrafi zapisać średnio skomplikowanych zapytań do bazy)
3,5Student potrafi częściowo posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych (potrafi zapisać średnio skomplikowane zapytania do bazy)
4,0Student potrafi posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych (potrafi zapisać skomplikowane zapytania do bazy)
4,5Student potrafi posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych (potrafi zapisać bardzo skomplikowane zapytania do bazy)
5,0Student potrafi posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych (potrafi zapisać bardzo skomplikowane zapytania do bazy), potrawi uzasadnić przyjęte formy zapisu oraz je optymalizować
ZIP_1A_null_U02
Student umie prowadzić prace związane z doborem i wykorzystaniem technik i narzędzi do przetwarzania danych
2,0Student nie potrafi wykorzystywać dostępnych narzędzi do przetwarzania danych
3,0Student częściowo potrafi wykorzystywać wybrane narzędzia do przetwarzania danych, potrafi importować i eksportować dane pomiędzy różnymi aplikacjami
3,5Student potrafi wykorzystywać dostępne narzędzia do przetwarzania danych, potrafi importować i eksportować dane pomiędzy różnymi aplikacjami, potrafi rozwiązywać problemy pojawiające się podczas przetwarzania danych
4,0Student potrafi wykorzystywać dostępne narzędzia do przetwarzania danych, potrafi importować i eksportować dane pomiędzy różnymi aplikacjami, potrafi rozwiązywać problemy pojawiające się podczas przetwarzania danych, potrafi wykorzystywać bardziej złożone techniki przetwarzania danych, jak tabele przestawne
4,5Student potrafi wykorzystywać dostępne narzędzia do przetwarzania danych, potrafi importować i eksportować dane pomiędzy różnymi aplikacjami, potrafi rozwiązywać problemy pojawiające się podczas przetwarzania danych, potrafi wykorzystywać bardziej złożone techniki przetwarzania danych, jak tabele przestawne, potrafi poprawnie interpretować wyniki oraz je wizualizować
5,0Student potrafi wykorzystywać dostępne narzędzia do przetwarzania danych, potrafi importować i eksportować dane pomiędzy różnymi aplikacjami, potrafi rozwiązywać problemy pojawiające się podczas przetwarzania danych, potrafi wykorzystywać bardziej złożone techniki przetwarzania danych, jak tabele przestawne, potrafi poprawnie interpretować wyniki oraz je wizualizować, potrafi przygotowywaćr aporty końcowe dla kierownictwa

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_null_K01
Student ma świadomość roli jaką spełniają bazy danych w różnych obszarach zarządzania
2,0Student nie rozumie znaczenia jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania
3,0Student rozumie, ma świadomość roli jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania, ale na bardzo dużym poziomie ogólności
3,5Student rozumie, ma świadomość roli jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania, potrafi ogólnie uzasadnić wybór takich czy innych technik przetwarzania danych
4,0Student rozumie, ma świadomość roli jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania, potrafi szczegółowo uzasadnić wybór takich czy innych technik przetwarzania danych oraz rodzajów stosowanych baz danych
4,5Student rozumie, ma świadomość roli jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania, potrafi szczegółowo uzasadnić wybór takich czy innych technik przetwarzania danych oraz rodzajów stosowanych baz danych, ma wiedzę na temat korzyści i zagrożeń związanych z doborem właściwych rozwiązań bazodanowych w organizacji
5,0Student rozumie, ma świadomość roli jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania, potrafi szczegółowo uzasadnić wybór takich czy innych technik przetwarzania danych oraz rodzajów stosowanych baz danych, ma wiedzę na temat korzyści i zagrożeń związanych z doborem właściwych rozwiązań bazodanowych w organizacji, ma świadomość potrzeb ciągłego monitorowania i ew. weryfikacji przetwarzanych danych

Literatura podstawowa

  1. Hector Garcia-Molina, Jeffrey D. Ullman, Jennifer Widom, Systemy baz danych. Kompletny podręcznik. Wydanie II, Helion, Gliwice, 2011
