Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Finanse i rachunkowość I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finanse i rachunkowość I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 12 0,90,41zaliczenie
wykładyW3 24 1,10,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe pojęcia z przedmiotu "Makro i mikroekonomia" oraz "Nauki o przedsiębiorstwie"
W-2Podstawy rachunku prawdopodobieństwa
W-3Finanse i rachunkowość - część I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu - część I - jest poszerzenie wiedzy ogólnej, i w jej rezultacie, nabycie umiejętności praktycznych i kompetencji w zakresie finansów. Student otrzyma wiedzę o rynkowych mechanizmach finansowych oraz ich zastosowaniu w przedsięborstwie (części tego rynku). Na tej podstawie będzie mógł identyfikować zdarzenia, kwantyfikować je oraz hierarchizować, co pozwoli na prowadzenie efektywnej działalności gospodarczej. Student przede wszystkim winien rozumieć mechanizm rynkowy i wykorzystywać go w kreowaniu zamierzeń gospodarczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wartość pieniądza w czasie3
T-A-2Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa3
T-A-3Ocena opłacalności projektów finansowych3
T-A-4Wycena wartości przedsiębiorstwa3
12
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu finansów2
T-W-2System finansowy i jego instytucje2
T-W-3System bankowy i polityka pieniężna2
T-W-4Bank centralny i jego zadania2
T-W-5Istota i funkcje polityki finansowej państwa2
T-W-6Finanse publiczne - budżet państwa2
T-W-7System podatkowy w Polsce2
T-W-8System ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych w Polsce2
T-W-9Rynek finansowy4
T-W-10Finanse przedsiębiorstw2
T-W-11Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa2
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Konsultacje do ćwiczeń2
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-4Dokończenie obliczeń oraz analiza przykładu ćwiczeniowego5
29
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach24
A-W-2Poszerzanie i pogłębianie wiadomości w drodze samodzielnego studiowania przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-W-4Konsultacje do wykładów1
A-W-5Uczestnictwo w zaliczeniu3
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład - informacyjny w formie prezentacji.
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa prezentująca stan wiedzy z przedmiotu. Ocena z przedmiotu = 0,6* ocena z egzaminu + 0,4* ocena z ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/01-1_W01
Wiedza z zakresu finansów jest niezbędna dla prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej. Jest uzupełnieniem wiedzy ekonomicznej niezbędnej w każdej fazie działalności człowieka, nadto absolwenta uniwerytetu technologicznego. Rozwija rozumienie procesów gospodarczych na poziomie przedsiębiorstwa oraz państwa. Student winien posiadać wiedzę umożliwiającą między innymi: rozpoznawanie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, wskazać i zidentyfikować przyczyny zdarzeń, dobierać instrumenty długu finansowego.
ZIP_1A_W01, ZIP_1A_W17T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-1T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-A-1, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/01-1_U01
Podstawową umiejętnością jest stosowanie wybranych metod oraz narzędzi finansowych. Część ćwiczeniowa umożliwia nabycie praktycznych umiejętności dotyczących wybranych zagadnień prowadzonej dzialalności gospodarczej. Student będzie dobierał, prowadził, sprawdzał używanie instrumentów w poszczególnych rozwiązaniach. Umiejętności z przedmiotu - finanse - stanowią część ogólnego przygotowania do prowadzenia prawidłowej, efektywnej i skutecznej dzialalności gospodarczej. Wyzwala również i wzmacnia umiejętności w zakresie komunikowania się, pracy zespołowej oraz konieczności dokształcania.
ZIP_1A_U07, ZIP_1A_U11, ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U14, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U26, ZIP_1A_U27T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1T-W-11, T-A-4, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/01-1_K01
Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student ma możliwość osiągnięcia świadomości w zakresie posiadanych kompetencji, ewentualnie konieczności ich podnoszenia, kształtowania, budowy. Należy do nich potrzeba permanentnego dokształcania się, świadomość celu, kreowania postaw akceptujących oraz humanistycznych, otwartości w róznorodnych środowiskach, ważność i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K06, ZIP_1A_K07, ZIP_1A_K08T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-10, T-W-2, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/01-1_W01
Wiedza z zakresu finansów jest niezbędna dla prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej. Jest uzupełnieniem wiedzy ekonomicznej niezbędnej w każdej fazie działalności człowieka, nadto absolwenta uniwerytetu technologicznego. Rozwija rozumienie procesów gospodarczych na poziomie przedsiębiorstwa oraz państwa. Student winien posiadać wiedzę umożliwiającą między innymi: rozpoznawanie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, wskazać i zidentyfikować przyczyny zdarzeń, dobierać instrumenty długu finansowego.
