Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Programowanie w języku XML:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie w języku XML
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Wierciński <Tomasz.Wiercinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 0,90,50zaliczenie
projektyP7 10 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy z zakresu struktur danych
W-2Podstawy programowania
W-3Podstawy języków znaczników
W-4Podstawy informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych.
C-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
C-3Przygotowanie do wykorzystania XML do opisu typów danych
C-4Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w procesie transformacji dokumentów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt aplikacji internetowej z wykorzystaniem technologii XMLowych4
T-P-2Implementacja zaprojektowanej aplikacji internetowej6
10
wykłady
T-W-1XML: Podstawy języków znaczników1
T-W-2XML: DTD - charakterystyka i techniki1
T-W-3XML: Przestrzenie nazw1
T-W-4XML: Łącza XLink1
T-W-5XML: Wskaźniki XPointer1
T-W-6XML: Język ścieżek XPath1
T-W-7XML: Schematy XSchema1
T-W-8XML: Programowe przetwarzanie XML - SAX1
T-W-9XML: Programowe przetwarzanie XML - DOM1
T-W-10XML: Przekształcenia XML - XSLT1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajciach10
A-P-2Samodzielna realizacja projektu w domu16
A-P-3Konsultacje do projektu2
28
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykłdach10
A-W-2Udział w konsultacjach do wykadów2
A-W-3Samodzialne studiowanie literatury6
A-W-4Samodzielne wykonywanie przykadów omawianych na wykładzie6
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia3
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
S-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O1/4_W01
Zna budowę dokumentu XML
I_1A_W14T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3M-1S-2
I_1A_O1/4_W02
Zna zasady tworzenia dokumentów XML
I_1A_W05T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-2, C-3, C-1T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1
I_1A_O1/4_W03
Zna sposoby wykorzystania dokumentów XML
I_1A_W23, I_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2, C-4, C-1T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O1/4_U01
Tworzy dokumenty XML
I_1A_U05, I_1A_U17T1A_U01, T1A_U02, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-2T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1
I_1A_O1/4_U02
Wykorzystuje dokumenty XML w aplikacjach
I_1A_U01, I_1A_U06, I_1A_U19T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-2, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1
I_1A_O1/4_U03
Potrafi dokonać transformacji dokumentów XML
I_1A_U05, I_1A_U14, I_1A_U09T1A_U01, T1A_U02, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O1/4_K01
Posługuje się dokumentami XML w celu prezentacji danych
I_1A_K05T1A_K04, T1A_K06InzA_K02C-2, C-4T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2
I_1A_O1/4_K02
Wykorzystuje XML w aplikacjach w celu wymiany danych
I_1A_K01, I_1A_K05T1A_K01, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1, C-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O1/4_W01
Zna budowę dokumentu XML
2,0Nie zna budowy dokumentu XML
3,0Zna podstawową składnię języka XML
3,5Zna i rozumie budowę języka XML oraz przestrzenie nazw
4,0Zna budowę języka XML i potrafi utworzyć prosty dokument XML
4,5Zna budowę języka XML i potrafi utworzyć złożony dokument XML wykorzystując przestrzenie nazw
5,0Zna budowę języka XML i potrafi utworzyć dowolnie złożony dokument XML oraz rozumie potrzebę stosowania przestrzeni nazw
I_1A_O1/4_W02
Zna zasady tworzenia dokumentów XML
2,0Nie zna zasad tworzenia dokumentów XML
3,0Zna podstawowe zasady tworzenia dokumentów XML oraz standardy służący do definiowania struktury ich struktur - XML Schema i DTD
3,5Zna zagadnienia na ocenę 3.0 oraz standardy XLink i XPointer
4,0Zna zagadnienia na ocenę 3.5 i potrafi samodzielnie zbudować dokument XML używając standardów XLink i XPointer
4,5Zna zagadnienia na ocenę 4 i potrafi samodzielnie zaprojektować strukturę prostego dokumentu XML przy pomocy XML Schema
5,0Zna zagadnienia na ocenę 4.5 oraz potrafi samodzielnie zaprojektować strukturę dowolnego dokumentu XML przy pomocy XML Schema i DTD
I_1A_O1/4_W03
Zna sposoby wykorzystania dokumentów XML
2,0Nie zna sposobów wykorzystania dokumentów XML
3,0Zna standardy XSLT, XPath oraz XSL-FO
3,5Zna standardy XSLT, XPath oraz XSL-FO oraz potrafi dokonać przy ich pomocy transformacji prostego dokumentu XML
4,0Zna standardy XSLT, XPath oraz XSL-FO oraz potrafi dokonać przy ich pomocy transformacji złożonego dokumentu XML
4,5Zna zagadnienia na ocenę 4.0 oraz zna standardy DOM i SAX
