Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy informatyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Majorkowska-Mech <Dorota.Majorkowska-Mech@zut.edu.pl>, Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl>, Magdalena Szaber-Cybularczyk <Magdalena.Szaber@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wskazanie studentom wszystkich obszarów informatyki i zdefiniowanie pojęcia informatyka. |
C-2 | Zapoznanie studentów z siecią komputerową Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozumienia zapisu liczb w różnych systemów liczbowych i arytmetyki w systemach pozycyjnych (dwójkowym, szesnastkowym). |
C-4 | Zapoznanie studentów z budową i zasadą działania komputera. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania w języku skryptowym Bash. |
C-6 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z różnych obszarów informatyki (z oprogramowania, z architektury komputerów, z systemow operacyjnych). |
C-7 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z algorytmizacji. |
C-8 | Omówienie społecznych aspektów informatyki. |
C-9 | Uzmysłowienie problemów i zagrożeń związanych z pracą informatyka. |
C-10 | Zapoznanie studentów z pojęciem recyklingu sprzętu komputerowego, refactoringu, ergonomii pracy. |
C-11 | Kształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów w postaci schematów blokowych dla prostych zadań algorytmicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapis liczb naturalnych w systemach pozycyjnych: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym. Arytmetyka w systemach dwójkowym i szesnastkowym. | 2 |
T-A-2 | Kodowanie liczb całkowitych w formatach: ZM, U1 i U2 | 1 |
T-A-3 | Zapis binarny ułamków oraz liczb rzeczywistych. Zaokrąglanie w systemie binarnym | 1 |
T-A-4 | Zapis liczb rzeczywistych w binarnym systemie zmiennopozycyjnym | 1 |
T-A-5 | Schemat blokowy jako sposób reprezentacji algorytmów. Tworzenie schematów blokowych dla wybranych problemów algorytmicznych. | 2 |
T-A-6 | Złożoność algorytmu; zacowanie złożoności czasowej wybranych algorytmów; notacja omikron | 2 |
T-A-7 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne: ustalenie obecności, kryterium oceniania i zaliczenie formy zajęć | 1 |
T-L-2 | Omówienie idei sieci komputerowej Wydziału Informatyki, omówienie usług i możliwości sieci WI, omówienie portalu WI, wskazanie miejsc dostępu dla studentów. | 1 |
T-L-3 | Poznanie podstawowych poleceń umożliwiających wykonywanie operacji na katalogach i plikach (tworzenie, usuwanie, kopiowanie, przenoszenie itd.) Wykorzystanie edytorów (np.: pico, nano, vim). Nadawanie praw. Umiejętność tworzenia i uruchamiania skryptów. | 3 |
T-L-4 | Rozumienie strumieni wyjściowych i wejściowych. Umiejętność wykorzystania cytowań. Zaznajomienie z poleceniem read. | 2 |
T-L-5 | Charakterystyka zmiennych specjalnych w systemie Linux, wykazanie ich użyteczności poprzez różne przykładowe skrypty. | 2 |
T-L-6 | Zaznajomienie z pojęciem zmiennej tablicowej. Podstawowe operacje na tablicach. Wykorzystanie tablic w procesie programowania sktryptu. | 2 |
T-L-7 | Zastosowanie poleceń testujących i instrukcji warunkowych. | 2 |
T-L-8 | Zastosowanie instrukcji realizujących pętle. Wykazanie ich użyteczności. | 2 |
T-L-9 | Pojęcie funkcji (lokalnej i globalnej). | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, celowości przedmiotu, zakresu tematycznego, ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu, ustalenie daty egzaminu końcowego. | 1 |
T-W-2 | Omówienie struktury siieci Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie: zasady korzystania, dostępne usługi, wyposażenie, regulamin korzystania z sal laboratoryjnych, itp. | 1 |
T-W-3 | Pozycyjne systemy liczbowe, kody liczbowe (m.in. kody naturalne, BCD), reprezentacja liczb ze znakiem i bez znaku, realizacja operacji arytmetycznych. | 1 |
