Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki i algorytmizacji I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy informatyki i algorytmizacji I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,70,62egzamin
laboratoriaL1 15 3,30,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów za budową i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Zapoznanie z budową i zasadą działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych. Zapoznanie studentów z budową programu, etapami ich powstawania, podstawami algorytmów. Studenci w trakcie wykładów poznają zagadnienie języków programowania, ich podziału oraz podstaw działania translatorów. Studenci zostaną zapoznani z definicją, rodzajami i podstawową budową systemów operacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Instrukcja laboratoryjna. Sformułowanie celów zajęć, ich planu, treści oraz oczekiwań względem studentów. Określenie zasad zaliczenia.1
T-L-2Sieć Novell Netware – podstawy użytkowania oraz zapoznanie z organizacją i obsługą sieci WI, dostępne usługi i oprogramowanie.2
T-L-3Internet – wybrane usługi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, tracert) – praktyczne umiejętności wykorzystywania usług internetowych.2
T-L-4Systemy liczbowe, zapis liczb w dowolnych systemach liczbowych, przeliczanie liczb pomiędzy różnymi systemami (BIN, DEC, HEX). Zapis liczb ujemnych w systemie binarnym, wybrane operacje arytmetyczne w systemie binarnym: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, operacje logiczne.2
T-L-5Schematy blokowe – podstawy budowania algorytmów. Algorytmy podstawowe, sekwencyjne z rozgałęzieniami, iteracyjne, m.in. silnia, równanie kwadratowe, układy równań, operacje na macierzach, algorytmy sortowania, różnorodne operacje na ciągach danych.6
T-L-6Kolokwium - systemy liczbowe i schematy blokowe2
15
wykłady
T-W-1Pojecia podstawowe. Dwójkowy system zapisu i inne notacje liczb (oktalna i heksadecymalna, kody BCD, ASCII). Fizyczne i logiczne miary informacji: bit, bajt, słowo. Podstawowe działania na liczbach binarnych. Budowa sumatora.1
T-W-2Architektury komputerów (model von Neuummana i Harvardzki, komputery wektorowe, skalarne, strumieniowe, równoległe, CISC, RISC). Budowa komputera: pocesory, pamieci i ich rodzaje, magistrala systemowa i jej budowa, układy we/wy. Współdziałanie czesci składowych komputera. Budowa i działanie procesora, cykle zegarowe i rozkazowe. Budowa i przeznaczenie pamieci cache.2
T-W-3Jezyk maszynowy, lista rozkazów, budowa rozkazu - tryby adresowania.Mechaniym stosu. Odwrotna Notacja Polska (RPN) - przykłady zapisów i zastosowania. Pamiec wirtualna - mechanizmy adresowania wirtualnego.1
T-W-4Rola i budowa interface'u. Sposoby transmisji danych: łacza równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna. Kod Manchester. Współpraca komputera z urzadzeniami we/wy. Kanał DMA.2
T-W-5Wybrane rozwiazania sprzetowe: układy logiczne polaczen z magistrala (wejscie/wyjscie). Przerwania sprzetowe - układ łancuchowy, koder priorytetów. Proces realizacji przerwan sprzetowych.2
T-W-6Programowanie komputerów. Przykład programu w jezyku maszynowym (zadanie, algorytm, kod programu). Jezyki programowania - translatory, kompilatory, interpretery, skrypty. System operacyjny i jego rola. Historia rozwoju. Budowa systemu operacyjnego (pojecie procesu). Przykłady funkcji realizowanych przez system.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Samodzielne przygotowanie studenta do realizacji zajęć ćwiczeniowych, laboratoryjnych przy komputerze, a także zaliczeń w postaci realizacji sprawozdań na zajęciach oraz kolokwium15
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-3Opracowywanie sprawozdań po zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-4Konsultacje.10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych.40
A-L-6Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.1
96
wykłady
A-W-1Przygotowanie do wykładów.20
A-W-2Udział w wykładach10
A-W-3Studia literaturowe związane z tematyką wykładu30
A-W-4Konsultacje dotyczące materiału prezentowanego na wykładzie6
A-W-5Samodzielne przygotowanie do egzaminu końcowego10
A-W-6Udział w egzaminie3
79

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Laboratoria bazujace na prezentacji dostepnych srodków programowo-sprzetowych, wykorzystaniu programów-symulatorów oraz programu do nauki algorytmów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: Egzamin ustny
S-2Ocena podsumowująca: Laboratoria: Ocena końcowa będąca średnią z dwóch ocen: 1. ocena średnia z ocen cząstkowych i 2. ocena zadania końcowego.
