Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Gospodarka innowacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka innowacyjna
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 9 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o przedsiebiorczości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zwiększanie roli nauki w rozwoju gospodarczym1
T-K-2Zarządzanie innowacjami. Metody kreowania innowacji.1
T-K-3Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Źrodła innowacji1
T-K-4Proces innowacyjny - strategie innowacyjne1
T-K-5Innowacyjność przedsiębiorstw w UE i w Polsce1
T-K-6Etapy opracowania projektu innowacyjnego1
T-K-7Parki technologiczne. Klastry przemysłowe. Specjalne strefy ekonomiczne.1
T-K-8Klastry przemysłowe. Specjalne strefy ekonomiczne.1
T-K-9Innowacyjność w świetle teorii gier1
9
wykłady
T-W-1Przedsiębiorca - rola i znaczenie. Średnie i małe przedsiębiorstwa w UE1
T-W-2Przyklady innowacji przedsiębiorczych1
T-W-3Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw1
T-W-4Wspieranie przedsiębiorczości i inowacyjności ze środków publicznych1
T-W-5Innowacja - definicja, cele korzyści1
T-W-6Proces innowacyjny - modele, podmioty uczestniczace1
T-W-7Źródła innowacji zewnętrzne i wewnętrzne. Cechy innowacji1
T-W-8Uwarunkowania innowacyjności1
T-W-9Opory i bariery wprowadzania innowacyjności i sposoby ich pokonywania.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w ćwiczeniach: 9 x 1 godz.9
A-K-2Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury20
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-K-4Projekt20
59
wykłady
A-W-1Udział w wykladach9
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie referatu w formie multimedialnej10
A-W-4Syudiowanie wskazanej literatury.9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M1 Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_D4/10_W01
Uzyskał pogłębioną wiedzę o innowacyjności i jej znaczeniu w gospod.
C-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_D4/10_U01
Przygotowanie mulimedialnego projektu
C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_D4/10_K01
ma umiejętność opracowania projektu innowacyjnego w Firmie
C-1M-1S-1, S-2

Literatura podstawowa

  1. Piasecki B., Przedsiębiorczość i mała firma - teoria i paraktyka, PWN, Warszawa, 2009
  2. Targalski J., Przedsiębiorczość i zarządzanie, C BECK, Warszawa, 2009
  3. Pomykalski A., Zarządzanie innowacjami, PWE, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Drucker P., Innowacja i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa, 2003
  2. Rogoda B, Przedsiębiorczośc i innowacje, AE Krakow, Krakow, 2005

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zwiększanie roli nauki w rozwoju gospodarczym1
T-K-2Zarządzanie innowacjami. Metody kreowania innowacji.1
T-K-3Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Źrodła innowacji1
T-K-4Proces innowacyjny - strategie innowacyjne1
T-K-5Innowacyjność przedsiębiorstw w UE i w Polsce1
T-K-6Etapy opracowania projektu innowacyjnego1
T-K-7Parki technologiczne. Klastry przemysłowe. Specjalne strefy ekonomiczne.1
T-K-8Klastry przemysłowe. Specjalne strefy ekonomiczne.1
T-K-9Innowacyjność w świetle teorii gier1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedsiębiorca - rola i znaczenie. Średnie i małe przedsiębiorstwa w UE1
T-W-2Przyklady innowacji przedsiębiorczych1
T-W-3Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw1
T-W-4Wspieranie przedsiębiorczości i inowacyjności ze środków publicznych1
T-W-5Innowacja - definicja, cele korzyści1
T-W-6Proces innowacyjny - modele, podmioty uczestniczace1
T-W-7Źródła innowacji zewnętrzne i wewnętrzne. Cechy innowacji1
T-W-8Uwarunkowania innowacyjności1
T-W-9Opory i bariery wprowadzania innowacyjności i sposoby ich pokonywania.1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w ćwiczeniach: 9 x 1 godz.9
A-K-2Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury20
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-K-4Projekt20
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykladach9
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie referatu w formie multimedialnej10
A-W-4Syudiowanie wskazanej literatury.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D4/10_W01Uzyskał pogłębioną wiedzę o innowacyjności i jej znaczeniu w gospod.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
Metody nauczaniaM-1M1 Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D4/10_U01Przygotowanie mulimedialnego projektu
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
Metody nauczaniaM-1M1 Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_D4/10_K01ma umiejętność opracowania projektu innowacyjnego w Firmie
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
Metody nauczaniaM-1M1 Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń