Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Obszary chronione a proces gospodarowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Obszary chronione a proces gospodarowania
Specjalność Ekonomika środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Michał Kiełsznia <Michal.Kielsznia@zut.edu.pl>, Wiesława Krupińska <Wieslawa.Krupinska@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Tadeusz Szczygieł <Tadeusz.Szczygiel@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot ma charakter wprowadzającego w tej grupie zagadnień na specjalności, nie wymaga podstawowej wiedzy specjalistycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami wyznaczania i funkcjonowania systemu obszarów chronionych i ich wpływem na proces gospodarowania z uwzględnieniem działalności turystycznej
C-2Student otrzyma wiedzę nt. ograniczenia działalności gospodarczej związanego z terytorialnym zasięgiem wytyczonym dla systemu obszarów chronionych w Polsce. Uwzględnione zostaną również możliwe przedsięwzięcia związane z wykorzystaniem walorów przyrodniczych obszarów chronionych w praktyce działania podmiotów turystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Uwarunkowania procesu tworzenia systemu obszarów chronionych w UE. Kształtowanie systemu obszarów chronionych w Polsce.3
T-W-2Program „Natura 2000” i jego terytorialny zasięg w Polsce a proces gospodarowania.3
T-W-3Uwarunkowania działalności gospodarczej w kontekście obszarów chronionych. Ograniczenia działalności gospodarczej związane z wytyczeniem obszarów chronionych3
T-W-4Charakterystyka walorów obszarów chronionych wykorzystywanych w turystyce. Produkty turystyczne wykorzystujące walory obszarów chronionych.3
T-W-5Strategie rozwoju gmin i regionów a wykorzystanie walorów obszarów chronionych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Lektura literatury przedmiotu i przepisów prawnych wg wskazań prowadzącego.23
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia w formie prac semestralnych.22
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnych prac semestralnych (referatów - prezentacji).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/1_W01
Posiada wiedzę z zakresu obszarów chronionych oraz zasad gospodarowania zgodnych z wymogami zrównoważonego rozwoju.
E_2A_W15, E_2A_W09, E_2A_W08S2A_W07, S2A_W11C-1, C-2T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/1_U01
Uzyskanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia relacji między gospodarką a środowiskiem, z poszanowaniem reguł ochrony przyrody.
E_2A_U01, E_2A_U16S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-2M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/1_K01
Posiada kompetencje i świadmość społeczną, zawodową i etyczną do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarki zrównoważonej.
E_2A_K07S2A_K03C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/1_W01
Posiada wiedzę z zakresu obszarów chronionych oraz zasad gospodarowania zgodnych z wymogami zrównoważonego rozwoju.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/1_U01
Uzyskanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia relacji między gospodarką a środowiskiem, z poszanowaniem reguł ochrony przyrody.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/1_K01
Posiada kompetencje i świadmość społeczną, zawodową i etyczną do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarki zrównoważonej.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. G. Dobrzański, Ochrona środowiska przyrodniczego, Bialystok, 1997
  2. A. Bernaciak, Ochrona środowiska w praktyce, 2004
  3. Praca zbiorowa, Aktywność gospodarcza i inwestycje na terenach wiejskich z uwzględnieniem obszarów chronionych, -, -, 2001
  4. S. Kozłowski, Ekorozwój, -, -, 2002

Literatura dodatkowa

  1. R. Olaczek i inni, Polskie parki narodowe, 1995
  2. J. Sikora, Organizacja ruchu turystycznego, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania procesu tworzenia systemu obszarów chronionych w UE. Kształtowanie systemu obszarów chronionych w Polsce.3
T-W-2Program „Natura 2000” i jego terytorialny zasięg w Polsce a proces gospodarowania.3
T-W-3Uwarunkowania działalności gospodarczej w kontekście obszarów chronionych. Ograniczenia działalności gospodarczej związane z wytyczeniem obszarów chronionych3
T-W-4Charakterystyka walorów obszarów chronionych wykorzystywanych w turystyce. Produkty turystyczne wykorzystujące walory obszarów chronionych.3
T-W-5Strategie rozwoju gmin i regionów a wykorzystanie walorów obszarów chronionych.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Lektura literatury przedmiotu i przepisów prawnych wg wskazań prowadzącego.23
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia w formie prac semestralnych.22
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/1_W01Posiada wiedzę z zakresu obszarów chronionych oraz zasad gospodarowania zgodnych z wymogami zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W15Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
E_2A_W09Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami wyznaczania i funkcjonowania systemu obszarów chronionych i ich wpływem na proces gospodarowania z uwzględnieniem działalności turystycznej
C-2Student otrzyma wiedzę nt. ograniczenia działalności gospodarczej związanego z terytorialnym zasięgiem wytyczonym dla systemu obszarów chronionych w Polsce. Uwzględnione zostaną również możliwe przedsięwzięcia związane z wykorzystaniem walorów przyrodniczych obszarów chronionych w praktyce działania podmiotów turystycznych.