S-3Ocena formująca: Laboratoria: Ocena cząstkowa za pojedyńcze zadanie laboratoryjne.
S-4Ocena formująca: Laboratoria:Zadanie zaliczeniowe polegajace na zaprojektowaniu i realizacji trzech przydzielonych do wykonania algorytmów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/03-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśnić budowę i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Student powinien opisać budowę i zasadę działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych oraz wielu usług internetowych. Student powinien scharakteryzować budowę programu komputerowego, etapy ich powstawania, oraz tworzyć podstawowe algorytmy. Student powinien być w stanie objaśnić co to jest język programowania, ich podziały oraz podstawy działania translatorów. Student powinien zdefiniować pojęcie systemu operacyjnego, oraz opisać ich rodzaje, podziały a także wyjaśnić podstawową budowę systemu operacyjnego.
ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W16, ZIP_1A_W15T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-1T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/03-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć sprawnie posługiwać się wydziałową siecią komputerową, a także przydzielonymi mu usługami i oprogramowaniem; powinien posługiwać się wybranymi, zaprezentowanymi i przećwiczonymi na zajęciach wybranymi usługami internetowymi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, traceroute); powinien umieć dokonywać przeliczeń pomiędzy systemami liczbowymi o dowolnej podstawie, zapisywać liczby binarne ujemne, a także wykonywać pisemnie operacje arytmetyczne w tym systemie (dodawanie, odejmowanie, mnożenie); powinien reprezentować wybrane problemy algorytmiczne w postaci schematu blokowego, z uwzględnieniem takich technik, jak algorytm sekwencyjny, z rozgałęzieniami, iteracja.
ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U19T1A_U01, T1A_U04, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-1M-2S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/03-1_K01
Student ma świadomość stosowanych rozwiązań sprzętowych i programistycznych oraz tempa i kierunków ich rozwoju. Rozumie potrzebę ustawicznego śledzenia dokonujących się zmian. Student wykazuje predyspozycje do rozumienia i szybkiego przyswajania kolejnych poziomów wiedzy informatycznej w czasie studiów, a także w dalszej przyszłosci przy poznawaniu nowych rozwiązań technicznych.
ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K01T1A_K01, T1A_K05C-1T-W-2, T-L-2, T-W-6, T-W-1, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-W-4, T-L-5, T-W-5, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/03-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśnić budowę i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Student powinien opisać budowę i zasadę działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych oraz wielu usług internetowych. Student powinien scharakteryzować budowę programu komputerowego, etapy ich powstawania, oraz tworzyć podstawowe algorytmy. Student powinien być w stanie objaśnić co to jest język programowania, ich podziały oraz podstawy działania translatorów. Student powinien zdefiniować pojęcie systemu operacyjnego, oraz opisać ich rodzaje, podziały a także wyjaśnić podstawową budowę systemu operacyjnego.
2,0Nie potrafi wymienić podstawowych zasad działania mikrokomputerów i urządzeń peryferyjnych oraz opisać podstawowych metod i środowisk programistycznych.
3,0Potrafi wymienić podstawowe zasady działania mikrokomputerów i urządzeń peryferyjnych oraz opisać podstawowe metody i środowiska programistyczne i systemy operacyjne.
3,5Potrafi scharakteryzować podstawowe algorytmy, omówić ich zastosowania, określać budowę programu komputerowego oraz dostrzegać związek między algorytmem a programem komputerowym.
4,0Potrafi dobierać algorytmy do zadań.
4,5Potrafi opisać usterki systemów komputerowych i wskazać sposoby ich usuwania.
