Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Wdrażanie systemów baz i hurtowni danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wdrażanie systemów baz i hurtowni danych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Michalak <Krzysztof.Michalak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Michalak <Krzysztof.Michalak@zut.edu.pl>, Jarosław Wątróbski <Jaroslaw.Watrobski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL8 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Bazy danych – wykład podstawowy dla kierunku zgodny ze standardami. Hurtownie danych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką: - gromadzenia danych; - opracowywani modeli baz danych i ich wdrażania; - opracowywania modeli hurtowni danych i ich wdrażania; - zarządzania bezpieczeństwem dostępu do danych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Utworzenie dwu osobowych zespołów roboczych, oraz określenie dziedziny, dla której będzie przygotowywane wdrożenie bazy danych1
T-L-2Analiza wymagań dotyczących zakresu zbieranych danych – wynikiem jest sprawozdanie2
T-L-3Wejściówka z zakresu projektowania modeli baz danych Opracowanie modelu bazy danych – wynikiem jest projekt modelu2
T-L-4Wdrożenie bazy danych w środowisku MS SQL Server, PostgreSQL2
T-L-5Wejściówka z zakresu modeli hurtowni danych Opracowanie architektury hurtowni danych dla wdrożonego modelu – wynikiem jest projekt modelu1
T-L-6Wdrożenie hurtowni danych w środowisku MS SQL Server, PostgreSQL2
10
wykłady
T-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu1
T-W-2Planowanie, projektowanie i administracja bazami danych: cykl życia systemów informacyjnych, cykl życia aplikacji bazy danych, planowanie bazy danych, definicja systemu, gromadzenie i analiza wymagań (podejście scentralizowane, podejście integrujące perspektywy), projektowanie bazy danych (metody projektowania bazy danych, modelowanie danych, etapy projektowania bazy danych), dobór SZBD, projektowanie aplikacji (projektowanie transakcji, zasady projektowania interfejsu użytkownika), tworzenie prototypów, implementacja, konwersja i przeniesienie danych, testowanie, bieżąca konserwacja, narzędzia case, administracja danymi i bazą danych (administracja danymi, administracja bazą danych, porównanie administracji danymi i bazą danych)2
T-W-3Projektowanie hurtowni danych: projektowanie bazy danych dla hurtowni danych, modelowanie wielowymiarowe (porównanie modeli wielowymiarowych i związków encji), metoda projektowania bazy danych dla hurtowni danych, kryteria oceny wielowymiarowości hurtowni danych (projektowanie hurtowni danych w systemie Oracle, składniki systemu Oracle Warehouse Builder, korzystanie z systemu OWB)2
T-W-4Przetwarzanie analityczne on-line: testy porównawcze technologii OLAP, aplikacje OLAP, korzyści z systemów OLAP, reprezentacja danych wielowymiarowych, narzędzia OLAP, kategorie narzędzi OLAP, rozszerzenia OLAP do języka SQL2
T-W-5Eksploracja danych: wstęp do eksploracji danych, techniki eksploracji danych, modelowanie prognostyczne, segmentacja bazy danych, analiza powiązań, wykrywanie odchyleń, narzędzia eksploracji danych, eksploracja danych a magazynowanie danych2
T-W-6Bezpieczeństwo bazy danych: zagrożenia, środki bezpieczeństwa zabezpieczenia systemowe (uprawnienia, perspektywy, składowanie i odtwarzanie, spójność, szyfrowanie, RAID), bezpieczeństwo w SZBD Microsoft Access, bezpieczeństwo w SZBD Oracle , SZBD i bezpieczeństwo w sieci www, serwery zastępcze (proxy), zapory, algorytm streszczania komunikatów (tworzenia wyciągów) i podpisy cyfrowe, certyfikaty cyfrowe, kerberos, ssl i bezpieczne http, protokół set i technologia stt, bezpieczeństwo w języku java, zabezpieczenia activex1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie się do laboratoriów i sporządzanie sprawozdań18
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie się do egzaminu18
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu wdrażania systemów baz danych i hurtowni danych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki i zrealizowane zadania
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O7/10_W01
Ma wiedzę w zakresie: - posługiwania się językiem SQL, - funkcjonowania i projektowania baz i hurtowni danych, - zastosowania baz i hurtowni danych różnych dziedzinach aktywności ludzkiej, - gromadzenia i przetwarzania danych, - zapewnienia bezpieczeństwa danych
I_1A_W06, I_1A_W22, I_1A_W16, I_1A_W17, I_1A_W08T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O7/10_U01
Potrafi: - na poziomie podstawowym projektować modele baz i hurtownie danych, - administrować bazami i hurtowniami danych, - zarządzać bezpieczeństwem baz danych.
