Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (N2)

Sylabus przedmiotu Język niemiecki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język niemiecki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Stelmaszczyk <Marek.Stelmaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Górska <Ewa.Gorska@zut.edu.pl>, Maria Płusko <Maria.Plusko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK1 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność słuchania i czytania ze zrozumieniem tekstów specjalistycznych dla danego kierunku.
C-3Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
C-4Wykorzystanie języka obcego jako narzędzia poznania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Jednostki i wielkości fizyczne. Ładunek elektryczny.4
T-LK-2Pole elektryczne i magnetyczne4
T-LK-3Automatyka. Podstawy4
T-LK-4Automatyka. Zarys historyczny3
T-LK-5Automatyzacja urządzeń i procesów produkcji. Fabryka przyszłości3
T-LK-6Roboty3
T-LK-7Robotyka i automatyka. Podstawy i fakty3
T-LK-8Cybernetyka. Podstawy. Zarys historyczny. Przykład zastosowania.3
T-LK-9Nowe technologie a bezpieczeństwo.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć45
A-LK-3Udział w konsultacjach5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu8
A-LK-5Egzamin2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5rozwiązywanie problemów
M-6praca z tekstem
M-7słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: tekst kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: kartkówka (F)
S-3Ocena formująca: prezentacja (F)
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_A02_U01
Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
AR_2A_U17, AR_2A_U18, AR_2A_U20T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06C-1T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-7S-3, S-4
AR_2A_A02_U02
Student rozumie większość wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
AR_2A_U20T2A_U06C-2T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-7S-1, S-3, S-4
AR_2A_A02_U03
Student rozumie wiekszość czytanych tekstów specjalistycznych.
AR_2A_U20T2A_U06C-3T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-9M-1, M-6S-1, S-4
AR_2A_A02_U04
Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje.
AR_2A_U17, AR_2A_U20T2A_U03, T2A_U06C-4T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-9M-2, M-6, M-7S-3

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_A02_U01
Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
AR_2A_A02_U02
Student rozumie większość wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
2,0
3,0Student rozumie większość wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
3,5
4,0
4,5
5,0
AR_2A_A02_U03
Student rozumie wiekszość czytanych tekstów specjalistycznych.
2,0
3,0Student rozumie wiekszość czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
AR_2A_A02_U04
Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje.
2,0
3,0Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Erich Zettl, Jörg Janssen, Heidrun Müller, Aus moderner Technik und Naturwissenschaft : Ein Lese- und Übungsbuch für Deutsch als Fremdsprache, Max Hueber Verlag, -, 1999, -, -
  2. Sabina Löhr, Moderne Technologie und mehr Sicherheit : Neue Wege in der Automatisierungstechnik, SPS-Magazin 1+2, -, 2009, -, -
  3. F. Ebel, S. Idler, G. Prede, D. Scholz, Grundlagen der Automatisierungstechnik. Fachbuch, Festo Didactic – 01, 2008, -, www.festo-didactic.com)
  4. -, Automatisierungstechnik, -, -, 2011, -, www.at-technik.de
  5. -, -, -, -, 2011, -, www.iks.hs-merseburg.de
  6. -, Station Transportband. Kennenlernen von Komponenten und deren Funktion, -, -, 2011, -, lehrerfortbildung-bw.de/ faecher/nwt/fb/atechnik/de/transport/aufgaben/index.html
  7. -, Roboter, -, -, 2011, -, www.golem.de/spezials/robots
  8. -, Was ist Robotik und Automation?, -, -, 2011, -, prof.beuth-hochschule.de
  9. Prof.Dr. Tatjana Lange, Steuerungstechnik.DOC, -, -, 2011, -, -
  10. Wolfgang Stieler, „Der Roboter als Freund“, Technology Review, -, 2012, -, www.heise.de/tr/artikel/Der-Roboter-als-Freund-1473300.html
  11. -, techkyb.de/allgemeines / ... navigationssystem-binnenschifffahrt/, -, -, 2011, -, -
  12. Dr. Ing. Eberhard Kroth, Robotic und Automation : Grundlagen und Wissenswertes, -, -, 2011, -, www.reisrobotics.de
  13. -, 13. Prozessautomatisierung, -, -, 2011, -, www.bma-worldwide.com

