Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Historia architektury i sztuki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia architektury i sztuki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Konieczny <Slawomir.Konieczny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 4,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu wiedzy o świecie i historii powszechnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przekazanie wiedzy w układzie chronologicznym z zakresu historii malarstwa, rzeźby i architektury, ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji w ramach każdej z dziedzin sztuki
C-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
C-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Chronologia architektury europejskiej. Wielkie cywilizacje starożytności – Grecja Imperium Rzymskie, Bizancjum.2
T-W-2Okres przejściowy w architekturze europejskiej – V-X wiek. Architektura wczesnego i dojrzałego średniowiecza – romantyzm i gotyk w Europie.2
T-W-3Odrodzenie i jego terytorialno-kulturowe zróżnicowanie. Barok w Europie. Architektura klasycyzmu i romantyzmu.3
T-W-4Eklektyzm i architektura przełomu Xix i XX wieku. Reakcja na eklektyzm – recesja, ekspresjonizm, modernizm. Architektura postmodernizmu.3
T-W-5Elementy malarstwa i rzeźby – od epoki klasycznej do współczesności.3
T-W-6Sztuka jako forma świadomości społecznej. Odzwierciedlenie rzeczywistości za pośrednictwem dzieł o walorach estetycznych.2
T-W-7Wielodyscyplinarny charakter sztuki. Sztuka jako czynność (umiejętność) i sztuka jako wytwór (dzieło).3
T-W-8Dziedziny sztuki: sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, architektura), sztuki widowiskowe (taniec, teatr, opera, film), muzyka, literatura.2
T-W-9Twórczość artystyczna – mit artysty, zawód, działalność twórcza, sztuka tradycyjna (wysoka) a sztuka jako prowokacja, granice sztuki.3
T-W-10Awangarda – twórcy, którzy swoimi dziełami i ideami wyprzedzają epokę oraz nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku.2
T-W-11Media w przekazie kultury i sztuki: film, prasa, radio, telewizja, sztuki multimedialne.3
T-W-12Zasady ochrony zabytków – skarby ludzkości pod opieką państwa i UNESCO. Znaczenie dziedzictwa kultury. Polskie pomniki kultury pod opieką UNESCO.3
T-W-13Odbiorca sztuki –wrażliwość estetyczna, przeżycie estetyczne, potrzeba rozrywki. Pojęcie wartości w sztuce i jej kryteria, wartościowanie estetyczne.3
T-W-14Pojęcie piękna – piękno natury, potoczne, w sztuce. Sztuka jako wytwarzanie piękna –dziewięć muz starożytnych Greków, nowe muzy: film i telewizja.3
T-W-15Integracja sztuki (synteza) i autonomia poszczególnych dziedzin sztuki. Polski wkład w kulturę Europy i świata.3
T-W-16Uwarunkowania rozwoju kultury polskiej, Najważniejsze wydarzenia w sztuce polskiej – sztuki wizualne, widowiskowe, literatura, muzyka. Wybitni artyści polscy.2
T-W-17Wybitne dzieła kultury narodowej. Awangarda polska w sztuce XX wieku. Podobieństwa i różnice w kształtowaniu się kultury polskiej w stosunku do innych kręgów kulturowych. Najważniejsze wydarzenia w nauce i technice w Polsce.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach45
A-W-2przygotowanie do egzaminu10
A-W-3lektura wskazanych pozycji20
A-W-4Wyszukiwanie informacji w internecie10
A-W-5przygotowanie do zajęć20
A-W-6przygotowanie prezentacji15
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład dydaktyczny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena pracy z literaturą
S-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B1_W01
zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
TiR_1A_W01S1A_W01C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-3
TiR_1A_B1_W02
potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
TiR_1A_W03S1A_W03, S1A_W09C-1, C-3, C-2T-W-15, T-W-14, T-W-11, T-W-16, T-W-13M-1, M-2S-3
TiR_1A_B1_W03
potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie jakie wystepowały na przestrzeni wieków i lat
TiR_1A_W03S1A_W03, S1A_W09C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B1_U01
potrafi opisać główne nurty histoeyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
TiR_1A_U01S1A_U01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1S-1
TiR_1A_B1_U02
analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
TiR_1A_U03S1A_U03C-2, C-1, C-3T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-13, T-W-16, T-W-11, T-W-17, T-W-6, T-W-12, T-W-9, T-W-15, T-W-14M-2, M-1S-2, S-1
TiR_1A_B1_U03
dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