I_1A_U11, I_1A_U05, I_1A_U10, I_1A_U02T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O7/10_K01
rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki
I_1A_K07T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O7/10_W01
Ma wiedzę w zakresie: - posługiwania się językiem SQL, - funkcjonowania i projektowania baz i hurtowni danych, - zastosowania baz i hurtowni danych różnych dziedzinach aktywności ludzkiej, - gromadzenia i przetwarzania danych, - zapewnienia bezpieczeństwa danych
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student zna większość pojęć z zakresu projektowania baz i hurtowni danych, języka SQL, zastosowania baz i hurtowni danych, gromadzenia, przetwarzania i zapewnienia bezpieczeństwa danych
3,5student zna pojęcia z zakresu projektowania baz i hurtowni danych, języka SQL, zastosowania baz i hurtowni danych, gromadzenia, przetwarzania i zapewnienia bezpieczeństwa danych
4,0student zna pojęcia z zakresu projektowania baz i hurtowni danych, języka SQL, zastosowania baz i hurtowni danych, gromadzenia, przetwarzania i zapewnienia bezpieczeństwa danych, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,5student zna pojęcia z zakres projektowania baz i hurtowni danych, języka SQL, zastosowania baz i hurtowni danych, gromadzenia, przetwarzania i zapewnienia bezpieczeństwa danych, proponuje poprawwnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję dotyczącą optymalizacji modeli struktur danych, i zapytań SQL
5,0student zna pojęcia z zakres projektowania baz i hurtowni danych, języka SQL, zastosowania baz i hurtowni danych, gromadzenia, przetwarzania i zapewnienia bezpieczeństwa danych, proponuje poprawwnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję dotyczącą optymalizacji modeli i zpytań SQL oraz zaprojektować optymalne diagramy struktur danych i zapytań SQL

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O7/10_U01
Potrafi: - na poziomie podstawowym projektować modele baz i hurtownie danych, - administrować bazami i hurtowniami danych, - zarządzać bezpieczeństwem baz danych.
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie stosować niektóre z poznanych modeli baz i hurtowni danych, język SQL, umie w ograniczonym zakresie stosować bazy i hurtownie danych, gromadzić, przetwarzać i zapewnić bezpieczeństwo danych
3,5student potrafi stosować wszystkie z poznanych modeli baz i hurtowni danych, język SQL, umie zastosować bazy i hurtownie danych, gromadzić, przetwarzać i zapewnić bezpieczeństwo danych, proponuje poprawnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,0student umie projektować w sposób optymalny modele baz i hurtowni danych, wydobywać i przetwarzać dane w sposób optymalny
4,5student umie projektować w sposób optymalny modele baz i hurtowni danych, wydobywać i przetwarzać dane w sposób optymalny, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników
5,0student umie projektować w sposób optymalny modele baz i hurtowni danych, wydobywać i przetwarzać dane w sposób optymalny, potrafi porównać ich efektywność, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O7/10_K01
rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu modelowania wdrażania systemów baz i hurtowni danych
3,0Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu modelowania wdrażania systemów baz i hurtowni danych
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wyników
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymanych wyników
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespole
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności

Literatura podstawowa

  1. Thomas Connolly, Carolyn Begg, Systemy baz danych - Praktyczne metody projektowania, implementacji i zarządzania. Tom 1, Wydawnictwo RM, 2004, ISBN 83-7243-368-2
  2. Thomas Connolly, Carolyn Begg, Systemy baz danych. Praktyczne metody projektowania, implementacji i zarządzania. Tom 2, Wydawnictwo RM, 2004, ISBN 83-7243-369-0

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Utworzenie dwu osobowych zespołów roboczych, oraz określenie dziedziny, dla której będzie przygotowywane wdrożenie bazy danych1
T-L-2Analiza wymagań dotyczących zakresu zbieranych danych – wynikiem jest sprawozdanie2
T-L-3Wejściówka z zakresu projektowania modeli baz danych Opracowanie modelu bazy danych – wynikiem jest projekt modelu2
