Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S3)

Sylabus przedmiotu Prawo energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Prawo energetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Doktorant zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa energetycznego w zakresie nauczania na I i II stopniu studów wyższych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami dostarczania paliw i energii oraz polityką energetyczną
C-2Zapoznanie z zasadami przyznawania koncesji
C-3Zaznajomienie z krajowym celem w zakresie oszczędnego gospodarowania energią
C-4Zaznajomienie z zasadami sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej
C-5Zapoznanie z zasadami uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Dostarczanie paliw i energii oraz polityka energetyczna2
T-W-2Urządzenia, instalacje, sieci i ich eksploatacja oraz koncesje i taryfy2
T-W-3Krajowy cel w zakresie oszczędnego gospodarowania energią oraz zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej2
T-W-4Zasady sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej2
T-W-5Zasady uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie, analiza i rozwiązywanie kazusów10
A-W-3Opracowywanie źródeł5
A-W-4Przygotowanie do następnych zajęć15
A-W-5Udział w konsultacjach związanych z realizacją materiałów z wykładów10
A-W-6Przygotowanie prezentacji10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Prezentacje i prace własne doktorantów
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-2Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-3Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_3A_F2a_W01
Zaawansowana wiedza w zakresie zasad kształtowania polityki energetycznej państwa, zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, działalności przedsiębiorstw energetycznych, zna przepisy o koncesjach i taryfach energetycznych oraz o urządzeniach energetycznych, instalacjach, sieciach i ich eksploatacji.
AR_3A_W06C-1, C-2, C-4, C-5, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_3A_F2a_U01
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł
AR_3A_U07C-4, C-5, C-3, C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_3A_F2a_K01
Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia
AR_3A_K05, AR_3A_K04, AR_3A_K01C-1, C-3, C-4, C-5, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_3A_F2a_W01
Zaawansowana wiedza w zakresie zasad kształtowania polityki energetycznej państwa, zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, działalności przedsiębiorstw energetycznych, zna przepisy o koncesjach i taryfach energetycznych oraz o urządzeniach energetycznych, instalacjach, sieciach i ich eksploatacji.
2,0Nie posiada zaawansowanej wiedzy w zakresie zasad kształtowania polityki energetycznej państwa, zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, działalności przedsiębiorstw energetycznych, nie zna przepisów o koncesjach i taryfach energetycznych oraz o urządzeniach energetycznych, instalacjach, sieciach i ich eksploatacji
3,0Posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zasad kształtowania polityki energetycznej państwa, zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, działalności przedsiębiorstw energetycznych, zna przepisy o koncesjach i taryfach energetycznych oraz o urządzeniach energetycznych, instalacjach, sieciach i ich eksploatacji - w stopniu dostatecznym
3,5Posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zasad kształtowania polityki energetycznej państwa, zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, działalności przedsiębiorstw energetycznych, zna przepisy o koncesjach i taryfach energetycznych oraz o urządzeniach energetycznych, instalacjach, sieciach i ich eksploatacji - w stopniu większym niż dostateczny
4,0Posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zasad kształtowania polityki energetycznej państwa, zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, działalności przedsiębiorstw energetycznych, zna przepisy o koncesjach i taryfach energetycznych oraz o urządzeniach energetycznych, instalacjach, sieciach i ich eksploatacji - w stopniu dobrym
4,5Posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zasad kształtowania polityki energetycznej państwa, zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, działalności przedsiębiorstw energetycznych, zna przepisy o koncesjach i taryfach energetycznych oraz o urządzeniach energetycznych, instalacjach, sieciach i ich eksploatacji - w stopniu większym niż dobry
5,0Posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zasad kształtowania polityki energetycznej państwa, zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, działalności przedsiębiorstw energetycznych, zna przepisy o koncesjach i taryfach energetycznych oraz o urządzeniach energetycznych, instalacjach, sieciach i ich eksploatacji - w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_3A_F2a_U01
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł
2,0Nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł
3,0Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu większym niż dostateczny
4,0Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu dobrym
4,5Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu więcej niż dobrym
5,0Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_3A_F2a_K01
Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia
2,0Nie zna ograniczeń własnej wiedzy i nie rozumie potrzeby dalszego kształcenia
3,0Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dostatecznym
3,5Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dostateczny
4,0Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dobrym
4,5Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Czarnecka M., Ogłódek T., Prawo energetyczne - Komantarz, CH Beck, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Bogdanowicz ., Interes publiczny w prawie energetycznym UE, CH Beck, Warszawa, 2012
  2. Nowak B., Wewnętrzny rynek energii w Unii Europejskiej, CH Beck, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dostarczanie paliw i energii oraz polityka energetyczna2
T-W-2Urządzenia, instalacje, sieci i ich eksploatacja oraz koncesje i taryfy2
T-W-3Krajowy cel w zakresie oszczędnego gospodarowania energią oraz zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej2
T-W-4Zasady sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej2
T-W-5Zasady uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie, analiza i rozwiązywanie kazusów10
A-W-3Opracowywanie źródeł5
A-W-4Przygotowanie do następnych zajęć15
A-W-5Udział w konsultacjach związanych z realizacją materiałów z wykładów10