5,0Zna zagadnienia na ocenę 4.5 oraz potrafi wykorzystać parser XML do przetwarzania dokumetów XML w wybranym języku programowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O1/4_U01
Tworzy dokumenty XML
2,0Nie potrafi utworzyć dokumentu XML
3,0Potrafi utworzyć prosty dokument XML
3,5Potrafi utworzyć dokument XML zawierający złożone elementy
4,0Potrafi wykonać zadanie na ocen 3.5 oraz zdefiniować trukturę w formacie XML Schema lub DTD dla dokumentów XML zawierających proste elementy
4,5Potrafi utworzyć dowolnie złożony dokument XML oraz zdefiniować dla niego strukturę w formacie XML Schema lub DTD
5,0Potrafi utworzyć dowolny dokument XML oraz zdefiniować dla niego strukturę w formacie XML Schema i DTD
I_1A_O1/4_U02
Wykorzystuje dokumenty XML w aplikacjach
2,0Nie potrafi wykorzystać dokumentu XML w aplikacji
3,0Potrafi parsować dokumenty XML przy pomocy parsera DOM lub SAX
3,5Potrafi parsować dokumenty XML przy pomocy parsera DOM oraz SAX
4,0Potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz tworzyć i modyfikować dokumenty przy pomocy odpowiednich bibliotek
4,5Potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz wykorzystać XML do gromardzenia danych na dysku
5,0Potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz wykorzystać XML do przesłania danych w sieci internet (protokół SOAP)
I_1A_O1/4_U03
Potrafi dokonać transformacji dokumentów XML
2,0Nie potrafi dokonać transformacji dokumentu XML
3,0Potrafi dokonać transformacji prostego dokumentu XML do formatu HTML przy pomocy języka XSLT
3,5Potrafi wykonać zadanie na ocenę 3.0 oraz dokonać transformacji złożonych dokumentów XML przy pomocy standardu XSL-FO do formatu pdf
4,0Potrafi wykonać zadanie na ocenę 3.5 oraz dokonać transformacji prostego dokumentu XML do formatu XSL-FO
4,5Potrafi wykonać zadanie na ocenę 4.0 oraz dokonać transformacji zożonych dokumentów XML do formatu XSL-FO
5,0Potrafi wykonać zadanie na ocenę 4.5 oraz dokonać transformacji dokumentu XSL-FO do formatu pdf

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O1/4_K01
Posługuje się dokumentami XML w celu prezentacji danych
2,0NIe potrafi wykorzystać dokumentu XML do prezentacji danych
3,0Potrafi wymienić i opisać przykadowe komponenty XML do tworzenia GUI, takie jak XUL, XAML, Android XML
3,5Ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi dokładnie opisać wybrany standard komponentów XML
4,0Ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi dokładnie opisać conajmniej dwa standardy komponentów XML
4,5Ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi zaprojektować interfejs użytkownika z wykorzystaniem jednego standardu komponentów XML
5,0Ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz potrafi zaprojektować interfejs użytkownika z wykorzystaniem conajmnie dwch standardów komponentów XML
I_1A_O1/4_K02
Wykorzystuje XML w aplikacjach w celu wymiany danych
2,0NIe potrafi zastosować XML do wymiany danych
3,0Zna budowę protokou SOAP do wymiany danych w formacie XML
3,5Ma wiedz na ocenę 3.0 oraz potrafi wymienić przykładowe biblioteki do komunikacji w sieci internet oparte na protokole SOAP
4,0Ma wiedz na ocenę 3.5 oraz potrafi zbudować prostą aplikację kliencką wykorzystującą protokół SOAP
4,5Ma wiedz na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować prostą aplikację po stronie serwera wykorzystującą protokół SOAP
5,0Potrafi zbudować kompletny serwis www, którego komunikacja jest oparta na protokole SOAP

Literatura podstawowa

  1. Arciniegas F, XML. Kompendium programisty, Helion, 2002

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt aplikacji internetowej z wykorzystaniem technologii XMLowych4
T-P-2Implementacja zaprojektowanej aplikacji internetowej6
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1XML: Podstawy języków znaczników1
T-W-2XML: DTD - charakterystyka i techniki1
T-W-3XML: Przestrzenie nazw1
T-W-4XML: Łącza XLink1
T-W-5XML: Wskaźniki XPointer1
T-W-6XML: Język ścieżek XPath1
T-W-7XML: Schematy XSchema1
T-W-8XML: Programowe przetwarzanie XML - SAX1
T-W-9XML: Programowe przetwarzanie XML - DOM1
T-W-10XML: Przekształcenia XML - XSLT1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajciach10
A-P-2Samodzielna realizacja projektu w domu16
A-P-3Konsultacje do projektu2
28
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykłdach10
A-W-2Udział w konsultacjach do wykadów2
A-W-3Samodzialne studiowanie literatury6
A-W-4Samodzielne wykonywanie przykadów omawianych na wykładzie6
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia3
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/4_W01Zna budowę dokumentu XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W14zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych.