T-L-4Wdrożenie bazy danych w środowisku MS SQL Server, PostgreSQL2
T-L-5Wejściówka z zakresu modeli hurtowni danych Opracowanie architektury hurtowni danych dla wdrożonego modelu – wynikiem jest projekt modelu1
T-L-6Wdrożenie hurtowni danych w środowisku MS SQL Server, PostgreSQL2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu1
T-W-2Planowanie, projektowanie i administracja bazami danych: cykl życia systemów informacyjnych, cykl życia aplikacji bazy danych, planowanie bazy danych, definicja systemu, gromadzenie i analiza wymagań (podejście scentralizowane, podejście integrujące perspektywy), projektowanie bazy danych (metody projektowania bazy danych, modelowanie danych, etapy projektowania bazy danych), dobór SZBD, projektowanie aplikacji (projektowanie transakcji, zasady projektowania interfejsu użytkownika), tworzenie prototypów, implementacja, konwersja i przeniesienie danych, testowanie, bieżąca konserwacja, narzędzia case, administracja danymi i bazą danych (administracja danymi, administracja bazą danych, porównanie administracji danymi i bazą danych)2
T-W-3Projektowanie hurtowni danych: projektowanie bazy danych dla hurtowni danych, modelowanie wielowymiarowe (porównanie modeli wielowymiarowych i związków encji), metoda projektowania bazy danych dla hurtowni danych, kryteria oceny wielowymiarowości hurtowni danych (projektowanie hurtowni danych w systemie Oracle, składniki systemu Oracle Warehouse Builder, korzystanie z systemu OWB)2
T-W-4Przetwarzanie analityczne on-line: testy porównawcze technologii OLAP, aplikacje OLAP, korzyści z systemów OLAP, reprezentacja danych wielowymiarowych, narzędzia OLAP, kategorie narzędzi OLAP, rozszerzenia OLAP do języka SQL2
T-W-5Eksploracja danych: wstęp do eksploracji danych, techniki eksploracji danych, modelowanie prognostyczne, segmentacja bazy danych, analiza powiązań, wykrywanie odchyleń, narzędzia eksploracji danych, eksploracja danych a magazynowanie danych2
T-W-6Bezpieczeństwo bazy danych: zagrożenia, środki bezpieczeństwa zabezpieczenia systemowe (uprawnienia, perspektywy, składowanie i odtwarzanie, spójność, szyfrowanie, RAID), bezpieczeństwo w SZBD Microsoft Access, bezpieczeństwo w SZBD Oracle , SZBD i bezpieczeństwo w sieci www, serwery zastępcze (proxy), zapory, algorytm streszczania komunikatów (tworzenia wyciągów) i podpisy cyfrowe, certyfikaty cyfrowe, kerberos, ssl i bezpieczne http, protokół set i technologia stt, bezpieczeństwo w języku java, zabezpieczenia activex1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie się do laboratoriów i sporządzanie sprawozdań18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie się do egzaminu18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O7/10_W01Ma wiedzę w zakresie: - posługiwania się językiem SQL, - funkcjonowania i projektowania baz i hurtowni danych, - zastosowania baz i hurtowni danych różnych dziedzinach aktywności ludzkiej, - gromadzenia i przetwarzania danych, - zapewnienia bezpieczeństwa danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W22zna podstawy zasad zapewniania bezpieczeństwa systemów informatycznych
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
I_1A_W17zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
I_1A_W08ma wiedzę w zakresie budowy i zasad funkcjonowania systemów baz danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką: - gromadzenia danych; - opracowywani modeli baz danych i ich wdrażania; - opracowywania modeli hurtowni danych i ich wdrażania; - zarządzania bezpieczeństwem dostępu do danych.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu
T-L-1Utworzenie dwu osobowych zespołów roboczych, oraz określenie dziedziny, dla której będzie przygotowywane wdrożenie bazy danych
T-W-2Planowanie, projektowanie i administracja bazami danych: cykl życia systemów informacyjnych, cykl życia aplikacji bazy danych, planowanie bazy danych, definicja systemu, gromadzenie i analiza wymagań (podejście scentralizowane, podejście integrujące perspektywy), projektowanie bazy danych (metody projektowania bazy danych, modelowanie danych, etapy projektowania bazy danych), dobór SZBD, projektowanie aplikacji (projektowanie transakcji, zasady projektowania interfejsu użytkownika), tworzenie prototypów, implementacja, konwersja i przeniesienie danych, testowanie, bieżąca konserwacja, narzędzia case, administracja danymi i bazą danych (administracja danymi, administracja bazą danych, porównanie administracji danymi i bazą danych)
