Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie

Sylabus przedmiotu Organization And Management:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organization And Management
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 10

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1There aren't any

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Develop a working knowledge of Organization And Management
C-2Link Organization And Management theory with Organization And Management practice
C-3Analyze Organization And Management case studies

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1The process of management2
T-W-2The manager and the organization3
T-W-3Management styles4
T-W-4Delegation3
T-W-5Motivation4
T-W-6Leadership4
T-W-7Managing stress5
T-W-8Managing conflict3
T-W-9The control process2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opowiadanie, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod realizowany w dwuosobowych grupach oraz zaliczenie ustne z przerobionego materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_OJ4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - podać definicję procesu zarządzania - podać definicję organizacji - scharakteryzować role kierownicze - podać definicję przywództwa - wymienić etapy procesu delegacji
ZN1_1A_W01, ZN1_1A_W06S1A_W01, S1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_OJ4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - rozumieć problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji - umieć posługiwać się podstawowymi metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi - być przygotowany do wykorzystania w praktyce podstawowych teorii motywacji - umieć posługiwać się metodami i technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji - umieć zastosować w praktyce techniki redukowania stresu
ZN1_1A_U03, ZN1_1A_U09, ZN1_1A_U17S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_OJ4_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania odpowiedniich narzędzi organizacji i zarządzania - będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania - będzie chętny do upwoszechniania wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania
ZN1_1A_K01, ZN1_1A_K02S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_OJ4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - podać definicję procesu zarządzania - podać definicję organizacji - scharakteryzować role kierownicze - podać definicję przywództwa - wymienić etapy procesu delegacji
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu organizacji i zarządzania
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu organizacji i zarządzania oraz identyfikuje kluczowe problemy
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu organizacji i zarządzania
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_OJ4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - rozumieć problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji - umieć posługiwać się podstawowymi metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi - być przygotowany do wykorzystania w praktyce podstawowych teorii motywacji - umieć posługiwać się metodami i technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji - umieć zastosować w praktyce techniki redukowania stresu
2,0Student nie rozumie problematyki organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie oraz nie umie posługiwać się podstawowymi metodami i technikami zarządzania ludźmi
3,0Student rozumie problematykę organizacji i zarządzania, ale posługuje się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w wystarczającym stopniu, dodatkowo umie posługiwać się niektórymi technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji oraz technikami redukowania stresu
4,5Student posługuje się wszystkimi metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi, umie posługiwać się wszystkimi technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji oraz technikami redukowania stresu
5,0Student rozumie problematykę organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie, umie posługiwać się podstawowymi metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi, jest przygotowany do wykorzystania w praktyce podstawowych teorii motywacji, umie posługiwać się metodami i technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji oraz zastosować w praktyce techniki redukowania stresu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_OJ4_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania odpowiedniich narzędzi organizacji i zarządzania - będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania - będzie chętny do upwoszechniania wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć problemtykę organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie, ale posługuje się technikami zarządzania ludźmi w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu organizacji j zarządzania, ale posługuje się metodami i technikami zarządzania ludźmi w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w wystarczającym stopniu
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania odpowiednich narzędzi organizacji i zarządzania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania, będzie chętny do upowszechniania wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania w organizacji

Literatura podstawowa

  1. Michael Armstrong, Armstrong's Essential Human Resource Management Practice. A Guide to People Management, Kogan Page, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Michael Armstrong, Armstrong's Handbook of Human Resource Management Practice, Kogan Page, London and Philadelphia, 2009, 11th Edition
  2. John Adair, Not Bosses but Leaders: How to Lead the Way to Success, Kogan Page, 3rd Edition, 2004
  3. David R. Caruso, Peter Salovey, The Emotionally Intelligent Manager: How to Develop and Use the Four Key Emotional Skills of Leadership, Jossey-Bass, 2004
  4. Michael Morris, The First-Time Manager. The First Steps to a Brilliant Management Career, Kogan Page, London and Sterling, VA, 2005, 3rd Edition
  5. Michael Armstrong, How To Be an Even Better Manager, Kogan Page, London, 1994
  6. David Levis, 10-Minute Time and Stress Management. How to Gain an Extra 10 Hours a Week, Piatkus, 1995
  7. Marilyn Manning,Patricia Handdock, Office Management. Increasing Efficiency and Effectiveness, Kogan Page, 1990
  8. David Rees, The Skills of Management, Routledge, 1991

