Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (N1)

Sylabus przedmiotu Informatyka i programowanie obiektowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka i programowanie obiektowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Brykalski <Andrzej.Brykalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Brykalski <Andrzej.Brykalski@zut.edu.pl>, Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 3,00,38zaliczenie
wykładyW2 25 3,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony moduł Informatyka 1.
W-2Ukończony moduł Matematyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z głównymi aspektami projektowania obiektowego.
C-2Praca zespołowa, a projektowanie obiektowe: role, odpowiedzialność i współpraca.
C-3Ukształtowanie umiejętności programowania obiektowego.
C-4Ukształtowanie umiejętności nadzoru procesu wytwarzania oprogramowania (implementacja, kompilacja, debugowanie).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio.1
T-L-2Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli.1
T-L-3Sprawdzian z wykładów. Deklarowanie i wywoływanie metod.2
T-L-4Instrukcje wyboru.2
T-L-5Zaliczenie (metody, instrukcje wyboru). Operatory przypisania i instrukcje iteracji.2
T-L-6Sprawdzian z wykładów. Tworzenie własnych klas.2
T-L-7Tworzenie własnych modułów bibliotecznych.2
T-L-8Zaliczenie (klasy). Obsługa wyjątków.2
T-L-9Sprawdzian z wykładów. Debugowanie programu.2
T-L-10Pisanie programu wykorzystującego dziedziczenie klas. Polimorfzm.2
T-L-11Projektowanie i implementacja wybranej aplikacji użytkowej. Zaliczenie końcowe.2
20
wykłady
T-W-1Rozwój języków programowania, geneza programowania obiektowego. Trzy filary programowania obiektowo zorientowanego.2
T-W-2Typy, zmienne, struktura programu, operatory, instrukcje.2
T-W-3Wskaźniki, dynamiczna alokacja pamięci.2
T-W-4Obsługa wyjątków, rodzaje wyjątków, korzyści wykorzystania.2
T-W-5Tworzenie modeli w programowaniu zorientowanym obiektowo.2
T-W-6Klasy i obiekty, definiowanie klasy, relacje między klasami.3
T-W-7Metody, parametry metod, przeciążanie metod.2
T-W-8Generalizacja i specjalizacja, polimorfizm, klasy abstrakcyjne, klasy zamknięte.2
T-W-9Tablice, użycie tablic, instrukcja foreach, słowo kluczowe params.2
T-W-10Przeciążanie operatorów, tworzenie operatorów, metoda equals.2
T-W-11Delegaty i zdarzenia, delegaty zbiorowe, używanie metod anonimowych.2
T-W-12Aplikacje Windows Forms, tworzenie aplikacji, dodawanie kontrolek, okna dialogowe.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć.23
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów (zadania domowe).24
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych ćwiczeń.23
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału).22
A-W-3Praca własna z literaturą.23
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z przykładami.
M-2Praca własna w laboratorium komputerowym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B06_W01
Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#.
AR_1A_W03T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B06_U01
Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#.
AR_1A_U03T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_B06_W01
Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#.
2,0
3,0Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_B06_U01
Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#.
