Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Architektura i programowanie komputerów przenośnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Architektura i programowanie komputerów przenośnych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Kapruziak <Mariusz.Kapruziak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Kapruziak <Mariusz.Kapruziak@zut.edu.pl>, Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 14 2,80,38zaliczenie
wykładyW7 10 1,20,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych archtiektur komputerów
W-2Umiejętność programowania w C/C++

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie i podstawowe umiejętności projektowania komputerów mobilnych.
C-2Umiejętność zaprogramowania komputera mobilnego w dowolnym z podstawowych systemów operacyjnych lub bez takiego systemu.
C-3Posiadanie świadomości studenta, że systemy mobilne to nie tylko "kieszonkowe" komputery typu personalnego ale także systemy autonomiczne i znajomość podstawowych zagadnień związanych z systemami tego typu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projektowanie płytki PCB podstawowego systemu komputerowego z procesorem ARM7 w środowisku Altium Designer.2
T-L-2Analiza redukcji mocy zuzywanej przez procesor poprzez odpowiednie rozlozenie linii zegarowej w jego strukturze (w formie zmian w gotowym modelu procesora napisanego w kodzie Verilog).1
T-L-3Programownia systemu mobilnego z systemem Windows Mobile - zakonczone konkursem na najciekawsza aplikacje.4
T-L-4Programowanie systemu mobilnego z systemem Android - zakończone konkursem na najciekawsza aplikację.3
T-L-5Programowania autoamtycznych pojazdów mobilnych i wykorzystanie podstawowych czujnikow.2
T-L-6Systemy lokalizujace i samolokalzacja urządzeń mobilnych1
T-L-7zaliczenie1
14
wykłady
T-W-1Projektowanie płytki PCB dla sysemu pocesorowego o niskim zużyciu mocy i architektury procesorów ARM.1
T-W-2Projektowanie systemu procesorowego odpornego na drgania, wibracje i odary oraz mechaniczna strona urządzeń przenośnych.1
T-W-3Programowanie urządzeń mobilnych oraz obsługa czujników typowych dla urzazdeń tego typu: akcelerometry, gyro, czujnik zbliżeniowy, matryce dotykowe.2
T-W-4Programowanie urządzeń mobilnych w systemie Windows Mobile.2
T-W-5Programowanei urządzeń mobilnych w systemie Android oraz Embedded Linux.1
T-W-6Metody lokalizacji pzestrzennej systemów mobilnych.1
T-W-7Radio programowalne i problem przetwarzania sygnałów w urządzeniach mobilnych.1
T-W-8Zaliczenie.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie do zajec oraz uzupełnienie projektow do konkursów i raportów.60
74
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zajęć oraz nauka na zaliczenie.20
A-W-3Konsultacje1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - infomacyjne
M-2Laboratoria - wykonywanie zadań pod nadzorem prowadzącego
M-3Laboratoria - praca samodzielna i konkursy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wiedzy ogólnej
S-2Ocena formująca: Konkurs na najlepszy projekt systemu przenośnego (PCB i mechanika)
S-3Ocena formująca: Konkurs robotów sumo jako minimalny przykład mobilnych systemów autonomicznych.
S-4Ocena formująca: Konkurs na najlepszy program napisany na smartphona z WindowsMobile.
S-5Ocena formująca: Konkurs na najlepszy program napisany na smartphona z Androidem.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/12_W01
Student ma wiedze w zakresie technologii mobilnych, wykraczającą poza proste konfigurowanie i programowanie gotowych urządzeń. W szczególności zna zagadnienia projektowania urządzeń tego typu oraz rozumie, że klasa urządzeń mobilnych jest szersza niż personalne urządzenia osobiste.
I_1A_W21T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03C-1, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-L-6, T-W-7M-1S-1
I_1A_O3/12_W02
Student rozumie różnice między podstawowymi systemami operacyjnymi i sposobami programowania urządzeń mobilnych. Wie jak funkcjonują i jak rozpocząć programowanie aplikacji dla typowych systemów tego typu, jak Windows Mobile, Embedded Linux lub Android.
I_1A_W04, I_1A_W06T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/12_U01
Student umie napisać aplikację dla systemu przenośnego.