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Jednostki i wielkości fizyczne. Ładunek elektryczny.4
T-LK-2Pole elektryczne i magnetyczne4
T-LK-3Automatyka. Podstawy4
T-LK-4Automatyka. Zarys historyczny3
T-LK-5Automatyzacja urządzeń i procesów produkcji. Fabryka przyszłości3
T-LK-6Roboty3
T-LK-7Robotyka i automatyka. Podstawy i fakty3
T-LK-8Cybernetyka. Podstawy. Zarys historyczny. Przykład zastosowania.3
T-LK-9Nowe technologie a bezpieczeństwo.3
30

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć45
A-LK-3Udział w konsultacjach5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu8
A-LK-5Egzamin2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_A02_U01Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U17Wykazuje umiejętność napisania opracowania wyników pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań
AR_2A_U18Posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i w języku obcym dotyczącą zagadnień szczegółowych studiowanej dyscypliny inżynierskiej
AR_2A_U20Ma umiejętności językowe w zakresie studiowanej dyscypliny zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Jednostki i wielkości fizyczne. Ładunek elektryczny.
T-LK-2Pole elektryczne i magnetyczne
T-LK-3Automatyka. Podstawy
T-LK-4Automatyka. Zarys historyczny
T-LK-5Automatyzacja urządzeń i procesów produkcji. Fabryka przyszłości
T-LK-6Roboty
T-LK-7Robotyka i automatyka. Podstawy i fakty
T-LK-8Cybernetyka. Podstawy. Zarys historyczny. Przykład zastosowania.
T-LK-9Nowe technologie a bezpieczeństwo.
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-7słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: prezentacja (F)
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_A02_U02Student rozumie większość wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U20Ma umiejętności językowe w zakresie studiowanej dyscypliny zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-2Umiejętność słuchania i czytania ze zrozumieniem tekstów specjalistycznych dla danego kierunku.
Treści programoweT-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Jednostki i wielkości fizyczne. Ładunek elektryczny.
T-LK-2Pole elektryczne i magnetyczne
T-LK-3Automatyka. Podstawy
T-LK-4Automatyka. Zarys historyczny
T-LK-5Automatyzacja urządzeń i procesów produkcji. Fabryka przyszłości
T-LK-6Roboty
T-LK-7Robotyka i automatyka. Podstawy i fakty
T-LK-8Cybernetyka. Podstawy. Zarys historyczny. Przykład zastosowania.
T-LK-9Nowe technologie a bezpieczeństwo.
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-7słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: tekst kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena formująca: prezentacja (F)
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie większość wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_A02_U03Student rozumie wiekszość czytanych tekstów specjalistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U20Ma umiejętności językowe w zakresie studiowanej dyscypliny zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-3Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Jednostki i wielkości fizyczne. Ładunek elektryczny.
T-LK-2Pole elektryczne i magnetyczne
T-LK-3Automatyka. Podstawy
T-LK-4Automatyka. Zarys historyczny
T-LK-5Automatyzacja urządzeń i procesów produkcji. Fabryka przyszłości
T-LK-6Roboty
T-LK-7Robotyka i automatyka. Podstawy i fakty
T-LK-8Cybernetyka. Podstawy. Zarys historyczny. Przykład zastosowania.
T-LK-9Nowe technologie a bezpieczeństwo.
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-6praca z tekstem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: tekst kontrolny / kolokwium (F)
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie wiekszość czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_A02_U04Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U17Wykazuje umiejętność napisania opracowania wyników pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań
AR_2A_U20Ma umiejętności językowe w zakresie studiowanej dyscypliny zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-4Wykorzystanie języka obcego jako narzędzia poznania.
Treści programoweT-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Jednostki i wielkości fizyczne. Ładunek elektryczny.
T-LK-2Pole elektryczne i magnetyczne
T-LK-3Automatyka. Podstawy
T-LK-4Automatyka. Zarys historyczny
T-LK-5Automatyzacja urządzeń i procesów produkcji. Fabryka przyszłości
T-LK-6Roboty
T-LK-7Robotyka i automatyka. Podstawy i fakty
T-LK-8Cybernetyka. Podstawy. Zarys historyczny. Przykład zastosowania.
T-LK-9Nowe technologie a bezpieczeństwo.
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-6praca z tekstem
M-7słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje.
3,5
4,0
4,5
5,0