Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (N1)
Sylabus przedmiotu Elektroakustyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektroakustyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza o ruchu falowym nabyta w ramach przedmiotów związanych z fizyką |
W-2 | Podstawowe umiejętności w zakresie analizy matematycznej i algebry. |
W-3 | Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu metrologii elektrycznej |
W-4 | Podstawowa wiedza o układach wzmacniających i generatorach |
W-5 | Podstawowa wiedza i umięjętności analizy i przetwarzania sygnałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze zjawiskami oraz sposobem ich opisu związanymi z rozchodzeniem się fal akustycznych w przestrzeni otwartej i zamkniętej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z mechanizamami percepcji dźwięków przez człowieka oraz metodami audiometrycznymi. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności operawania dźwiękiem za pośrednictwem środków akustyki wnętrz oraz systemów elektroakustycznych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania, parametrami oraz ukształtowanie umiejętności ich prawidłowego użytkowania i doboru. |
C-5 | Zapoznanie studentów z analogowymi i cyfrowymi metodami przetwarzania dźwieku w systemach elektroakustycznych. |
C-6 | Zapoznanie studentów z elementami współczesnej technologii realizacji nagrań dźwiękowych. |
C-7 | Ukształtowanie umiejętności stosowania specjalistycznych metod pomiarowych oraz metod przetwarzania sygnału audio. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie się ze strukturą laboratorium oraz systemem cyfrowej rejetracji dźwięku. | 1 |
T-L-2 | Badanie właściwości akustycznych materiałów za pomocą rury Kundta | 2 |
T-L-3 | Pomiar podstawowych parametrów sygnałów akustycznych. | 1 |
T-L-4 | Pomiar czasu pogłosu. | 2 |
T-L-5 | Pomiary parametrów użytkowych mikrofonów i zestawów głośnikowych. | 1 |
T-L-6 | Pomiar parametrów głośnika dynamicznego. | 1 |
T-L-7 | Progowa audiometria tonalna. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie pierwszej części zajęć laboratoryjnych | 1 |
T-L-9 | Budowa i konfiguracja systemu nagłośnieniowego. Analogowy stół mikserski. | 2 |
T-L-10 | Cyfrowa stacja robocza audio. | 1 |
T-L-11 | Technologia nagrań lektorskich. Korekcja i kompresja. | 1 |
T-L-12 | Stereofoniczne techniki mikrofonowe. | 2 |
T-L-13 | Nieliniowa edycja dźwięku. | 2 |
T-L-14 | Mastering nagrań dźwiękowych. | 1 |
T-L-15 | Zaliczenie drugiej części zajęć. | 1 |
21 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elektroakustyka na tle innych nauk pokrewnych. Rys historyczny rozwoju elektroakustyki jako nauki. Podstawowe zjawiska i pojęcia związane rozchodzeniem się fal akustycznych, dźwiękowych i z polem akustycznym. Skala decybelowa. | 2 |
T-W-2 | Słuch ludzki - budowa, rola poszczególnych elementów, zasada dyskryminacji głośności i częstotliwości, efekt maskowania, dwuuszne słyszenie przestrzenne. Audiometria. | 1 |
T-W-3 | Akustyka pomieszczeń. Czas pogłosu. Optymalizacja akustyki pomieszczeń pod kątem zastosowań. Projektowanie adaptacji akustycznej. | 1 |
T-W-4 | Klasyfikacja elektroakustycznych systemów operowania dźwiękiem. Elementy toru elektroakustycznego. | 1 |
T-W-5 | Mikrofony - klasyfikacja, budowa, zasada działania, parametry. Stereofoniczna technika mikrofonowa. | 1 |
T-W-6 | Głośniki dynamiczne i słuchawki, zestawy głośnikowe, zasady projektowania. | 1 |
T-W-7 | Mikser elektroakustyczny i procesory dźwiękowe. | 1 |
T-W-8 | Cyfrowe systemy rejestracji i przetwarzania dźwięku. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 21 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 21 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 12 |
A-L-4 | Przygotowanie i powtórzenie materiału do zaliczeń | 6 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Studia literaturowe treści zaleconych przez wykładowcę. | 14 |
A-W-3 | Zaliczenie pisemne wykładu. | 1 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą | 2 |
A-W-5 | Rozwiązywanie przykładów rachunkowych zaleconych podczas wykładu | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Pokaz |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kartkówki z treści wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdziany wstępne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu w postaci testu wyboru |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_C07_W01 Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z polem akustycznym w przestrzeni otwartej i zamkniętej, zna podstawowe rodzaje przetworników elektroakustycznych, rozumie mechanizmy słyszenia przez człowieka, zna strukturę prostego systemu nagłośnieniowego i rozwiązania elektroniczne stosowane w jego elementach, orientuje się w możliwościach technologii nagrań dźwiękowych | ET_1A_W17 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | — | C-1, C-2, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_C07_U01 Potrafi poprawnie zmierzyć podstawowe parametry pola akustycznego, zmierzyć charakterystyki częstotliwościowe przetworników elektroakustycznych, zestawić i zestroić prosty system nagłośnieniowy, dokonać prostych nagrań audio i wykonać na nim proste operacje z zakresu przetwarzania sygnału audio. | ET_1A_U10, ET_1A_U11, ET_1A_U24 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U07 | C-3, C-7 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14 | M-3, M-4 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_C07_W01 Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z polem akustycznym w przestrzeni otwartej i zamkniętej, zna podstawowe rodzaje przetworników elektroakustycznych, rozumie mechanizmy słyszenia przez człowieka, zna strukturę prostego systemu nagłośnieniowego i rozwiązania elektroniczne stosowane w jego elementach, orientuje się w możliwościach technologii nagrań dźwiękowych | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z polem akustycznym w przestrzeni otwartej i zamkniętej, zna podstawowe rodzaje przetworników elektroakustycznych, rozumie mechanizmy słyszenia przez człowieka, zna strukturę prostego systemu nagłośnieniowego i rozwiązania elektroniczne stosowane w jego elementach, orientuje się w możliwościach technologii nagrań dźwiękowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_C07_U01 Potrafi poprawnie zmierzyć podstawowe parametry pola akustycznego, zmierzyć charakterystyki częstotliwościowe przetworników elektroakustycznych, zestawić i zestroić prosty system nagłośnieniowy, dokonać prostych nagrań audio i wykonać na nim proste operacje z zakresu przetwarzania sygnału audio. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi poprawnie zmierzyć podstawowe parametry pola akustycznego, zmierzyć charakterystyki częstotliwościowe przetworników elektroakustycznych, zestawić i zestroić prosty system nagłośnieniowy, dokonać prostych nagrań audio i wykonać na nim proste operacje z zakresu przetwarzania sygnału audio. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alton Everest, Podręcznik akustyki, Sonia Draga, Warszawa, 2010
- Andrzej Kulowski, Akustyka sal, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2011
- Andrzej Dobrudzki, Przetworniki elektroakustyczne, WNT, Warszawa, 2007
- Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłaśniania i realizacji nagrań, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa, 2003
- Rufin Makarewicz, Dźwięki i fale, Wyd. Naukowe UAM, Poznań, 2004
Literatura dodatkowa
- Zbigniew Żyszkowski, Podstawy elektroakustyki, WNT, Warszawa, 1984