I_1A_U02, I_1A_U08T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5M-2, M-3S-3, S-4, S-5
I_1A_O3/12_U02
Student umie zaprojektować samodzielnie podstawowy system mobilny widząc go całościowo, ze szczególnym uwzględnieniem niskomocowości oraz parametrów mechanicznych.
I_1A_U04, I_1A_U05T1A_U01, T1A_U02, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/12_W01
Student ma wiedze w zakresie technologii mobilnych, wykraczającą poza proste konfigurowanie i programowanie gotowych urządzeń. W szczególności zna zagadnienia projektowania urządzeń tego typu oraz rozumie, że klasa urządzeń mobilnych jest szersza niż personalne urządzenia osobiste.
2,0
3,0Student zna podstawowe architektury urządzeń mobilnych oraz rozumie podstawowe problemy z nimi związane. Możliwe są w tym przypadku drobne błędy podczas odpowiedzi.
3,5Student umie bezbłędnie i płytnnie przedstawić materiał na ocenę dostateczną.
4,0Student zna kontekst i częściowo historię omawianych rozwiązań. Zna też zagadnienia związane z niebanalnymi problemami w dziedzinie, jak odborność na udary i wibracje.
4,5Student wykazuje się swoim oryginalnym punktem widzenia , umiejąc go uzasadnić na podstawie historii prac. Możliwe jest przy tym popełnienie drobnych błędów.
5,0Student wykazuje wyraźną inicjatywę w dziedzinie proponując swoje rozwiązania lub uczestnicząć aktywnie w kołach naukowych/stowarzyszeniach powiązanych z przedmiotem.Student wykazuje wyraźną inicjatywę w dziedzinie proponując swoje rozwiązania lub uczestnicząć aktywnie w kołach naukowych/stowarzyszeniach powiązanych z przedmiotem.
I_1A_O3/12_W02
Student rozumie różnice między podstawowymi systemami operacyjnymi i sposobami programowania urządzeń mobilnych. Wie jak funkcjonują i jak rozpocząć programowanie aplikacji dla typowych systemów tego typu, jak Windows Mobile, Embedded Linux lub Android.
2,0
3,0Student umie wymienić i omówić podstawowe systemy operacyjne w dziedzinie urządzeń mobilnych oraz podstawowych producentów i wybrane charakterystyczne urządzenia.
3,5Student umie dodatkowo (do wymagań na ocenę dostateczną) scharakteryzować wymagania dla dedykowanych urzadzeń mobilnych i przedstawić przykładowe rozwiązania na przykład z systemem embeddedLinux.
4,0Student umie publicznie przedstawić kod do swojej aplikacje pod wybrany system operacyjny i uczestniczyć w debacie.
4,5Student umie publicznie przedstawić kod do swojej aplikacje pod wybrany system operacyjny, który posiada niebanalne konstrukcje warte omówienia.
5,0Student umie przedstawić swoją niebanalną aplikację/urządzenie na tle analizy rynowej i trendów oraz omówić proces certyfikacji i przekonać uczestników do swojego rozwiązania w debacie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/12_U01
Student umie napisać aplikację dla systemu przenośnego.
2,0
3,0Student umie powtórzyć materiał z laboratoriów o ile ma dostępne materiały z laboraoriów. Możliwa jest także potrzeba drobnej pomocy.
3,5Student umie samodzielnie wykonać kody do zagadnień poruszanych na laboratoriach.
4,0Student umie napisać zaawansowaną aplikację mobilną.
4,5Student umie zaprezntować i przedstawić w szerszym kontekście innych prac swoją aplikację oraz uzasadnić jej pomysł lub zajęcie 2, 3 miejsca w ewentualnym konkursie.
5,0Student zaproponował własną aplikację, najlepiej taką dostępną w odpowiednim sklepie (store) danego systemu operacyjnego (po przejściu przez zewnętrzne badania). Umie ją także przedstawić w kontekście trendów i własnej analizy rynku aplikacji tego typu. Możliwa jest także propozycja własnego urządzenia mobilnego lub zajęcie pierwszego miejsca w ewentualnym konkursie.
I_1A_O3/12_U02
Student umie zaprojektować samodzielnie podstawowy system mobilny widząc go całościowo, ze szczególnym uwzględnieniem niskomocowości oraz parametrów mechanicznych.
2,0
3,0Student umie zaprojetować podstawowy system przy pomocy prowadzącego i popełniając drobne błędy.
3,5Student umie zaprojetować podstawowy system przy pomocy prowadzącego i poprawne go udokumentować.
4,0Student umie zaprojetować podstawowy system samodzielnie.
4,5Student umie zaprezntować i przedstawić w szerszym kontekście innych prac swoją aplikację oraz uzasadnić jej pomysł lub zajęcie 2, 3 miejsca w ewentualnym konkursie.
5,0Student umie zaprojetować system dedykowany do wybranego przez siebie zadania i go wykonać (z pomocą prowadzącego).

Literatura podstawowa

  1. P. Lapsley, J. Bier, A. Shoham, DSP Processor Funcamentals, Architectures and Features, IEEE Press, 2011
  2. D. Boling, Programming Windows Embedded CE 6.0, Developer Reference, Microsoft Press, 2011
  3. P. Raghavan, A. Lad, S. Neelakandan, Embedded Linux System Design and Development, Auerbach Publications, 2011
  4. J Mitola III, Z. Zvonar, Software Radio Technologies, IEEE Press, 2011
  5. ARM, ARM7TDMI Technical Reference Manual, 2011

Literatura dodatkowa

  1. S.K. Mitra, Digital Signal Processing, A Computer-Based Approach, McGraw-Hill, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie płytki PCB podstawowego systemu komputerowego z procesorem ARM7 w środowisku Altium Designer.2
T-L-2Analiza redukcji mocy zuzywanej przez procesor poprzez odpowiednie rozlozenie linii zegarowej w jego strukturze (w formie zmian w gotowym modelu procesora napisanego w kodzie Verilog).1
T-L-3Programownia systemu mobilnego z systemem Windows Mobile - zakonczone konkursem na najciekawsza aplikacje.4
T-L-4Programowanie systemu mobilnego z systemem Android - zakończone konkursem na najciekawsza aplikację.3
T-L-5Programowania autoamtycznych pojazdów mobilnych i wykorzystanie podstawowych czujnikow.2
T-L-6Systemy lokalizujace i samolokalzacja urządzeń mobilnych1
T-L-7zaliczenie1
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie płytki PCB dla sysemu pocesorowego o niskim zużyciu mocy i architektury procesorów ARM.1
T-W-2Projektowanie systemu procesorowego odpornego na drgania, wibracje i odary oraz mechaniczna strona urządzeń przenośnych.1
T-W-3Programowanie urządzeń mobilnych oraz obsługa czujników typowych dla urzazdeń tego typu: akcelerometry, gyro, czujnik zbliżeniowy, matryce dotykowe.2
T-W-4Programowanie urządzeń mobilnych w systemie Windows Mobile.2
T-W-5Programowanei urządzeń mobilnych w systemie Android oraz Embedded Linux.1
T-W-6Metody lokalizacji pzestrzennej systemów mobilnych.1
T-W-7Radio programowalne i problem przetwarzania sygnałów w urządzeniach mobilnych.1
T-W-8Zaliczenie.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie do zajec oraz uzupełnienie projektow do konkursów i raportów.60
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zajęć oraz nauka na zaliczenie.20
A-W-3Konsultacje1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/12_W01Student ma wiedze w zakresie technologii mobilnych, wykraczającą poza proste konfigurowanie i programowanie gotowych urządzeń. W szczególności zna zagadnienia projektowania urządzeń tego typu oraz rozumie, że klasa urządzeń mobilnych jest szersza niż personalne urządzenia osobiste.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W21ma wiedzę w zakresie technologii mobilnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Rozumienie i podstawowe umiejętności projektowania komputerów mobilnych.
C-3Posiadanie świadomości studenta, że systemy mobilne to nie tylko "kieszonkowe" komputery typu personalnego ale także systemy autonomiczne i znajomość podstawowych zagadnień związanych z systemami tego typu.
Treści programoweT-W-1Projektowanie płytki PCB dla sysemu pocesorowego o niskim zużyciu mocy i architektury procesorów ARM.
T-L-1Projektowanie płytki PCB podstawowego systemu komputerowego z procesorem ARM7 w środowisku Altium Designer.
T-L-2Analiza redukcji mocy zuzywanej przez procesor poprzez odpowiednie rozlozenie linii zegarowej w jego strukturze (w formie zmian w gotowym modelu procesora napisanego w kodzie Verilog).
T-W-2Projektowanie systemu procesorowego odpornego na drgania, wibracje i odary oraz mechaniczna strona urządzeń przenośnych.
T-W-3Programowanie urządzeń mobilnych oraz obsługa czujników typowych dla urzazdeń tego typu: akcelerometry, gyro, czujnik zbliżeniowy, matryce dotykowe.
T-W-6Metody lokalizacji pzestrzennej systemów mobilnych.
T-L-6Systemy lokalizujace i samolokalzacja urządzeń mobilnych
T-W-7Radio programowalne i problem przetwarzania sygnałów w urządzeniach mobilnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - infomacyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wiedzy ogólnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe architektury urządzeń mobilnych oraz rozumie podstawowe problemy z nimi związane. Możliwe są w tym przypadku drobne błędy podczas odpowiedzi.
3,5Student umie bezbłędnie i płytnnie przedstawić materiał na ocenę dostateczną.
4,0Student zna kontekst i częściowo historię omawianych rozwiązań. Zna też zagadnienia związane z niebanalnymi problemami w dziedzinie, jak odborność na udary i wibracje.
4,5Student wykazuje się swoim oryginalnym punktem widzenia , umiejąc go uzasadnić na podstawie historii prac. Możliwe jest przy tym popełnienie drobnych błędów.
5,0Student wykazuje wyraźną inicjatywę w dziedzinie proponując swoje rozwiązania lub uczestnicząć aktywnie w kołach naukowych/stowarzyszeniach powiązanych z przedmiotem.Student wykazuje wyraźną inicjatywę w dziedzinie proponując swoje rozwiązania lub uczestnicząć aktywnie w kołach naukowych/stowarzyszeniach powiązanych z przedmiotem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/12_W02Student rozumie różnice między podstawowymi systemami operacyjnymi i sposobami programowania urządzeń mobilnych. Wie jak funkcjonują i jak rozpocząć programowanie aplikacji dla typowych systemów tego typu, jak Windows Mobile, Embedded Linux lub Android.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
I_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumienie i podstawowe umiejętności projektowania komputerów mobilnych.
C-2Umiejętność zaprogramowania komputera mobilnego w dowolnym z podstawowych systemów operacyjnych lub bez takiego systemu.
Treści programoweT-L-3Programownia systemu mobilnego z systemem Windows Mobile - zakonczone konkursem na najciekawsza aplikacje.
T-W-3Programowanie urządzeń mobilnych oraz obsługa czujników typowych dla urzazdeń tego typu: akcelerometry, gyro, czujnik zbliżeniowy, matryce dotykowe.
T-L-4Programowanie systemu mobilnego z systemem Android - zakończone konkursem na najciekawsza aplikację.
T-W-4Programowanie urządzeń mobilnych w systemie Windows Mobile.
T-W-5Programowanei urządzeń mobilnych w systemie Android oraz Embedded Linux.
T-L-5Programowania autoamtycznych pojazdów mobilnych i wykorzystanie podstawowych czujnikow.
T-W-7Radio programowalne i problem przetwarzania sygnałów w urządzeniach mobilnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - infomacyjne
M-2Laboratoria - wykonywanie zadań pod nadzorem prowadzącego
M-3Laboratoria - praca samodzielna i konkursy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wiedzy ogólnej
S-4Ocena formująca: Konkurs na najlepszy program napisany na smartphona z WindowsMobile.
S-5Ocena formująca: Konkurs na najlepszy program napisany na smartphona z Androidem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wymienić i omówić podstawowe systemy operacyjne w dziedzinie urządzeń mobilnych oraz podstawowych producentów i wybrane charakterystyczne urządzenia.
3,5Student umie dodatkowo (do wymagań na ocenę dostateczną) scharakteryzować wymagania dla dedykowanych urzadzeń mobilnych i przedstawić przykładowe rozwiązania na przykład z systemem embeddedLinux.
4,0Student umie publicznie przedstawić kod do swojej aplikacje pod wybrany system operacyjny i uczestniczyć w debacie.
4,5Student umie publicznie przedstawić kod do swojej aplikacje pod wybrany system operacyjny, który posiada niebanalne konstrukcje warte omówienia.
5,0Student umie przedstawić swoją niebanalną aplikację/urządzenie na tle analizy rynowej i trendów oraz omówić proces certyfikacji i przekonać uczestników do swojego rozwiązania w debacie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/12_U01Student umie napisać aplikację dla systemu przenośnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U08ma umiejętność konfigurowania urządzeń wchodzących w skład systemów telekomunikacyjnych i mobilnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejętność zaprogramowania komputera mobilnego w dowolnym z podstawowych systemów operacyjnych lub bez takiego systemu.
Treści programoweT-W-3Programowanie urządzeń mobilnych oraz obsługa czujników typowych dla urzazdeń tego typu: akcelerometry, gyro, czujnik zbliżeniowy, matryce dotykowe.
T-L-3Programownia systemu mobilnego z systemem Windows Mobile - zakonczone konkursem na najciekawsza aplikacje.
T-W-4Programowanie urządzeń mobilnych w systemie Windows Mobile.
T-L-4Programowanie systemu mobilnego z systemem Android - zakończone konkursem na najciekawsza aplikację.
T-W-5Programowanei urządzeń mobilnych w systemie Android oraz Embedded Linux.
T-L-5Programowania autoamtycznych pojazdów mobilnych i wykorzystanie podstawowych czujnikow.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria - wykonywanie zadań pod nadzorem prowadzącego
M-3Laboratoria - praca samodzielna i konkursy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Konkurs robotów sumo jako minimalny przykład mobilnych systemów autonomicznych.
S-4Ocena formująca: Konkurs na najlepszy program napisany na smartphona z WindowsMobile.
S-5Ocena formująca: Konkurs na najlepszy program napisany na smartphona z Androidem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie powtórzyć materiał z laboratoriów o ile ma dostępne materiały z laboraoriów. Możliwa jest także potrzeba drobnej pomocy.
3,5Student umie samodzielnie wykonać kody do zagadnień poruszanych na laboratoriach.
4,0Student umie napisać zaawansowaną aplikację mobilną.
4,5Student umie zaprezntować i przedstawić w szerszym kontekście innych prac swoją aplikację oraz uzasadnić jej pomysł lub zajęcie 2, 3 miejsca w ewentualnym konkursie.
5,0Student zaproponował własną aplikację, najlepiej taką dostępną w odpowiednim sklepie (store) danego systemu operacyjnego (po przejściu przez zewnętrzne badania). Umie ją także przedstawić w kontekście trendów i własnej analizy rynku aplikacji tego typu. Możliwa jest także propozycja własnego urządzenia mobilnego lub zajęcie pierwszego miejsca w ewentualnym konkursie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/12_U02Student umie zaprojektować samodzielnie podstawowy system mobilny widząc go całościowo, ze szczególnym uwzględnieniem niskomocowości oraz parametrów mechanicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U04ma podstawowe umiejętności w zakresie programowania i podnoszenia niezawodności systemów wbudowanych
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Rozumienie i podstawowe umiejętności projektowania komputerów mobilnych.
Treści programoweT-W-1Projektowanie płytki PCB dla sysemu pocesorowego o niskim zużyciu mocy i architektury procesorów ARM.
T-L-1Projektowanie płytki PCB podstawowego systemu komputerowego z procesorem ARM7 w środowisku Altium Designer.
T-W-2Projektowanie systemu procesorowego odpornego na drgania, wibracje i odary oraz mechaniczna strona urządzeń przenośnych.
T-L-2Analiza redukcji mocy zuzywanej przez procesor poprzez odpowiednie rozlozenie linii zegarowej w jego strukturze (w formie zmian w gotowym modelu procesora napisanego w kodzie Verilog).
Metody nauczaniaM-1Wykłady - infomacyjne
M-2Laboratoria - wykonywanie zadań pod nadzorem prowadzącego
M-3Laboratoria - praca samodzielna i konkursy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Konkurs na najlepszy projekt systemu przenośnego (PCB i mechanika)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie zaprojetować podstawowy system przy pomocy prowadzącego i popełniając drobne błędy.
3,5Student umie zaprojetować podstawowy system przy pomocy prowadzącego i poprawne go udokumentować.
4,0Student umie zaprojetować podstawowy system samodzielnie.
4,5Student umie zaprezntować i przedstawić w szerszym kontekście innych prac swoją aplikację oraz uzasadnić jej pomysł lub zajęcie 2, 3 miejsca w ewentualnym konkursie.
5,0Student umie zaprojetować system dedykowany do wybranego przez siebie zadania i go wykonać (z pomocą prowadzącego).