Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Język niemiecki 3:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Język niemiecki 3 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Stelmaszczyk <Marek.Stelmaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Górska <Ewa.Gorska@zut.edu.pl>, Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl>, Maria Płusko <Maria.Plusko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | niemiecki |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matura z języka na poziomie podstawowym lub rozszerzonym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Posługiwanie się wybranym językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego poprzez umiejętne stosowanie zasad gramatyki i słownictwa na poziomie biegłości językowej B2. |
C-2 | Efektywne rozumienie tekstu słuchanego. |
C-3 | Pisanie listów formalnych (zapytań, zażaleń, reklamacji, listów motywacyjnych). |
C-4 | Rozumienie i posługiwanie się podstawowym słownictwem specjalistycznym zgodnym z kierunkiem studiów. |
C-5 | Wyrobienie umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy. |
C-6 | Wyrobienie świadomości potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się. |
C-7 | Wyrobienie umiejętności pracy w zespole. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
T-LK-1 | Natura i jej zjawiska (pogoda, katastrofy naturalne, ochrona środowiska). Przytaczanie wypowiedzi (mowa zależna) | 10 |
T-LK-2 | Zdrowy styl życia (żywność, diety, aktywność). Żywność modyfikowana genetycznie. Nauka i technika. | 10 |
T-LK-3 | Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów. | 20 |
T-LK-4 | Trening egzaminacyjny (słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, pisanie listów formalnych, prowadzenie dialogów na różne tematy – argumentowanie, szukanie rozwiązań i kompromisów) | 20 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
A-LK-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem (zajęcia praktyczne) | 60 |
A-LK-2 | Przygotowanie się do zajęć | 37 |
A-LK-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-LK-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 15 |
A-LK-5 | Egzamin | 3 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | zajęcia praktyczne |
M-2 | praca w grupach |
M-3 | prezentacja |
M-4 | dyskusja |
M-5 | rozwiązywanie problemów |
M-6 | negocjacje |
M-7 | praca z tekstem |
M-8 | słuchanie ze zrozumieniem |
M-9 | pisanie listów formalnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test diagnostyczny (F) |
S-2 | Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F) |
S-3 | Ocena formująca: kartkówka (F) |
S-4 | Ocena formująca: prezentacja (F) |
S-5 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P) |
S-6 | Ocena podsumowująca: egzamin ustny (P) |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_A05.2_U01 Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje. | TI_1A_U24 | T1A_U06 | — | C-1 | T-LK-1, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-2 | M-1, M-7, M-8, M-2, M-9, M-4, M-5 | S-4, S-2 |
TI_1A_A05.2_U02 Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej. | TI_1A_U22, TI_1A_U24 | T1A_U04, T1A_U06 | — | C-1 | T-LK-4, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-2 | M-6, M-2, M-5, M-4, M-1 | S-2, S-6, S-5 |
TI_1A_A05.2_U03 Student potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady | TI_1A_U24 | T1A_U06 | — | C-2 | T-LK-2, T-LK-3, T-LK-1 | M-8, M-1, M-6, M-3, M-5 | S-5, S-2, S-6 |
TI_1A_A05.2_U04 Student rozumie większość czytanych tekstów. | TI_1A_U21, TI_1A_U24, TI_1A_U23 | T1A_U03, T1A_U05, T1A_U06 | — | C-5 | T-LK-3, T-LK-2, T-LK-4, T-LK-1 | M-2, M-1, M-7 | S-2, S-5 |
TI_1A_A05.2_U05 Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się w języku obcym bez umiejętności efektywnego argumentowania. | TI_1A_U22, TI_1A_U24 | T1A_U04, T1A_U06 | — | C-1 | T-LK-4, T-LK-3, T-LK-2, T-LK-1 | M-4, M-8, M-5, M-6, M-2, M-1 | S-2, S-6, S-4 |
TI_1A_A05.2_U06 Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na niektóre tematy. | TI_1A_U21, TI_1A_U22, TI_1A_U24 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06 | — | C-1 | T-LK-4, T-LK-3, T-LK-2, T-LK-1 | M-6, M-2, M-1, M-4, M-3, M-5 | S-4, S-6, S-2 |
TI_1A_A05.2_U07 Student potrafi formułować krótkie pisemne wypowiedzi na niektóre tematy, umie napisać list formalny. | TI_1A_U21, TI_1A_U24 | T1A_U03, T1A_U06 | — | C-3 | T-LK-2, T-LK-4, T-LK-3, T-LK-1 | M-9, M-5, M-1 | S-2, S-4, S-5 |
