Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Przedsiębiorstwo w gospodarce opartej na wiedzy

Sylabus przedmiotu Socjologia pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologia pracy
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z socjologii.
W-2Znajomość lokalnego rynku pracy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauczenie zrozumienia zjawisk i procesów zachodzących w zespołach pracowniczych.
C-2Zapozna się z rolą pracy w procesach życia zbiorowego, pozna czynniki kształtujące osobowość pracownika, motywację pracownika.
C-3Ważne są umiejętności skutecznego komunikowania, negocjowania, pracy w zespole.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Definicje pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy. Obowiązki pracownika i pracodawcy. Działalność społeczno-zawodowa pracownika.2
T-K-2Modele poszczególnych stosunków pracy. Istota, rodzaje i źródła przywództwa. Przykłady typologii osobowości. Kierowanie zespołem pracowniczym i dezorganizacja zespołu pracowniczego. Hierarchia w przedsiębiorstwie, osobowość pracownika i jego znaczenie.2
T-K-3Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. Kultura przedsiębiorstwa. Umiejętności komunikacyjne jako fundament skutecznego działania w pracy.2
T-K-4Motywacje w pracy i ich znaczenie praktyczne. Hierarchia potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje.1
T-K-5Sposób organizacji procesów produkcyjnych w społeczeństwie. Obciążenia psychofizyczne, zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, lobbing. Innowacyjność, twórczość, zmiany wywołane konkurencją na rynku.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu.10
A-K-3Przygotowanie do dyskusji na temat wpływu osobowości jednostek na ich funkcjonowanie w zespołach pracowniczych.6
A-K-4Przygotowanie do zalicznia przedmiotu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Zajęcia konwersatoryjne o charakterze referatowo-dyskusyjnym
M-3Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ze sprawdzianu cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa - umiejętność komunikowania i negocjowania. Pokazanie prawidłowości obejmujących zachowania pracownicze.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_D2/3_W01
Student zna pojęcia z zakresu socjologii pracy i potrafi zdefiniować pracę. Zna obowiązki pracobiorcy i pracodawcy.
ZN1_1A_W02, ZN1_1A_W05S1A_W02, S1A_W04C-2T-K-1M-2, M-1S-2, S-3
ZN1_1A_D2/3_W02
Student potrafi rozróżnić osobowości pracownika. Posiada wiedzę na temat kierowania zespołem. Poznał znaczenie motywacji i ich wpływ na efekty pracy.
ZN1_1A_W04, ZN1_1A_W05S1A_W03, S1A_W04C-2T-K-1, T-K-2M-2, M-1S-1
ZN1_1A_D2/3_W03
Student wie co to obciążenia psychofizyczne w pracy i po pracy(zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, mobbing). Posiada wiedzę na temat konkurencyjności na rynku pracy.
ZN1_1A_W10, ZN1_1A_W06S1A_W05, S1A_W07C-1, C-2T-K-2, T-K-3M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_D2/3_U01
Student posiada umiejętność pracy w grupie. Potrafi funkcjonować w grupe formalnej i nieformalnej.
ZN1_1A_U03, ZN1_1A_U07S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06, S1A_U08C-2T-K-3M-1, M-2S-3
ZN1_1A_D2/3_U02
Posiada umiejętność kierowania zespołem, komunikowania się i negocjowania.
ZN1_1A_U02, ZN1_1A_U06, ZN1_1A_U09S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-3, C-1, C-2T-K-2, T-K-3M-3, M-1S-3, S-2, S-1
ZN1_1A_D2/3_U03
Potrafi zmotywować pracowników do pracy i innych działań społecznych.
ZN1_1A_U07S1A_U01, S1A_U06, S1A_U08C-1, C-2, C-3T-K-3, T-K-4M-3, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_D2/3_K01
Student posiada kompetencje w zakresie rozwiązywania konfliktów w pracy, posiada kompetencje dobrego negocjatora i potrafi umiejętnie komunikować się z osobami o różnej osobowości.
ZN1_1A_K06, ZN1_1A_K10S1A_K02, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07C-1, C-3T-K-5, T-K-3M-3, M-1, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_D2/3_W01
Student zna pojęcia z zakresu socjologii pracy i potrafi zdefiniować pracę. Zna obowiązki pracobiorcy i pracodawcy.
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZN1_1A_D2/3_W02
Student potrafi rozróżnić osobowości pracownika. Posiada wiedzę na temat kierowania zespołem. Poznał znaczenie motywacji i ich wpływ na efekty pracy.
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZN1_1A_D2/3_W03
Student wie co to obciążenia psychofizyczne w pracy i po pracy(zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, mobbing). Posiada wiedzę na temat konkurencyjności na rynku pracy.
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_D2/3_U01
Student posiada umiejętność pracy w grupie. Potrafi funkcjonować w grupe formalnej i nieformalnej.
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZN1_1A_D2/3_U02
Posiada umiejętność kierowania zespołem, komunikowania się i negocjowania.
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZN1_1A_D2/3_U03
Potrafi zmotywować pracowników do pracy i innych działań społecznych.
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_D2/3_K01
Student posiada kompetencje w zakresie rozwiązywania konfliktów w pracy, posiada kompetencje dobrego negocjatora i potrafi umiejętnie komunikować się z osobami o różnej osobowości.
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Januszek H., Sikora J., Socjologia pracy, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2000
  2. Łucewicz J., Organizacyjne zachowania człowieka, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1999
  3. Sztumski J., Socjologia pracy, Wyd. GWSH, Katowice, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Manek A.M., Osobiste i społeczne aspekty pracy, Wyd., Lublin, 1997
  2. Sztompka P., Socjologia - analiza społeczeństwa, Wyd. Znak, Kraków, 2003

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Definicje pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy. Obowiązki pracownika i pracodawcy. Działalność społeczno-zawodowa pracownika.2
T-K-2Modele poszczególnych stosunków pracy. Istota, rodzaje i źródła przywództwa. Przykłady typologii osobowości. Kierowanie zespołem pracowniczym i dezorganizacja zespołu pracowniczego. Hierarchia w przedsiębiorstwie, osobowość pracownika i jego znaczenie.2
T-K-3Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. Kultura przedsiębiorstwa. Umiejętności komunikacyjne jako fundament skutecznego działania w pracy.2
T-K-4Motywacje w pracy i ich znaczenie praktyczne. Hierarchia potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje.1
T-K-5Sposób organizacji procesów produkcyjnych w społeczeństwie. Obciążenia psychofizyczne, zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, lobbing. Innowacyjność, twórczość, zmiany wywołane konkurencją na rynku.2
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu.10
A-K-3Przygotowanie do dyskusji na temat wpływu osobowości jednostek na ich funkcjonowanie w zespołach pracowniczych.6
A-K-4Przygotowanie do zalicznia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/3_W01Student zna pojęcia z zakresu socjologii pracy i potrafi zdefiniować pracę. Zna obowiązki pracobiorcy i pracodawcy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W02zna podstawowe formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
ZN1_1A_W05identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Zapozna się z rolą pracy w procesach życia zbiorowego, pozna czynniki kształtujące osobowość pracownika, motywację pracownika.
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Definicje pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy. Obowiązki pracownika i pracodawcy. Działalność społeczno-zawodowa pracownika.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia konwersatoryjne o charakterze referatowo-dyskusyjnym
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa - umiejętność komunikowania i negocjowania. Pokazanie prawidłowości obejmujących zachowania pracownicze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/3_W02Student potrafi rozróżnić osobowości pracownika. Posiada wiedzę na temat kierowania zespołem. Poznał znaczenie motywacji i ich wpływ na efekty pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W04ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
ZN1_1A_W05identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Zapozna się z rolą pracy w procesach życia zbiorowego, pozna czynniki kształtujące osobowość pracownika, motywację pracownika.
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia z zakresu socjologii pracy. Definicje pracy. Reguły dotyczące organizacji pracy. Obowiązki pracownika i pracodawcy. Działalność społeczno-zawodowa pracownika.
T-K-2Modele poszczególnych stosunków pracy. Istota, rodzaje i źródła przywództwa. Przykłady typologii osobowości. Kierowanie zespołem pracowniczym i dezorganizacja zespołu pracowniczego. Hierarchia w przedsiębiorstwie, osobowość pracownika i jego znaczenie.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia konwersatoryjne o charakterze referatowo-dyskusyjnym
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ze sprawdzianu cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/3_W03Student wie co to obciążenia psychofizyczne w pracy i po pracy(zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, mobbing). Posiada wiedzę na temat konkurencyjności na rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W10zna podstawowe regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
ZN1_1A_W06ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie zrozumienia zjawisk i procesów zachodzących w zespołach pracowniczych.
C-2Zapozna się z rolą pracy w procesach życia zbiorowego, pozna czynniki kształtujące osobowość pracownika, motywację pracownika.
Treści programoweT-K-2Modele poszczególnych stosunków pracy. Istota, rodzaje i źródła przywództwa. Przykłady typologii osobowości. Kierowanie zespołem pracowniczym i dezorganizacja zespołu pracowniczego. Hierarchia w przedsiębiorstwie, osobowość pracownika i jego znaczenie.
T-K-3Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. Kultura przedsiębiorstwa. Umiejętności komunikacyjne jako fundament skutecznego działania w pracy.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ze sprawdzianu cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/3_U01Student posiada umiejętność pracy w grupie. Potrafi funkcjonować w grupe formalnej i nieformalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U03potrafi organizować pracę własną i zespołu
ZN1_1A_U07potrafi wyjaśniać, przewidywać i wpływać na zachowania ludzi w organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2Zapozna się z rolą pracy w procesach życia zbiorowego, pozna czynniki kształtujące osobowość pracownika, motywację pracownika.
Treści programoweT-K-3Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. Kultura przedsiębiorstwa. Umiejętności komunikacyjne jako fundament skutecznego działania w pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Zajęcia konwersatoryjne o charakterze referatowo-dyskusyjnym
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa - umiejętność komunikowania i negocjowania. Pokazanie prawidłowości obejmujących zachowania pracownicze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/3_U02Posiada umiejętność kierowania zespołem, komunikowania się i negocjowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U02jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
ZN1_1A_U06posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
ZN1_1A_U09potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-3Ważne są umiejętności skutecznego komunikowania, negocjowania, pracy w zespole.
C-1Celem przedmiotu jest nauczenie zrozumienia zjawisk i procesów zachodzących w zespołach pracowniczych.
C-2Zapozna się z rolą pracy w procesach życia zbiorowego, pozna czynniki kształtujące osobowość pracownika, motywację pracownika.
Treści programoweT-K-2Modele poszczególnych stosunków pracy. Istota, rodzaje i źródła przywództwa. Przykłady typologii osobowości. Kierowanie zespołem pracowniczym i dezorganizacja zespołu pracowniczego. Hierarchia w przedsiębiorstwie, osobowość pracownika i jego znaczenie.
T-K-3Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. Kultura przedsiębiorstwa. Umiejętności komunikacyjne jako fundament skutecznego działania w pracy.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa - umiejętność komunikowania i negocjowania. Pokazanie prawidłowości obejmujących zachowania pracownicze.
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji
S-1Ocena formująca: Ocena ze sprawdzianu cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/3_U03Potrafi zmotywować pracowników do pracy i innych działań społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U07potrafi wyjaśniać, przewidywać i wpływać na zachowania ludzi w organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie zrozumienia zjawisk i procesów zachodzących w zespołach pracowniczych.
C-2Zapozna się z rolą pracy w procesach życia zbiorowego, pozna czynniki kształtujące osobowość pracownika, motywację pracownika.
C-3Ważne są umiejętności skutecznego komunikowania, negocjowania, pracy w zespole.
Treści programoweT-K-3Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. Kultura przedsiębiorstwa. Umiejętności komunikacyjne jako fundament skutecznego działania w pracy.
T-K-4Motywacje w pracy i ich znaczenie praktyczne. Hierarchia potrzeb pracownika i ich wpływ na jego motywacje.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna.
M-2Zajęcia konwersatoryjne o charakterze referatowo-dyskusyjnym
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa - umiejętność komunikowania i negocjowania. Pokazanie prawidłowości obejmujących zachowania pracownicze.
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D2/3_K01Student posiada kompetencje w zakresie rozwiązywania konfliktów w pracy, posiada kompetencje dobrego negocjatora i potrafi umiejętnie komunikować się z osobami o różnej osobowości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K06jest przygotowany do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
ZN1_1A_K10jest przygotowany do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie zrozumienia zjawisk i procesów zachodzących w zespołach pracowniczych.
C-3Ważne są umiejętności skutecznego komunikowania, negocjowania, pracy w zespole.
Treści programoweT-K-5Sposób organizacji procesów produkcyjnych w społeczeństwie. Obciążenia psychofizyczne, zmęczenie, wypalenie zawodowe, stress, lobbing. Innowacyjność, twórczość, zmiany wywołane konkurencją na rynku.
T-K-3Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. Kultura przedsiębiorstwa. Umiejętności komunikacyjne jako fundament skutecznego działania w pracy.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Zajęcia konwersatoryjne o charakterze referatowo-dyskusyjnym
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa - umiejętność komunikowania i negocjowania. Pokazanie prawidłowości obejmujących zachowania pracownicze.
S-1Ocena formująca: Ocena ze sprawdzianu cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0