Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Sylabus przedmiotu Metody personalizacji serwisów internetowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody personalizacji serwisów internetowych | ||
Specjalność | internet w zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy języka HTML |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi metodami personalizacji |
C-2 | Zapoznanie studentów z różnymi architekturami systemów personalizacji |
C-3 | Zapoznanie studentów z nowymi trendami rozwojowymi systemów personalizacji |
C-4 | Ukształtowanie wiedzy i umiejętności w zakresie wdrażania oraz eksploatacji systemów personalizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Systemy rekomendujące i personalizacja w handlu elektronicznym | 2 |
T-L-2 | Filtracja kolaboracyjna w systemach personalizacji | 2 |
T-L-3 | Metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych zorientowane na personalizację | 2 |
T-L-4 | Metody segmentacji użytkowników w systemach personalizacji | 2 |
T-L-5 | Systemy personalizacji w marketingu elektronicznym | 3 |
T-L-6 | Personalizacja platform społecznościowych i metody analizy sieci społecznych | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Personalizacja systemów internetowych i kierunki rozwoju | 2 |
T-W-2 | Systemy rekomendujące i filtracja kolaboracyjna | 2 |
T-W-3 | Metody ekstrakcji wiedzy zorientowane na personalizację | 2 |
T-W-4 | Metody zwiększania efektywności witryn internetowych poprzez personalizację | 2 |
T-W-5 | Zastosowanie metod segmentacji użytkowników w systemach personalizacji | 2 |
T-W-6 | Systemy personalizacji w marketingu elektronicznym | 2 |
T-W-7 | Personalizacja platform społecznościowych i metody analizy sieci społecznych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z laboratoriów | 7 |
A-L-4 | Przygotowanie się do laboratoriów | 4 |
28 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami i przykładami |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: Ocena podsumowująca. Egzamin pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Laboratorium : Ogólna ocena na podstawie sprawozdań i obecności. W trakcie laboratoriów ocena formująca. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/4_W01 Wiedza w zakresie metod personalizacji systemów internetowych | I_2A_W08, I_2A_W09 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07 | C-3, C-2, C-4, C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
I_2A_D15/4_W02 Wiedza w zakresie projektowania, programowania i stosowania systemów personalizacji | I_2A_W09, I_2A_W08 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07 | C-4, C-1, C-3, C-2 | T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-W-7, T-L-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/4_U01 Umiejętność implementacji metod personalizacji systemów internetowych | I_2A_U05, I_2A_U14, I_2A_U09 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19 | C-1, C-4, C-3, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
I_2A_D15/4_U02 Umiejętność projektowania interfejsów użytkownika i pomiarów użyteczności systemów internetowych | I_2A_U14, I_2A_U09 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19 | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/4_K01 Kompetencje w zakresie metod personalizacji systemów internetowych | I_2A_K01, I_2A_K04 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06 | C-1, C-4, C-3, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/4_W01 Wiedza w zakresie metod personalizacji systemów internetowych | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć i metod personalizacji serwisów internetowych. |
3,0 | Zna w stopniu dostatecznym pojęcia i metody personalizacji serwisów internetowych | |
3,5 | Zna w stopniu dostatecznym metody personalizacji serwisów internetowych i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych stosowane w systemach personalizacji. | |
4,0 | Zna dobrze metody personalizacji serwisów internetowych, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych i metody taksonomiczne stosowane w systemach personalizacji. | |
4,5 | Zna dobrze metody personalizacji serwisów internetowych, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych, metody taksonomiczne, metody eksploracji zasobów tekstowych oraz metody analizy sieci społecznych stosowane w systemach personalizacji. | |
5,0 | Zna dobrze metody personalizacji serwisów internetowych, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych, metody taksonomiczne oraz metody eksploracji zasobów tekstowych i metody analizy sieci społecznych stosowane w systemach personalizacji. Posiada wiedzę na temat wydajności algorytmów przetwarzania danych i umie porównać różne rozwiązania. | |
I_2A_D15/4_W02 Wiedza w zakresie projektowania, programowania i stosowania systemów personalizacji | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć i metod personalizacji serwisów internetowych. |
3,0 | Zna w stopniu dostatecznym pojęcia i metody personalizacji serwisów internetowych | |
3,5 | Zna w stopniu dostatecznym metody personalizacji serwisów internetowych i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych stosowane w systemach personalizacji. | |
4,0 | Zna dobrze metody personalizacji serwisów internetowych, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych i metody taksonomiczne stosowane w systemach personalizacji. | |
4,5 | Zna dobrze metody personalizacji serwisów internetowych, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych, metody taksonomiczne, metody eksploracji zasobów tekstowych oraz metody analizy sieci społecznych stosowane w systemach personalizacji. | |
5,0 | Zna dobrze metody personalizacji serwisów internetowych, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych, metody taksonomiczne oraz metody eksploracji zasobów tekstowych i metody analizy sieci społecznych stosowane w systemach personalizacji. Posiada wiedzę na temat wydajności algorytmów przetwarzania danych i umie porównać różne rozwiązania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/4_U01 Umiejętność implementacji metod personalizacji systemów internetowych | 2,0 | Nie umie stosować metod personalizacji serwisów internetowych. |
3,0 | Umie skorzystać z pakietów oprogramowania i zastosować proste metody personalizacji serwisów internetowych. | |
3,5 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować proste metody personalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych w prostych zadaniach personalizacji. | |
4,0 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować proste metody personalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody taksonomicznych w personalizacji. | |
4,5 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować metody personalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody taksonomicznych, metody eksploracji zasobów tekstowych oraz metody analizy sieci społecznych w personalizacji. | |
5,0 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować zaawansowane metody personalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody | |
I_2A_D15/4_U02 Umiejętność projektowania interfejsów użytkownika i pomiarów użyteczności systemów internetowych | 2,0 | Nie umie stosować metod personalizacji serwisów internetowych. |
3,0 | Umie skorzystać z pakietów oprogramowania i zastosować proste metody personalizacji serwisów internetowych. | |
3,5 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować proste metody personalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych w prostych zadaniach personalizacji. | |
4,0 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować proste metody personalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody taksonomicznych w personalizacji. | |
4,5 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować metody personalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody taksonomicznych, metody eksploracji zasobów tekstowych oraz metody analizy sieci społecznych w personalizacji. | |
5,0 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować zaawansowane metody personalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/4_K01 Kompetencje w zakresie metod personalizacji systemów internetowych | 2,0 | Nie spełnia kryteriów dla oceny 3 |
3,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w obszarze w personalizacji systemów internetowych. | |
3,5 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w personalizacji systemów internetowych i postępu technologicznego w tym obszarze. Potrafi wskazać kluczowe technologie. | |
4,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w personalizacji systemów internetowych i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z personalizacją systemów internetowych. | |
4,5 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w personalizacji systemów internetowych i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie. Aktywnie uzupełnia informacje w tym zakresie na podstawie najnowszych źródeł krajowych i zagranicznych. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z personalizacją systemów internetowych. | |
5,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w personalizacji systemów internetowych i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie. Aktywnie uzupełnia informacje w tym zakresie na podstawie najnowszych źródeł krajowych i zagranicznych i samodzielnie poszukuje nowych rozwiązań. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z personalizacją systemów internetowych. |
Literatura podstawowa
- Zdravko M., Larose D., Eksploracja zasobów internetowych, PWN, Warszawa, 2007
- Cichosz P., Systemy uczące się, WNT, Warszawa, 2007
- Ash T., Strona docelowa. Optymalizacja, testy, konwersja, Helion, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Kalbach J., Projektowanie nawigacji strony WWW. Optymalizacja funkcjonalności witryny, Helion, Warszawa, 2008
- Kruk S., Przetestuj ją sam! Steve Krug o funkcjonalności stron internetowych, Helion, Warszawa, 2010
- Karwatka T., Usability w e-biznesie. Co kieruje Twoim klientem?, Helion, Warszawa, 2009