2,0Nie wykazuje wiedzy na poziomie znajomości podstawowych zagadnień finansów.
3,0Ograniczone rozpoznawanie i rozumienie treści i zagadnień finansów. Potrafi nazwać i wyjaśnić pojęcia bez ich interpretacji oraz poszukiwania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają rozwiązywać podtawowe zagadnienia i zadania z finansów. Umożliwiają identyfikację, hierarchizację oraz znajdowanie przyczyn i określanie skutków przyjętych rozwiązań.
4,0Pozyskana wiedza umożlliwia analizę zagadnień finansów w stopniu szczegółowym w połączeniu z wartościowaniem wyodrębnionych elementów.
4,5Posiadana wiedza umożliwia łączenie poszczególnych elementów w całość, komponowanie oraz uzasadnianie przyjętych rozwiązań, zapewnia syntezę zjawisk i procesów.
5,0Uzyskana wiedza stwarza podstawę prezentacji własnych ocen, interpretacji i uogólniania zjawisk oraz procesów poprzedzonych wartościowaniem porównań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/01-1_U01
Podstawową umiejętnością jest stosowanie wybranych metod oraz narzędzi finansowych. Część ćwiczeniowa umożliwia nabycie praktycznych umiejętności dotyczących wybranych zagadnień prowadzonej dzialalności gospodarczej. Student będzie dobierał, prowadził, sprawdzał używanie instrumentów w poszczególnych rozwiązaniach. Umiejętności z przedmiotu - finanse - stanowią część ogólnego przygotowania do prowadzenia prawidłowej, efektywnej i skutecznej dzialalności gospodarczej. Wyzwala również i wzmacnia umiejętności w zakresie komunikowania się, pracy zespołowej oraz konieczności dokształcania.
2,0Brak umiejętności przywołania pojęć, kategorii i stosowanych rozwiązań z obszaru fianansów.
3,0Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do wykonywania podstawowych obliczeń, interpretacji wskaźników, przewidywania skutków rozwiązywań.
3,5Wykorzystanie informacji, wiedzy do rozwiązywania podstawowych zagadnień (zadań) finansowych połączone z umiejętnością korzystania z narzędzi i metod stosowanych w finansach.
4,0Umiejętność analizy składowych zjawisk i zdarzeń. Identyfikacja, hierarchizacja oraz rozumienie wewnętrznych zależności i powiązań.
4,5Umiejętność syntezy zjawisk i zdarzeń, powiązań oraz związków w strukturze finansów w połączeniu z umiejętnością uogólniania faktów i zdarzeń.
5,0Umiejętność budowy ocen na podstawie interpretacji zdarzeń, faktów, wykrytych zależności oraz związków. Dokonywanie wyboru z uwzględnianiem celu, obrona przyjętych rozwiązań, przewidywanie skutków decyzji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/01-1_K01
Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student ma możliwość osiągnięcia świadomości w zakresie posiadanych kompetencji, ewentualnie konieczności ich podnoszenia, kształtowania, budowy. Należy do nich potrzeba permanentnego dokształcania się, świadomość celu, kreowania postaw akceptujących oraz humanistycznych, otwartości w róznorodnych środowiskach, ważność i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
2,0Niska ocena i świadomość przydatności finansów w rozwoju i pracy zawodowej.
3,0Deklarowana akceptacja i percepcja podstawowych zagadnień z obszaru finansów. Postawa oraz świadomość korzystania z uzyskanych kompetencji ograniczona.
3,5Demonstrowana świadomość posiadanych kompetencji, postawa w większym stopniu aktywna, chęć pogłębiania wiedzy, poszukiwanie rozwiązań.
4,0Świadomość nabytych kompetencji koresponduje z potrzebami ich doskonalenia (poszerzania). Postawa kreatywna, akceptacja i dostrzeganie pozytywów przedmiotu.
4,5Determinacja i zdolnośćć (akceptacja) kreaowania postawy otwartej wobec wyzwań. Poszukiwanie rozwiązań, umiejętność komunikowania się w pracy i w zespołach.
5,0Zorganizowany, świadomy celu. Akceptuje odmienność. Rozwinięta cecha wrażliwości, odpowiedzialności za demonstrowaną postawę, kreatywny w działaniu.

Literatura podstawowa

  1. Red. naukowy M. Podstawka, Finanse, PWN, Warszawa, 2010
  2. W. Szczęsny, Finanse. Zarys wykładu, Difin, Warszawa, 2010
  3. K. Marecki, Podstawy finansów, PWE, Warszawa, 2008
  4. J. Jaworski, Teoria i praktyka zarządzania finansami przedsiębiorstw, CeDeWu.pl, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. A. Rutkowski, Zarządzanie finansami, PWE, Warszawa, 2009
  2. T. Waśniewski, W. Skoczylas, Teoria i praktyka analizy finansowej w przedsiębiorstwie, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wartość pieniądza w czasie3
T-A-2Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa3
T-A-3Ocena opłacalności projektów finansowych3
T-A-4Wycena wartości przedsiębiorstwa3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu finansów2
T-W-2System finansowy i jego instytucje2
T-W-3System bankowy i polityka pieniężna2
T-W-4Bank centralny i jego zadania2
T-W-5Istota i funkcje polityki finansowej państwa2
T-W-6Finanse publiczne - budżet państwa2
T-W-7System podatkowy w Polsce2
T-W-8System ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych w Polsce2
T-W-9Rynek finansowy4
T-W-10Finanse przedsiębiorstw2
T-W-11Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa2
24

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Konsultacje do ćwiczeń2
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-4Dokończenie obliczeń oraz analiza przykładu ćwiczeniowego5
29
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach24
A-W-2Poszerzanie i pogłębianie wiadomości w drodze samodzielnego studiowania przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-W-4Konsultacje do wykładów1
A-W-5Uczestnictwo w zaliczeniu3
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/01-1_W01Wiedza z zakresu finansów jest niezbędna dla prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej. Jest uzupełnieniem wiedzy ekonomicznej niezbędnej w każdej fazie działalności człowieka, nadto absolwenta uniwerytetu technologicznego. Rozwija rozumienie procesów gospodarczych na poziomie przedsiębiorstwa oraz państwa. Student winien posiadać wiedzę umożliwiającą między innymi: rozpoznawanie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, wskazać i zidentyfikować przyczyny zdarzeń, dobierać instrumenty długu finansowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
ZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu - część I - jest poszerzenie wiedzy ogólnej, i w jej rezultacie, nabycie umiejętności praktycznych i kompetencji w zakresie finansów. Student otrzyma wiedzę o rynkowych mechanizmach finansowych oraz ich zastosowaniu w przedsięborstwie (części tego rynku). Na tej podstawie będzie mógł identyfikować zdarzenia, kwantyfikować je oraz hierarchizować, co pozwoli na prowadzenie efektywnej działalności gospodarczej. Student przede wszystkim winien rozumieć mechanizm rynkowy i wykorzystywać go w kreowaniu zamierzeń gospodarczych.
Treści programoweT-W-2System finansowy i jego instytucje
T-W-9Rynek finansowy
T-W-6Finanse publiczne - budżet państwa
T-W-10Finanse przedsiębiorstw
T-A-1Wartość pieniądza w czasie
T-W-3System bankowy i polityka pieniężna
T-W-7System podatkowy w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład - informacyjny w formie prezentacji.
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa prezentująca stan wiedzy z przedmiotu. Ocena z przedmiotu = 0,6* ocena z egzaminu + 0,4* ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje wiedzy na poziomie znajomości podstawowych zagadnień finansów.
3,0Ograniczone rozpoznawanie i rozumienie treści i zagadnień finansów. Potrafi nazwać i wyjaśnić pojęcia bez ich interpretacji oraz poszukiwania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają rozwiązywać podtawowe zagadnienia i zadania z finansów. Umożliwiają identyfikację, hierarchizację oraz znajdowanie przyczyn i określanie skutków przyjętych rozwiązań.
4,0Pozyskana wiedza umożlliwia analizę zagadnień finansów w stopniu szczegółowym w połączeniu z wartościowaniem wyodrębnionych elementów.
4,5Posiadana wiedza umożliwia łączenie poszczególnych elementów w całość, komponowanie oraz uzasadnianie przyjętych rozwiązań, zapewnia syntezę zjawisk i procesów.
5,0Uzyskana wiedza stwarza podstawę prezentacji własnych ocen, interpretacji i uogólniania zjawisk oraz procesów poprzedzonych wartościowaniem porównań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/01-1_U01Podstawową umiejętnością jest stosowanie wybranych metod oraz narzędzi finansowych. Część ćwiczeniowa umożliwia nabycie praktycznych umiejętności dotyczących wybranych zagadnień prowadzonej dzialalności gospodarczej. Student będzie dobierał, prowadził, sprawdzał używanie instrumentów w poszczególnych rozwiązaniach. Umiejętności z przedmiotu - finanse - stanowią część ogólnego przygotowania do prowadzenia prawidłowej, efektywnej i skutecznej dzialalności gospodarczej. Wyzwala również i wzmacnia umiejętności w zakresie komunikowania się, pracy zespołowej oraz konieczności dokształcania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U07ma umiejętności w zakresie uwzględniania zasad zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIP_1A_U11potrafi stosować podstawowe zasady z zakresu finansów i rachunkowości w celu prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw
ZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIP_1A_U16ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U26ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi
ZIP_1A_U27ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem oraz koordynowania pracami zespołów pracowniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu - część I - jest poszerzenie wiedzy ogólnej, i w jej rezultacie, nabycie umiejętności praktycznych i kompetencji w zakresie finansów. Student otrzyma wiedzę o rynkowych mechanizmach finansowych oraz ich zastosowaniu w przedsięborstwie (części tego rynku). Na tej podstawie będzie mógł identyfikować zdarzenia, kwantyfikować je oraz hierarchizować, co pozwoli na prowadzenie efektywnej działalności gospodarczej. Student przede wszystkim winien rozumieć mechanizm rynkowy i wykorzystywać go w kreowaniu zamierzeń gospodarczych.
Treści programoweT-W-11Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa
T-A-4Wycena wartości przedsiębiorstwa
T-A-3Ocena opłacalności projektów finansowych
Metody nauczaniaM-1Wykład - informacyjny w formie prezentacji.
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa prezentująca stan wiedzy z przedmiotu. Ocena z przedmiotu = 0,6* ocena z egzaminu + 0,4* ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności przywołania pojęć, kategorii i stosowanych rozwiązań z obszaru fianansów.
3,0Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do wykonywania podstawowych obliczeń, interpretacji wskaźników, przewidywania skutków rozwiązywań.
3,5Wykorzystanie informacji, wiedzy do rozwiązywania podstawowych zagadnień (zadań) finansowych połączone z umiejętnością korzystania z narzędzi i metod stosowanych w finansach.
4,0Umiejętność analizy składowych zjawisk i zdarzeń. Identyfikacja, hierarchizacja oraz rozumienie wewnętrznych zależności i powiązań.
4,5Umiejętność syntezy zjawisk i zdarzeń, powiązań oraz związków w strukturze finansów w połączeniu z umiejętnością uogólniania faktów i zdarzeń.
5,0Umiejętność budowy ocen na podstawie interpretacji zdarzeń, faktów, wykrytych zależności oraz związków. Dokonywanie wyboru z uwzględnianiem celu, obrona przyjętych rozwiązań, przewidywanie skutków decyzji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/01-1_K01Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student ma możliwość osiągnięcia świadomości w zakresie posiadanych kompetencji, ewentualnie konieczności ich podnoszenia, kształtowania, budowy. Należy do nich potrzeba permanentnego dokształcania się, świadomość celu, kreowania postaw akceptujących oraz humanistycznych, otwartości w róznorodnych środowiskach, ważność i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K06ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
ZIP_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technnicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektach działalności inżynierskiej;podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu - część I - jest poszerzenie wiedzy ogólnej, i w jej rezultacie, nabycie umiejętności praktycznych i kompetencji w zakresie finansów. Student otrzyma wiedzę o rynkowych mechanizmach finansowych oraz ich zastosowaniu w przedsięborstwie (części tego rynku). Na tej podstawie będzie mógł identyfikować zdarzenia, kwantyfikować je oraz hierarchizować, co pozwoli na prowadzenie efektywnej działalności gospodarczej. Student przede wszystkim winien rozumieć mechanizm rynkowy i wykorzystywać go w kreowaniu zamierzeń gospodarczych.
Treści programoweT-W-10Finanse przedsiębiorstw
T-W-2System finansowy i jego instytucje
T-W-8System ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład - informacyjny w formie prezentacji.
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa prezentująca stan wiedzy z przedmiotu. Ocena z przedmiotu = 0,6* ocena z egzaminu + 0,4* ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niska ocena i świadomość przydatności finansów w rozwoju i pracy zawodowej.
3,0Deklarowana akceptacja i percepcja podstawowych zagadnień z obszaru finansów. Postawa oraz świadomość korzystania z uzyskanych kompetencji ograniczona.
3,5Demonstrowana świadomość posiadanych kompetencji, postawa w większym stopniu aktywna, chęć pogłębiania wiedzy, poszukiwanie rozwiązań.
4,0Świadomość nabytych kompetencji koresponduje z potrzebami ich doskonalenia (poszerzania). Postawa kreatywna, akceptacja i dostrzeganie pozytywów przedmiotu.
4,5Determinacja i zdolnośćć (akceptacja) kreaowania postawy otwartej wobec wyzwań. Poszukiwanie rozwiązań, umiejętność komunikowania się w pracy i w zespołach.
5,0Zorganizowany, świadomy celu. Akceptuje odmienność. Rozwinięta cecha wrażliwości, odpowiedzialności za demonstrowaną postawę, kreatywny w działaniu.