2,0
3,0Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Wirfs-Brock, A. McKean, Projektowanie obiektowe. Role, odpowiedzialność i współpraca, Helion, Gliwice, 2006
  2. J. Sharp, Microsoft Visual C# 2005 krok po kroku, APN PROMISE Sp. z o. o., Warszawa, 2006
  3. J. Liberty, B. MacDonald, C# 2005, Helion, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. M. Lis, C#. Ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2005
  2. J. Chabik, Praktyka skutecznego programowania, Nakom, Poznań, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio.1
T-L-2Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli.1
T-L-3Sprawdzian z wykładów. Deklarowanie i wywoływanie metod.2
T-L-4Instrukcje wyboru.2
T-L-5Zaliczenie (metody, instrukcje wyboru). Operatory przypisania i instrukcje iteracji.2
T-L-6Sprawdzian z wykładów. Tworzenie własnych klas.2
T-L-7Tworzenie własnych modułów bibliotecznych.2
T-L-8Zaliczenie (klasy). Obsługa wyjątków.2
T-L-9Sprawdzian z wykładów. Debugowanie programu.2
T-L-10Pisanie programu wykorzystującego dziedziczenie klas. Polimorfzm.2
T-L-11Projektowanie i implementacja wybranej aplikacji użytkowej. Zaliczenie końcowe.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój języków programowania, geneza programowania obiektowego. Trzy filary programowania obiektowo zorientowanego.2
T-W-2Typy, zmienne, struktura programu, operatory, instrukcje.2
T-W-3Wskaźniki, dynamiczna alokacja pamięci.2
T-W-4Obsługa wyjątków, rodzaje wyjątków, korzyści wykorzystania.2
T-W-5Tworzenie modeli w programowaniu zorientowanym obiektowo.2
T-W-6Klasy i obiekty, definiowanie klasy, relacje między klasami.3
T-W-7Metody, parametry metod, przeciążanie metod.2
T-W-8Generalizacja i specjalizacja, polimorfizm, klasy abstrakcyjne, klasy zamknięte.2
T-W-9Tablice, użycie tablic, instrukcja foreach, słowo kluczowe params.2
T-W-10Przeciążanie operatorów, tworzenie operatorów, metoda equals.2
T-W-11Delegaty i zdarzenia, delegaty zbiorowe, używanie metod anonimowych.2
T-W-12Aplikacje Windows Forms, tworzenie aplikacji, dodawanie kontrolek, okna dialogowe.2
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć.23
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów (zadania domowe).24
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych ćwiczeń.23
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału).22
A-W-3Praca własna z literaturą.23
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_B06_W01Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W03Ma wiedzę z informatyki i jej zastosowań przemysłowych niezbędną w nowoczesnej automatyce i robotyce.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z głównymi aspektami projektowania obiektowego.
C-2Praca zespołowa, a projektowanie obiektowe: role, odpowiedzialność i współpraca.
Treści programoweT-W-1Rozwój języków programowania, geneza programowania obiektowego. Trzy filary programowania obiektowo zorientowanego.
T-W-2Typy, zmienne, struktura programu, operatory, instrukcje.
T-W-3Wskaźniki, dynamiczna alokacja pamięci.
T-W-4Obsługa wyjątków, rodzaje wyjątków, korzyści wykorzystania.
T-W-5Tworzenie modeli w programowaniu zorientowanym obiektowo.
T-W-6Klasy i obiekty, definiowanie klasy, relacje między klasami.
T-W-7Metody, parametry metod, przeciążanie metod.
T-W-8Generalizacja i specjalizacja, polimorfizm, klasy abstrakcyjne, klasy zamknięte.
T-W-9Tablice, użycie tablic, instrukcja foreach, słowo kluczowe params.
T-W-10Przeciążanie operatorów, tworzenie operatorów, metoda equals.
T-W-11Delegaty i zdarzenia, delegaty zbiorowe, używanie metod anonimowych.
T-W-12Aplikacje Windows Forms, tworzenie aplikacji, dodawanie kontrolek, okna dialogowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_B06_U01Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U03Potrafi przygotować prezentację multimedialną, stworzyć stronę internetową oraz napisać program komputerowy związany z automatyką i robotyką.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności programowania obiektowego.
C-4Ukształtowanie umiejętności nadzoru procesu wytwarzania oprogramowania (implementacja, kompilacja, debugowanie).
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio.
T-L-2Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli.
T-L-3Sprawdzian z wykładów. Deklarowanie i wywoływanie metod.
T-L-4Instrukcje wyboru.
T-L-5Zaliczenie (metody, instrukcje wyboru). Operatory przypisania i instrukcje iteracji.
T-L-6Sprawdzian z wykładów. Tworzenie własnych klas.
T-L-7Tworzenie własnych modułów bibliotecznych.
T-L-8Zaliczenie (klasy). Obsługa wyjątków.
T-L-9Sprawdzian z wykładów. Debugowanie programu.
T-L-10Pisanie programu wykorzystującego dziedziczenie klas. Polimorfzm.
T-L-11Projektowanie i implementacja wybranej aplikacji użytkowej. Zaliczenie końcowe.
Metody nauczaniaM-2Praca własna w laboratorium komputerowym.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#.
3,5
4,0
4,5
5,0