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1The process of management2
T-W-2The manager and the organization3
T-W-3Management styles4
T-W-4Delegation3
T-W-5Motivation4
T-W-6Leadership4
T-W-7Managing stress5
T-W-8Managing conflict3
T-W-9The control process2
30
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_OJ4_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - podać definicję procesu zarządzania - podać definicję organizacji - scharakteryzować role kierownicze - podać definicję przywództwa - wymienić etapy procesu delegacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
ZN1_1A_W06ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1Develop a working knowledge of Organization And Management
C-2Link Organization And Management theory with Organization And Management practice
C-3Analyze Organization And Management case studies
Treści programoweT-W-1The process of management
T-W-2The manager and the organization
T-W-3Management styles
T-W-4Delegation
T-W-5Motivation
T-W-6Leadership
T-W-7Managing stress
T-W-8Managing conflict
T-W-9The control process
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opowiadanie, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod realizowany w dwuosobowych grupach oraz zaliczenie ustne z przerobionego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu organizacji i zarządzania
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu organizacji i zarządzania oraz identyfikuje kluczowe problemy
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu organizacji i zarządzania
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_OJ4_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - rozumieć problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji - umieć posługiwać się podstawowymi metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi - być przygotowany do wykorzystania w praktyce podstawowych teorii motywacji - umieć posługiwać się metodami i technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji - umieć zastosować w praktyce techniki redukowania stresu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U03potrafi organizować pracę własną i zespołu
ZN1_1A_U09potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
ZN1_1A_U17wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Develop a working knowledge of Organization And Management
C-2Link Organization And Management theory with Organization And Management practice
C-3Analyze Organization And Management case studies
Treści programoweT-W-2The manager and the organization
T-W-3Management styles
T-W-4Delegation
T-W-5Motivation
T-W-6Leadership
T-W-7Managing stress
T-W-8Managing conflict
T-W-9The control process
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod realizowany w dwuosobowych grupach oraz zaliczenie ustne z przerobionego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie problematyki organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie oraz nie umie posługiwać się podstawowymi metodami i technikami zarządzania ludźmi
3,0Student rozumie problematykę organizacji i zarządzania, ale posługuje się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w wystarczającym stopniu, dodatkowo umie posługiwać się niektórymi technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji oraz technikami redukowania stresu
4,5Student posługuje się wszystkimi metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi, umie posługiwać się wszystkimi technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji oraz technikami redukowania stresu
5,0Student rozumie problematykę organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie, umie posługiwać się podstawowymi metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi, jest przygotowany do wykorzystania w praktyce podstawowych teorii motywacji, umie posługiwać się metodami i technikami rozwiązywania konfliktów w organizacji oraz zastosować w praktyce techniki redukowania stresu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_OJ4_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania odpowiedniich narzędzi organizacji i zarządzania - będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania - będzie chętny do upwoszechniania wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K01jest przygotowany do uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
ZN1_1A_K02jest przygotowany do samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Develop a working knowledge of Organization And Management
C-2Link Organization And Management theory with Organization And Management practice
C-3Analyze Organization And Management case studies
Treści programoweT-W-2The manager and the organization
T-W-3Management styles
T-W-4Delegation
T-W-5Motivation
T-W-6Leadership
T-W-7Managing stress
T-W-8Managing conflict
T-W-9The control process
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod realizowany w dwuosobowych grupach oraz zaliczenie ustne z przerobionego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć problemtykę organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie, ale posługuje się technikami zarządzania ludźmi w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu organizacji j zarządzania, ale posługuje się metodami i technikami zarządzania ludźmi w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się metodami i technikami zarządzania zasobami ludzkimi w wystarczającym stopniu
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania odpowiednich narzędzi organizacji i zarządzania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania, będzie chętny do upowszechniania wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania w organizacji