Wydział Elektryczny - Elektronika i Telekomunikacja (S2)
Sylabus przedmiotu Analiza wrażliwościowa układów analogowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i Telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza wrażliwościowa układów analogowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konstanty Gawrylczyk <Konstanty.Gawrylczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw informatyki |
W-2 | Znajomość teorii obwodów elektrycznych i elektronicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie numerycznych metod analizy obwodów elektronicznych |
C-2 | Zapoznanie z metodami oraz zastosowaniami analizy wrażliwości obwodów elektronicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza numeryczna układów w dziedzinie częstotliwości i czasu. | 6 |
T-L-2 | Analiza w dziedzinie czasu z zastosowaniem modeli indukcyjności i pojemności. | 4 |
T-L-3 | Wyznaczanie składników wrażliwościowych w dziedzinie częstotliwości. | 6 |
T-L-4 | Użycie metod analizy wrażliwościowej do wyznaczenia szumów układu elektronicznego. | 2 |
T-L-5 | Projektowanie układu stałoprądowego. | 6 |
T-L-6 | Projektowanie charakterystyki układu korektora i filtru. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza numeryczna obwodów elektronicznych. Struktura obwodu. Budowa programów do analizy komputerowej. | 2 |
T-W-2 | Analiza numeryczna w dziedzinie czasu. Rząd układu. Modele pojemności i indukcyjności liniowej. Modele innych elementów układu. | 2 |
T-W-3 | Definicja wrażliwości. Wyznaczanie wrażliwości metodą bezpośrednią. Twierdzenie Tellegena. Zastosowanie do wyznaczenia wrażliwości prostego układu rezystancyjnego. | 2 |
T-W-4 | Układy przyrostowe. Idea metody i jej realizacja numeryczna. Wyznaczenie wrażliwości prostego układu metodą układu przyrostowego. | 2 |
T-W-5 | Układy dołączone w dziedzinie częstotliwości. Wybór pobudzenia układu dołączonego stosownie do zagadnienia. | 2 |
T-W-6 | Układy dołączone w dziedzinie czasu. Przykład analizy wrażliwości w dziedzinie czasu. | 2 |
T-W-7 | Wyznaczanie gradientu błędu kwadratowej funkcji celu metodą układu dołączonego. | 2 |
T-W-8 | Wyznaczanie wrażliwości z postaci symbolicznej funkcji przejścia obwodu. | 2 |
T-W-9 | Zastosowanie modeli dołączonych do analizy szumów układów elektronicznych. | 2 |
T-W-10 | Obliczanie wrażliwości dla nieliniowych układów rezystancyjnych. | 2 |
T-W-11 | Wykorzystanie metod optymalizacji do projektowania obwodów. Analiza wrażliwości jako źródło informacji gradientowej. | 2 |
T-W-12 | Zadanie projektowe oparte na analizie wrażliwości. Praktyczne rozwiązywanie zadań nadokreślonych. Praktyczne aspekty zbieżności algorytmu projektowego. | 2 |
T-W-13 | Przykłady zastosowań analizy wrażliwości do projektowania układów stałoprądowych. | 2 |
T-W-14 | Przykłady zastosowań analizy wrażliwości do projektowania charakterystyk częstotliwościowych korektorów i filtrów. | 2 |
T-W-15 | Zadania projektowe z wykorzystaniem analizy wrażliwości | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Wykonanie indywidualnych zadań przewidzianych w treściach programowych | 30 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie do laboratorium i opracowanie sprawozdań | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładzie | 30 |
A-W-2 | Utrwalenie i pogłębienie wiadomości | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - projektowanie układów elektronicznych i inne zastosowania analizy wrażliwości. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu |
S-2 | Ocena formująca: Wykonanie i zaliczenie zestawu zadań indywidualnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ET_2A_C01_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie struktur, analizy, symulacji oraz projektowania układów elektronicznych | ET_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W07 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-10, T-W-14, T-W-1, T-W-12, T-W-4, T-W-13, T-W-5, T-W-11, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ET_2A_C01_U01 Potrafi zaplanować proces testowania złożonych układów elektronicznych | ET_2A_U10 | T2A_U09, T2A_U18 | C-2 | T-L-5, T-W-12 | M-2, M-1 | S-2 |
ET_2A_C01_U02 Potrafi wykorzystać metody analizy wrażliwościowej w elektronice | ET_2A_U15 | T2A_U09 | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_2A_C01_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie struktur, analizy, symulacji oraz projektowania układów elektronicznych | 2,0 | |
3,0 | Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie struktur, analizy, symulacji oraz projektowania układów elektronicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_2A_C01_U01 Potrafi zaplanować proces testowania złożonych układów elektronicznych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaplanować proces testowania złożonych układów elektronicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ET_2A_C01_U02 Potrafi wykorzystać metody analizy wrażliwościowej w elektronice | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać metody analizy wrażliwościowej w elektronice. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Białko M., Analiza układów elektronicznych wspomagana mikrokomputerem, WNT, Warszawa, 1989
- Chua L. O.. Lin P. M., Komputerowa analiza układów elektronicznych, WNT, Warszawa, 1981
Literatura dodatkowa
- K.M.Gawryllczyk, Strony www kmg.zut.edu.pl, ZUT, Szczecin, 2012