Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Metody sztucznej inteligencji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody sztucznej inteligencji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Krzyżak <Adam.Krzyzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl>, Roman Kaszyński <Roman.Kaszynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami rozpoznawania wzorców, analizy skupień oraz redukcji wymiarowości |
C-2 | Przedstawienie studentowi możliwości zastosowania systemów uczących się pod nadzorem oraz bez nadzoru |
C-3 | Wykształcenie u studenta umiejętności wykorzystania podstawowych reguł adaptacyjnych w problematyce klasyfikacji wzorców |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zastosowanie wybranej metody statystycznego systemu uczącego się pod nadzorem w problematyce rozpoznawania wzorców | 7 |
T-P-2 | Realizacja wybranej metody uczenia sieci neuronowej w środowisku programistycznym | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do statystyki | 2 |
T-W-2 | Probabilistyczne metody klasyfikacyjne | 2 |
T-W-3 | Metody regresyjne | 1 |
T-W-4 | Krzywe ROC | 1 |
T-W-5 | Metoda wektorów nośnych | 1 |
T-W-6 | Metoda najbliższego sąsiada | 1 |
T-W-7 | Sieci neuronowe | 3 |
T-W-8 | Metody dekompozycji zagadnień wieloklasowych | 1 |
T-W-9 | Metody wzmacniania klasyfikatorów | 1 |
T-W-10 | Analiza składowych głównych | 1 |
T-W-11 | Analiza skupień i korespondencji | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Praca własna nad projektem | 40 |
55 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład z użyciem komputera |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie prezentacji rezultatów pracy i dokumentacji powykonawczej |
S-3 | Ocena formująca: Dyskusja dydaktyczna |
S-4 | Ocena formująca: Na podstawie obserwacji pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C25_W01 Student opanował materiał dotyczący metod rozpoznawania wzorców, analizy skupień i redukcji wielowymiarowości. | TI_1A_W21 | T1A_W02 | — | C-3, C-2, C-1 | — | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C25_K01 Student nabywa umiejętność metodologicznego rozwiązywania problemów. | TI_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-1, C-3, C-2 | — | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-4, S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C25_W01 Student opanował materiał dotyczący metod rozpoznawania wzorców, analizy skupień i redukcji wielowymiarowości. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował materiał dotyczący metod rozpoznawania wzorców, analizy skupień i redukcji wielowymiarowości. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C25_K01 Student nabywa umiejętność metodologicznego rozwiązywania problemów. | 2,0 | |
3,0 | Student nabywa umiejętność metodologicznego rozwiązywania problemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tadeusiewicz R., Sieci neuronowe, Akademicka Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1993
- Osowski S., Sieci neuronowe do przetwarzania informacji, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2000
- Krzyśko M., Wołyński W., Górecki T., Skorzybut M., Systemy uczące się, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
- Koronacki J., Ćwik J., Statystyczne systemy uczące się, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Flasiński M., Wstęp do sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Duda R. O., Hart P. E., Stork D. G., Pattern Classification, Wiley-Interscience, New York, 2001