Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Architektura i programowanie komputerów przenośnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Architektura i programowanie komputerów przenośnych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Kapruziak <Mariusz.Kapruziak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariusz Kapruziak <Mariusz.Kapruziak@zut.edu.pl>, Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych archtiektur komputerów |
W-2 | Umiejętność programowania w C/C++ |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie i podstawowe umiejętności projektowania komputerów mobilnych. |
C-2 | Umiejętność zaprogramowania komputera mobilnego w dowolnym z podstawowych systemów operacyjnych lub bez takiego systemu. |
C-3 | Posiadanie świadomości studenta, że systemy mobilne to nie tylko "kieszonkowe" komputery typu personalnego ale także systemy autonomiczne i znajomość podstawowych zagadnień związanych z systemami tego typu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projektowanie płytki PCB podstawowego systemu komputerowego z procesorem ARM7 w środowisku Altium Designer. | 2 |
T-L-2 | Analiza redukcji mocy zuzywanej przez procesor poprzez odpowiednie rozlozenie linii zegarowej w jego strukturze (w formie zmian w gotowym modelu procesora napisanego w kodzie Verilog). | 1 |
T-L-3 | Programownia systemu mobilnego z systemem Windows Mobile - zakonczone konkursem na najciekawsza aplikacje. | 4 |
T-L-4 | Programowanie systemu mobilnego z systemem Android - zakończone konkursem na najciekawsza aplikację. | 3 |
T-L-5 | Programowania autoamtycznych pojazdów mobilnych i wykorzystanie podstawowych czujnikow. | 2 |
T-L-6 | Systemy lokalizujace i samolokalzacja urządzeń mobilnych | 1 |
T-L-7 | zaliczenie | 1 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie płytki PCB dla sysemu pocesorowego o niskim zużyciu mocy i architektury procesorów ARM. | 1 |
T-W-2 | Projektowanie systemu procesorowego odpornego na drgania, wibracje i odary oraz mechaniczna strona urządzeń przenośnych. | 1 |
T-W-3 | Programowanie urządzeń mobilnych oraz obsługa czujników typowych dla urzazdeń tego typu: akcelerometry, gyro, czujnik zbliżeniowy, matryce dotykowe. | 2 |
T-W-4 | Programowanie urządzeń mobilnych w systemie Windows Mobile. | 2 |
T-W-5 | Programowanei urządzeń mobilnych w systemie Android oraz Embedded Linux. | 1 |
T-W-6 | Metody lokalizacji pzestrzennej systemów mobilnych. | 1 |
T-W-7 | Radio programowalne i problem przetwarzania sygnałów w urządzeniach mobilnych. | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajec oraz uzupełnienie projektow do konkursów i raportów. | 60 |
74 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć oraz nauka na zaliczenie. | 20 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - infomacyjne |
M-2 | Laboratoria - wykonywanie zadań pod nadzorem prowadzącego |
M-3 | Laboratoria - praca samodzielna i konkursy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wiedzy ogólnej |
S-2 | Ocena formująca: Konkurs na najlepszy projekt systemu przenośnego (PCB i mechanika) |
S-3 | Ocena formująca: Konkurs robotów sumo jako minimalny przykład mobilnych systemów autonomicznych. |
S-4 | Ocena formująca: Konkurs na najlepszy program napisany na smartphona z WindowsMobile. |
S-5 | Ocena formująca: Konkurs na najlepszy program napisany na smartphona z Androidem. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/12_W01 Student ma wiedze w zakresie technologii mobilnych, wykraczającą poza proste konfigurowanie i programowanie gotowych urządzeń. W szczególności zna zagadnienia projektowania urządzeń tego typu oraz rozumie, że klasa urządzeń mobilnych jest szersza niż personalne urządzenia osobiste. | I_1A_W21 | T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03 | C-1, C-3 | T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-L-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
I_1A_O3/12_W02 Student rozumie różnice między podstawowymi systemami operacyjnymi i sposobami programowania urządzeń mobilnych. Wie jak funkcjonują i jak rozpocząć programowanie aplikacji dla typowych systemów tego typu, jak Windows Mobile, Embedded Linux lub Android. | I_1A_W04, I_1A_W06 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/12_U01 Student umie napisać aplikację dla systemu przenośnego. | I_1A_U02, I_1A_U08 | T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5 | M-2, M-3 | S-3, S-4, S-5 |