T-L-2Analiza wymagań dotyczących zakresu zbieranych danych – wynikiem jest sprawozdanie
T-L-3Wejściówka z zakresu projektowania modeli baz danych Opracowanie modelu bazy danych – wynikiem jest projekt modelu
T-W-3Projektowanie hurtowni danych: projektowanie bazy danych dla hurtowni danych, modelowanie wielowymiarowe (porównanie modeli wielowymiarowych i związków encji), metoda projektowania bazy danych dla hurtowni danych, kryteria oceny wielowymiarowości hurtowni danych (projektowanie hurtowni danych w systemie Oracle, składniki systemu Oracle Warehouse Builder, korzystanie z systemu OWB)
T-W-4Przetwarzanie analityczne on-line: testy porównawcze technologii OLAP, aplikacje OLAP, korzyści z systemów OLAP, reprezentacja danych wielowymiarowych, narzędzia OLAP, kategorie narzędzi OLAP, rozszerzenia OLAP do języka SQL
T-L-4Wdrożenie bazy danych w środowisku MS SQL Server, PostgreSQL
T-W-5Eksploracja danych: wstęp do eksploracji danych, techniki eksploracji danych, modelowanie prognostyczne, segmentacja bazy danych, analiza powiązań, wykrywanie odchyleń, narzędzia eksploracji danych, eksploracja danych a magazynowanie danych
T-L-5Wejściówka z zakresu modeli hurtowni danych Opracowanie architektury hurtowni danych dla wdrożonego modelu – wynikiem jest projekt modelu
T-L-6Wdrożenie hurtowni danych w środowisku MS SQL Server, PostgreSQL
T-W-6Bezpieczeństwo bazy danych: zagrożenia, środki bezpieczeństwa zabezpieczenia systemowe (uprawnienia, perspektywy, składowanie i odtwarzanie, spójność, szyfrowanie, RAID), bezpieczeństwo w SZBD Microsoft Access, bezpieczeństwo w SZBD Oracle , SZBD i bezpieczeństwo w sieci www, serwery zastępcze (proxy), zapory, algorytm streszczania komunikatów (tworzenia wyciągów) i podpisy cyfrowe, certyfikaty cyfrowe, kerberos, ssl i bezpieczne http, protokół set i technologia stt, bezpieczeństwo w języku java, zabezpieczenia activex
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu wdrażania systemów baz danych i hurtowni danych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki i zrealizowane zadania
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student zna większość pojęć z zakresu projektowania baz i hurtowni danych, języka SQL, zastosowania baz i hurtowni danych, gromadzenia, przetwarzania i zapewnienia bezpieczeństwa danych
3,5student zna pojęcia z zakresu projektowania baz i hurtowni danych, języka SQL, zastosowania baz i hurtowni danych, gromadzenia, przetwarzania i zapewnienia bezpieczeństwa danych
4,0student zna pojęcia z zakresu projektowania baz i hurtowni danych, języka SQL, zastosowania baz i hurtowni danych, gromadzenia, przetwarzania i zapewnienia bezpieczeństwa danych, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,5student zna pojęcia z zakres projektowania baz i hurtowni danych, języka SQL, zastosowania baz i hurtowni danych, gromadzenia, przetwarzania i zapewnienia bezpieczeństwa danych, proponuje poprawwnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję dotyczącą optymalizacji modeli struktur danych, i zapytań SQL
5,0student zna pojęcia z zakres projektowania baz i hurtowni danych, języka SQL, zastosowania baz i hurtowni danych, gromadzenia, przetwarzania i zapewnienia bezpieczeństwa danych, proponuje poprawwnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję dotyczącą optymalizacji modeli i zpytań SQL oraz zaprojektować optymalne diagramy struktur danych i zapytań SQL
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O7/10_U01Potrafi: - na poziomie podstawowym projektować modele baz i hurtownie danych, - administrować bazami i hurtowniami danych, - zarządzać bezpieczeństwem baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U11ma umiejętność projektowania i tworzenia systemów relacyjnych baz danych
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
I_1A_U10potrafi na poziomie podstawowym administrować bezpieczeństwem i oceniać bezpieczeństwo systemów informatycznych
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką: - gromadzenia danych; - opracowywani modeli baz danych i ich wdrażania; - opracowywania modeli hurtowni danych i ich wdrażania; - zarządzania bezpieczeństwem dostępu do danych.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu
T-L-1Utworzenie dwu osobowych zespołów roboczych, oraz określenie dziedziny, dla której będzie przygotowywane wdrożenie bazy danych
T-W-2Planowanie, projektowanie i administracja bazami danych: cykl życia systemów informacyjnych, cykl życia aplikacji bazy danych, planowanie bazy danych, definicja systemu, gromadzenie i analiza wymagań (podejście scentralizowane, podejście integrujące perspektywy), projektowanie bazy danych (metody projektowania bazy danych, modelowanie danych, etapy projektowania bazy danych), dobór SZBD, projektowanie aplikacji (projektowanie transakcji, zasady projektowania interfejsu użytkownika), tworzenie prototypów, implementacja, konwersja i przeniesienie danych, testowanie, bieżąca konserwacja, narzędzia case, administracja danymi i bazą danych (administracja danymi, administracja bazą danych, porównanie administracji danymi i bazą danych)
T-L-2Analiza wymagań dotyczących zakresu zbieranych danych – wynikiem jest sprawozdanie
T-L-3Wejściówka z zakresu projektowania modeli baz danych Opracowanie modelu bazy danych – wynikiem jest projekt modelu
T-W-3Projektowanie hurtowni danych: projektowanie bazy danych dla hurtowni danych, modelowanie wielowymiarowe (porównanie modeli wielowymiarowych i związków encji), metoda projektowania bazy danych dla hurtowni danych, kryteria oceny wielowymiarowości hurtowni danych (projektowanie hurtowni danych w systemie Oracle, składniki systemu Oracle Warehouse Builder, korzystanie z systemu OWB)
T-W-4Przetwarzanie analityczne on-line: testy porównawcze technologii OLAP, aplikacje OLAP, korzyści z systemów OLAP, reprezentacja danych wielowymiarowych, narzędzia OLAP, kategorie narzędzi OLAP, rozszerzenia OLAP do języka SQL
T-L-4Wdrożenie bazy danych w środowisku MS SQL Server, PostgreSQL
T-W-5Eksploracja danych: wstęp do eksploracji danych, techniki eksploracji danych, modelowanie prognostyczne, segmentacja bazy danych, analiza powiązań, wykrywanie odchyleń, narzędzia eksploracji danych, eksploracja danych a magazynowanie danych
T-L-5Wejściówka z zakresu modeli hurtowni danych Opracowanie architektury hurtowni danych dla wdrożonego modelu – wynikiem jest projekt modelu
T-L-6Wdrożenie hurtowni danych w środowisku MS SQL Server, PostgreSQL
T-W-6Bezpieczeństwo bazy danych: zagrożenia, środki bezpieczeństwa zabezpieczenia systemowe (uprawnienia, perspektywy, składowanie i odtwarzanie, spójność, szyfrowanie, RAID), bezpieczeństwo w SZBD Microsoft Access, bezpieczeństwo w SZBD Oracle , SZBD i bezpieczeństwo w sieci www, serwery zastępcze (proxy), zapory, algorytm streszczania komunikatów (tworzenia wyciągów) i podpisy cyfrowe, certyfikaty cyfrowe, kerberos, ssl i bezpieczne http, protokół set i technologia stt, bezpieczeństwo w języku java, zabezpieczenia activex
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu wdrażania systemów baz danych i hurtowni danych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki i zrealizowane zadania
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie stosować niektóre z poznanych modeli baz i hurtowni danych, język SQL, umie w ograniczonym zakresie stosować bazy i hurtownie danych, gromadzić, przetwarzać i zapewnić bezpieczeństwo danych
3,5student potrafi stosować wszystkie z poznanych modeli baz i hurtowni danych, język SQL, umie zastosować bazy i hurtownie danych, gromadzić, przetwarzać i zapewnić bezpieczeństwo danych, proponuje poprawnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,0student umie projektować w sposób optymalny modele baz i hurtowni danych, wydobywać i przetwarzać dane w sposób optymalny
4,5student umie projektować w sposób optymalny modele baz i hurtowni danych, wydobywać i przetwarzać dane w sposób optymalny, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników
5,0student umie projektować w sposób optymalny modele baz i hurtowni danych, wydobywać i przetwarzać dane w sposób optymalny, potrafi porównać ich efektywność, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O7/10_K01rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K07rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką: - gromadzenia danych; - opracowywani modeli baz danych i ich wdrażania; - opracowywania modeli hurtowni danych i ich wdrażania; - zarządzania bezpieczeństwem dostępu do danych.