TiR_1A_U05S1A_U05C-2, C-3T-W-11, T-W-14, T-W-17, T-W-10, T-W-13M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B1_K01
dąży do poszerzenia wiedzy z historii architektury i sztuki
TiR_1A_K01S1A_K01C-3T-W-16, T-W-10, T-W-17, T-W-11, T-W-13M-3S-2
TiR_1A_B1_K02
jest otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
TiR_1A_K06S1A_K06C-3, C-2T-W-12, T-W-11, T-W-16, T-W-7, T-W-17, T-W-14M-3S-2
TiR_1A_B1_K03
posiada zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
TiR_1A_K07S1A_K07C-3, C-2T-W-10, T-W-9, T-W-14, T-W-15M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B1_W01
zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
2,0nie zna historii architektury, rzeźby i malarstwa
3,0bardzo słabo zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
3,5słabo zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
4,0dobrze zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
4,5dość dobrze zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
5,0bardzo dobrze zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
TiR_1A_B1_W02
potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
2,0nie potrafi wytłumaczyć wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
3,0bardzo słabo potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
3,5słabo potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
4,0dobrze potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
4,5dość dobrze potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
5,0bardzo dobrze potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
TiR_1A_B1_W03
potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie jakie wystepowały na przestrzeni wieków i lat
2,0nie potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
3,0bardzo słabo potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
3,5słabo potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
4,0dobrze potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
4,5dość dobrzepotrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
5,0bardzo dobrze potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B1_U01
potrafi opisać główne nurty histoeyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
2,0nie potrafi opisać głównych nurtów historycznych w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
3,0bardzo słabo potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
3,5słabo potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
4,0dobrze potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
4,5dość dobrze potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
5,0bardzo dobrze potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
TiR_1A_B1_U02
analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
2,0nie potrafi analizować wpływu architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
3,0bardzo słabo analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
3,5słabo analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
4,0dobrze analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
4,5dość dobrze analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
5,0bardzo dobrze analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
TiR_1A_B1_U03
dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
2,0nie potrafi dyskutować na tematy z dziedzin sztuki i kultury
3,0bardzo słabo dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
3,5słabo dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
4,0dobrze potrafi dyskutować na tematy z dziedzin sztuki i kultury
4,5dość swobodnie dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
5,0bardzo umiejętnie dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B1_K01
dąży do poszerzenia wiedzy z historii architektury i sztuki
2,0nie wyraża chęci do poszerzenia wiedzy z historii architektury i sztuki
3,0bardzo słabo poszerza swą wiedzę z historii architektury i sztuki
3,5okazjonalnie dąży do poszerzenie wiedzy z historii architektury i sztuki
4,0samodzielnie dąży do poszerzenie wiedzy z historii architektury i sztuki
4,5z ochotą stara się o poszerzenie swojej wiedzy z historii architektury i sztuki
5,0intensywnie dąży do poszerzenie wiedzy z historii architektury i sztuki
TiR_1A_B1_K02
jest otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
2,0nie jest otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
3,0jest bardzo słabo otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
3,5jest słabo otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
4,0jest dość chętny i otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
4,5jest zdecydowanie otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
5,0jest bardzo chętny i otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
TiR_1A_B1_K03
posiada zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
2,0nie posiada zdolności do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
3,0posiada bardzo słabą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
3,5posiada słabą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
4,0posiada dobrą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
4,5posiada dość dobrą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
5,0posiada bardzo dobrą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki

Literatura podstawowa

  1. Osińska B, Sztuka i czas. Od Prehistorii do Rokoka, Warszawa, 2004
  2. Osińska B., Sztuka i czas. Od klasycyzmu do współczesności, Warszawa, 2004
  3. Honour H., Fleming J, Historia sztuki świata, Warszawa, 2002
  4. Koch W., Style w architekturze, Warszawa, 1998
  5. Frontisi C., Historia sztuki. Od starożytności do postmodernizmu, Świat Książki, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Beckett W., Historia malarstwa. Wędrówki po historii sztuki zachodu, Warszawa, 1998
  2. Glancey J., Architektura, Wiedza i Życie, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chronologia architektury europejskiej. Wielkie cywilizacje starożytności – Grecja Imperium Rzymskie, Bizancjum.2
T-W-2Okres przejściowy w architekturze europejskiej – V-X wiek. Architektura wczesnego i dojrzałego średniowiecza – romantyzm i gotyk w Europie.2
T-W-3Odrodzenie i jego terytorialno-kulturowe zróżnicowanie. Barok w Europie. Architektura klasycyzmu i romantyzmu.3
T-W-4Eklektyzm i architektura przełomu Xix i XX wieku. Reakcja na eklektyzm – recesja, ekspresjonizm, modernizm. Architektura postmodernizmu.3
T-W-5Elementy malarstwa i rzeźby – od epoki klasycznej do współczesności.3
T-W-6Sztuka jako forma świadomości społecznej. Odzwierciedlenie rzeczywistości za pośrednictwem dzieł o walorach estetycznych.2
T-W-7Wielodyscyplinarny charakter sztuki. Sztuka jako czynność (umiejętność) i sztuka jako wytwór (dzieło).3
T-W-8Dziedziny sztuki: sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, architektura), sztuki widowiskowe (taniec, teatr, opera, film), muzyka, literatura.2
T-W-9Twórczość artystyczna – mit artysty, zawód, działalność twórcza, sztuka tradycyjna (wysoka) a sztuka jako prowokacja, granice sztuki.3
T-W-10Awangarda – twórcy, którzy swoimi dziełami i ideami wyprzedzają epokę oraz nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku.2
T-W-11Media w przekazie kultury i sztuki: film, prasa, radio, telewizja, sztuki multimedialne.3
T-W-12Zasady ochrony zabytków – skarby ludzkości pod opieką państwa i UNESCO. Znaczenie dziedzictwa kultury. Polskie pomniki kultury pod opieką UNESCO.3
T-W-13Odbiorca sztuki –wrażliwość estetyczna, przeżycie estetyczne, potrzeba rozrywki. Pojęcie wartości w sztuce i jej kryteria, wartościowanie estetyczne.3
T-W-14Pojęcie piękna – piękno natury, potoczne, w sztuce. Sztuka jako wytwarzanie piękna –dziewięć muz starożytnych Greków, nowe muzy: film i telewizja.3
T-W-15Integracja sztuki (synteza) i autonomia poszczególnych dziedzin sztuki. Polski wkład w kulturę Europy i świata.3
T-W-16Uwarunkowania rozwoju kultury polskiej, Najważniejsze wydarzenia w sztuce polskiej – sztuki wizualne, widowiskowe, literatura, muzyka. Wybitni artyści polscy.2
T-W-17Wybitne dzieła kultury narodowej. Awangarda polska w sztuce XX wieku. Podobieństwa i różnice w kształtowaniu się kultury polskiej w stosunku do innych kręgów kulturowych. Najważniejsze wydarzenia w nauce i technice w Polsce.3
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach45
A-W-2przygotowanie do egzaminu10
A-W-3lektura wskazanych pozycji20
A-W-4Wyszukiwanie informacji w internecie10
A-W-5przygotowanie do zajęć20
A-W-6przygotowanie prezentacji15
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_W01zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
C-1przekazanie wiedzy w układzie chronologicznym z zakresu historii malarstwa, rzeźby i architektury, ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji w ramach każdej z dziedzin sztuki
C-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
Treści programoweT-W-2Okres przejściowy w architekturze europejskiej – V-X wiek. Architektura wczesnego i dojrzałego średniowiecza – romantyzm i gotyk w Europie.
T-W-5Elementy malarstwa i rzeźby – od epoki klasycznej do współczesności.
T-W-1Chronologia architektury europejskiej. Wielkie cywilizacje starożytności – Grecja Imperium Rzymskie, Bizancjum.
T-W-4Eklektyzm i architektura przełomu Xix i XX wieku. Reakcja na eklektyzm – recesja, ekspresjonizm, modernizm. Architektura postmodernizmu.
T-W-3Odrodzenie i jego terytorialno-kulturowe zróżnicowanie. Barok w Europie. Architektura klasycyzmu i romantyzmu.
Metody nauczaniaM-1wykład dydaktyczny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna historii architektury, rzeźby i malarstwa
3,0bardzo słabo zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
3,5słabo zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
4,0dobrze zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
4,5dość dobrze zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
5,0bardzo dobrze zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_W02potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W03ma ogólną wiedzę o głównych nurtach w architekturze i sztuce w skali kraju i relacjach międzykulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy w układzie chronologicznym z zakresu historii malarstwa, rzeźby i architektury, ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji w ramach każdej z dziedzin sztuki
C-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
C-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
Treści programoweT-W-15Integracja sztuki (synteza) i autonomia poszczególnych dziedzin sztuki. Polski wkład w kulturę Europy i świata.
T-W-14Pojęcie piękna – piękno natury, potoczne, w sztuce. Sztuka jako wytwarzanie piękna –dziewięć muz starożytnych Greków, nowe muzy: film i telewizja.
T-W-11Media w przekazie kultury i sztuki: film, prasa, radio, telewizja, sztuki multimedialne.
T-W-16Uwarunkowania rozwoju kultury polskiej, Najważniejsze wydarzenia w sztuce polskiej – sztuki wizualne, widowiskowe, literatura, muzyka. Wybitni artyści polscy.
T-W-13Odbiorca sztuki –wrażliwość estetyczna, przeżycie estetyczne, potrzeba rozrywki. Pojęcie wartości w sztuce i jej kryteria, wartościowanie estetyczne.
Metody nauczaniaM-1wykład dydaktyczny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wytłumaczyć wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
3,0bardzo słabo potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
3,5słabo potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
4,0dobrze potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
4,5dość dobrze potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
5,0bardzo dobrze potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_W03potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie jakie wystepowały na przestrzeni wieków i lat
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W03ma ogólną wiedzę o głównych nurtach w architekturze i sztuce w skali kraju i relacjach międzykulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy w układzie chronologicznym z zakresu historii malarstwa, rzeźby i architektury, ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji w ramach każdej z dziedzin sztuki
C-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
C-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
Treści programoweT-W-3Odrodzenie i jego terytorialno-kulturowe zróżnicowanie. Barok w Europie. Architektura klasycyzmu i romantyzmu.
T-W-10Awangarda – twórcy, którzy swoimi dziełami i ideami wyprzedzają epokę oraz nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku.
T-W-2Okres przejściowy w architekturze europejskiej – V-X wiek. Architektura wczesnego i dojrzałego średniowiecza – romantyzm i gotyk w Europie.
T-W-1Chronologia architektury europejskiej. Wielkie cywilizacje starożytności – Grecja Imperium Rzymskie, Bizancjum.
T-W-5Elementy malarstwa i rzeźby – od epoki klasycznej do współczesności.
T-W-4Eklektyzm i architektura przełomu Xix i XX wieku. Reakcja na eklektyzm – recesja, ekspresjonizm, modernizm. Architektura postmodernizmu.
Metody nauczaniaM-1wykład dydaktyczny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
3,0bardzo słabo potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
3,5słabo potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
4,0dobrze potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
4,5dość dobrzepotrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
5,0bardzo dobrze potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_U01potrafi opisać główne nurty histoeyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi interpretować podstawowe zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy w układzie chronologicznym z zakresu historii malarstwa, rzeźby i architektury, ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji w ramach każdej z dziedzin sztuki
Treści programoweT-W-2Okres przejściowy w architekturze europejskiej – V-X wiek. Architektura wczesnego i dojrzałego średniowiecza – romantyzm i gotyk w Europie.
T-W-1Chronologia architektury europejskiej. Wielkie cywilizacje starożytności – Grecja Imperium Rzymskie, Bizancjum.
T-W-3Odrodzenie i jego terytorialno-kulturowe zróżnicowanie. Barok w Europie. Architektura klasycyzmu i romantyzmu.
T-W-5Elementy malarstwa i rzeźby – od epoki klasycznej do współczesności.
T-W-4Eklektyzm i architektura przełomu Xix i XX wieku. Reakcja na eklektyzm – recesja, ekspresjonizm, modernizm. Architektura postmodernizmu.
Metody nauczaniaM-1wykład dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi opisać głównych nurtów historycznych w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
3,0bardzo słabo potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
3,5słabo potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
4,0dobrze potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
4,5dość dobrze potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
5,0bardzo dobrze potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_U02analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować podstawowe przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
C-1przekazanie wiedzy w układzie chronologicznym z zakresu historii malarstwa, rzeźby i architektury, ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji w ramach każdej z dziedzin sztuki
C-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
Treści programoweT-W-7Wielodyscyplinarny charakter sztuki. Sztuka jako czynność (umiejętność) i sztuka jako wytwór (dzieło).
T-W-8Dziedziny sztuki: sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, architektura), sztuki widowiskowe (taniec, teatr, opera, film), muzyka, literatura.
T-W-10Awangarda – twórcy, którzy swoimi dziełami i ideami wyprzedzają epokę oraz nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku.
T-W-13Odbiorca sztuki –wrażliwość estetyczna, przeżycie estetyczne, potrzeba rozrywki. Pojęcie wartości w sztuce i jej kryteria, wartościowanie estetyczne.
T-W-16Uwarunkowania rozwoju kultury polskiej, Najważniejsze wydarzenia w sztuce polskiej – sztuki wizualne, widowiskowe, literatura, muzyka. Wybitni artyści polscy.
T-W-11Media w przekazie kultury i sztuki: film, prasa, radio, telewizja, sztuki multimedialne.
T-W-17Wybitne dzieła kultury narodowej. Awangarda polska w sztuce XX wieku. Podobieństwa i różnice w kształtowaniu się kultury polskiej w stosunku do innych kręgów kulturowych. Najważniejsze wydarzenia w nauce i technice w Polsce.
T-W-6Sztuka jako forma świadomości społecznej. Odzwierciedlenie rzeczywistości za pośrednictwem dzieł o walorach estetycznych.
T-W-12Zasady ochrony zabytków – skarby ludzkości pod opieką państwa i UNESCO. Znaczenie dziedzictwa kultury. Polskie pomniki kultury pod opieką UNESCO.
T-W-9Twórczość artystyczna – mit artysty, zawód, działalność twórcza, sztuka tradycyjna (wysoka) a sztuka jako prowokacja, granice sztuki.
T-W-15Integracja sztuki (synteza) i autonomia poszczególnych dziedzin sztuki. Polski wkład w kulturę Europy i świata.
T-W-14Pojęcie piękna – piękno natury, potoczne, w sztuce. Sztuka jako wytwarzanie piękna –dziewięć muz starożytnych Greków, nowe muzy: film i telewizja.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład dydaktyczny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy z literaturą
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować wpływu architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
3,0bardzo słabo analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
3,5słabo analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
4,0dobrze analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
4,5dość dobrze analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
5,0bardzo dobrze analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_U03dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U05Rozwiązuje konkretne zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja, w oparciu o poznane normy i reguły
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
C-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
Treści programoweT-W-11Media w przekazie kultury i sztuki: film, prasa, radio, telewizja, sztuki multimedialne.
T-W-14Pojęcie piękna – piękno natury, potoczne, w sztuce. Sztuka jako wytwarzanie piękna –dziewięć muz starożytnych Greków, nowe muzy: film i telewizja.
T-W-17Wybitne dzieła kultury narodowej. Awangarda polska w sztuce XX wieku. Podobieństwa i różnice w kształtowaniu się kultury polskiej w stosunku do innych kręgów kulturowych. Najważniejsze wydarzenia w nauce i technice w Polsce.
T-W-10Awangarda – twórcy, którzy swoimi dziełami i ideami wyprzedzają epokę oraz nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku.
