Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Elementy i układy elektroniczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy i układy elektroniczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl>, Krzysztof Penkala <Krzysztof.Penkala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność analizy prądów i napięć w prostych obwodach prądu stałego i zmiennego. |
W-2 | Znajomość podstawowych charakterystyk i parametrów elektrycznych diod, tranzystorów bipolarnych i unipolarnych. |
W-3 | Umiejętność analizy prądów i napięć w prostych obwodach prądu stałego i zmiennego. |
W-4 | Znajomość podstawowych charakterystyk i parametrów elektrycznych diod, tranzystorów bipolarnych i unipolarnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie zasad działania podstawowych elementów i układów elektroniki analogowej. |
C-2 | Zrozumienie zasad działania podstawowych elementów i układów elektroniki analogowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć. | 2 |
T-L-2 | Bloki funkcjonalne analogowych układów scalonych. | 2 |
T-L-3 | Układy operacyjne. | 2 |
T-L-4 | Modulatory i detektory. | 2 |
T-L-5 | Klucze elektroniczne. | 2 |
T-L-6 | Nieliniowe analogowe układy scalone. | 2 |
T-L-7 | Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie pierwszej części zajęć. | 2 |
T-L-9 | Komputerowa edycja schematów elektronicznych. | 2 |
T-L-10 | Symulacje komputerowe układów elektronicznych. | 4 |
T-L-11 | Komputerowe projektowanie obwodów PCB. | 4 |
T-L-12 | Programowalne układy analogowe. | 2 |
T-L-13 | Zaliczenie drugiej części zajęć. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przyrządy półprzewodnikowe - modele i parametry. | 2 |
T-W-2 | Karty katalogowe i noty aplikacyjne elementów elektronicznych. | 2 |
T-W-3 | Wzmacniacze. | 2 |
T-W-4 | Generatory przestrajane napięciem i generatory przebiegów. | 2 |
T-W-5 | Wzmacniacze opercyjne w zastosowaniach liniowych. | 2 |
T-W-6 | Wzmacniacze operacyjne w zastosowaniach nieliniowych. | 2 |
T-W-7 | Analogowe scalone układy nieliniowe. | 2 |
T-W-8 | Modulatory i demodulatory. | 2 |
T-W-9 | Filtry i korektory charakterystyk częstotliwościowych. | 2 |
T-W-10 | Zasilacze i stabilizatory napięcia o działaniu ciągłym. | 1 |
T-W-11 | Przetwornice i stabilizatory impulsowe. | 2 |
T-W-12 | Przetworniki a/c i c/a. | 2 |
T-W-13 | Programowalne układy analogowe. | 2 |
T-W-14 | Metodyka analizy, projektowania i testowania układów elektronicznych. | 2 |
T-W-15 | Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. | 1 |
T-W-16 | Komputerowe narzędzia do wspomagania pracy inżyniera elektronika. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń laboratoryjnych | 20 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i wykonanie sprawozdania | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wysłuchanie wykładów i wykonywanie zaleconych przez wykładowcę zadań. | 30 |
A-W-2 | Praca z polecaną literaturą rozszerzającą wiedzą z wykładu. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie krótkiego sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia laboratoryjnego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_O03.3_W01 Ma wiedzę o podstawowych elementach i układach elektroniki analogowej. Zna podstawowe rodzaje wzmacniaczy, generatorów, zasilaczy, stabilizatorów, modulatorów, demodulatorów, przetworników analogowo/cyfrowych i cyfrowo/analogowych. Zna podstawowe narzędzia komputerowe wspomagające analizę i projektowanie układów elektronicznych. | TI_1A_W22 | T1A_W02 | — | C-1 | T-L-13, T-L-6, T-W-6, T-W-9, T-L-4, T-L-2, T-W-5, T-W-4, T-L-5, T-W-11, T-W-13, T-W-2, T-L-12, T-L-9, T-L-11, T-W-7, T-L-3, T-W-12, T-W-15, T-W-14, T-W-10, T-L-10, T-W-8, T-W-1, T-L-7, T-W-16, T-W-3, T-L-8, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_O03.3_U01 Potrafi śledzić drogi przepływów sygnałów w układach elektronicznych. Potrafi