C-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
C-3Przygotowanie do wykorzystania XML do opisu typów danych
Treści programoweT-W-1XML: Podstawy języków znaczników
T-W-3XML: Przestrzenie nazw
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna budowy dokumentu XML
3,0Zna podstawową składnię języka XML
3,5Zna i rozumie budowę języka XML oraz przestrzenie nazw
4,0Zna budowę języka XML i potrafi utworzyć prosty dokument XML
4,5Zna budowę języka XML i potrafi utworzyć złożony dokument XML wykorzystując przestrzenie nazw
5,0Zna budowę języka XML i potrafi utworzyć dowolnie złożony dokument XML oraz rozumie potrzebę stosowania przestrzeni nazw
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/4_W02Zna zasady tworzenia dokumentów XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
C-3Przygotowanie do wykorzystania XML do opisu typów danych
C-1Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych.
Treści programoweT-W-7XML: Schematy XSchema
T-W-5XML: Wskaźniki XPointer
T-W-2XML: DTD - charakterystyka i techniki
T-W-4XML: Łącza XLink
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zasad tworzenia dokumentów XML
3,0Zna podstawowe zasady tworzenia dokumentów XML oraz standardy służący do definiowania struktury ich struktur - XML Schema i DTD
3,5Zna zagadnienia na ocenę 3.0 oraz standardy XLink i XPointer
4,0Zna zagadnienia na ocenę 3.5 i potrafi samodzielnie zbudować dokument XML używając standardów XLink i XPointer
4,5Zna zagadnienia na ocenę 4 i potrafi samodzielnie zaprojektować strukturę prostego dokumentu XML przy pomocy XML Schema
5,0Zna zagadnienia na ocenę 4.5 oraz potrafi samodzielnie zaprojektować strukturę dowolnego dokumentu XML przy pomocy XML Schema i DTD
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/4_W03Zna sposoby wykorzystania dokumentów XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W23ma wiedzę w zakresie systemów internetowych
I_1A_W17zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
C-4Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w procesie transformacji dokumentów
C-1Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych.
Treści programoweT-W-8XML: Programowe przetwarzanie XML - SAX
T-W-10XML: Przekształcenia XML - XSLT
T-W-9XML: Programowe przetwarzanie XML - DOM
T-W-6XML: Język ścieżek XPath
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna sposobów wykorzystania dokumentów XML
3,0Zna standardy XSLT, XPath oraz XSL-FO
3,5Zna standardy XSLT, XPath oraz XSL-FO oraz potrafi dokonać przy ich pomocy transformacji prostego dokumentu XML
4,0Zna standardy XSLT, XPath oraz XSL-FO oraz potrafi dokonać przy ich pomocy transformacji złożonego dokumentu XML
4,5Zna zagadnienia na ocenę 4.0 oraz zna standardy DOM i SAX
5,0Zna zagadnienia na ocenę 4.5 oraz potrafi wykorzystać parser XML do przetwarzania dokumetów XML w wybranym języku programowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/4_U01Tworzy dokumenty XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
I_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
Treści programoweT-W-1XML: Podstawy języków znaczników
T-W-3XML: Przestrzenie nazw
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi utworzyć dokumentu XML
3,0Potrafi utworzyć prosty dokument XML
3,5Potrafi utworzyć dokument XML zawierający złożone elementy
4,0Potrafi wykonać zadanie na ocen 3.5 oraz zdefiniować trukturę w formacie XML Schema lub DTD dla dokumentów XML zawierających proste elementy
4,5Potrafi utworzyć dowolnie złożony dokument XML oraz zdefiniować dla niego strukturę w formacie XML Schema lub DTD
5,0Potrafi utworzyć dowolny dokument XML oraz zdefiniować dla niego strukturę w formacie XML Schema i DTD
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/4_U02Wykorzystuje dokumenty XML w aplikacjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U06umie na poziomie podstawowym konfigurować systemy komputerowe
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych.
