Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S3)

Sylabus przedmiotu Wybrane problemy informatyki - Przedmiot obieralny II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Wybrane problemy informatyki - Przedmiot obieralny II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka na poziomie wyższych studiów technicznych. Podstawy techniki cyfrowej. Podstawy informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przewodnią tematyką wykładu są wzbrane zagadnienia informatyki , celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi technikami i zastosowaniami nowoczesnej informatyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Konstruowanie przykładowych algorytmów przekształceń wektorowo-macierzowych ze zredukowaną złożonością obliczeniową.2
T-L-2Przykładowa instalacja tymczasowej bezprzewodowej sieci komputerowej typu „Ad-Hoc” na bazie notebooków.2
T-L-3Rozliczenie przedmiotu (zajęcie zaliczeniowe).1
5
wykłady
T-W-1Wykład organizacyjno-wprowadzający. Autorskie spojrzenie na napisanie pracy doktorskiej z Informatyki. Dyskusja.2
T-W-2Algorytmy i komputery. Problem przyspieszenia obliczeń: jedność i walka przeciwieństw.2
T-W-3Przekształcenia wektorowo-macierzowe podstawą obliczeń masowych. Omówienie zadań naukowo-technicznych oraz aplikacji praktycznych bazowanych na przekształceniach wektorowo-macierzowych.2
T-W-4Demonstracja autorskiej metody minimalizacji liczby działań podczas wykonania przekształceń wektorowo-macierzowych.2
T-W-5Technologie Falkowe: historia, podstawy teoretyczne, zastosowania.3
T-W-6Bezprzewodowy Świat. Historia, techniki, standardy, architektura i organizacja bezprzewodowych sieci dostępowych.2
T-W-7Technologie mobilne w organizacji informacyjnych systemów monitoringu środowiska oraz wspomagania realizacji akcji w rozmaitych dziedzinach działalności ludzkiej2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych5
A-L-2Konsultacje6
A-L-3Przygotowywanie sprawozdań z zajęć20
31
wykłady
A-W-1Udzial w zajeciach.15
A-W-2Rozwiazywanie zadań domowych oraz przygotowanie do wykładu.25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.16
A-W-4Konsultacje.4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład przy tablicy w postaci prezentacji multimedialnych.
M-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Ocena z egzaminu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/02/02_W01
Doktorant opanował wiedze teoretyczną (definicje twierdzenia I dowody) oraz praktyczną (znajomość wybranych algorytmów) z zakresu omawianych zagadnień informatyki teoretycznej i stosowanej.
I_3A_W01, I_3A_W02C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-L-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/02/02_U01
Doktorant umie praktyczne rozwiązywać zadania z zakresu tematyki przedmiotu również wykorzystując w tym celu komputer.
I_3A_U03, I_3A_U04, I_3A_U01, I_3A_U02C-1T-L-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/02/02_K01
Doktorant świadomość wykorzystywania i znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu omawianych zagadnień przy konstrukcji bardziej efektywnych algorytmów obliczeniowych.
I_3A_K01, I_3A_K02C-1T-L-1, T-L-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/02/02_W01
Doktorant opanował wiedze teoretyczną (definicje twierdzenia I dowody) oraz praktyczną (znajomość wybranych algorytmów) z zakresu omawianych zagadnień informatyki teoretycznej i stosowanej.
2,0
3,0Doktorant w zadowalającym stopniu opanował tematykę wykładów, zna główne definicje i zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/02/02_U01
Doktorant umie praktyczne rozwiązywać zadania z zakresu tematyki przedmiotu również wykorzystując w tym celu komputer.
2,0
3,0Doktorant umie rozwiązywać proste zadania oraz umie implementować podstawowe algorytmy w stopniu zadowalającym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/02/02_K01
Doktorant świadomość wykorzystywania i znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu omawianych zagadnień przy konstrukcji bardziej efektywnych algorytmów obliczeniowych.