A-W-6Przygotowanie prezentacji10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_3A_F2a_W01Zaawansowana wiedza w zakresie zasad kształtowania polityki energetycznej państwa, zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, działalności przedsiębiorstw energetycznych, zna przepisy o koncesjach i taryfach energetycznych oraz o urządzeniach energetycznych, instalacjach, sieciach i ich eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAR_3A_W06Ma podstawową wiedzę dotyczącą transferu technologii oraz upowszechniania wyników badań naukowych, w tym zwłaszcza zagadnień związanych z ochroną własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami dostarczania paliw i energii oraz polityką energetyczną
C-2Zapoznanie z zasadami przyznawania koncesji
C-4Zaznajomienie z zasadami sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej
C-5Zapoznanie z zasadami uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej
C-3Zaznajomienie z krajowym celem w zakresie oszczędnego gospodarowania energią
Treści programoweT-W-1Dostarczanie paliw i energii oraz polityka energetyczna
T-W-4Zasady sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej
T-W-2Urządzenia, instalacje, sieci i ich eksploatacja oraz koncesje i taryfy
T-W-3Krajowy cel w zakresie oszczędnego gospodarowania energią oraz zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej
T-W-5Zasady uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej
Metody nauczaniaM-2Prezentacje i prace własne doktorantów
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-3Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada zaawansowanej wiedzy w zakresie zasad kształtowania polityki energetycznej państwa, zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, działalności przedsiębiorstw energetycznych, nie zna przepisów o koncesjach i taryfach energetycznych oraz o urządzeniach energetycznych, instalacjach, sieciach i ich eksploatacji
3,0Posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zasad kształtowania polityki energetycznej państwa, zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, działalności przedsiębiorstw energetycznych, zna przepisy o koncesjach i taryfach energetycznych oraz o urządzeniach energetycznych, instalacjach, sieciach i ich eksploatacji - w stopniu dostatecznym
3,5Posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zasad kształtowania polityki energetycznej państwa, zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, działalności przedsiębiorstw energetycznych, zna przepisy o koncesjach i taryfach energetycznych oraz o urządzeniach energetycznych, instalacjach, sieciach i ich eksploatacji - w stopniu większym niż dostateczny
4,0Posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zasad kształtowania polityki energetycznej państwa, zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, działalności przedsiębiorstw energetycznych, zna przepisy o koncesjach i taryfach energetycznych oraz o urządzeniach energetycznych, instalacjach, sieciach i ich eksploatacji - w stopniu dobrym
4,5Posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zasad kształtowania polityki energetycznej państwa, zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, działalności przedsiębiorstw energetycznych, zna przepisy o koncesjach i taryfach energetycznych oraz o urządzeniach energetycznych, instalacjach, sieciach i ich eksploatacji - w stopniu większym niż dobry
5,0Posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie zasad kształtowania polityki energetycznej państwa, zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, działalności przedsiębiorstw energetycznych, zna przepisy o koncesjach i taryfach energetycznych oraz o urządzeniach energetycznych, instalacjach, sieciach i ich eksploatacji - w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_3A_F2a_U01Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAR_3A_U07Potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz pisać publikacje naukowe, także w języku angielskim, stosując się przy tym do zasad poszanowania praw autorskich.
Cel przedmiotuC-4Zaznajomienie z zasadami sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej
C-5Zapoznanie z zasadami uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej
C-3Zaznajomienie z krajowym celem w zakresie oszczędnego gospodarowania energią
C-2Zapoznanie z zasadami przyznawania koncesji
C-1Zapoznanie z zasadami dostarczania paliw i energii oraz polityką energetyczną
Treści programoweT-W-2Urządzenia, instalacje, sieci i ich eksploatacja oraz koncesje i taryfy
T-W-1Dostarczanie paliw i energii oraz polityka energetyczna
T-W-3Krajowy cel w zakresie oszczędnego gospodarowania energią oraz zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej
T-W-4Zasady sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej
T-W-5Zasady uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Prezentacje i prace własne doktorantów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-3Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł
3,0Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu większym niż dostateczny
4,0Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu dobrym
4,5Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu więcej niż dobrym
5,0Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnych źródeł w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_3A_F2a_K01Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAR_3A_K05Ma świadomość społecznej roli absolwenta studiów doktoranckich, a w szczególności rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie informacji dotyczących osiągnięć nauki i techniki.
AR_3A_K04Rozumie potrzebę udziału w tworzeniu społeczeństwa opartego na wiedzy, realizowanego przez angażowanie się w kształcenie specjalistów w zakresie dyscyplin Automatyka i robotyka.
AR_3A_K01Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etycznych w życiu zawodowym oraz społecznym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami dostarczania paliw i energii oraz polityką energetyczną
C-3Zaznajomienie z krajowym celem w zakresie oszczędnego gospodarowania energią
C-4Zaznajomienie z zasadami sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej
C-5Zapoznanie z zasadami uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej
C-2Zapoznanie z zasadami przyznawania koncesji
Treści programoweT-W-2Urządzenia, instalacje, sieci i ich eksploatacja oraz koncesje i taryfy
T-W-4Zasady sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej
T-W-3Krajowy cel w zakresie oszczędnego gospodarowania energią oraz zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej
T-W-1Dostarczanie paliw i energii oraz polityka energetyczna
T-W-5Zasady uzyskania i umorzenia świadectwa efektywności energetycznej
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje i prace własne doktorantów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji
S-3Ocena formująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna ograniczeń własnej wiedzy i nie rozumie potrzeby dalszego kształcenia
3,0Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dostatecznym
3,5Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dostateczny
4,0Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dobrym
4,5Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu bardzo dobrym