T-W-4 | Wprowadzenie do języka skryptowego Bash: powłoka systemu Linux, polecenia systemu operacyjnego na bazie Linux Ubuntu, programowanie skryptów. | 2 |
T-W-5 | Historia informatyki i komputerów. Ukształtowanie się rozwiązań bieżących. | 1 |
T-W-6 | Budowa komputera: 1. omówienie różnych architektur, 2. procesor (cykl pracy procesora, budowa, tryby adresowania, lista rozkazów), 3. pamięci i ich rodzaje (ROM, RAM) - budowa i przeznaczenie, 4. magistrala systemowa, 5. budowa i przeznaczenie pamięci Cache, 6. pamięć virtualna w różnych systemach operacyjnych, 7. budowa i zasada działania pamięci masowych (dysk twardy, CD ROM, DVD ROM). | 2 |
T-W-7 | Sposoby transmisji: łącze równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna, system przerwań, kanał DMA, współpraca komputera z urządzeniami we/wy, standardy komunikacji. | 1 |
T-W-8 | Oprogramowanie: języki programowania – charakterystyka i przykłady, interpretery i kompilatory, translatory. | 2 |
T-W-9 | Podstawowe pojęcia algorytmizacji. Przykładowe algorytmy. Pojęcie złożoności obliczeniowej. | 1 |
T-W-10 | Budowa i zasada działania urządzeń peryferyjnych: drukarka, skaner, modem, itp. | 1 |
T-W-11 | Społeczny i zawodowy kontekst informatyki. Etyka informatyka. Zagrożenia w informatyce. Ergonomia pracy. Recykling sprzętu komputerowego. Elementy prawa. | 1 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 17 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
A-A-4 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje | 2 |
34 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | przygotowanie do każdych zajęć laboratoryjnych | 8 |
A-L-2 | przygotowanie się do wejściówek | 8 |
A-L-3 | przygotowanie się do kolokwium | 12 |
A-L-4 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-5 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 38 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 50 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
106 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: wykład - egzamin ustny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/01_W06 zna społeczne i zawodowe aspekty informatyki, rozumie etyczne uwarunkowania pracy informatyka | I_1A_W15 | T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W03 | C-10, C-9, C-8 | T-W-11 | M-1 | S-1, S-2 |
I_1A_C/01_W07 ma podstawową wiedzę dotyczącą różnych działów informatyki: systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urządzeń i architektur komputerowych, systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w różnych dziedzinach (w tym w przemyśle, medycynie, zarządzaniu). | I_1A_W01, I_1A_W04, I_1A_W05, I_1A_W16 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-6, C-7, C-11 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1, S-2 |
I_1A_C/01_W08 zna polecenia języka skryptowego Bash i ma wiedzę na temat konstruowania skryptów | I_1A_W06 | T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-5 | T-W-4, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/01_U04 ma umiejętność doboru algorytmu sortowania wartości w zależności od postawionego zadania | I_1A_U19 | T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | — | — | — | — |
I_1A_C/01_U05 umie korzystać z literatury w procesie samokształcenia się | I_1A_U20 | T1A_U05 | — | — | — | — | — |
I_1A_C/01_U06 potrafi zaimplementować prosty skrypt w języku skryptowym Bash dla różnych zadań, w tym np. doboru algorytmu sortowania wartości | I_1A_U01, I_1A_U19 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | — | — | M-1 | S-1, S-2 |
