Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Inżynieria wiedzy w systemach wspomagania decyzji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria wiedzy w systemach wspomagania decyzji
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL8 10 2,00,38zaliczenie
wykładyW8 10 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Statystyka i rachunek prawdopodobieństwa
W-2Podstawy modelowania matematycznego, sztucznej inteligencji
W-3Podstawy programowania oraz budowy systemów informatycznych
W-4Elementarna znajomość podstaw zarządzania i finansów przedsiębiorstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Analiza procesów decyzyjnych
C-2Dobór metod wsparcia informatycznego
C-3Konstrukcja systemów informatycznych opierających się na wiedzy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe pojęcia inżynierii wiedzy2
T-L-2Organizacja procesu odkrywania wiedzy – metodologie SEMMA i CRISP-DM2
T-L-3Metody reprezentacji wiedzy2
T-L-4Oprogramowanie wspierające procesy inżynierii wiedzy. Wyspecjalizowane języki programowania, biblioteki programistyczne popularnych języków programowania oraz technologie informatyczne używane w inżynierii wiedzy2
T-L-5Praktyczne zastosowania inżynierii wiedzy w przedsiębiorstwie (w tym w e-biznesie i organizacjach wirtualnych)2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia inżynierii wiedzy,2
T-W-2Organizacja procesu odkrywania wiedzy – metodologie SEMMA i CRISP-DM2
T-W-3Metody reprezentacji wiedzy2
T-W-4Oprogramowanie wspierające procesy inżynierii wiedzy. Wyspecjalizowane języki programowania, biblioteki programistyczne popularnych języków programowania oraz technologie informatyczne używane w inżynierii wiedzy2
T-W-5Praktyczne zastosowania inżynierii wiedzy w przedsiębiorstwie (w tym w e-biznesie i organizacjach wirtualnych)2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do laboratoriów15
A-L-2Przygotowanie systemu kończącego laboratoria28
A-L-3Konsultacje2
A-L-4uczestnictwo w zajęciach10
55
wykłady
A-W-1Udział w wykładze10
A-W-2Konsultacje do wykładu1
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia Wykładu13
A-W-4Udział w zaliczeniu1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
M-2Wykład prezentacyjny z elementami dyskusji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolejne ćwiczenia wykonywane w ramach laboratoriów, po uzupełnieniu przez Studentów prowadzące do utworzenia Systemu Wspomagania Decyzji.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O6/10_W01
Student posiądzie wiedzę dot. analizy procesów decyzyjnych, doboru metod wsparcia informatycznego oraz konstrukcji systemów informatycznych opierających się na wiedzy, wraz z przykładami zastosowań.
I_1A_W06, I_1A_W16, I_1A_W12, I_1A_W17T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-4, T-W-3, T-L-5, T-W-5, T-W-2, T-L-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O6/10_U01
W praktyce Student nabierze umiejętności przeprowadzenia analizy problemu decyzyjnego oraz wykonania projektu mechanizmu podejmowania decyzji wraz z jego elementarną implementacją.
I_1A_U17, I_1A_U01, I_1A_U12, I_1A_U02, I_1A_U16, I_1A_U15, I_1A_U19T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-5, T-W-5, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O6/10_W01
Student posiądzie wiedzę dot. analizy procesów decyzyjnych, doboru metod wsparcia informatycznego oraz konstrukcji systemów informatycznych opierających się na wiedzy, wraz z przykładami zastosowań.
2,0Poniżej poziomu na 3.0
3,0Zna dot. podstawowe metody wspomagania decyzji, analizy procesów decyzyjnych oraz ich zastosowania
3,5Zna organizację procesu przygotowania wiedzy do wspomagania decyzji
4,0Zna możliwości implementacyjnych mechanizmów wspomagających
4,5Zna zaawansowane właściwości metod wspomagania decyzji
5,0Zna praktyczne właściwości mechanizmów wspomagania decyzji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O6/10_U01
W praktyce Student nabierze umiejętności przeprowadzenia analizy problemu decyzyjnego oraz wykonania projektu mechanizmu podejmowania decyzji wraz z jego elementarną implementacją.
2,0Poniżej poziomu na 3.0
3,0Potrafi zaplanować podstawowy proces przygotowania wiedzy do implementacji w systemie wspomagającym decyzje oraz zrealizować taki proces
3,5Umie zaimplementować mechanizm wspomagający decyzje
4,0Umie zaplanować zaawansowany proces przygotowania wiedzy do implementacji w systemie wspomagającym decyzje oraz zrealizować taki proces
4,5Umie udokumentować proces pozyskiwania wiedzy, wyciągnąć wnioski oraz przygotować dokumentację potrzebną do zastosowania mechanizmu wsnioskującego w docelowym systemie
5,0Umie uwzgędnić praktyczne właściwości przygotowywanego mechanizmu wspomagania decyzji

Literatura podstawowa

  1. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, 2001
  2. Larose D., Odkrywanie wiedzy z danych, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kwiatkowska A., Systemy wspomagania decyzji Jak korzystać z wiedzy i informacji, PWN, Warszawa, 2007
  2. Mulawka J.J., Systemy ekspertowe, WNT, Warszawa, 1996
  3. Cichosz P., Systemy uczące się, WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe pojęcia inżynierii wiedzy2
T-L-2Organizacja procesu odkrywania wiedzy – metodologie SEMMA i CRISP-DM2
T-L-3Metody reprezentacji wiedzy2
T-L-4Oprogramowanie wspierające procesy inżynierii wiedzy. Wyspecjalizowane języki programowania, biblioteki programistyczne popularnych języków programowania oraz technologie informatyczne używane w inżynierii wiedzy2
T-L-5Praktyczne zastosowania inżynierii wiedzy w przedsiębiorstwie (w tym w e-biznesie i organizacjach wirtualnych)2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia inżynierii wiedzy,2
T-W-2Organizacja procesu odkrywania wiedzy – metodologie SEMMA i CRISP-DM2
T-W-3Metody reprezentacji wiedzy2
T-W-4Oprogramowanie wspierające procesy inżynierii wiedzy. Wyspecjalizowane języki programowania, biblioteki programistyczne popularnych języków programowania oraz technologie informatyczne używane w inżynierii wiedzy2
T-W-5Praktyczne zastosowania inżynierii wiedzy w przedsiębiorstwie (w tym w e-biznesie i organizacjach wirtualnych)2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do laboratoriów15
A-L-2Przygotowanie systemu kończącego laboratoria28
A-L-3Konsultacje2
A-L-4uczestnictwo w zajęciach10
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładze10
A-W-2Konsultacje do wykładu1
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia Wykładu13
A-W-4Udział w zaliczeniu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O6/10_W01Student posiądzie wiedzę dot. analizy procesów decyzyjnych, doboru metod wsparcia informatycznego oraz konstrukcji systemów informatycznych opierających się na wiedzy, wraz z przykładami zastosowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
I_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą metod sztucznej inteligencji
I_1A_W17zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Analiza procesów decyzyjnych
C-2Dobór metod wsparcia informatycznego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia inżynierii wiedzy,
T-L-4Oprogramowanie wspierające procesy inżynierii wiedzy. Wyspecjalizowane języki programowania, biblioteki programistyczne popularnych języków programowania oraz technologie informatyczne używane w inżynierii wiedzy
T-L-3Metody reprezentacji wiedzy
T-L-2Organizacja procesu odkrywania wiedzy – metodologie SEMMA i CRISP-DM
T-W-4Oprogramowanie wspierające procesy inżynierii wiedzy. Wyspecjalizowane języki programowania, biblioteki programistyczne popularnych języków programowania oraz technologie informatyczne używane w inżynierii wiedzy
T-W-3Metody reprezentacji wiedzy
T-L-5Praktyczne zastosowania inżynierii wiedzy w przedsiębiorstwie (w tym w e-biznesie i organizacjach wirtualnych)
T-W-5Praktyczne zastosowania inżynierii wiedzy w przedsiębiorstwie (w tym w e-biznesie i organizacjach wirtualnych)
T-W-2Organizacja procesu odkrywania wiedzy – metodologie SEMMA i CRISP-DM
T-L-1Podstawowe pojęcia inżynierii wiedzy
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
M-2Wykład prezentacyjny z elementami dyskusji
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej poziomu na 3.0
3,0Zna dot. podstawowe metody wspomagania decyzji, analizy procesów decyzyjnych oraz ich zastosowania
3,5Zna organizację procesu przygotowania wiedzy do wspomagania decyzji
4,0Zna możliwości implementacyjnych mechanizmów wspomagających
4,5Zna zaawansowane właściwości metod wspomagania decyzji
5,0Zna praktyczne właściwości mechanizmów wspomagania decyzji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O6/10_U01W praktyce Student nabierze umiejętności przeprowadzenia analizy problemu decyzyjnego oraz wykonania projektu mechanizmu podejmowania decyzji wraz z jego elementarną implementacją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
I_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U16ma umiejętność wykrywania związków i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i tworzenia modeli komputerowych
I_1A_U15potrafi wykorzystywać poznane metody, modele matematyczne oraz symulacje komputerowe do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Analiza procesów decyzyjnych
C-2Dobór metod wsparcia informatycznego
C-3Konstrukcja systemów informatycznych opierających się na wiedzy
Treści programoweT-L-2Organizacja procesu odkrywania wiedzy – metodologie SEMMA i CRISP-DM
T-L-4Oprogramowanie wspierające procesy inżynierii wiedzy. Wyspecjalizowane języki programowania, biblioteki programistyczne popularnych języków programowania oraz technologie informatyczne używane w inżynierii wiedzy
T-L-3Metody reprezentacji wiedzy
T-L-1Podstawowe pojęcia inżynierii wiedzy
T-W-3Metody reprezentacji wiedzy
T-W-2Organizacja procesu odkrywania wiedzy – metodologie SEMMA i CRISP-DM
T-W-1Podstawowe pojęcia inżynierii wiedzy,
T-L-5Praktyczne zastosowania inżynierii wiedzy w przedsiębiorstwie (w tym w e-biznesie i organizacjach wirtualnych)
T-W-5Praktyczne zastosowania inżynierii wiedzy w przedsiębiorstwie (w tym w e-biznesie i organizacjach wirtualnych)
T-W-4Oprogramowanie wspierające procesy inżynierii wiedzy. Wyspecjalizowane języki programowania, biblioteki programistyczne popularnych języków programowania oraz technologie informatyczne używane w inżynierii wiedzy
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolejne ćwiczenia wykonywane w ramach laboratoriów, po uzupełnieniu przez Studentów prowadzące do utworzenia Systemu Wspomagania Decyzji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej poziomu na 3.0
3,0Potrafi zaplanować podstawowy proces przygotowania wiedzy do implementacji w systemie wspomagającym decyzje oraz zrealizować taki proces
3,5Umie zaimplementować mechanizm wspomagający decyzje
4,0Umie zaplanować zaawansowany proces przygotowania wiedzy do implementacji w systemie wspomagającym decyzje oraz zrealizować taki proces
4,5Umie udokumentować proces pozyskiwania wiedzy, wyciągnąć wnioski oraz przygotować dokumentację potrzebną do zastosowania mechanizmu wsnioskującego w docelowym systemie
5,0Umie uwzgędnić praktyczne właściwości przygotowywanego mechanizmu wspomagania decyzji