T-W-13Odbiorca sztuki –wrażliwość estetyczna, przeżycie estetyczne, potrzeba rozrywki. Pojęcie wartości w sztuce i jej kryteria, wartościowanie estetyczne.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dyskutować na tematy z dziedzin sztuki i kultury
3,0bardzo słabo dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
3,5słabo dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
4,0dobrze potrafi dyskutować na tematy z dziedzin sztuki i kultury
4,5dość swobodnie dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
5,0bardzo umiejętnie dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_K01dąży do poszerzenia wiedzy z historii architektury i sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
Treści programoweT-W-16Uwarunkowania rozwoju kultury polskiej, Najważniejsze wydarzenia w sztuce polskiej – sztuki wizualne, widowiskowe, literatura, muzyka. Wybitni artyści polscy.
T-W-10Awangarda – twórcy, którzy swoimi dziełami i ideami wyprzedzają epokę oraz nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku.
T-W-17Wybitne dzieła kultury narodowej. Awangarda polska w sztuce XX wieku. Podobieństwa i różnice w kształtowaniu się kultury polskiej w stosunku do innych kręgów kulturowych. Najważniejsze wydarzenia w nauce i technice w Polsce.
T-W-11Media w przekazie kultury i sztuki: film, prasa, radio, telewizja, sztuki multimedialne.
T-W-13Odbiorca sztuki –wrażliwość estetyczna, przeżycie estetyczne, potrzeba rozrywki. Pojęcie wartości w sztuce i jej kryteria, wartościowanie estetyczne.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy z literaturą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wyraża chęci do poszerzenia wiedzy z historii architektury i sztuki
3,0bardzo słabo poszerza swą wiedzę z historii architektury i sztuki
3,5okazjonalnie dąży do poszerzenie wiedzy z historii architektury i sztuki
4,0samodzielnie dąży do poszerzenie wiedzy z historii architektury i sztuki
4,5z ochotą stara się o poszerzenie swojej wiedzy z historii architektury i sztuki
5,0intensywnie dąży do poszerzenie wiedzy z historii architektury i sztuki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_K02jest otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
C-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
Treści programoweT-W-12Zasady ochrony zabytków – skarby ludzkości pod opieką państwa i UNESCO. Znaczenie dziedzictwa kultury. Polskie pomniki kultury pod opieką UNESCO.
T-W-11Media w przekazie kultury i sztuki: film, prasa, radio, telewizja, sztuki multimedialne.
T-W-16Uwarunkowania rozwoju kultury polskiej, Najważniejsze wydarzenia w sztuce polskiej – sztuki wizualne, widowiskowe, literatura, muzyka. Wybitni artyści polscy.
T-W-7Wielodyscyplinarny charakter sztuki. Sztuka jako czynność (umiejętność) i sztuka jako wytwór (dzieło).
T-W-17Wybitne dzieła kultury narodowej. Awangarda polska w sztuce XX wieku. Podobieństwa i różnice w kształtowaniu się kultury polskiej w stosunku do innych kręgów kulturowych. Najważniejsze wydarzenia w nauce i technice w Polsce.
T-W-14Pojęcie piękna – piękno natury, potoczne, w sztuce. Sztuka jako wytwarzanie piękna –dziewięć muz starożytnych Greków, nowe muzy: film i telewizja.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy z literaturą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
3,0jest bardzo słabo otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
3,5jest słabo otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
4,0jest dość chętny i otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
4,5jest zdecydowanie otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
5,0jest bardzo chętny i otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_K03posiada zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
C-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
Treści programoweT-W-10Awangarda – twórcy, którzy swoimi dziełami i ideami wyprzedzają epokę oraz nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku.
T-W-9Twórczość artystyczna – mit artysty, zawód, działalność twórcza, sztuka tradycyjna (wysoka) a sztuka jako prowokacja, granice sztuki.
T-W-14Pojęcie piękna – piękno natury, potoczne, w sztuce. Sztuka jako wytwarzanie piękna –dziewięć muz starożytnych Greków, nowe muzy: film i telewizja.
T-W-15Integracja sztuki (synteza) i autonomia poszczególnych dziedzin sztuki. Polski wkład w kulturę Europy i świata.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy z literaturą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada zdolności do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
3,0posiada bardzo słabą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
3,5posiada słabą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
4,0posiada dobrą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
4,5posiada dość dobrą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
5,0posiada bardzo dobrą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki