Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S3)
Sylabus przedmiotu Zastosowania równania Sylvestera w teorii sterowania i systemów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowania równania Sylvestera w teorii sterowania i systemów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sterowania i Pomiarów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Emirsajłow <Zbigniew.Emirsajlow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z algebry liniowej i teorii sterowania na poziomie studiów II stopnia kierunku automatyka i robotyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznać doktoranta z problematykę wykorzystania macierzowego równania Sylvestera w zadaniach teorii sterowania i systemów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Różniczkowe i algebraiczne równanie Sylvestera (istnienie i jednoznaczność rozwiązania różniczkowego oraz algebraicznego równania Sylvestera, metody wyznaczania rozwiązań, przykłady zadań sterowania, w których występują równania Sylvestera, równanie Lapunowa jako szczególny przypadek równania Sylvestera). | 10 |
T-W-2 | Zastosowanie równania Sylvestera w zadaniu projektowania obserwatora (sformułowanie problemu, warunki istnienia rozwiązania prowadzące do równania Sylvestera, rozprzęganie, analiza otrzymanego algebraicznego równania Sylvestera) | 10 |
T-W-3 | Zastosowanie równania Sylvestera w zadaniu projektowania regulatora (sformułowanie problemu, układ generujący sygnał odniesienia, warunki istnienia rozwiązania prowadzące do algebraicznych równań macierzowych, w tym równania Sylvestera, analiza otrzymanego równań algebraicznych). | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 30 |
A-W-3 | Indywidualne rozwiązywanie zadań problemowych | 20 |
A-W-4 | Prezentacja i dyskusja zadań problemowych | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie do egzaminu | 30 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena rozwiązania zadań problemowych w trakcie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z końcowego egzaminu ustnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AR_3A_F1.1b_W01 Zna możliwości wykorzystania macierzowego równania Sylvestera w zadaniach projektowania obserwatora i regulatora dla liniowych, skończenie wymiarowych układów sterowania | AR_3A_W02, AR_3A_W01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AR_3A_F1.1b_U01 Potrafi znaleźć w literaturze naukowej przykłady wykorzystania macierzowe równania Sylvestera w zadaniach projektowania obserwatora i regulatora dla liniowych skończenie wymiarowych układów sterowania | AR_3A_U03, AR_3A_U09 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AR_3A_F1.1b_K01 Orientuje sie w najnowszych trendach rozwojowych teorii sterowania układami skończenie wymiarowymi | AR_3A_K02 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_3A_F1.1b_W01 Zna możliwości wykorzystania macierzowego równania Sylvestera w zadaniach projektowania obserwatora i regulatora dla liniowych, skończenie wymiarowych układów sterowania | 2,0 | |
3,0 | Zna możliwości wykorzystania macierzowego równania Sylvestera w zadaniach projektowania obserwatora i regulatora dla liniowych, skończenie wymiarowych ukladów dynamicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_3A_F1.1b_U01 Potrafi znaleźć w literaturze naukowej przykłady wykorzystania macierzowe równania Sylvestera w zadaniach projektowania obserwatora i regulatora dla liniowych skończenie wymiarowych układów sterowania | 2,0 | |
3,0 | Potrafi znaleźć w literaturze naukowej przyklady wykorzystania macierzowgo równania Sylvestera w zadaniach projektowania obserwatora i regulatora dla liniowych skończenie wymiarowych ukladów sterowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_3A_F1.1b_K01 Orientuje sie w najnowszych trendach rozwojowych teorii sterowania układami skończenie wymiarowymi | 2,0 | |
3,0 | Orientuje się w najnowszych trendach rozwojowych teorii sterowania układami skończenie wymiarowymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- C.-T. Chen, Linear Systems Theory and Design, Holt, Rinehart and Winston, New York, 1984
- Z. Gajic, M. Qureshi, Lyapunov matrix equation in systems stability and control, Academic Press, San Diego, 2000
- B. A. Francis, The Linear Multivariable Regulator Problem, SIAM Journal on Control and Optimization, 1977, vol. 15, str. 486-505
Literatura dodatkowa
- F. R. Gantmacher, The Theory of Matrices, Volume One, Chelsea Publishing Company, New York, 1960
- G. H. Golub, S. Nash, C. Van Loan, A Hessenberg-Schur Method for the Problem AX+XB=C, IEEE Transactions on Automatic Control, 1979, Vol. AC-24, no. 6, str. 909-913.