Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Kultura menedżerska I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kultura menedżerska I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie podstawowych zagadnień z zakresu kultury organizacji ze szczególnym naciskiem na funkcjach zarządzania (przewodzenia i motywowaniu). W ramach merytorycznej treści przedmiotu duże znaczenie kładzie się na ludzkim aspekcie zarządzania i jego wymiarze etycznym i prospołecznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia zarządzania jako nauka humanistyczna.1
T-W-2Struktury organizacyjne i organizacja pracy własnej.3
T-W-3Style kierowania i polityka kadrowa.1
T-W-4Menedżer jako lider zespołu.1
T-W-5Kulturowe uwarunkowania organizacji i zarządzania.5
T-W-6Etyka w zarządzaniu.3
T-W-7Globalizacja i jej skutki na kulturę menedżerską.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Nauka własna30
A-W-3Przygotowanie prac15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1W trakcie wykładów prezentacje multimedialne i możliwość dialogowania z wykładowcą, zadania grupowe, gry biznesowe i rozwiązywanie casów, czyli tematy prowadzone metodą „studium przypadku”.
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach, oceny z prac grupowych i kolokwium zaliczeniowe.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe problemy kultury menedżerskiej
TiR_1A_W04, TiR_1A_W06S1A_W04, S1A_W06, S1A_W11C-1T-W-1M-2, M-3S-2, S-3
TiR_1A_O4_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynników kultury menedżerskiej
TiR_1A_W02S1A_W02C-1T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji.
TiR_1A_U02S1A_U02C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-3S-3
TiR_1A_O4_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku.
TiR_1A_U08S1A_U09, S1A_U10C-1T-W-7, T-W-6M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe problemy kultury menedżerskiej
2,0Student nie umie definiować czynników wpływających na dany problem kulutury menedżerskej
3,0Student rozpoznaje w sposób ogólny ocenić stan kulutury menedżerskej
3,5Student rozpoznaje stan kulutury menedżerskej i sformułować zagadnienie kulutury menedżerskej
4,0Student rozpoznaje stan kulutury menedżerskej i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie rozpoznać stan kulutury menedżerskej i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie rozpoznać stan kulutury menedżerskej i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
TiR_1A_O4_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynników kultury menedżerskiej
2,0Student nie umie identyfikować czynników wpływających na dany problem organizacji w postawionym studium przypadku organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny zidentyfikować problem kultury organizacyjnej
3,5Student umie zidentyfikować problem i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie zidentyfikować problem i sformułować rozwiązanie adekwatne do studium przypadku
4,5Student umie zidentyfikować stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do studium przypadku oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie zidentyfikować stan organizacji i sformułować problemy adekwatne do studium przygadku oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji.
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
TiR_1A_O4_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku.
2,0Student nie umie dobierać kluczowych czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny dobrać metody
3,5Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski
4,0Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski oraz ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania
5,0Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości

Literatura podstawowa

  1. Alexandre Havard, Etyka przywódcy, Trening doskonalenia osobowości, MSM Studio, Gdańsk, 2011
  2. Marta Juchnowicz, Zarządzanie przez zaangażowanie, PWE, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Pablo Cardona, Pilar Garcia-Lombardia, Rozwój kompetencji przywódczych, Wydawnictwo M, Kraków, 2008
  2. Bjerke Bjorn, Kultura a style przywództwa, zarządzanie w warunkach globalizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2004
  3. Pablo Cardona, Pilar Garcia-Lombardia, Rozwój kompetencji przywódczych, Wydawnictwo M, Kraków, 2008
  4. Bjerke Bjorn, Kultura a style przywództwa, zarządzanie w warunkach globalizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia zarządzania jako nauka humanistyczna.1
T-W-2Struktury organizacyjne i organizacja pracy własnej.3
T-W-3Style kierowania i polityka kadrowa.1
T-W-4Menedżer jako lider zespołu.1
T-W-5Kulturowe uwarunkowania organizacji i zarządzania.5
T-W-6Etyka w zarządzaniu.3
T-W-7Globalizacja i jej skutki na kulturę menedżerską.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Nauka własna30
A-W-3Przygotowanie prac15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O4_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe problemy kultury menedżerskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W04ma ogólną wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko
TiR_1A_W06Ma ogólną wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji miedzy organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumienie podstawowych zagadnień z zakresu kultury organizacji ze szczególnym naciskiem na funkcjach zarządzania (przewodzenia i motywowaniu). W ramach merytorycznej treści przedmiotu duże znaczenie kładzie się na ludzkim aspekcie zarządzania i jego wymiarze etycznym i prospołecznym.
Treści programoweT-W-1Historia zarządzania jako nauka humanistyczna.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie definiować czynników wpływających na dany problem kulutury menedżerskej
3,0Student rozpoznaje w sposób ogólny ocenić stan kulutury menedżerskej
3,5Student rozpoznaje stan kulutury menedżerskej i sformułować zagadnienie kulutury menedżerskej
4,0Student rozpoznaje stan kulutury menedżerskej i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie rozpoznać stan kulutury menedżerskej i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie rozpoznać stan kulutury menedżerskej i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O4_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynników kultury menedżerskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02ma ogólną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-1Rozumienie podstawowych zagadnień z zakresu kultury organizacji ze szczególnym naciskiem na funkcjach zarządzania (przewodzenia i motywowaniu). W ramach merytorycznej treści przedmiotu duże znaczenie kładzie się na ludzkim aspekcie zarządzania i jego wymiarze etycznym i prospołecznym.
Treści programoweT-W-4Menedżer jako lider zespołu.
T-W-5Kulturowe uwarunkowania organizacji i zarządzania.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie identyfikować czynników wpływających na dany problem organizacji w postawionym studium przypadku organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny zidentyfikować problem kultury organizacyjnej
3,5Student umie zidentyfikować problem i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie zidentyfikować problem i sformułować rozwiązanie adekwatne do studium przypadku
4,5Student umie zidentyfikować stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do studium przypadku oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie zidentyfikować stan organizacji i sformułować problemy adekwatne do studium przygadku oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O4_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumienie podstawowych zagadnień z zakresu kultury organizacji ze szczególnym naciskiem na funkcjach zarządzania (przewodzenia i motywowaniu). W ramach merytorycznej treści przedmiotu duże znaczenie kładzie się na ludzkim aspekcie zarządzania i jego wymiarze etycznym i prospołecznym.
Treści programoweT-W-4Menedżer jako lider zespołu.
T-W-2Struktury organizacyjne i organizacja pracy własnej.
T-W-1Historia zarządzania jako nauka humanistyczna.
T-W-3Style kierowania i polityka kadrowa.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O4_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące podstawowych zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Rozumienie podstawowych zagadnień z zakresu kultury organizacji ze szczególnym naciskiem na funkcjach zarządzania (przewodzenia i motywowaniu). W ramach merytorycznej treści przedmiotu duże znaczenie kładzie się na ludzkim aspekcie zarządzania i jego wymiarze etycznym i prospołecznym.
Treści programoweT-W-7Globalizacja i jej skutki na kulturę menedżerską.
T-W-6Etyka w zarządzaniu.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobierać kluczowych czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny dobrać metody
3,5Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski
4,0Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski oraz ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania
5,0Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości