Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)
specjalność: Urządzenia i instalacje elektryczne
Sylabus przedmiotu Eksploatacja i diagnostyka wysokonapięciowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja i diagnostyka wysokonapięciowa | ||
Specjalność | Systemy elektroenergetyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Szymon Banaszak <Szymon.Banaszak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Szymon Banaszak <Szymon.Banaszak@zut.edu.pl>, Jan Subocz <Jan.Subocz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana jest wiedza z zakresu podstaw elektrotechniki. |
W-2 | Wymagana jest wiedza z zakresu elektroenergetyki. |
W-3 | Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu inżynierii wysokich napięć |
W-4 | Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu inżynierii materiałowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z podstawami zasad eksploatacji sieci wysokich napięć |
C-2 | Zapoznanie z tworzeniem instrukcji eksploatacji |
C-3 | Zapoznanie z tworzeniem instrukcji bezpiecznej pracy |
C-4 | Umiejetność sporządzenia specyfikacji technicznej do celów inwestycyjnych i remontowych |
C-5 | Zapoznanie się z podstawowymi metodami oceny stanu technicznego sieci wysokich napięć |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie i zapoznanie z zasadami bezpiecznej pracy | 3 |
T-L-2 | Termografia sieci napowietrznych wysokich napięć | 4 |
T-L-3 | Emisja wyładowań niezupełnych w sieciach wysokich napięć | 4 |
T-L-4 | Oględziny wysokonapięciowej sieci napowietrznej | 3 |
T-L-5 | Zaliczenie przejściowe | 3 |
T-L-6 | Pomiar energii w sieciach wysokich napięć | 3 |
T-L-7 | Pomiary napięć rażeniowych i krokowych | 4 |
T-L-8 | Warunki przyłączenia do sieci wysokich napięć | 3 |
T-L-9 | Zaliczenie końcowe | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki przedmiotu | 2 |
T-W-2 | Konfiguracja i systemy pracy sieci wysokich napięć | 2 |
T-W-3 | Awaryjność sieci wysokich napięć | 2 |
T-W-4 | Awaryjność wysokonapięciowych urządzeń sieciowych | 3 |
T-W-5 | Podstawowe zasady eksploatacji i diagnostyki | 3 |
T-W-6 | Instrukcje eksploatacji i diagnostyki sieci wysokich napięć | 4 |
T-W-7 | Instrukcja organizacji bezpiecznej pracy | 4 |
T-W-8 | Podstawy planowania eksploatacji i diagnostyki | 4 |
T-W-9 | Sporządzanie specyfikacji technicznych | 3 |
T-W-10 | Specyfikacje techniczne SIWZ | 3 |
T-W-11 | Rozliczanie energii w sieciach wysokich napięć | 3 |
T-W-12 | Systemy on-line eksploatacji i nadzoru pracy | 3 |
36 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 25 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 36 |
A-W-2 | Praca własna studenta, utrwalenie i poszerzenie wiadomości z wykładu | 45 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 25 |
106 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca oparta na zaliczeniach ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca oparta na sprawozdaniach z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca ćwiczenia laboratoryjne |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca zaliczająca wykład |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_G01-02_W01 Student ma wiedzę w zakresie urządzeń wchodzących w skład systemów elektroenergetycznych, jak również ich cech materiałowych i metod diagnostycznych. | EL_2A_W04 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-4 |
EL_2A_G01-02_W02 Student ma wiedzę w zakresie eksploatacji i diagnostyki sieci i urządzeń wysokonapięciowych. | EL_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_G01-02_U01 Student potrafi opracować dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego i przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników z uwzględnieniem informacji pozyskanych z literatury, w oparciu o wyciągnięte z nich wnioski i uzasadnione opinie. | EL_2A_U01, EL_2A_U03 | T2A_U01, T2A_U04, T2A_U07 | — | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
EL_2A_G01-02_U02 Student potrafi dononać analizy, planować i przeprowadzać eksperymenty dotyczące wysokonapięciowych układów elektrycznych, w razie potrzeby modyfikując istniejące metody lub narzędzia, w tym pomiary i symulacje komputerowe. | EL_2A_U08, EL_2A_U10 | T2A_U08, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12 | — | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_G01-02_W01 Student ma wiedzę w zakresie urządzeń wchodzących w skład systemów elektroenergetycznych, jak również ich cech materiałowych i metod diagnostycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie urządzeń wchodzących w skład systemów elektroenergetycznych, jak również ich podstawowych cech materiałowych i metod diagnostycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
EL_2A_G01-02_W02 Student ma wiedzę w zakresie eksploatacji i diagnostyki sieci i urządzeń wysokonapięciowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie eksploatacji i diagnostyki sieci i podstawowych urządzeń wysokonapięciowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_G01-02_U01 Student potrafi opracować dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego i przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników z uwzględnieniem informacji pozyskanych z literatury, w oparciu o wyciągnięte z nich wnioski i uzasadnione opinie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować podstawową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego i przygotować proste opracowanie zawierające omówienie tych wyników z uwzględnieniem informacji pozyskanych z literatury, w oparciu o wyciągnięte z nich wnioski i uzasadnione opinie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
EL_2A_G01-02_U02 Student potrafi dononać analizy, planować i przeprowadzać eksperymenty dotyczące wysokonapięciowych układów elektrycznych, w razie potrzeby modyfikując istniejące metody lub narzędzia, w tym pomiary i symulacje komputerowe. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dokonać podstawowej analizy, planować i przeprowadzać proste eksperymenty dotyczące wysokonapięciowych układów elektrycznych, w razie potrzeby modyfikując istniejące metody lub narzędzia, w tym pomiary i symulacje komputerowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- B. Florkowska, Diagnostyka wysokonapięciowych układów izolacyjnych urządzeń elektroenergetycznych, Wydawnictwo AGH, Kraków, 2009
- Mościcka-Grzesiak H. i inni, Inżynieria wysokich napięć w elektrotechnice, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2009, tom I i II
- Z. Flisowski, Technika Wysokich Napięć, WNT, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Władysław Orlik, Badania i pomiary elektroenergetyczne dla praktyków, KaBe, Krosno, 2007
- E. Matula, M. Sych, Zapobieganie porażeniom elektrycznym w przemyśle, WNT, Warszawa, 1972
- Normy przedmiotowe, 2011