5,0Potrafi opisać sposób konfiguracji sprzętu, w tym do zastosowań sieciowych, opisać możliwości dostosowywania systemów operacyjnych do potrzeb użytkowników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/03-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć sprawnie posługiwać się wydziałową siecią komputerową, a także przydzielonymi mu usługami i oprogramowaniem; powinien posługiwać się wybranymi, zaprezentowanymi i przećwiczonymi na zajęciach wybranymi usługami internetowymi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, traceroute); powinien umieć dokonywać przeliczeń pomiędzy systemami liczbowymi o dowolnej podstawie, zapisywać liczby binarne ujemne, a także wykonywać pisemnie operacje arytmetyczne w tym systemie (dodawanie, odejmowanie, mnożenie); powinien reprezentować wybrane problemy algorytmiczne w postaci schematu blokowego, z uwzględnieniem takich technik, jak algorytm sekwencyjny, z rozgałęzieniami, iteracja.
2,0Nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,0Umie posługiwać się siecią komputerową i wybranymi usługami sieciowymi.
3,5Umie dokonywać przeliczeń między systemami liczbowymi.
4,0Umie reprezentować rozwiązania problemów w postaci algorytmów.
4,5Potrafi biegle posługiwać się systemami operacyjnymi i konfigurować je do potrzeb użytkowników.
5,0Potrafi diagnozować problemy sieci i systemów komputerowych oraz usuwać je.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/03-1_K01
Student ma świadomość stosowanych rozwiązań sprzętowych i programistycznych oraz tempa i kierunków ich rozwoju. Rozumie potrzebę ustawicznego śledzenia dokonujących się zmian. Student wykazuje predyspozycje do rozumienia i szybkiego przyswajania kolejnych poziomów wiedzy informatycznej w czasie studiów, a także w dalszej przyszłosci przy poznawaniu nowych rozwiązań technicznych.
2,0Nie posiada kompetencji społecznych przewidzianych dla przedmiotu.
3,0Umie zaprezentować posiadaną wiedzę.
3,5Przejawia otwartość do zdobywania wiedzy.
4,0Prezentuje aktywną postawę co do zdobywania wiedzy i dzielenia się nią.
4,5Konstruuje obiektywne wnioski.
5,0Broni osiągniętych rezultatów.

Literatura podstawowa

  1. Maleika Wojciech, Wstęp do Informatyki, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006
  2. Sikorski W., Wykłady z podstaw Informatyki, Wydawnictwo Mikom, 2005
  3. Bylina B., Bylina J., Mycka J., Podstawy technologii informacyjnej i informatyki w przykładach i zadaniach, UMCS, 2007
  4. Harel D., Rzecz o istocie informatyki - algorytmika, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2008
  5. Wołek S., Wstęp do informatyki, OWPRZ, Rzeszów, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Magazyn komputerowy CHIP - roczniki 1996-2012, Vogel Publishing, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Instrukcja laboratoryjna. Sformułowanie celów zajęć, ich planu, treści oraz oczekiwań względem studentów. Określenie zasad zaliczenia.1
T-L-2Sieć Novell Netware – podstawy użytkowania oraz zapoznanie z organizacją i obsługą sieci WI, dostępne usługi i oprogramowanie.2
T-L-3Internet – wybrane usługi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, tracert) – praktyczne umiejętności wykorzystywania usług internetowych.2
T-L-4Systemy liczbowe, zapis liczb w dowolnych systemach liczbowych, przeliczanie liczb pomiędzy różnymi systemami (BIN, DEC, HEX). Zapis liczb ujemnych w systemie binarnym, wybrane operacje arytmetyczne w systemie binarnym: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, operacje logiczne.2
T-L-5Schematy blokowe – podstawy budowania algorytmów. Algorytmy podstawowe, sekwencyjne z rozgałęzieniami, iteracyjne, m.in. silnia, równanie kwadratowe, układy równań, operacje na macierzach, algorytmy sortowania, różnorodne operacje na ciągach danych.6
T-L-6Kolokwium - systemy liczbowe i schematy blokowe2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojecia podstawowe. Dwójkowy system zapisu i inne notacje liczb (oktalna i heksadecymalna, kody BCD, ASCII). Fizyczne i logiczne miary informacji: bit, bajt, słowo. Podstawowe działania na liczbach binarnych. Budowa sumatora.1
T-W-2Architektury komputerów (model von Neuummana i Harvardzki, komputery wektorowe, skalarne, strumieniowe, równoległe, CISC, RISC). Budowa komputera: pocesory, pamieci i ich rodzaje, magistrala systemowa i jej budowa, układy we/wy. Współdziałanie czesci składowych komputera. Budowa i działanie procesora, cykle zegarowe i rozkazowe. Budowa i przeznaczenie pamieci cache.2