Treści programoweT-W-2XML: DTD - charakterystyka i techniki
T-W-8XML: Programowe przetwarzanie XML - SAX
T-W-9XML: Programowe przetwarzanie XML - DOM
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać dokumentu XML w aplikacji
3,0Potrafi parsować dokumenty XML przy pomocy parsera DOM lub SAX
3,5Potrafi parsować dokumenty XML przy pomocy parsera DOM oraz SAX
4,0Potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz tworzyć i modyfikować dokumenty przy pomocy odpowiednich bibliotek
4,5Potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz wykorzystać XML do gromardzenia danych na dysku
5,0Potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz wykorzystać XML do przesłania danych w sieci internet (protokół SOAP)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/4_U03Potrafi dokonać transformacji dokumentów XML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
I_1A_U14ma umiejętność tworzenia interfejsów użytkownika oraz wykorzystania różnych sposobów komunikacji z systemami komputerowymi
I_1A_U09potrafi projektować i wytwarzać proste systemy internetowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w procesie transformacji dokumentów
Treści programoweT-W-10XML: Przekształcenia XML - XSLT
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać transformacji dokumentu XML
3,0Potrafi dokonać transformacji prostego dokumentu XML do formatu HTML przy pomocy języka XSLT
3,5Potrafi wykonać zadanie na ocenę 3.0 oraz dokonać transformacji złożonych dokumentów XML przy pomocy standardu XSL-FO do formatu pdf
4,0Potrafi wykonać zadanie na ocenę 3.5 oraz dokonać transformacji prostego dokumentu XML do formatu XSL-FO
4,5Potrafi wykonać zadanie na ocenę 4.0 oraz dokonać transformacji zożonych dokumentów XML do formatu XSL-FO
5,0Potrafi wykonać zadanie na ocenę 4.5 oraz dokonać transformacji dokumentu XSL-FO do formatu pdf
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/4_K01Posługuje się dokumentami XML w celu prezentacji danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K05rozumienie potrzebę mobilności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych
C-4Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w procesie transformacji dokumentów
Treści programoweT-W-4XML: Łącza XLink
T-W-5XML: Wskaźniki XPointer
T-W-6XML: Język ścieżek XPath
T-W-7XML: Schematy XSchema
T-W-10XML: Przekształcenia XML - XSLT
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
S-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe potrafi wykorzystać dokumentu XML do prezentacji danych
3,0Potrafi wymienić i opisać przykadowe komponenty XML do tworzenia GUI, takie jak XUL, XAML, Android XML
3,5Ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi dokładnie opisać wybrany standard komponentów XML
4,0Ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi dokładnie opisać conajmniej dwa standardy komponentów XML
4,5Ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi zaprojektować interfejs użytkownika z wykorzystaniem jednego standardu komponentów XML
5,0Ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz potrafi zaprojektować interfejs użytkownika z wykorzystaniem conajmnie dwch standardów komponentów XML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/4_K02Wykorzystuje XML w aplikacjach w celu wymiany danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K05rozumienie potrzebę mobilności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych.
C-3Przygotowanie do wykorzystania XML do opisu typów danych
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca -> wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta.
S-2Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe potrafi zastosować XML do wymiany danych
3,0Zna budowę protokou SOAP do wymiany danych w formacie XML
3,5Ma wiedz na ocenę 3.0 oraz potrafi wymienić przykładowe biblioteki do komunikacji w sieci internet oparte na protokole SOAP
4,0Ma wiedz na ocenę 3.5 oraz potrafi zbudować prostą aplikację kliencką wykorzystującą protokół SOAP
4,5Ma wiedz na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować prostą aplikację po stronie serwera wykorzystującą protokół SOAP
5,0Potrafi zbudować kompletny serwis www, którego komunikacja jest oparta na protokole SOAP