Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
Sylabus przedmiotu Podstawy pracy kierowniczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy pracy kierowniczej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Zarządzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Radomski <Janusz.Radomski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw zarządzania przedsiębiorstwem. |
W-2 | Znajomość podstaw zarządzania personelem. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie współczesnych uwarunkowań pracy kierowniczej. |
C-2 | Poznanie technik samooceny i doskonalenia stylu kierowania. |
C-3 | Nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami pracy kierowniczej. |
C-4 | Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i społecznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Współczesne uwarunkowania kierowania ludźmi w organizacjach | 2 |
T-A-2 | Metody i techniki identyfikacji stylu kierowania. | 2 |
T-A-3 | Przygotowanie prezentacji. | 2 |
T-A-4 | Prowadzenie narad i spotkań. | 2 |
T-A-5 | Metody i techniki podejmowania decyzji kierowniczych. | 2 |
T-A-6 | Coaching kierowniczy. | 2 |
T-A-7 | Zasady i techniki organizacji pracy kierowniczej. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy kierowania ludźmi. | 2 |
T-W-2 | Pojęcie i rodzaje stylów kierowania. | 2 |
T-W-3 | Przygotowanie prezentacji i wystapień publicznych. | 2 |
T-W-4 | Prowadzenie narad i zebrań. | 2 |
T-W-5 | Podejmowanie decyzji kierowniczych. | 2 |
T-W-6 | Coaching kierowniczy. | 2 |
T-W-7 | Gospodarowanie czasem i delegowanie zadań. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie projektu indywidualnego | 5 |
A-A-4 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
A-A-5 | udział w konsultacjach | 2 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia końcowego | 13 |
A-W-3 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
32 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Metoda projektow |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie przez studentów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test wiedzy na zakończenie kursu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_C/9_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student opisuje podstawowe charakterystyki stylów kierowania. | I_2A_W03 | T2A_W09, T2A_W11 | C-3 | T-W-2, T-A-2 | M-1, M-3 | S-3 |
I_2A_C/9_W02 Student proponuje zastosowanie poznanych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi | I_2A_W03 | T2A_W09, T2A_W11 | C-2, C-1, C-3 | T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-A-7, T-A-5 | M-3, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_C/9_U01 Student poprawnie analizuje specyfikę sytuacji kierowniczych i formułuje praktyczne dyrektywy postępowania | I_2A_U13 | T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16 | C-3, C-4, C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-4 | M-6, M-1, M-3 | S-1 |
I_2A_C/9_U02 Student stosuje w praktyce techniki pracy kierowniczej | I_2A_U07 | T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18 | C-4, C-3 | T-W-4, T-A-2, T-W-7, T-W-6, T-W-3 | M-3, M-2, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_C/9_K01 Student doskonali kompetencje w zakresie pracy grupowej oraz prezentacji i wystąpień publicznych | I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K06 | T2A_K01, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07 | C-4, C-2 | T-W-3 | M-6, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_C/9_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student opisuje podstawowe charakterystyki stylów kierowania. | 2,0 | Student nie potrafi podać żadnych charakterystyk stylu kierowania. |
3,0 | Student poprawnie opisuje charakterystyki podstawowych stylów kierowania. | |
3,5 | Student potrafi wskazać zalety i wady podstawowych stylów kierowania. | |
4,0 | Student posiada wiedzę o sytuacyjnych uwarunkowaniach stylu kierowania. | |
4,5 | Student potrafi wskazać i poprawnie zinterpretować przykłady stosowania róznych stylów kierowania. | |
5,0 | Student poprawnie opisuje współczesne koncepcje przywództwa. | |
I_2A_C/9_W02 Student proponuje zastosowanie poznanych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi | 2,0 | Ztudent nie potrafi wskazać żadnego zastosowania poznanych technik pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje tylko niektóre techniki pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi. | |
3,5 | Student zna zastosoawnie wszystkich poznanych technik pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi. | |
4,0 | Student potrafi w analityczny sposób porówna poznane techniki pracy kierowniczej wskazując na ich wady i zalety. | |
4,5 | Student dobiera odpowiednie techniki pracy kierowniczej do rozwiązywania nietypowych problemów kierowania ludźmi. | |
5,0 | Student potrafi poprowadzić dyskusję nad uzytecznością nowych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemow kierowania ludźmi. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_C/9_U01 Student poprawnie analizuje specyfikę sytuacji kierowniczych i formułuje praktyczne dyrektywy postępowania | 2,0 | Student nie potrafi zaanalizować zadnej sytuacji kierowniczej i sformułować wniosków. |
3,0 | Student poprawnie analizuje tylko proste sytuacje i proponuje praktyczne, proste rozwiązania. | |
3,5 | Student potrafi zanalizowac bardziej złożone sytuacje kierownicze i zaproponować odpowiednie strategie postępowania. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wskazać przykłady nietypowych sytuacji i zapropnować zastosowanie odpowiednich dyrektyw postępowania. | |
4,5 | Student tworzy charakterystyki nowych sytuacji kierowniczych i proponuje odpowiednie dyrektywy postępowania. | |
5,0 | Student tworzy nowe charakterystyki sytuacji kierowniczych, proponuje odpowiednie dyrektywy postępowania i przekonuje innych do swoich racji. | |
I_2A_C/9_U02 Student stosuje w praktyce techniki pracy kierowniczej | 2,0 | Student nie potrafi stosować żadnych technik pracy kierowniczej. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje tylko kilka technik pracy kierowniczej. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej. | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej oraz potrafi w analityczny sposób je porównać wskazując na ich wady i zalety. | |
4,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej, potrafi je porównać oraz przy ich pomocy identyfikować nowe narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu. | |
5,0 | Student potrafi w sposób twórczy stosować techniki pracy kierowniczej i uzasadnić stosowanie wybranych narzędzi do rozwiązywania problemów kierowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_C/9_K01 Student doskonali kompetencje w zakresie pracy grupowej oraz prezentacji i wystąpień publicznych | 2,0 | Student nie wykazuje chęci i motywacji do działania w grupie. |
3,0 | Student uczestniczy w pracach grupy. Sporadycznie zabiera glos i wyraża wlasne opinie i sądy. | |
3,5 | Student aktywnie uczestniczy w pracach grupy. często zabiera głos i przekonuje innych do swoich racji. | |
4,0 | Student zachęca innych do aktywności nz rzecz realizacji zadania grupowego. częśto przedstawia wyniki pracy grupowej. | |
4,5 | Student wspiera innych w realizacji zadania grupowego. Dba o dobry klimat i atmosferę w zespole. | |
5,0 | Student przyjmuje na siebie rolę lidera. |
Literatura podstawowa
- J. Radomski, Umiejetności kierownicze, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2009
- S. Tokarski, Kierowanie, Difin, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- pr. zbior. red. D. Stewart, Praktyka kierowania, PWE, Warszawa, 2008