analizować, wyodrębniać bloki funkcjonalne na podstawie schematu układu elektronicznego. Potrafi przeprowadzić obliczenia w dziedzinie czasu i częstotliwości potrzebne do opisu układu elektronicznego. Umie posługiwać się kartami katalogowymi i notami aplikacyjnymi elementów i układów elektronicznych. Potrafi dokonać pomiarów elektrycznych w układzie elektronicznym i wykorzystać je do wyznaczenia parametrów i sporządzenia charakterystyk graficznych. Umie posługiwać się podstawowymi narzędziami komputerowymi do symulacji układów elektronicznych, edycji schematów elektronicznych oraz projektowania prostych obwodów drukowanych. | TI_1A_U25 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-16 | M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_O03.3_W01 Ma wiedzę o podstawowych elementach i układach elektroniki analogowej. Zna podstawowe rodzaje wzmacniaczy, generatorów, zasilaczy, stabilizatorów, modulatorów, demodulatorów, przetworników analogowo/cyfrowych i cyfrowo/analogowych. Zna podstawowe narzędzia komputerowe wspomagające analizę i projektowanie układów elektronicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę o podstawowych elementach i układach elektroniki analogowej. Zna podstawowe rodzaje wzmacniaczy, generatorów, zasilaczy, stabilizatorów, modulatorów, demodulatorów, przetworników analogowo/cyfrowych i cyfrowo/analogowych. Zna podstawowe narzędzia komputerowe wspomagające analizę i projektowanie układów elektronicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_O03.3_U01 Potrafi śledzić drogi przepływów sygnałów w układach elektronicznych. Potrafi analizować, wyodrębniać bloki funkcjonalne na podstawie schematu układu elektronicznego. Potrafi przeprowadzić obliczenia w dziedzinie czasu i częstotliwości potrzebne do opisu układu elektronicznego. Umie posługiwać się kartami katalogowymi i notami aplikacyjnymi elementów i układów elektronicznych. Potrafi dokonać pomiarów elektrycznych w układzie elektronicznym i wykorzystać je do wyznaczenia parametrów i sporządzenia charakterystyk graficznych. Umie posługiwać się podstawowymi narzędziami komputerowymi do symulacji układów elektronicznych, edycji schematów elektronicznych oraz projektowania prostych obwodów drukowanych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi śledzić drogi przepływów sygnałów w układach elektronicznych. Potrafi analizować, wyodrębniać bloki funkcjonalne na podstawie schematu układu elektronicznego. Potrafi przeprowadzić obliczenia w dziedzinie czasu i częstotliwości potrzebne do opisu układu elektronicznego. Umie posługiwać się kartami katalogowymi i notami aplikacyjnymi elementów i układów elektronicznych. Potrafi dokonać pomiarów elektrycznych w układzie elektronicznym i wykorzystać je do wyznaczenia parametrów i sporządzenia charakterystyk graficznych. Umie posługiwać się podstawowymi narzędziami komputerowymi do symulacji układów elektronicznych, edycji schematów elektronicznych oraz projektowania prostych obwodów drukowanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tietze U., Schenk Ch., Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 2008
- Filipkowski A., Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, Warszawa, 2006
- Ciążyński W., Elektronika analogowa w zadaniach, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2009
- Tadeusiewicz M., Hałgas S., Komputerowe metody analizy układów analogowych: teoria i zastosowania, WNT, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod red. Filipkowski A., Elementy i układy elektroniczne. Projekt i laboratorium, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- Strona internetowa Texas Inst., www.ti.com, Texas Inst., Internet, 2012
- Strona internetowa Analog Devices, www.analog.com, Analog Devices, Internet, 2012
- Strona internetowa National Semiconductor, www.national.com, National Semiconductor, Internet, 2012