I_1A_C/01_U07 potrafi dobrać elementy i urządzenia systemu komputerowego, dobrać właściwy system operacyjny a także skonfigurować środowisko systemu Linux | I_1A_U06, I_1A_U15 | T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | — | — | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/01_K01 odpowiednio postrzega dziedzinę informatyki jako obiekt dynamicznie się zmieniający, rozwijający, o szerokim spektrum zastosowań | I_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K07 | — | C-1 | — | — | — |
I_1A_C/01_K02 postrzega etykę zawodową jako konieczną formę relacji pracownik-pracodawca, pracownik-klient ma świadomość istnienia przepisów prawa i ich ograniczeń | I_1A_K02 | T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | — | — | — | — |
I_1A_C/01_K03 rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki | I_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | — | — | — | — |
I_1A_C/01_K04 rozumie aspekty związane z ergonomią stanowiska pracy, zagrożeniami zdrowia | I_1A_K08 | T1A_K02 | InzA_K01 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/01_W06 zna społeczne i zawodowe aspekty informatyki, rozumie etyczne uwarunkowania pracy informatyka | 2,0 | nie orientuje się w temacie |
3,0 | wie jak zdefiniować kontekst społeczny i zawodowy informatyki | |
3,5 | wie jak zdefiniować kontekst społeczny i zawodowy informatyki oraz etyczne uwarunkowania pracy na stanowisku informatyka | |
4,0 | wie jak zdefiniować problemy i zagrożenia społeczne oraz zawodowe informatyki, etyczne uwarunkowania pracy na stanowisku informatyka | |
4,5 | wie jak zdefiniować problemy i zagrożenia społeczne oraz zawodowe informatyki, etyczne uwarunkowania pracy na stanowisku informatyka oraz rozumie potrzebę zbierania informacji w tym zakresie | |
5,0 | ma wiedzę wymaganą na poziomie niższym oraz ma wiedzę jak zdefiniować problem z zakresu społecznego i zawodowego kontekstu informatyki i ocenić jego zakres | |
I_1A_C/01_W07 ma podstawową wiedzę dotyczącą różnych działów informatyki: systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urządzeń i architektur komputerowych, systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w różnych dziedzinach (w tym w przemyśle, medycynie, zarządzaniu). | 2,0 | brak podstawowej wiedzy dziedzinowej |
3,0 | rozpoznaje poszczególne pojęcia z zakresu systemów liczbowych, algorytmizacji, architektur komputerowych | |
3,5 | zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniować urządzenia i architektury komputerowe | |
4,0 | zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniować urządzenia i architektury komputerowe oraz zna przykłady stosowania systemów komputerowych | |
4,5 | zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniować urządzenia i architektury komputerowe, zna przykłady stosowania systemów komputerowych i orientuje się w nowościach dotyczących tematu | |
5,0 | biegle posługuje się pojęciami, zna materiał przewidziany na oceny niższe oraz rozpoznaje potrzeby wykorzystania informatyki w różnych dziedzinach, podaje przykłady. | |
I_1A_C/01_W08 zna polecenia języka skryptowego Bash i ma wiedzę na temat konstruowania skryptów | 2,0 | nie zna poleceń języka Bash |
3,0 | zna proste polecenia: zarządzania danymi w systemie operacyjnym oraz ma wiedzę jak budować skrypty | |
3,5 | zna wszystkie polecenia języka skryptowego Bash, ma wiedzę jak budować skrypty | |
4,0 | zna wszystkie polecenia języka skryptowego Bash, ma wiedzę jak budować skrypty, umie zapisać dowolny, prosty skrypt | |
4,5 | zna wszystkie polecenia języka skryptowego Bash, ma wiedzę jak budować skrypty oraz zna metody optymalizacji kodu | |
5,0 | ma szczegółową wiedzę na temat programowania w języku Bash |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/01_U04 ma umiejętność doboru algorytmu sortowania wartości w zależności od postawionego zadania | 2,0 | |
3,0 | umie doboru algorytmu sortowania wartości w zależności od postawionego zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_C/01_U05 umie korzystać z literatury w procesie samokształcenia się | 2,0 | nie umie korzystać z literatury |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | biegle korzysta z literatury branżowej polsko- i obco-języcznej | |
I_1A_C/01_U06 potrafi zaimplementować prosty skrypt w języku skryptowym Bash dla różnych zadań, w tym np. doboru algorytmu sortowania wartości | 2,0 | nie umie napisać dowolnego skryptu |
3,0 | umie zapisać podstawowe polecenia języka Bash i uruchomić skrypt | |
3,5 | umie zapisać podstawowe polecenia języka Bash i uruchomić skrypt oraz korzystać z dokumentacji do systemu | |
4,0 | umie zapisać wszelkie polecenia języka Bash, korzystać z dokumentacji do systemu, uruchomić skrypt i określić co można poprawić | |
4,5 | umie zapisać wszelkie polecenia języka Bash, korzystać z dokumentacji do systemu, uruchomić skrypt i zoptymalizować kod | |
5,0 | umie napisać dowolny skrypt i ocenić jego przydatność | |
I_1A_C/01_U07 potrafi dobrać elementy i urządzenia systemu komputerowego, dobrać właściwy system operacyjny a także skonfigurować środowisko systemu Linux | 2,0 | nie potrafi zaproponować właściwego systemu komputerowego |
3,0 | potrafi wymienić urządzenia potrzebne do właściwego funkcjonowania systemu komputerowego | |
3,5 | potrafi wymienić urządzenia potrzebne do właściwego funkcjonowania systemu komputerowego i wymienić systemy operacyjne nadające się do określonych zadań | |
4,0 | potrafi określić system komputerowy wraz z właściwym oprogramowaniem do określonych zadań | |
4,5 | potrafi określić system komputerowy wraz z właściwym oprogramowaniem do określonych zadań i umie dobrać argumenty potwierdzające słuszność wyboru | |
5,0 | potrafi zaproponować właściwy system komputerowy, ocenić jego funkcjonalność i przydatność do określonych zadań, zaproponować system operacyjny i oprogramowanie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/01_K01 odpowiednio postrzega dziedzinę informatyki jako obiekt dynamicznie się zmieniający, rozwijający, o szerokim spektrum zastosowań | 2,0 | |
3,0 | postrzega dziedzinę informatyki jako obiekt dynamicznie się zmieniający, rozwijający, o szerokim spektrum zastosowań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_C/01_K02 postrzega etykę zawodową jako konieczną formę relacji pracownik-pracodawca, pracownik-klient ma świadomość istnienia przepisów prawa i ich ograniczeń | 2,0 | |
3,0 | dostrzega etykę zawodową jako konieczną formę relacji pracownik-pracodawca, pracownik-klient ma świadomość istnienia przepisów prawa i ich ograniczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_C/01_K03 rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki | 2,0 | |
3,0 | rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_C/01_K04 rozumie aspekty związane z ergonomią stanowiska pracy, zagrożeniami zdrowia | 2,0 | |
3,0 | rozumie aspekty związane z ergonomią stanowiska pracy, zagrożeniami zdrowia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Glenn Brookshear, Informatyka w ogólnym zarysie, Naukowo Techniczne, 2003, ISBN: 8320427983
- Piotr Metzger, Anatomia PC - wydanie XI, Helion, 2007, ISBN: 8324611193
- Newham C., Rosenblatt B., Bash – wprowadzenie, Helion, 2011
- Andrzej Skorupski, Podstawy techniki cyfrowej, WKŁ, Warszawa, 2001
- Witold Przybyło, Wykłady z podstaw informatyki, Mikom, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Joanna Drożdż, Hubert Drożdż, Skrypty w Shellu, Mikom, 2005, ISBN: 8372795045
- Carl Albing, JP Vossen, Cameron Newham, Bash. Receptury, Helion, 2008, ISBN: 9788324613786
- ., Kurs basha, www.ournet.pl/kursbasha/main.html, 2011
- Wacław Przybyło, Marcin Maźniewski, Paweł Lewowicki, Podstawy informatyki, Fema Engineering, Kraków, 2007
- L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT, Warszawa, 1996