  2. Adam Pelikant, Hurtownie danych. Od przetwarzania analitycznego do raportowania, Helion, Gliwice, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bill Jelen, Michael Alexander, Microsoft Excel 2007 PL. Analiza danych za pomocą tabel przestawnych. Akademia Excela, Helion, Gliwice, 2011
  2. Przemysław Kazienko, Krzysztof Gwiazda, XML na poważnie, Helion, Gliwice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Język SQL w wyszukiwaniu i modyfikacji danych2
T-L-2Przetwarzanie danych w obszarach związanych z zarządzaniem3
T-L-3Analiza danych biznesowych za pomocą tabel przestawnych2
T-L-4Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Język SQL - wyszukiwanie i modyfikownie danych w zarządzaniu2
T-W-2Bazy danych przestrzennych w zarządzaniu2
T-W-3Bazy danych dokumentów XML2
T-W-4Multimedialne bazy danych2
T-W-5Analalityczne bazy danych, hurtownie danych2
T-W-6Bazy wiedzy2
T-W-7Zaliczenie wykładów2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta)20
A-L-3Realizacja sprawozdania z zajęć (praca własna studenta)20
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta)27
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów (praca własna studenta)28
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie zajęć2
73
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_W01Student potrafi znać podstawy teoretyczne budowy, działania, zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi zastosowaniami baz danych w obszarze zarządzania
Treści programoweT-W-1Język SQL - wyszukiwanie i modyfikownie danych w zarządzaniu
T-W-2Bazy danych przestrzennych w zarządzaniu
T-W-3Bazy danych dokumentów XML
T-W-4Multimedialne bazy danych
T-W-5Analalityczne bazy danych, hurtownie danych
T-W-6Bazy wiedzy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania
3,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania, ale na dużym poziomie ogólności
3,5Student zna podstawowe pojęcia z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania, potrafi scharakteryzować możliwości funkcjonalne wykorzystania różnych baz danych w praktyce
4,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania, potrafi scharakteryzować możliwości funkcjonalne wykorzystania różnych baz danych w praktyce, potrafi uzasadnić wybór SZBD dla poszczególnych rodzajów baz danych i ich zastosowań
4,5Student zna podstawowe pojęcia z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania, potrafi scharakteryzować możliwości funkcjonalne wykorzystania różnych baz danych w praktyce, potrafi uzasadnić wybór SZBD dla poszczególnych rodzajów baz danych i ich zastosowań, zna podstawy teoretyczne projektowania baz danych do zarządzania
5,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania, potrafi scharakteryzować możliwości funkcjonalne wykorzystania różnych baz danych w praktyce, potrafi uzasadnić wybór SZBD dla poszczególnych rodzajów baz danych i ich zastosowań, zna podstawy teoretyczne projektowania baz danych do zarządzania oraz wykorzystywania języków zapytań w poszczególnych rodzajach baz danych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_U01Student umie przeanalizować problem związany z selekcją i modyfikacją danych, w tym wykorzystać język zapytań do przetwarzania danych w organizacji
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przetwarzania danych z wykorzystaniem różnych technik i narzędzi
Treści programoweT-L-1Język SQL w wyszukiwaniu i modyfikacji danych
T-L-2Przetwarzanie danych w obszarach związanych z zarządzaniem
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych
3,0Student potrafi częściowo posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych (nie potrafi zapisać średnio skomplikowanych zapytań do bazy)
3,5Student potrafi częściowo posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych (potrafi zapisać średnio skomplikowane zapytania do bazy)
4,0Student potrafi posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych (potrafi zapisać skomplikowane zapytania do bazy)
4,5Student potrafi posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych (potrafi zapisać bardzo skomplikowane zapytania do bazy)
5,0Student potrafi posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych (potrafi zapisać bardzo skomplikowane zapytania do bazy), potrawi uzasadnić przyjęte formy zapisu oraz je optymalizować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_U02Student umie prowadzić prace związane z doborem i wykorzystaniem technik i narzędzi do przetwarzania danych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przetwarzania danych z wykorzystaniem różnych technik i narzędzi
Treści programoweT-L-3Analiza danych biznesowych za pomocą tabel przestawnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystywać dostępnych narzędzi do przetwarzania danych
3,0Student częściowo potrafi wykorzystywać wybrane narzędzia do przetwarzania danych, potrafi importować i eksportować dane pomiędzy różnymi aplikacjami
3,5Student potrafi wykorzystywać dostępne narzędzia do przetwarzania danych, potrafi importować i eksportować dane pomiędzy różnymi aplikacjami, potrafi rozwiązywać problemy pojawiające się podczas przetwarzania danych
4,0Student potrafi wykorzystywać dostępne narzędzia do przetwarzania danych, potrafi importować i eksportować dane pomiędzy różnymi aplikacjami, potrafi rozwiązywać problemy pojawiające się podczas przetwarzania danych, potrafi wykorzystywać bardziej złożone techniki przetwarzania danych, jak tabele przestawne
4,5Student potrafi wykorzystywać dostępne narzędzia do przetwarzania danych, potrafi importować i eksportować dane pomiędzy różnymi aplikacjami, potrafi rozwiązywać problemy pojawiające się podczas przetwarzania danych, potrafi wykorzystywać bardziej złożone techniki przetwarzania danych, jak tabele przestawne, potrafi poprawnie interpretować wyniki oraz je wizualizować
5,0Student potrafi wykorzystywać dostępne narzędzia do przetwarzania danych, potrafi importować i eksportować dane pomiędzy różnymi aplikacjami, potrafi rozwiązywać problemy pojawiające się podczas przetwarzania danych, potrafi wykorzystywać bardziej złożone techniki przetwarzania danych, jak tabele przestawne, potrafi poprawnie interpretować wyniki oraz je wizualizować, potrafi przygotowywaćr aporty końcowe dla kierownictwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_K01Student ma świadomość roli jaką spełniają bazy danych w różnych obszarach zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi zastosowaniami baz danych w obszarze zarządzania
C-2Ukształtowanie umiejętności przetwarzania danych z wykorzystaniem różnych technik i narzędzi
Treści programoweT-L-1Język SQL w wyszukiwaniu i modyfikacji danych
T-W-1Język SQL - wyszukiwanie i modyfikownie danych w zarządzaniu
T-L-2Przetwarzanie danych w obszarach związanych z zarządzaniem
T-W-2Bazy danych przestrzennych w zarządzaniu
T-W-3Bazy danych dokumentów XML
T-L-3Analiza danych biznesowych za pomocą tabel przestawnych
T-W-4Multimedialne bazy danych
T-W-5Analalityczne bazy danych, hurtownie danych
T-W-6Bazy wiedzy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania
3,0Student rozumie, ma świadomość roli jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania, ale na bardzo dużym poziomie ogólności
3,5Student rozumie, ma świadomość roli jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania, potrafi ogólnie uzasadnić wybór takich czy innych technik przetwarzania danych
4,0Student rozumie, ma świadomość roli jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania, potrafi szczegółowo uzasadnić wybór takich czy innych technik przetwarzania danych oraz rodzajów stosowanych baz danych
4,5Student rozumie, ma świadomość roli jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania, potrafi szczegółowo uzasadnić wybór takich czy innych technik przetwarzania danych oraz rodzajów stosowanych baz danych, ma wiedzę na temat korzyści i zagrożeń związanych z doborem właściwych rozwiązań bazodanowych w organizacji
5,0Student rozumie, ma świadomość roli jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania, potrafi szczegółowo uzasadnić wybór takich czy innych technik przetwarzania danych oraz rodzajów stosowanych baz danych, ma wiedzę na temat korzyści i zagrożeń związanych z doborem właściwych rozwiązań bazodanowych w organizacji, ma świadomość potrzeb ciągłego monitorowania i ew. weryfikacji przetwarzanych danych