Treści programoweT-W-5Strategie rozwoju gmin i regionów a wykorzystanie walorów obszarów chronionych.
T-W-2Program „Natura 2000” i jego terytorialny zasięg w Polsce a proces gospodarowania.
T-W-1Uwarunkowania procesu tworzenia systemu obszarów chronionych w UE. Kształtowanie systemu obszarów chronionych w Polsce.
T-W-3Uwarunkowania działalności gospodarczej w kontekście obszarów chronionych. Ograniczenia działalności gospodarczej związane z wytyczeniem obszarów chronionych
T-W-4Charakterystyka walorów obszarów chronionych wykorzystywanych w turystyce. Produkty turystyczne wykorzystujące walory obszarów chronionych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnych prac semestralnych (referatów - prezentacji).
S-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/1_U01Uzyskanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia relacji między gospodarką a środowiskiem, z poszanowaniem reguł ochrony przyrody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami wyznaczania i funkcjonowania systemu obszarów chronionych i ich wpływem na proces gospodarowania z uwzględnieniem działalności turystycznej
C-2Student otrzyma wiedzę nt. ograniczenia działalności gospodarczej związanego z terytorialnym zasięgiem wytyczonym dla systemu obszarów chronionych w Polsce. Uwzględnione zostaną również możliwe przedsięwzięcia związane z wykorzystaniem walorów przyrodniczych obszarów chronionych w praktyce działania podmiotów turystycznych.
Treści programoweT-W-3Uwarunkowania działalności gospodarczej w kontekście obszarów chronionych. Ograniczenia działalności gospodarczej związane z wytyczeniem obszarów chronionych
T-W-4Charakterystyka walorów obszarów chronionych wykorzystywanych w turystyce. Produkty turystyczne wykorzystujące walory obszarów chronionych.
T-W-2Program „Natura 2000” i jego terytorialny zasięg w Polsce a proces gospodarowania.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnych prac semestralnych (referatów - prezentacji).
S-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/1_K01Posiada kompetencje i świadmość społeczną, zawodową i etyczną do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu gospodarki zrównoważonej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Student otrzyma wiedzę nt. ograniczenia działalności gospodarczej związanego z terytorialnym zasięgiem wytyczonym dla systemu obszarów chronionych w Polsce. Uwzględnione zostaną również możliwe przedsięwzięcia związane z wykorzystaniem walorów przyrodniczych obszarów chronionych w praktyce działania podmiotów turystycznych.
C-1Zapoznanie studentów z zasadami wyznaczania i funkcjonowania systemu obszarów chronionych i ich wpływem na proces gospodarowania z uwzględnieniem działalności turystycznej
Treści programoweT-W-3Uwarunkowania działalności gospodarczej w kontekście obszarów chronionych. Ograniczenia działalności gospodarczej związane z wytyczeniem obszarów chronionych
T-W-2Program „Natura 2000” i jego terytorialny zasięg w Polsce a proces gospodarowania.
T-W-4Charakterystyka walorów obszarów chronionych wykorzystywanych w turystyce. Produkty turystyczne wykorzystujące walory obszarów chronionych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnych prac semestralnych (referatów - prezentacji).
S-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.