TI_1A_A05.2_U08 Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w swojej dziedzinie i używa je w ograniczonym zakresie. | TI_1A_U21, TI_1A_U22, TI_1A_U24 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06 | — | C-4 | T-LK-3 | M-3, M-1, M-7 | S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_A05.2_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwijanie kompetencji językowych | TI_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-5 | T-LK-4, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-2 | M-2, M-5, M-6, M-1, M-4 | S-6, S-5 |
TI_1A_A05.2_K02 Student potrafi pracować w grupie. | TI_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-5, C-7 | T-LK-4, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3 | M-5, M-3, M-1, M-4, M-2, M-6 | S-4, S-6 |
TI_1A_A05.2_K03 Student potrafi określić podstawowe priorytety służące do realizacji zadania. | TI_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-5, C-7 | T-LK-3, T-LK-2, T-LK-4, T-LK-1 | M-5, M-4, M-1, M-6 | S-6, S-4 |
TI_1A_A05.2_K04 Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | TI_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-6 | T-LK-1, T-LK-4, T-LK-3, T-LK-2 | M-5, M-6, M-2, M-1, M-4 | S-5, S-6, S-2, S-3 |
TI_1A_A05.2_K05 Student potrafi wybierać i stara się realizować role społeczne w obszarze kulturowym wybranego języka obcego. | TI_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-7 | T-LK-4, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-2 | M-6, M-9, M-5, M-4, M-8, M-2, M-1 | S-6, S-4 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_A05.2_U01 Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_A05.2_U02 Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_A05.2_U03 Student potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_A05.2_U04 Student rozumie większość czytanych tekstów. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie większość czytanych tekstów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_A05.2_U05 Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się w języku obcym bez umiejętności efektywnego argumentowania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się w języku obcym bez umiejętności efektywnego argumentowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_A05.2_U06 Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na niektóre tematy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na niektóre tematy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_A05.2_U07 Student potrafi formułować krótkie pisemne wypowiedzi na niektóre tematy, umie napisać list formalny. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi formułować krótkie pisemne wypowiedzi na niektóre tematy, umie napisać list formalny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_A05.2_U08 Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w swojej dziedzinie i używa je w ograniczonym zakresie. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w swojej dziedzinie i używa je w ograniczonym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_A05.2_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwijanie kompetencji językowych | 2,0 | |
3,0 | Student dostrzega potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_A05.2_K02 Student potrafi pracować w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_A05.2_K03 Student potrafi określić podstawowe priorytety służące do realizacji zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić podstawowe priorytety służące do realizacji zadania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_A05.2_K04 Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_A05.2_K05 Student potrafi wybierać i stara się realizować role społeczne w obszarze kulturowym wybranego języka obcego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wybierać i stara się realizować role społeczne w obszarze kulturowym wybranego języka obcego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Albert Daniels, Mittelpunkt, Ernest Klett Sprachen, Barcelona, 2007
- U.Koithan, H.Schmitz, T.Sieber, R.Sonntag, Aspekte, Langenscheidt KG, Berlin und München, 2007
Literatura dodatkowa
- Hilke Dreyer, Richard Schmitt, Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, Max Hueber, Ismaning, 2000
- Hans-Jürgen Hentschel, Verena Klotz, Paul Krüger, Mit Erfolg zu telc Deutsch B2, Zertifikat Deutsch Plus. Übungsbuch, Ernest Klett Sprachen, Barcelona, 2007
- Z. Csörgö, E. Malyata, A. Tamasi, B2 Finale: ein Vorbereitungskurs auf die ÖSD-Prüfung Mittelstufe Deutsch, Klett Kiado, Budapest, 2007
- Andrea Frater, Jörg Keller, Angelique Thabar, Mit Erfolg zum Goethe-Zertifikat B2: Übungsbuch, Ernest Klett Sprachen, Stuttgart, 2008
- XYZ, Teksty popularno-naukowe z dziedziny studiowanego kierunku, 2011
- Michael Kuhn, Andreas Stieber, Twoje testy: Język niemiecki, PWN, Warszawa, 2004