T-W-3Jezyk maszynowy, lista rozkazów, budowa rozkazu - tryby adresowania.Mechaniym stosu. Odwrotna Notacja Polska (RPN) - przykłady zapisów i zastosowania. Pamiec wirtualna - mechanizmy adresowania wirtualnego.1
T-W-4Rola i budowa interface'u. Sposoby transmisji danych: łacza równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna. Kod Manchester. Współpraca komputera z urzadzeniami we/wy. Kanał DMA.2
T-W-5Wybrane rozwiazania sprzetowe: układy logiczne polaczen z magistrala (wejscie/wyjscie). Przerwania sprzetowe - układ łancuchowy, koder priorytetów. Proces realizacji przerwan sprzetowych.2
T-W-6Programowanie komputerów. Przykład programu w jezyku maszynowym (zadanie, algorytm, kod programu). Jezyki programowania - translatory, kompilatory, interpretery, skrypty. System operacyjny i jego rola. Historia rozwoju. Budowa systemu operacyjnego (pojecie procesu). Przykłady funkcji realizowanych przez system.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Samodzielne przygotowanie studenta do realizacji zajęć ćwiczeniowych, laboratoryjnych przy komputerze, a także zaliczeń w postaci realizacji sprawozdań na zajęciach oraz kolokwium15
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-3Opracowywanie sprawozdań po zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-4Konsultacje.10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych.40
A-L-6Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.1
96
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do wykładów.20
A-W-2Udział w wykładach10
A-W-3Studia literaturowe związane z tematyką wykładu30
A-W-4Konsultacje dotyczące materiału prezentowanego na wykładzie6
A-W-5Samodzielne przygotowanie do egzaminu końcowego10
A-W-6Udział w egzaminie3
79
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/03-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśnić budowę i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Student powinien opisać budowę i zasadę działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych oraz wielu usług internetowych. Student powinien scharakteryzować budowę programu komputerowego, etapy ich powstawania, oraz tworzyć podstawowe algorytmy. Student powinien być w stanie objaśnić co to jest język programowania, ich podziały oraz podstawy działania translatorów. Student powinien zdefiniować pojęcie systemu operacyjnego, oraz opisać ich rodzaje, podziały a także wyjaśnić podstawową budowę systemu operacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów za budową i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Zapoznanie z budową i zasadą działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych. Zapoznanie studentów z budową programu, etapami ich powstawania, podstawami algorytmów. Studenci w trakcie wykładów poznają zagadnienie języków programowania, ich podziału oraz podstaw działania translatorów. Studenci zostaną zapoznani z definicją, rodzajami i podstawową budową systemów operacyjnych.
Treści programoweT-W-1Pojecia podstawowe. Dwójkowy system zapisu i inne notacje liczb (oktalna i heksadecymalna, kody BCD, ASCII). Fizyczne i logiczne miary informacji: bit, bajt, słowo. Podstawowe działania na liczbach binarnych. Budowa sumatora.
T-W-6Programowanie komputerów. Przykład programu w jezyku maszynowym (zadanie, algorytm, kod programu). Jezyki programowania - translatory, kompilatory, interpretery, skrypty. System operacyjny i jego rola. Historia rozwoju. Budowa systemu operacyjnego (pojecie procesu). Przykłady funkcji realizowanych przez system.
T-W-3Jezyk maszynowy, lista rozkazów, budowa rozkazu - tryby adresowania.Mechaniym stosu. Odwrotna Notacja Polska (RPN) - przykłady zapisów i zastosowania. Pamiec wirtualna - mechanizmy adresowania wirtualnego.
T-W-4Rola i budowa interface'u. Sposoby transmisji danych: łacza równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna. Kod Manchester. Współpraca komputera z urzadzeniami we/wy. Kanał DMA.
T-W-5Wybrane rozwiazania sprzetowe: układy logiczne polaczen z magistrala (wejscie/wyjscie). Przerwania sprzetowe - układ łancuchowy, koder priorytetów. Proces realizacji przerwan sprzetowych.