Treści programoweT-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu
T-L-1Utworzenie dwu osobowych zespołów roboczych, oraz określenie dziedziny, dla której będzie przygotowywane wdrożenie bazy danych
T-W-2Planowanie, projektowanie i administracja bazami danych: cykl życia systemów informacyjnych, cykl życia aplikacji bazy danych, planowanie bazy danych, definicja systemu, gromadzenie i analiza wymagań (podejście scentralizowane, podejście integrujące perspektywy), projektowanie bazy danych (metody projektowania bazy danych, modelowanie danych, etapy projektowania bazy danych), dobór SZBD, projektowanie aplikacji (projektowanie transakcji, zasady projektowania interfejsu użytkownika), tworzenie prototypów, implementacja, konwersja i przeniesienie danych, testowanie, bieżąca konserwacja, narzędzia case, administracja danymi i bazą danych (administracja danymi, administracja bazą danych, porównanie administracji danymi i bazą danych)
T-L-2Analiza wymagań dotyczących zakresu zbieranych danych – wynikiem jest sprawozdanie
T-L-3Wejściówka z zakresu projektowania modeli baz danych Opracowanie modelu bazy danych – wynikiem jest projekt modelu
T-W-3Projektowanie hurtowni danych: projektowanie bazy danych dla hurtowni danych, modelowanie wielowymiarowe (porównanie modeli wielowymiarowych i związków encji), metoda projektowania bazy danych dla hurtowni danych, kryteria oceny wielowymiarowości hurtowni danych (projektowanie hurtowni danych w systemie Oracle, składniki systemu Oracle Warehouse Builder, korzystanie z systemu OWB)
T-W-4Przetwarzanie analityczne on-line: testy porównawcze technologii OLAP, aplikacje OLAP, korzyści z systemów OLAP, reprezentacja danych wielowymiarowych, narzędzia OLAP, kategorie narzędzi OLAP, rozszerzenia OLAP do języka SQL
T-L-4Wdrożenie bazy danych w środowisku MS SQL Server, PostgreSQL
T-W-5Eksploracja danych: wstęp do eksploracji danych, techniki eksploracji danych, modelowanie prognostyczne, segmentacja bazy danych, analiza powiązań, wykrywanie odchyleń, narzędzia eksploracji danych, eksploracja danych a magazynowanie danych
T-L-5Wejściówka z zakresu modeli hurtowni danych Opracowanie architektury hurtowni danych dla wdrożonego modelu – wynikiem jest projekt modelu
T-L-6Wdrożenie hurtowni danych w środowisku MS SQL Server, PostgreSQL
T-W-6Bezpieczeństwo bazy danych: zagrożenia, środki bezpieczeństwa zabezpieczenia systemowe (uprawnienia, perspektywy, składowanie i odtwarzanie, spójność, szyfrowanie, RAID), bezpieczeństwo w SZBD Microsoft Access, bezpieczeństwo w SZBD Oracle , SZBD i bezpieczeństwo w sieci www, serwery zastępcze (proxy), zapory, algorytm streszczania komunikatów (tworzenia wyciągów) i podpisy cyfrowe, certyfikaty cyfrowe, kerberos, ssl i bezpieczne http, protokół set i technologia stt, bezpieczeństwo w języku java, zabezpieczenia activex
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu wdrażania systemów baz danych i hurtowni danych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki i zrealizowane zadania
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu modelowania wdrażania systemów baz i hurtowni danych
3,0Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu modelowania wdrażania systemów baz i hurtowni danych
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wyników
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymanych wyników
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespole
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności