Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Zarządzanie sektorem publicznym - przedmiot do wyboru II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie sektorem publicznym - przedmiot do wyboru II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikroekonomia, podstawy makroekonomii
W-2Mikroekonomia, makroekonomia, Podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem systemów gospodarczych ze szczeglnym uwzględnieniem sektora publicznego
C-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
C-3Rozwijanie umiejętności analizy i twórczygo stosowania nowoczesnych metod zarządzania wykorzystywanych w życiu publicznym
C-4Rozwiązywanie problemów występujących w sektorze publicznym.
C-5Zapoznanie studentów z istotą i funkcjonowaniem przedsiębiorstwa partnerskiego
C-6Poznanie czynników warunkujących rozwój efektywnych więzi partnerskich, metod pomiaru efektywności relacji partnerskiej
C-7Znaczenie więzi partnerskich we współczesnej gospodarce
C-8Ukazanie silnych więzi partnerskich, jako fundamentu budowy przewagi konkurecyjnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie, zadania i granice sektora publicznego. Istota i znaczenie sektora publicznego w gospodarce2
T-W-2Różne poglądy i spory ekonomistów w kwestii roli i miejsca sektora publicznego w gospodarce.2
T-W-3Analiza sektora publicznego. Różnice i podobieństwa sektora publicznego i prywatnego1
T-W-4Koncepcje nowoczesnego zarządzania sektorem publicznym (New Public Management).1
T-W-5Kluczowe obszary zarządzania w sektorze publicznym. Zarządzanie strategiczne w sektorze publicznym2
T-W-6Zarządzanie finansami w sektorze publicznym1
T-W-7Zarządzanie zasobami ludzkimi w jednostkach sektora publicznego2
T-W-8Ekonomiczna efektywność działań sektora publicznego.2
T-W-9Polityczna efektywność funkcjonowania sektora publicznego.1
T-W-10Polskie doświadczenia w zarządzaniu sektorem publicznym i rozwiązywania problemów w nim występujących.1
T-W-11Zagraniczne doświadczenia w stosowaniu nowoczesnych metod zarządzania w sterowaniu sektorem publicznym.2
T-W-12Transformacja sektora publicznego w Polsce i kierunki dalszych zmian1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do zajęć na podstwie zaleconej literatury12
A-W-2Przegląd prasy z zakresu sektora publicznego8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu7
A-W-4Przygotowanie referatu - postać pisemna z zadanej tematyki6
A-W-5uczestnictwo w zajęciach18
A-W-6Realizacja referatu - cele, forma, tematyka9
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie
S-5Ocena podsumowująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_O19/1_W01
Definiowanie podstawowych zagadnień ekonomicznych związanych z istotą i zasadami funkcjonowania sektora publicznego w gospodarce
ZN1_1A_W01S1A_W01C-2T-W-1, T-W-5, T-W-8M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-3
ZN1_1A_O19/1_W02
Objaśnianie zasad działania mechanizmu rynkowego oraz koniczności funkcjonowania sektora publicznego w gospodarce.
ZN1_1A_W03, ZN1_1A_W07S1A_W02, S1A_W03, S1A_W06C-3, C-4, C-2T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-5M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-3, S-2
ZN1_1A_O19/1_W03
Tłumaczenie zagadnień związanych z koniecznością zmian i głównych problemów w funkcjonowaniu sektora publicznego oraz argumentów na rzecz istnienia sektora publicznego
ZN1_1A_W11, ZN1_1A_W04S1A_W03, S1A_W07C-3, C-4, C-2T-W-5, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-6M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-3, S-2, S-4
ZN1_1A_O19/1_W04
Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i znaczeniem więzi partnerskich i objaśnianie zasad działania przedsiębiorstw partnerskich na wybranych przykładach
ZN1_1A_W01, ZN1_1A_W06S1A_W01, S1A_W05C-5, C-6, C-7, C-8M-1, M-2, M-3, M-4S-5, S-3
ZN1_1A_O19/1_W05
Wskazywanie roli porozumień i współpracy firm partnerskich łącznie z tłumaczeniem zagadnień związanych z mocnymi i słabymi stronami więzi partnerskich
ZN1_1A_W01, ZN1_1A_W15S1A_W01, S1A_W11C-5, C-6, C-7, C-8M-1, M-2, M-3, M-4S-5, S-3
ZN1_1A_O19/1_W06
Tłumaczenie możliowści zwiększania przewagi konkurencyjnej poprzez współpracę firm
ZN1_1A_W01S1A_W01C-5, C-6, C-7, C-8M-1, M-2, M-3, M-4S-5, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_O19/1_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem firm sektora publicznego, łącznie z analizą porównawczą firm sektora publicznego i prywatnego.
ZN1_1A_U14, ZN1_1A_U01S1A_U01, S1A_U03C-3, C-4, C-2T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-3M-3, M-4S-1, S-3, S-2, S-4
ZN1_1A_O19/1_U02
Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze dotyczących koniecznych zmian i reform sektora publicznego
ZN1_1A_U10S1A_U04, S1A_U05C-3, C-4, C-2T-W-12, T-W-7, T-W-11, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-W-9M-3, M-4, M-2S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_O19/1_K01
Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowania gospodarki rynkowej i konieczności istnienia ingerencji państwa
ZN1_1A_K04S1A_K04C-3, C-4, C-2T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-10, T-W-3, T-W-12, T-W-11, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-8M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-3, S-2
ZN1_1A_O19/1_K02
Aktywnie włącza się analizowanie i zgłaszanie ewentualnych zmian w działniu lokalnych firm sektora publicznego
ZN1_1A_K03S1A_K03C-3, C-4, C-2T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-11, T-W-7, T-W-10, T-W-6, T-W-2, T-W-12, T-W-9M-3, M-4S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_O19/1_W01
Definiowanie podstawowych zagadnień ekonomicznych związanych z istotą i zasadami funkcjonowania sektora publicznego w gospodarce
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiębiorstw sektora publicznego. Nie zna istoty, ani konieczności istnienia sektora.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku (jakosc wypowiedzi może budzić wątpliowści)
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku .
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia
4,5student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosć poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.
ZN1_1A_O19/1_W02
Objaśnianie zasad działania mechanizmu rynkowego oraz koniczności funkcjonowania sektora publicznego w gospodarce.
2,0Student: - nie zna podstawowych zagadnien dotyczacych zarządzania sektorem publicznym - nie potrafi zdefiniować i odróżniać sektorów gopodarki - nie przejawia postawy chętnej do poznania wiedzy
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chętny do wyrażania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błędy w treści i języku, - przejawia od czasu do czasu chęć aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe niemal dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne), - przejawia chęć aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci, - przejawia aktywne uczestnictwo w zajęciach.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach
ZN1_1A_O19/1_W03
Tłumaczenie zagadnień związanych z koniecznością zmian i głównych problemów w funkcjonowaniu sektora publicznego oraz argumentów na rzecz istnienia sektora publicznego
2,0Student: - nie zna podstawowych zagadnien dotyczacych zarządzania sektorem publicznym - nie potrafi zdefiniować i odróżniać sektorów gopodarki - nie przejawia postawy chętnej do poznania wiedzy
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i jezyku, - przejawia od czasu do czasu chec aktywnego uczestnictwa w zajeciach.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe niemal dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne), - przejawia chęć aktywnego uczestnictwa w zajeciach.
4,5Student: -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci, - przejawia aktywne uczestnictwo w zajeciach.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - bardzo aktywnie uczestniczy w zajeciach
ZN1_1A_O19/1_W04
Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i znaczeniem więzi partnerskich i objaśnianie zasad działania przedsiębiorstw partnerskich na wybranych przykładach
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci tworzenia więzi partnerskich.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
ZN1_1A_O19/1_W05
Wskazywanie roli porozumień i współpracy firm partnerskich łącznie z tłumaczeniem zagadnień związanych z mocnymi i słabymi stronami więzi partnerskich
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci tworzenia więzi partnerskich. Nie zna roli współpracy firm partnerskich, nie potrafi wskazać silnych i słabych stron więzi.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
ZN1_1A_O19/1_W06
Tłumaczenie możliowści zwiększania przewagi konkurencyjnej poprzez współpracę firm
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie widzi potrzeby zwiększania przewagi konkurencyjnej poprzez silne więzi partnerskie.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_O19/1_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem firm sektora publicznego, łącznie z analizą porównawczą firm sektora publicznego i prywatnego.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i wybranych problemów zarządzania w sektorze publicznym. Brak elementarnej wiedzy z akresu zarządzaania i zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważajacej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedz - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, Student: -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.
ZN1_1A_O19/1_U02
Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze dotyczących koniecznych zmian i reform sektora publicznego
2,0Student nie potrafi scharakteryzowac podstawowych załozen, metod i wybranych problemów zarzadzania w sektorze publicznym. Brak elementarnej wiedzy z akresu zarzadzaania i zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i jezyku (jakosc wypowiedz - czesciowo błedna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0-w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_O19/1_K01
Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowania gospodarki rynkowej i konieczności istnienia ingerencji państwa
2,0Student nie jest swiadomy mozliwosci wykorzystania metod i technik zarzadzania w celu uzyskania lepszej efektywnosci działania firmy publicznej. Nie ma pojecia i stosownej wiedzy o mozliwosci zmian poprzez zaangazowanie i prace.
3,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o elementarnym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
3,5Prezentuje poglady i opinie swiadczace o podstawowym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,5Prezentuje poglady i opinie swiadczace o silnym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
5,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o duzej ciekawosci i bardzo silnym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
ZN1_1A_O19/1_K02
Aktywnie włącza się analizowanie i zgłaszanie ewentualnych zmian w działniu lokalnych firm sektora publicznego
2,0Student nie jest świadomy możliwosci wykorzystania metod i technik zarządzania w celu uzyskania lepszej efektywności działania firmy publicznej. Nie ma pojęcia i stosownej wiedzy o możliwości zmian poprzez zaangażowanie i pracę.
3,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o elementarnym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
3,5Prezentuje poglady i opinie swiadczace o podstawowym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,5Prezentuje poglady i opinie świadczące o silnym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
5,0Prezentuje poglady i opinie świadczące o dużej ciekawości i bardzo silnym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.

Literatura podstawowa

  1. Brola M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2010
  2. Romanowska M., Trocki M., Przedsiębiorstwo partnerskie, Wyd. Difin, Warszawa, 2002
  3. Buchanan J., Musgrove R., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2005
  4. Buchanan J., Musgrove R., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2005
  5. Gilewska Z., Mierzwa A., Misiąg, Stan i kierunki reformy sektora publicznego w Polsce, IBnGR, Gdańsk, 1997
  6. Zb., Partnerstwo publiczno-prywatne w praktyce. Przemyśl, przygotuj, przeprowadź, Pricewaterhousecoopers Chadbourne & Parke C.H. Beck, Warszawa, 2009
  7. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie między upadkiem a rozkwitem, CeDeWU, Warszawa, 2010
  8. Gilewska Z., Mierzwa A., Misiąg, Stan i kierunki reformy sektora publicznego w Polsce, IBnGR, Gdańsk, 1997
  9. Lisowski G., Elementy teorii wyboru społecznego. Wprowadzenie i wybór tekstów, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa, 2001
  10. Światowiec J., Więzi partnerskie na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2006
  11. Owsiak S., Finanse publiczne - teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2008
  12. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie między upadkiem a rozkwitem, CeDeWU, Warszawa, 2010
  13. Stiglitz J.E., Ekonomia sektora publicznego, PWN, Warszawa, 2006
  14. (red.) Brdulak H., Duliniec E., Gołębiowski T., Wspólna Europa. Partnerstwo przedsiębiorstw jako czynnik ograniczania ryzyka działalności gospodarczej, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa, 2009
  15. Wilkin J. (red.), Teoria wyboru publicznego. Wstęp do ekonomicznej analizy polityki i funkcjonowania sfery publicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2005
  16. Lisowski G., Elementy teorii wyboru społecznego. Wprowadzenie i wybór tekstów, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa, 2001
  17. Owsiak S., Finanse publiczne - teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2008
  18. Stiglitz J.E., Ekonomia sektora publicznego, PWN, Warszawa, 2006
  19. Wilkin J. (red.), Teoria wyboru publicznego. Wstęp do ekonomicznej analizy polityki i funkcjonowania sfery publicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Przygodzka R. (red.), Sektor publiczny we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 2008
  2. Goldsmith M., Greenberg C., Robertson A., Hu-Chan M., Globalni liderzy - kolejna generacja, Wyd. MT Biznes, Warszawa, 2010
  3. Kożuch B., Zarządzanie publiczne: w teorii i praktyce polskich organizacji, Placet, Warszawa, 2004
  4. Kożuch B., Zarządzanie publiczne: w teorii i praktyce polskich organizacji, Placet, Warszawa, 2004
  5. S. Marciniak (red. ), Makro- i mikroekonomia. Podstawowe problemy, PWN, Warszawa, 2008
  6. (red) Nogalski B., Walentynowicz P., Zarządzanie w grupach kapitałowych. Aspekty organizacyjne, finansowe, właścicielskie i personalne, Wyd. WSAiB im E. Kwiatkowskiego w Gdyni, Gdynia, 2004
  7. Lubińska T. (red), Nowe zarządzanie publiczne - skuteczność i efektywność. Budżet zadaniowy w Polsce, Wyd. Difin, Warszawa, 2009
  8. S. Marciniak (red. ), Makro- i mikroekonomia. Podstawowe problemy, PWN, Warszawa, 2008
  9. Chwistecka-Dudek H., Sroka W., Alianse strategiczne problemy teorii i dylematy praktyki, Wyd. WSB, Dąbrowa Górnicza, 2008
  10. Lubińska T. (red), Nowe zarządzanie publiczne - skuteczność i efektywność. Budżet zadaniowy w Polsce, Wyd. Difin, Warszawa, 2009
  11. Łącka I., Alianse strategiczne. Szansa na rozwój polskich przedsiębiorstw, Wyd.Wydziału Ekonomiki i Organizacji Gospodarki Żywnościowej Akademii Rolniczej, Szczecin, 2001
  12. Zmyślony P., Partnerstwo i przywództwo w regionie turystycznym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poanań, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, zadania i granice sektora publicznego. Istota i znaczenie sektora publicznego w gospodarce2
T-W-2Różne poglądy i spory ekonomistów w kwestii roli i miejsca sektora publicznego w gospodarce.2
T-W-3Analiza sektora publicznego. Różnice i podobieństwa sektora publicznego i prywatnego1
T-W-4Koncepcje nowoczesnego zarządzania sektorem publicznym (New Public Management).1
T-W-5Kluczowe obszary zarządzania w sektorze publicznym. Zarządzanie strategiczne w sektorze publicznym2
T-W-6Zarządzanie finansami w sektorze publicznym1
T-W-7Zarządzanie zasobami ludzkimi w jednostkach sektora publicznego2
T-W-8Ekonomiczna efektywność działań sektora publicznego.2
T-W-9Polityczna efektywność funkcjonowania sektora publicznego.1
T-W-10Polskie doświadczenia w zarządzaniu sektorem publicznym i rozwiązywania problemów w nim występujących.1
T-W-11Zagraniczne doświadczenia w stosowaniu nowoczesnych metod zarządzania w sterowaniu sektorem publicznym.2
T-W-12Transformacja sektora publicznego w Polsce i kierunki dalszych zmian1
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do zajęć na podstwie zaleconej literatury12
A-W-2Przegląd prasy z zakresu sektora publicznego8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu7
A-W-4Przygotowanie referatu - postać pisemna z zadanej tematyki6
A-W-5uczestnictwo w zajęciach18
A-W-6Realizacja referatu - cele, forma, tematyka9
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_O19/1_W01Definiowanie podstawowych zagadnień ekonomicznych związanych z istotą i zasadami funkcjonowania sektora publicznego w gospodarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
Treści programoweT-W-1Pojęcie, zadania i granice sektora publicznego. Istota i znaczenie sektora publicznego w gospodarce
T-W-5Kluczowe obszary zarządzania w sektorze publicznym. Zarządzanie strategiczne w sektorze publicznym
T-W-8Ekonomiczna efektywność działań sektora publicznego.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiębiorstw sektora publicznego. Nie zna istoty, ani konieczności istnienia sektora.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku (jakosc wypowiedzi może budzić wątpliowści)
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku .
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia
4,5student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosć poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_O19/1_W02Objaśnianie zasad działania mechanizmu rynkowego oraz koniczności funkcjonowania sektora publicznego w gospodarce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W03ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
ZN1_1A_W07objaśnia znaczenie i sposoby gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności analizy i twórczygo stosowania nowoczesnych metod zarządzania wykorzystywanych w życiu publicznym
C-4Rozwiązywanie problemów występujących w sektorze publicznym.
C-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
Treści programoweT-W-8Ekonomiczna efektywność działań sektora publicznego.
T-W-4Koncepcje nowoczesnego zarządzania sektorem publicznym (New Public Management).
T-W-3Analiza sektora publicznego. Różnice i podobieństwa sektora publicznego i prywatnego
T-W-10Polskie doświadczenia w zarządzaniu sektorem publicznym i rozwiązywania problemów w nim występujących.
T-W-11Zagraniczne doświadczenia w stosowaniu nowoczesnych metod zarządzania w sterowaniu sektorem publicznym.
T-W-5Kluczowe obszary zarządzania w sektorze publicznym. Zarządzanie strategiczne w sektorze publicznym
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie zna podstawowych zagadnien dotyczacych zarządzania sektorem publicznym - nie potrafi zdefiniować i odróżniać sektorów gopodarki - nie przejawia postawy chętnej do poznania wiedzy
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chętny do wyrażania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błędy w treści i języku, - przejawia od czasu do czasu chęć aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe niemal dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne), - przejawia chęć aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci, - przejawia aktywne uczestnictwo w zajęciach.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_O19/1_W03Tłumaczenie zagadnień związanych z koniecznością zmian i głównych problemów w funkcjonowaniu sektora publicznego oraz argumentów na rzecz istnienia sektora publicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
ZN1_1A_W04ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności analizy i twórczygo stosowania nowoczesnych metod zarządzania wykorzystywanych w życiu publicznym
C-4Rozwiązywanie problemów występujących w sektorze publicznym.
C-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
Treści programoweT-W-5Kluczowe obszary zarządzania w sektorze publicznym. Zarządzanie strategiczne w sektorze publicznym
T-W-10Polskie doświadczenia w zarządzaniu sektorem publicznym i rozwiązywania problemów w nim występujących.
T-W-9Polityczna efektywność funkcjonowania sektora publicznego.
T-W-11Zagraniczne doświadczenia w stosowaniu nowoczesnych metod zarządzania w sterowaniu sektorem publicznym.
T-W-12Transformacja sektora publicznego w Polsce i kierunki dalszych zmian
T-W-7Zarządzanie zasobami ludzkimi w jednostkach sektora publicznego
T-W-6Zarządzanie finansami w sektorze publicznym
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie zna podstawowych zagadnien dotyczacych zarządzania sektorem publicznym - nie potrafi zdefiniować i odróżniać sektorów gopodarki - nie przejawia postawy chętnej do poznania wiedzy
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i jezyku, - przejawia od czasu do czasu chec aktywnego uczestnictwa w zajeciach.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe niemal dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne), - przejawia chęć aktywnego uczestnictwa w zajeciach.
4,5Student: -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci, - przejawia aktywne uczestnictwo w zajeciach.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie, - bardzo aktywnie uczestniczy w zajeciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_O19/1_W04Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i znaczeniem więzi partnerskich i objaśnianie zasad działania przedsiębiorstw partnerskich na wybranych przykładach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
ZN1_1A_W06ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z istotą i funkcjonowaniem przedsiębiorstwa partnerskiego
C-6Poznanie czynników warunkujących rozwój efektywnych więzi partnerskich, metod pomiaru efektywności relacji partnerskiej
C-7Znaczenie więzi partnerskich we współczesnej gospodarce
C-8Ukazanie silnych więzi partnerskich, jako fundamentu budowy przewagi konkurecyjnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci tworzenia więzi partnerskich.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_O19/1_W05Wskazywanie roli porozumień i współpracy firm partnerskich łącznie z tłumaczeniem zagadnień związanych z mocnymi i słabymi stronami więzi partnerskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
ZN1_1A_W15zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z istotą i funkcjonowaniem przedsiębiorstwa partnerskiego
C-6Poznanie czynników warunkujących rozwój efektywnych więzi partnerskich, metod pomiaru efektywności relacji partnerskiej
C-7Znaczenie więzi partnerskich we współczesnej gospodarce
C-8Ukazanie silnych więzi partnerskich, jako fundamentu budowy przewagi konkurecyjnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci tworzenia więzi partnerskich. Nie zna roli współpracy firm partnerskich, nie potrafi wskazać silnych i słabych stron więzi.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_O19/1_W06Tłumaczenie możliowści zwiększania przewagi konkurencyjnej poprzez współpracę firm
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z istotą i funkcjonowaniem przedsiębiorstwa partnerskiego
C-6Poznanie czynników warunkujących rozwój efektywnych więzi partnerskich, metod pomiaru efektywności relacji partnerskiej
C-7Znaczenie więzi partnerskich we współczesnej gospodarce
C-8Ukazanie silnych więzi partnerskich, jako fundamentu budowy przewagi konkurecyjnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie widzi potrzeby zwiększania przewagi konkurencyjnej poprzez silne więzi partnerskie.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_O19/1_U01Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem firm sektora publicznego, łącznie z analizą porównawczą firm sektora publicznego i prywatnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U14potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
ZN1_1A_U01potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności analizy i twórczygo stosowania nowoczesnych metod zarządzania wykorzystywanych w życiu publicznym
C-4Rozwiązywanie problemów występujących w sektorze publicznym.
C-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
Treści programoweT-W-5Kluczowe obszary zarządzania w sektorze publicznym. Zarządzanie strategiczne w sektorze publicznym
T-W-2Różne poglądy i spory ekonomistów w kwestii roli i miejsca sektora publicznego w gospodarce.
T-W-1Pojęcie, zadania i granice sektora publicznego. Istota i znaczenie sektora publicznego w gospodarce
T-W-6Zarządzanie finansami w sektorze publicznym
T-W-4Koncepcje nowoczesnego zarządzania sektorem publicznym (New Public Management).
T-W-3Analiza sektora publicznego. Różnice i podobieństwa sektora publicznego i prywatnego
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i wybranych problemów zarządzania w sektorze publicznym. Brak elementarnej wiedzy z akresu zarządzaania i zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważajacej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedz - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, Student: -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_O19/1_U02Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną w sferze dotyczących koniecznych zmian i reform sektora publicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U10potrafi wykorzystać metody i narzędzia doskonalenia jakości we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności analizy i twórczygo stosowania nowoczesnych metod zarządzania wykorzystywanych w życiu publicznym
C-4Rozwiązywanie problemów występujących w sektorze publicznym.
C-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
Treści programoweT-W-12Transformacja sektora publicznego w Polsce i kierunki dalszych zmian
T-W-7Zarządzanie zasobami ludzkimi w jednostkach sektora publicznego
T-W-11Zagraniczne doświadczenia w stosowaniu nowoczesnych metod zarządzania w sterowaniu sektorem publicznym.
T-W-8Ekonomiczna efektywność działań sektora publicznego.
T-W-10Polskie doświadczenia w zarządzaniu sektorem publicznym i rozwiązywania problemów w nim występujących.
T-W-5Kluczowe obszary zarządzania w sektorze publicznym. Zarządzanie strategiczne w sektorze publicznym
T-W-6Zarządzanie finansami w sektorze publicznym
T-W-9Polityczna efektywność funkcjonowania sektora publicznego.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzowac podstawowych załozen, metod i wybranych problemów zarzadzania w sektorze publicznym. Brak elementarnej wiedzy z akresu zarzadzaania i zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, w zakresie wyrazania wiedzy drobne błedy w tresci i jezyku (jakosc wypowiedz - czesciowo błedna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całosc zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0-w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzezen, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym jezykiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_O19/1_K01Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowania gospodarki rynkowej i konieczności istnienia ingerencji państwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K04jest przygotowany do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności analizy i twórczygo stosowania nowoczesnych metod zarządzania wykorzystywanych w życiu publicznym
C-4Rozwiązywanie problemów występujących w sektorze publicznym.
C-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
Treści programoweT-W-1Pojęcie, zadania i granice sektora publicznego. Istota i znaczenie sektora publicznego w gospodarce
T-W-7Zarządzanie zasobami ludzkimi w jednostkach sektora publicznego
T-W-5Kluczowe obszary zarządzania w sektorze publicznym. Zarządzanie strategiczne w sektorze publicznym
T-W-10Polskie doświadczenia w zarządzaniu sektorem publicznym i rozwiązywania problemów w nim występujących.
T-W-3Analiza sektora publicznego. Różnice i podobieństwa sektora publicznego i prywatnego
T-W-12Transformacja sektora publicznego w Polsce i kierunki dalszych zmian
T-W-11Zagraniczne doświadczenia w stosowaniu nowoczesnych metod zarządzania w sterowaniu sektorem publicznym.
T-W-6Zarządzanie finansami w sektorze publicznym
T-W-4Koncepcje nowoczesnego zarządzania sektorem publicznym (New Public Management).
T-W-9Polityczna efektywność funkcjonowania sektora publicznego.
T-W-2Różne poglądy i spory ekonomistów w kwestii roli i miejsca sektora publicznego w gospodarce.
T-W-8Ekonomiczna efektywność działań sektora publicznego.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest swiadomy mozliwosci wykorzystania metod i technik zarzadzania w celu uzyskania lepszej efektywnosci działania firmy publicznej. Nie ma pojecia i stosownej wiedzy o mozliwosci zmian poprzez zaangazowanie i prace.
3,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o elementarnym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
3,5Prezentuje poglady i opinie swiadczace o podstawowym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,5Prezentuje poglady i opinie swiadczace o silnym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
5,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o duzej ciekawosci i bardzo silnym zainteresowaniu problematyka zarzadzania sektorem publicznym i mozliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_O19/1_K02Aktywnie włącza się analizowanie i zgłaszanie ewentualnych zmian w działniu lokalnych firm sektora publicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K03jest przygotowany do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności analizy i twórczygo stosowania nowoczesnych metod zarządzania wykorzystywanych w życiu publicznym
C-4Rozwiązywanie problemów występujących w sektorze publicznym.
C-2Określenie wyzwań przed sektorem publicznym w warunkach Polski i świata
Treści programoweT-W-8Ekonomiczna efektywność działań sektora publicznego.
T-W-3Analiza sektora publicznego. Różnice i podobieństwa sektora publicznego i prywatnego
T-W-4Koncepcje nowoczesnego zarządzania sektorem publicznym (New Public Management).
T-W-1Pojęcie, zadania i granice sektora publicznego. Istota i znaczenie sektora publicznego w gospodarce
T-W-5Kluczowe obszary zarządzania w sektorze publicznym. Zarządzanie strategiczne w sektorze publicznym
T-W-11Zagraniczne doświadczenia w stosowaniu nowoczesnych metod zarządzania w sterowaniu sektorem publicznym.
T-W-7Zarządzanie zasobami ludzkimi w jednostkach sektora publicznego
T-W-10Polskie doświadczenia w zarządzaniu sektorem publicznym i rozwiązywania problemów w nim występujących.
T-W-6Zarządzanie finansami w sektorze publicznym
T-W-2Różne poglądy i spory ekonomistów w kwestii roli i miejsca sektora publicznego w gospodarce.
T-W-12Transformacja sektora publicznego w Polsce i kierunki dalszych zmian
T-W-9Polityczna efektywność funkcjonowania sektora publicznego.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu
S-2Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-4Ocena formująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy możliwosci wykorzystania metod i technik zarządzania w celu uzyskania lepszej efektywności działania firmy publicznej. Nie ma pojęcia i stosownej wiedzy o możliwości zmian poprzez zaangażowanie i pracę.
3,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o elementarnym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
3,5Prezentuje poglady i opinie swiadczace o podstawowym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,0Prezentuje poglady i opinie swiadczace o zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
4,5Prezentuje poglady i opinie świadczące o silnym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.
5,0Prezentuje poglady i opinie świadczące o dużej ciekawości i bardzo silnym zainteresowaniu problematyką zarządzania sektorem publicznym i możliwosci wykorzystania metod i technik w praktyce gospodarczej.