I_1A_O3/12_U02 Student umie zaprojektować samodzielnie podstawowy system mobilny widząc go całościowo, ze szczególnym uwzględnieniem niskomocowości oraz parametrów mechanicznych. | I_1A_U04, I_1A_U05 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/12_W01 Student ma wiedze w zakresie technologii mobilnych, wykraczającą poza proste konfigurowanie i programowanie gotowych urządzeń. W szczególności zna zagadnienia projektowania urządzeń tego typu oraz rozumie, że klasa urządzeń mobilnych jest szersza niż personalne urządzenia osobiste. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe architektury urządzeń mobilnych oraz rozumie podstawowe problemy z nimi związane. Możliwe są w tym przypadku drobne błędy podczas odpowiedzi. | |
3,5 | Student umie bezbłędnie i płytnnie przedstawić materiał na ocenę dostateczną. | |
4,0 | Student zna kontekst i częściowo historię omawianych rozwiązań. Zna też zagadnienia związane z niebanalnymi problemami w dziedzinie, jak odborność na udary i wibracje. | |
4,5 | Student wykazuje się swoim oryginalnym punktem widzenia , umiejąc go uzasadnić na podstawie historii prac. Możliwe jest przy tym popełnienie drobnych błędów. | |
5,0 | Student wykazuje wyraźną inicjatywę w dziedzinie proponując swoje rozwiązania lub uczestnicząć aktywnie w kołach naukowych/stowarzyszeniach powiązanych z przedmiotem.Student wykazuje wyraźną inicjatywę w dziedzinie proponując swoje rozwiązania lub uczestnicząć aktywnie w kołach naukowych/stowarzyszeniach powiązanych z przedmiotem. | |
I_1A_O3/12_W02 Student rozumie różnice między podstawowymi systemami operacyjnymi i sposobami programowania urządzeń mobilnych. Wie jak funkcjonują i jak rozpocząć programowanie aplikacji dla typowych systemów tego typu, jak Windows Mobile, Embedded Linux lub Android. | 2,0 | |
3,0 | Student umie wymienić i omówić podstawowe systemy operacyjne w dziedzinie urządzeń mobilnych oraz podstawowych producentów i wybrane charakterystyczne urządzenia. | |
3,5 | Student umie dodatkowo (do wymagań na ocenę dostateczną) scharakteryzować wymagania dla dedykowanych urzadzeń mobilnych i przedstawić przykładowe rozwiązania na przykład z systemem embeddedLinux. | |
4,0 | Student umie publicznie przedstawić kod do swojej aplikacje pod wybrany system operacyjny i uczestniczyć w debacie. | |
4,5 | Student umie publicznie przedstawić kod do swojej aplikacje pod wybrany system operacyjny, który posiada niebanalne konstrukcje warte omówienia. | |
5,0 | Student umie przedstawić swoją niebanalną aplikację/urządzenie na tle analizy rynowej i trendów oraz omówić proces certyfikacji i przekonać uczestników do swojego rozwiązania w debacie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/12_U01 Student umie napisać aplikację dla systemu przenośnego. | 2,0 | |
3,0 | Student umie powtórzyć materiał z laboratoriów o ile ma dostępne materiały z laboraoriów. Możliwa jest także potrzeba drobnej pomocy. | |
3,5 | Student umie samodzielnie wykonać kody do zagadnień poruszanych na laboratoriach. | |
4,0 | Student umie napisać zaawansowaną aplikację mobilną. | |
4,5 | Student umie zaprezntować i przedstawić w szerszym kontekście innych prac swoją aplikację oraz uzasadnić jej pomysł lub zajęcie 2, 3 miejsca w ewentualnym konkursie. | |
5,0 | Student zaproponował własną aplikację, najlepiej taką dostępną w odpowiednim sklepie (store) danego systemu operacyjnego (po przejściu przez zewnętrzne badania). Umie ją także przedstawić w kontekście trendów i własnej analizy rynku aplikacji tego typu. Możliwa jest także propozycja własnego urządzenia mobilnego lub zajęcie pierwszego miejsca w ewentualnym konkursie. | |
I_1A_O3/12_U02 Student umie zaprojektować samodzielnie podstawowy system mobilny widząc go całościowo, ze szczególnym uwzględnieniem niskomocowości oraz parametrów mechanicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student umie zaprojetować podstawowy system przy pomocy prowadzącego i popełniając drobne błędy. | |
3,5 | Student umie zaprojetować podstawowy system przy pomocy prowadzącego i poprawne go udokumentować. | |
4,0 | Student umie zaprojetować podstawowy system samodzielnie. | |
4,5 | Student umie zaprezntować i przedstawić w szerszym kontekście innych prac swoją aplikację oraz uzasadnić jej pomysł lub zajęcie 2, 3 miejsca w ewentualnym konkursie. | |
5,0 | Student umie zaprojetować system dedykowany do wybranego przez siebie zadania i go wykonać (z pomocą prowadzącego). |
Literatura podstawowa
- P. Lapsley, J. Bier, A. Shoham, DSP Processor Funcamentals, Architectures and Features, IEEE Press, 2011
- D. Boling, Programming Windows Embedded CE 6.0, Developer Reference, Microsoft Press, 2011
- P. Raghavan, A. Lad, S. Neelakandan, Embedded Linux System Design and Development, Auerbach Publications, 2011
- J Mitola III, Z. Zvonar, Software Radio Technologies, IEEE Press, 2011
- ARM, ARM7TDMI Technical Reference Manual, 2011
Literatura dodatkowa
- S.K. Mitra, Digital Signal Processing, A Computer-Based Approach, McGraw-Hill, 2011