Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S3)
Sylabus przedmiotu Ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Wieczorek <Andrzej.Wieczorek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przygotowanie ogólne posiadane przez osobę przyjętą na studia doktoranckie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uwrażliwienie słuchacza na relacje człowiek i produkty jego działalności a środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ziemia jako środowisko życia. Istota i pochodzenie życia, wydarzenia geochemiczne, epoki i okresy geologiczne, wielkie wymierania. Produktywność lądów i oceanów, czynniki dominujące, najważniejsze dane liczbowe. Dekompozycja biomasy. Cykle obiegu węgla, azotu, siarki i fosforu. Pojęcie ekosystemu. Biomy Ziemi, bioenergetyka ekologiczna. Ogólne zasady funkcjonowania ekosystemów - regulacja, stabilność. Organizm wśród organizmów - interakcje: konkurencja, eksploatacja, mutualizm, dynamika biocenoz. Regulacja populacji, demografia. Społeczne i kulturowe przyczyny odczuwania szczęścia. Przestrzeń ekologiczna i sprawiedliwy udział w niej. Wzrost gospodarczy i problem jego odmaterializowania. Ekoinowacje a technologia. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Własne studia literaturowe | 26 |
A-W-3 | Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji multimedialnej oraz ocena prezentacji innego uczestnika zajęć | 22 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Poszerzanie wiedzy poprzez studia własne |
M-3 | Kształcenie umiejętności uogólniania informacji i tworzenia na tej podstawie opracowań własnych w procesie przygotowania publicznej prezentacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wartości merytorycznej i umiejętności wygłaszania przygotowanej prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy, umiejętności lub kompetencji w trakcie rozmowy ustnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EL_3A_F2c_W01 Słuchacz posiada wiedzę o podstawach życia na Ziemi, funkcjonowaniu ekosystemów oraz o presji człowieka na środowisko i metodach jej pomniejszania | EL_3A_W06 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EL_3A_F2c_U01 Kończąc przedmiot student potrafi zlokalizować problem na linii środowisko - człowiek, zaproponować sposób jego rozwiązania wraz z uzasadnuieniem oraz potrafi przedstawić zdiagnozowany problem wraz z proponowanym rozwiązaniem w formie prezentacji publicznej | EL_3A_U07 | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EL_3A_F2c_K01 Kończąc przedmiot student ma świadomość miejsca i roli człowieka w ekosystemie ziemskim, rozumie potrzebę dążenia do zrównoważonego rozwoju we współpracy osób indywidualnych, firm i organizacji pozarządowych z wykorzystaniem metod i środków społeczno – politycznych oraz technicznych | EL_3A_K01, EL_3A_K05 | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_3A_F2c_W01 Słuchacz posiada wiedzę o podstawach życia na Ziemi, funkcjonowaniu ekosystemów oraz o presji człowieka na środowisko i metodach jej pomniejszania | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | Posiada dostateczną wiedzę o podstawach życia na Ziemi, funkcjonowaniu ekosystemów oraz o presji człowieka na środowisko i metodach jej pomniejszania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_3A_F2c_U01 Kończąc przedmiot student potrafi zlokalizować problem na linii środowisko - człowiek, zaproponować sposób jego rozwiązania wraz z uzasadnuieniem oraz potrafi przedstawić zdiagnozowany problem wraz z proponowanym rozwiązaniem w formie prezentacji publicznej | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | Kończąc przedmiot student potrafi Potrafi na minimalnym poziomie biegłości zlokalizować problem na linii środowisko - człowiek, zaproponować sposób jego rozwiązania wraz z uzasadnuieniem oraz potrafi przedstawić zdiagnozowany problem wraz z proponowanym rozwiązaniem w formie prezentacji publicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_3A_F2c_K01 Kończąc przedmiot student ma świadomość miejsca i roli człowieka w ekosystemie ziemskim, rozumie potrzebę dążenia do zrównoważonego rozwoju we współpracy osób indywidualnych, firm i organizacji pozarządowych z wykorzystaniem metod i środków społeczno – politycznych oraz technicznych | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dotateczną |
3,0 | Kończąc przedmiot student potrafi na minimalnym poziomie biegłości i w konkretnej sytuacji umiejscowić człowieka w ekosystemie ziemskim oraz w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę dążenia do zrównoważonego rozwoju we współpracy osób indywidualnych, firm i organizacji pozarządowych z wykorzystaniem metod i środków społeczno – politycznych oraz technicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Mackenzie, A.S. Ball, S.R.Virdee, Ekologia. Krótkie wykłady, PWN, 2000
- M. Carley, Ph. Spapens, Dzielenie się światem, Instytut na rzecz ekorozwoju, Białystok-Warszawa, 2000