T-W-2Architektury komputerów (model von Neuummana i Harvardzki, komputery wektorowe, skalarne, strumieniowe, równoległe, CISC, RISC). Budowa komputera: pocesory, pamieci i ich rodzaje, magistrala systemowa i jej budowa, układy we/wy. Współdziałanie czesci składowych komputera. Budowa i działanie procesora, cykle zegarowe i rozkazowe. Budowa i przeznaczenie pamieci cache.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić podstawowych zasad działania mikrokomputerów i urządzeń peryferyjnych oraz opisać podstawowych metod i środowisk programistycznych.
3,0Potrafi wymienić podstawowe zasady działania mikrokomputerów i urządzeń peryferyjnych oraz opisać podstawowe metody i środowiska programistyczne i systemy operacyjne.
3,5Potrafi scharakteryzować podstawowe algorytmy, omówić ich zastosowania, określać budowę programu komputerowego oraz dostrzegać związek między algorytmem a programem komputerowym.
4,0Potrafi dobierać algorytmy do zadań.
4,5Potrafi opisać usterki systemów komputerowych i wskazać sposoby ich usuwania.
5,0Potrafi opisać sposób konfiguracji sprzętu, w tym do zastosowań sieciowych, opisać możliwości dostosowywania systemów operacyjnych do potrzeb użytkowników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/03-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć sprawnie posługiwać się wydziałową siecią komputerową, a także przydzielonymi mu usługami i oprogramowaniem; powinien posługiwać się wybranymi, zaprezentowanymi i przećwiczonymi na zajęciach wybranymi usługami internetowymi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, traceroute); powinien umieć dokonywać przeliczeń pomiędzy systemami liczbowymi o dowolnej podstawie, zapisywać liczby binarne ujemne, a także wykonywać pisemnie operacje arytmetyczne w tym systemie (dodawanie, odejmowanie, mnożenie); powinien reprezentować wybrane problemy algorytmiczne w postaci schematu blokowego, z uwzględnieniem takich technik, jak algorytm sekwencyjny, z rozgałęzieniami, iteracja.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U19potrafi zidentyfikować i rozwiązać podstawowy problem techniczny, technologiczny lub organizacyjny związany z procesem produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów za budową i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Zapoznanie z budową i zasadą działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych. Zapoznanie studentów z budową programu, etapami ich powstawania, podstawami algorytmów. Studenci w trakcie wykładów poznają zagadnienie języków programowania, ich podziału oraz podstaw działania translatorów. Studenci zostaną zapoznani z definicją, rodzajami i podstawową budową systemów operacyjnych.
Treści programoweT-L-6Kolokwium - systemy liczbowe i schematy blokowe
T-L-4Systemy liczbowe, zapis liczb w dowolnych systemach liczbowych, przeliczanie liczb pomiędzy różnymi systemami (BIN, DEC, HEX). Zapis liczb ujemnych w systemie binarnym, wybrane operacje arytmetyczne w systemie binarnym: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, operacje logiczne.
T-L-3Internet – wybrane usługi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, tracert) – praktyczne umiejętności wykorzystywania usług internetowych.
T-L-5Schematy blokowe – podstawy budowania algorytmów. Algorytmy podstawowe, sekwencyjne z rozgałęzieniami, iteracyjne, m.in. silnia, równanie kwadratowe, układy równań, operacje na macierzach, algorytmy sortowania, różnorodne operacje na ciągach danych.
T-L-2Sieć Novell Netware – podstawy użytkowania oraz zapoznanie z organizacją i obsługą sieci WI, dostępne usługi i oprogramowanie.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Instrukcja laboratoryjna. Sformułowanie celów zajęć, ich planu, treści oraz oczekiwań względem studentów. Określenie zasad zaliczenia.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria bazujace na prezentacji dostepnych srodków programowo-sprzetowych, wykorzystaniu programów-symulatorów oraz programu do nauki algorytmów.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Laboratoria:Zadanie zaliczeniowe polegajace na zaprojektowaniu i realizacji trzech przydzielonych do wykonania algorytmów.
S-3Ocena formująca: Laboratoria: Ocena cząstkowa za pojedyńcze zadanie laboratoryjne.
S-2Ocena podsumowująca: Laboratoria: Ocena końcowa będąca średnią z dwóch ocen: 1. ocena średnia z ocen cząstkowych i 2. ocena zadania końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,0Umie posługiwać się siecią komputerową i wybranymi usługami sieciowymi.
3,5Umie dokonywać przeliczeń między systemami liczbowymi.
4,0Umie reprezentować rozwiązania problemów w postaci algorytmów.
4,5Potrafi biegle posługiwać się systemami operacyjnymi i konfigurować je do potrzeb użytkowników.
5,0Potrafi diagnozować problemy sieci i systemów komputerowych oraz usuwać je.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/03-1_K01Student ma świadomość stosowanych rozwiązań sprzętowych i programistycznych oraz tempa i kierunków ich rozwoju. Rozumie potrzebę ustawicznego śledzenia dokonujących się zmian. Student wykazuje predyspozycje do rozumienia i szybkiego przyswajania kolejnych poziomów wiedzy informatycznej w czasie studiów, a także w dalszej przyszłosci przy poznawaniu nowych rozwiązań technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów za budową i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Zapoznanie z budową i zasadą działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych. Zapoznanie studentów z budową programu, etapami ich powstawania, podstawami algorytmów. Studenci w trakcie wykładów poznają zagadnienie języków programowania, ich podziału oraz podstaw działania translatorów. Studenci zostaną zapoznani z definicją, rodzajami i podstawową budową systemów operacyjnych.
Treści programoweT-W-2Architektury komputerów (model von Neuummana i Harvardzki, komputery wektorowe, skalarne, strumieniowe, równoległe, CISC, RISC). Budowa komputera: pocesory, pamieci i ich rodzaje, magistrala systemowa i jej budowa, układy we/wy. Współdziałanie czesci składowych komputera. Budowa i działanie procesora, cykle zegarowe i rozkazowe. Budowa i przeznaczenie pamieci cache.
T-L-2Sieć Novell Netware – podstawy użytkowania oraz zapoznanie z organizacją i obsługą sieci WI, dostępne usługi i oprogramowanie.
T-W-6Programowanie komputerów. Przykład programu w jezyku maszynowym (zadanie, algorytm, kod programu). Jezyki programowania - translatory, kompilatory, interpretery, skrypty. System operacyjny i jego rola. Historia rozwoju. Budowa systemu operacyjnego (pojecie procesu). Przykłady funkcji realizowanych przez system.
T-W-1Pojecia podstawowe. Dwójkowy system zapisu i inne notacje liczb (oktalna i heksadecymalna, kody BCD, ASCII). Fizyczne i logiczne miary informacji: bit, bajt, słowo. Podstawowe działania na liczbach binarnych. Budowa sumatora.
T-L-4Systemy liczbowe, zapis liczb w dowolnych systemach liczbowych, przeliczanie liczb pomiędzy różnymi systemami (BIN, DEC, HEX). Zapis liczb ujemnych w systemie binarnym, wybrane operacje arytmetyczne w systemie binarnym: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, operacje logiczne.
T-L-6Kolokwium - systemy liczbowe i schematy blokowe
T-L-3Internet – wybrane usługi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, tracert) – praktyczne umiejętności wykorzystywania usług internetowych.
T-W-4Rola i budowa interface'u. Sposoby transmisji danych: łacza równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna. Kod Manchester. Współpraca komputera z urzadzeniami we/wy. Kanał DMA.
T-L-5Schematy blokowe – podstawy budowania algorytmów. Algorytmy podstawowe, sekwencyjne z rozgałęzieniami, iteracyjne, m.in. silnia, równanie kwadratowe, układy równań, operacje na macierzach, algorytmy sortowania, różnorodne operacje na ciągach danych.
T-W-5Wybrane rozwiazania sprzetowe: układy logiczne polaczen z magistrala (wejscie/wyjscie). Przerwania sprzetowe - układ łancuchowy, koder priorytetów. Proces realizacji przerwan sprzetowych.
T-W-3Jezyk maszynowy, lista rozkazów, budowa rozkazu - tryby adresowania.Mechaniym stosu. Odwrotna Notacja Polska (RPN) - przykłady zapisów i zastosowania. Pamiec wirtualna - mechanizmy adresowania wirtualnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada kompetencji społecznych przewidzianych dla przedmiotu.
3,0Umie zaprezentować posiadaną wiedzę.
3,5Przejawia otwartość do zdobywania wiedzy.
4,0Prezentuje aktywną postawę co do zdobywania wiedzy i dzielenia się nią.
4,5Konstruuje obiektywne wnioski.
5,0Broni osiągniętych rezultatów.