2,0
3,0Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej z zakresu omawianych zagadnień informatyki, orientuje się w podstawowych kwestiach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Sysło, Algorytmy, WSiP, Warszawa, 2002
  2. E. Gurbiel, G. Hardt-Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M.M. Sysło., Technologia informacyjna, WSiP, Warsyawa, 2011
  3. Vademecum Teleinformatyka I, NetWorld, IDG POLAND, Warsyawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. A. Ţariov, Algorytmiczne aspekty racjonalizacji obliczeń w cyfrowym przetwarzaniu sygnałów, Wydawnictwo uczelniane ZUT, Szczecin, 2011
  2. A. Ţariov, G. Ţariova, D. Majorkowska-Mech, A. Ţariov, G. Ţariova, D. MaAlgorytmy wielopoziomowej dekompozycji oraz rekonstrukcji sygnałów cyfrowych, Komisji Informatyki Gdańskiego Oddziału PAN, Szczecin, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Konstruowanie przykładowych algorytmów przekształceń wektorowo-macierzowych ze zredukowaną złożonością obliczeniową.2
T-L-2Przykładowa instalacja tymczasowej bezprzewodowej sieci komputerowej typu „Ad-Hoc” na bazie notebooków.2
T-L-3Rozliczenie przedmiotu (zajęcie zaliczeniowe).1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykład organizacyjno-wprowadzający. Autorskie spojrzenie na napisanie pracy doktorskiej z Informatyki. Dyskusja.2
T-W-2Algorytmy i komputery. Problem przyspieszenia obliczeń: jedność i walka przeciwieństw.2
T-W-3Przekształcenia wektorowo-macierzowe podstawą obliczeń masowych. Omówienie zadań naukowo-technicznych oraz aplikacji praktycznych bazowanych na przekształceniach wektorowo-macierzowych.2
T-W-4Demonstracja autorskiej metody minimalizacji liczby działań podczas wykonania przekształceń wektorowo-macierzowych.2
T-W-5Technologie Falkowe: historia, podstawy teoretyczne, zastosowania.3
T-W-6Bezprzewodowy Świat. Historia, techniki, standardy, architektura i organizacja bezprzewodowych sieci dostępowych.2
T-W-7Technologie mobilne w organizacji informacyjnych systemów monitoringu środowiska oraz wspomagania realizacji akcji w rozmaitych dziedzinach działalności ludzkiej2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych5
A-L-2Konsultacje6
A-L-3Przygotowywanie sprawozdań z zajęć20
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udzial w zajeciach.15
A-W-2Rozwiazywanie zadań domowych oraz przygotowanie do wykładu.25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.16
A-W-4Konsultacje.4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/02/02_W01Doktorant opanował wiedze teoretyczną (definicje twierdzenia I dowody) oraz praktyczną (znajomość wybranych algorytmów) z zakresu omawianych zagadnień informatyki teoretycznej i stosowanej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_W01Absolwent posiada zaawansowaną wiedzę o charakterze podstawowym dla dziedziny Informatyka związana z obszarem prowadzonych badań naukowych obejmująca najnowsze osiągnięcia
I_3A_W02Absolwent posiada zaawansowaną wiedzę o charakterze szczegółowym odpowiadającą obszarowi Informatyka, obejmującą najnowsze osiągnięcia.
Cel przedmiotuC-1Przewodnią tematyką wykładu są wzbrane zagadnienia informatyki , celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi technikami i zastosowaniami nowoczesnej informatyki.
Treści programoweT-W-7Technologie mobilne w organizacji informacyjnych systemów monitoringu środowiska oraz wspomagania realizacji akcji w rozmaitych dziedzinach działalności ludzkiej
T-W-1Wykład organizacyjno-wprowadzający. Autorskie spojrzenie na napisanie pracy doktorskiej z Informatyki. Dyskusja.
T-W-2Algorytmy i komputery. Problem przyspieszenia obliczeń: jedność i walka przeciwieństw.
T-W-6Bezprzewodowy Świat. Historia, techniki, standardy, architektura i organizacja bezprzewodowych sieci dostępowych.
T-W-4Demonstracja autorskiej metody minimalizacji liczby działań podczas wykonania przekształceń wektorowo-macierzowych.
T-L-3Rozliczenie przedmiotu (zajęcie zaliczeniowe).
Metody nauczaniaM-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją.
M-1Wykład przy tablicy w postaci prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant w zadowalającym stopniu opanował tematykę wykładów, zna główne definicje i zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/02/02_U01Doktorant umie praktyczne rozwiązywać zadania z zakresu tematyki przedmiotu również wykorzystując w tym celu komputer.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_U03Absolwent posiada umiejętność prezentowania, tłumaczenia i obrony własnych osiągnięć naukowych.
I_3A_U04Absolwent posiada umiejętność wykorzystywania nowych narzędzi informatycznych do realizacji badań naukowych.
I_3A_U01Absolwent posiada umiejętność prowadzenia badań naukowych w zakresie Informatyka z wykorzystaniem najnowszej wiedzy.
I_3A_U02Absolwent potrafi prowadzić zajęcia dydaktyczne w szkole wyższej z wykorzystaniem najnowszych technologii kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Przewodnią tematyką wykładu są wzbrane zagadnienia informatyki , celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi technikami i zastosowaniami nowoczesnej informatyki.
Treści programoweT-L-2Przykładowa instalacja tymczasowej bezprzewodowej sieci komputerowej typu „Ad-Hoc” na bazie notebooków.
T-W-3Przekształcenia wektorowo-macierzowe podstawą obliczeń masowych. Omówienie zadań naukowo-technicznych oraz aplikacji praktycznych bazowanych na przekształceniach wektorowo-macierzowych.
T-W-5Technologie Falkowe: historia, podstawy teoretyczne, zastosowania.
T-L-1Konstruowanie przykładowych algorytmów przekształceń wektorowo-macierzowych ze zredukowaną złożonością obliczeniową.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant umie rozwiązywać proste zadania oraz umie implementować podstawowe algorytmy w stopniu zadowalającym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/02/02_K01Doktorant świadomość wykorzystywania i znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu omawianych zagadnień przy konstrukcji bardziej efektywnych algorytmów obliczeniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_K01Absolwent ma świadomość społecznej roli uczonego a zwłaszcza rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu najnowszych osiągnięć z dziedziny Informatyka.
I_3A_K02Absolwent rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zapoznawania się z najnowszymi osiągnięciami nauki i wdrażania ich do praktyki.
Cel przedmiotuC-1Przewodnią tematyką wykładu są wzbrane zagadnienia informatyki , celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi technikami i zastosowaniami nowoczesnej informatyki.
Treści programoweT-L-1Konstruowanie przykładowych algorytmów przekształceń wektorowo-macierzowych ze zredukowaną złożonością obliczeniową.
T-L-2Przykładowa instalacja tymczasowej bezprzewodowej sieci komputerowej typu „Ad-Hoc” na bazie notebooków.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej z zakresu omawianych zagadnień informatyki, orientuje się w podstawowych kwestiach.
3,5
4,0
4,5
5,0