Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów biznesowych - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie procesów biznesowych - Przedmiot obieralny I
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 0,90,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy projektowania systemów informatycznych
W-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw
W-3Wymagana jest znajomość podstaw projektowania systemów informatycznych oraz funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie modelowania biznesowego przy użyciu języka UML
C-2Zrozumienie roli modelu biznesowego w procesie tworzenia systemów informatycznych
C-3Wiedza dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML oraz umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, Podstawowe pojęcia, Metody modelowania procesów, Narzędzia informatyczne, Znaczenie modeli procesów w biznesie.2
T-L-2Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych2
T-L-3Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów2
T-L-4Modelowanie informacji zbieranych I przeważanych w procesie2
T-L-5Modelowanie przebiegu procesów2
T-L-6Modelowanie komunikacji w procesie2
T-L-7Modelowanie czasowe procesów2
T-L-8Praktyczne wykorzystanie modelów procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie.2
T-W-2Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych2
T-W-3Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów2
T-W-4Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie2
T-W-5Modelowanie przebiegu procesów2
T-W-6Modelowanie komunikacji w procesie2
T-W-7Modelowanie czasowe procesów2
T-W-8Praktyczne wykorzystanie modelów procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratorium5
A-L-3Konsultacje1
A-L-4Przygotowanie finalne dokumentacji modelowanego procesu12
33
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładu - praca własna studenta10
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
M-2Prezentacja oraz dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne oraz końcowa praca w domu nad finalizacją modelu wybranego procesu biznesowego
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: Merytoryczna ocena umiejętności modelowania procesów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zdolności do dokumentowania procesu i tworzenia modelu w postaci zwartego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O/1/3_W01
Student posiądzie wiedzę dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML
I_1A_W06, I_1A_W16, I_1A_W17, I_1A_W18T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-3T-L-4, T-L-2, T-W-1, T-L-3, T-W-7, T-L-7, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-L-8, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-L-5, T-L-6, T-W-6M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O/1/3_U01
Student posiądzie umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych
I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U05, I_1A_U12, I_1A_U16T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-5, T-L-1, T-L-6, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-L-5, T-W-6, T-L-7, T-L-4, T-W-3, T-W-8M-1S-4, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O/1/3_W01
Student posiądzie wiedzę dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML
2,0Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Zna cele i rolę modelowania procesów biznesowych, podstaw języka UML
3,5Zna sposoby modelowania procesów biznesowych oraz analizy procesu biznesowego
4,0Zna cele oraz sposoby zamiany diagramów biznesowych na diagramy implementacyjne
4,5Zna zaawansowane elementy diagramów statycznych
5,0Zna zaawansowane elementy diagramów interakcji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O/1/3_U01
Student posiądzie umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych
2,0Poniżej poziomu wymaganego na 3.0
3,0Umie przeprowadzić podstawową analizę procesu biznesowego oraz wykonania podstawowych diagramów UML
3,5Umie określić zastosowania tworzonego modelu oraz uczestników modelowanego procesu
4,0Umie przeprowadzić rozbudowaną analizę procesu biznesowego
4,5Umie wykonać dokumentację procesów biznesowych
5,0Umie zastosować utworzony model do analizy możiwości usprawnienia procesu

Literatura podstawowa

  1. S. Wrycza, Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych, Helion, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 1996
  2. Piotrowski M., Notacja modelowania procesów biznesowych, Wydawnictwo BTC, Legionowo, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, Podstawowe pojęcia, Metody modelowania procesów, Narzędzia informatyczne, Znaczenie modeli procesów w biznesie.2
T-L-2Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych2
T-L-3Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów2
T-L-4Modelowanie informacji zbieranych I przeważanych w procesie2
T-L-5Modelowanie przebiegu procesów2
T-L-6Modelowanie komunikacji w procesie2
T-L-7Modelowanie czasowe procesów2
T-L-8Praktyczne wykorzystanie modelów procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie.2
T-W-2Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych2
T-W-3Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów2
T-W-4Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie2
T-W-5Modelowanie przebiegu procesów2
T-W-6Modelowanie komunikacji w procesie2
T-W-7Modelowanie czasowe procesów2
T-W-8Praktyczne wykorzystanie modelów procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratorium5
A-L-3Konsultacje1
A-L-4Przygotowanie finalne dokumentacji modelowanego procesu12
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładu - praca własna studenta10
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O/1/3_W01Student posiądzie wiedzę dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
I_1A_W17zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
I_1A_W18ma wiedzę w zakresie podstaw modelowania systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wiedza dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML oraz umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych.
Treści programoweT-L-4Modelowanie informacji zbieranych I przeważanych w procesie
T-L-2Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych
T-W-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie.
T-L-3Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów
T-W-7Modelowanie czasowe procesów
T-L-7Modelowanie czasowe procesów
T-W-8Praktyczne wykorzystanie modelów procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych
T-W-4Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie
T-W-5Modelowanie przebiegu procesów
T-L-8Praktyczne wykorzystanie modelów procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych
T-L-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, Podstawowe pojęcia, Metody modelowania procesów, Narzędzia informatyczne, Znaczenie modeli procesów w biznesie.
T-W-2Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych
T-W-3Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów
T-L-5Modelowanie przebiegu procesów
T-L-6Modelowanie komunikacji w procesie
T-W-6Modelowanie komunikacji w procesie
Metody nauczaniaM-2Prezentacja oraz dyskusja
M-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Zna cele i rolę modelowania procesów biznesowych, podstaw języka UML
3,5Zna sposoby modelowania procesów biznesowych oraz analizy procesu biznesowego
4,0Zna cele oraz sposoby zamiany diagramów biznesowych na diagramy implementacyjne
4,5Zna zaawansowane elementy diagramów statycznych
5,0Zna zaawansowane elementy diagramów interakcji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O/1/3_U01Student posiądzie umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
I_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
I_1A_U16ma umiejętność wykrywania związków i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i tworzenia modeli komputerowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie modelowania biznesowego przy użyciu języka UML
C-2Zrozumienie roli modelu biznesowego w procesie tworzenia systemów informatycznych
Treści programoweT-W-5Modelowanie przebiegu procesów
T-L-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, Podstawowe pojęcia, Metody modelowania procesów, Narzędzia informatyczne, Znaczenie modeli procesów w biznesie.
T-L-6Modelowanie komunikacji w procesie
T-W-7Modelowanie czasowe procesów
T-L-2Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych
T-L-3Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów
T-L-8Praktyczne wykorzystanie modelów procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych
T-W-4Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie
T-W-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie.
T-W-2Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych
T-L-5Modelowanie przebiegu procesów
T-W-6Modelowanie komunikacji w procesie
T-L-7Modelowanie czasowe procesów
T-L-4Modelowanie informacji zbieranych I przeważanych w procesie
T-W-3Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów
T-W-8Praktyczne wykorzystanie modelów procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena zdolności do dokumentowania procesu i tworzenia modelu w postaci zwartego projektu
S-3Ocena formująca: Merytoryczna ocena umiejętności modelowania procesów
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne oraz końcowa praca w domu nad finalizacją modelu wybranego procesu biznesowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej poziomu wymaganego na 3.0
3,0Umie przeprowadzić podstawową analizę procesu biznesowego oraz wykonania podstawowych diagramów UML
3,5Umie określić zastosowania tworzonego modelu oraz uczestników modelowanego procesu
4,0Umie przeprowadzić rozbudowaną analizę procesu biznesowego
4,5Umie wykonać dokumentację procesów biznesowych
5,0Umie zastosować utworzony model do analizy możiwości usprawnienia procesu