Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskowe w samorządzie lokalnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie środowiskowe w samorządzie lokalnym
Specjalność Ekonomika środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Michał Kiełsznia <Michal.Kielsznia@zut.edu.pl>, Wiesława Krupińska <Wieslawa.Krupinska@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Tadeusz Szczygieł <Tadeusz.Szczygiel@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK2 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wybrane aspekty wiedzy z przedmiotów realizowanych na specjalności a poprzedzających przedmiot. Podstawowa wiedza z zakresu ekologii, rozwoju zrównoważoneg, gospodarki komunalnej. Podstawowa wiedza o samorządzie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy studentom nt. zadań organów administracji publicznej, w tym głównie samorządu na szczeblu gminnym, z obowiązków oraz uprawnień w zakresie ochrony lokalnych zasobów środowiska.
C-2Uzyskanie przez studentów wiedzy i kompetencji umożliwiających zrozumienie i interpretację zasad i specyfiki kształtowania rozwoju lokalnego z uwzględnieniem zasad ochrony środowiska.
C-3Przygotowanie studentów do konstruowania i wdrażania strategicznych programów zrównoważonego rozwoju regionalnego oraz lokalnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Ekorozwój obszarów wiejskich.4
T-K-2Rozwój zrównoważony w strategiach regionalnych i lokalnych. Łączenie celów ekologicznych i rozwoju przedsiębiorczości w dokumentach strategicznych.4
T-K-3Zarządzanie środowiskiem i środowiskowe w gminie.4
T-K-4Rodzaje oddziaływań gminy na środowisko.4
T-K-5Programowanie ekorozwoju gminy (case study).4
20
wykłady
T-W-1Organizacja i zadania administracji rządowej i samorządowej w zakresie ochrony środowiska. Rola organów administracji rządowej.3
T-W-2Samorząd w zarządzaniu środowiskiem. Na przykładzie zakresu odpowiedzialności i zadań powiatu i województwa samorządowego.3
T-W-3System zarządzania ochroną środowiska w samorządzie na przykładzie gminy. Zadania i uprawnienia gmin. Uwarunkowania rozwoju gminy.4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-K-2Lektura literatury przedmiotu, przygotowanie do ćwiczeń wg wskazań prowadzącego.20
A-K-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia.5
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia.15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Lektura materiałów oraz literatury przedmiotu.20
A-W-3Konsultacje z prowadzącym.10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające.
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków - strategie samorządów).
M-3Metody eksponujące (film).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć wpływają na ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie zadań międzyzajęciowych w formie prac ustnych lub pisemnych.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/8_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów polityki ekologicznej państwa oraz zasad i regulacji dotyczących jednostek samorządu terytorialnego a mających wpływ na gospodarowanie zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju.
E_2A_W01, E_2A_W13S2A_W01, S2A_W04, S2A_W07, S2A_W09C-2, C-1, C-3T-W-2, T-K-3, T-W-1, T-W-3, T-K-5, T-K-2, T-K-1, T-K-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/8_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu a także realizacji zadań międzyćwiczeniowych (w grupach) oraz zaprezentowania ich wyników w zakresie zagadnień przedmiotu.
E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U16S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07C-2, C-3T-K-5, T-K-1, T-K-3, T-K-2, T-K-4M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/8_K01
Posiada kompetencje do współpracy z organami państwowymi i samorządowymi w zakresie realizacji zadań, z poszanowaniem zrównoważonego rozwoju.
E_2A_K07, E_2A_K02S2A_K02, S2A_K03C-3, C-2T-K-5, T-K-3, T-K-1, T-K-2, T-K-4M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/8_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów polityki ekologicznej państwa oraz zasad i regulacji dotyczących jednostek samorządu terytorialnego a mających wpływ na gospodarowanie zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami ; odpowiedzi na egzaminie poniżej 50%.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi ; odpowiedzi na egzaminie powyżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi ; odpowiedzi na egzaminie powyżej 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy ; odpowiedzi na egzaminie powyżej 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa ; odpowiedzi na egzaminie powyżej 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski ; odpowiedzi na egzaminie powyżej 90%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/8_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu a także realizacji zadań międzyćwiczeniowych (w grupach) oraz zaprezentowania ich wyników w zakresie zagadnień przedmiotu.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/8_K01
Posiada kompetencje do współpracy z organami państwowymi i samorządowymi w zakresie realizacji zadań, z poszanowaniem zrównoważonego rozwoju.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.

Literatura podstawowa

  1. red. Kozłowski S., Regionalne strategie rozwoju zrównoważonego, Białystok, 2004
  2. Kistowski M., Regionalny model zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska Polski a strategie rozwoju województw, Gdańsk-Poznań, 2003
  3. Stochniak J., Zadania administracji samorządowej i rządowej w zakresie ochrony środowiska, Wyd. Municypium, Warszawa, 2001
  4. Stochniak J., Zadania administracji samorządowej i rządowej w zakresie ochrony środowiska, Wyd. Municypium, Warszawa, 2001
  5. Wrzosek S., Zarządzanie środowiskiem przez administrację publiczną w Polsce, Białystok, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Miłaszewski R., Strategia zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie i gminie, Warszawa, 1999
  2. red. B. Poskrobko, Zarządzanie ochroną środowiska w przedsiębiorstwie i gminie, Kraków, 1993

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Ekorozwój obszarów wiejskich.4
T-K-2Rozwój zrównoważony w strategiach regionalnych i lokalnych. Łączenie celów ekologicznych i rozwoju przedsiębiorczości w dokumentach strategicznych.4
T-K-3Zarządzanie środowiskiem i środowiskowe w gminie.4
T-K-4Rodzaje oddziaływań gminy na środowisko.4
T-K-5Programowanie ekorozwoju gminy (case study).4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja i zadania administracji rządowej i samorządowej w zakresie ochrony środowiska. Rola organów administracji rządowej.3
T-W-2Samorząd w zarządzaniu środowiskiem. Na przykładzie zakresu odpowiedzialności i zadań powiatu i województwa samorządowego.3
T-W-3System zarządzania ochroną środowiska w samorządzie na przykładzie gminy. Zadania i uprawnienia gmin. Uwarunkowania rozwoju gminy.4
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-K-2Lektura literatury przedmiotu, przygotowanie do ćwiczeń wg wskazań prowadzącego.20
A-K-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia.5
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Lektura materiałów oraz literatury przedmiotu.20
A-W-3Konsultacje z prowadzącym.10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/8_W01Posiada wiedzę z zakresu instrumentów polityki ekologicznej państwa oraz zasad i regulacji dotyczących jednostek samorządu terytorialnego a mających wpływ na gospodarowanie zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie przez studentów wiedzy i kompetencji umożliwiających zrozumienie i interpretację zasad i specyfiki kształtowania rozwoju lokalnego z uwzględnieniem zasad ochrony środowiska.
C-1Przekazanie wiedzy studentom nt. zadań organów administracji publicznej, w tym głównie samorządu na szczeblu gminnym, z obowiązków oraz uprawnień w zakresie ochrony lokalnych zasobów środowiska.
C-3Przygotowanie studentów do konstruowania i wdrażania strategicznych programów zrównoważonego rozwoju regionalnego oraz lokalnego.
Treści programoweT-W-2Samorząd w zarządzaniu środowiskiem. Na przykładzie zakresu odpowiedzialności i zadań powiatu i województwa samorządowego.
T-K-3Zarządzanie środowiskiem i środowiskowe w gminie.
T-W-1Organizacja i zadania administracji rządowej i samorządowej w zakresie ochrony środowiska. Rola organów administracji rządowej.
T-W-3System zarządzania ochroną środowiska w samorządzie na przykładzie gminy. Zadania i uprawnienia gmin. Uwarunkowania rozwoju gminy.
T-K-5Programowanie ekorozwoju gminy (case study).
T-K-2Rozwój zrównoważony w strategiach regionalnych i lokalnych. Łączenie celów ekologicznych i rozwoju przedsiębiorczości w dokumentach strategicznych.
T-K-1Ekorozwój obszarów wiejskich.
T-K-4Rodzaje oddziaływań gminy na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Metody podające.
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków - strategie samorządów).
M-3Metody eksponujące (film).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć wpływają na ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie zadań międzyzajęciowych w formie prac ustnych lub pisemnych.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami ; odpowiedzi na egzaminie poniżej 50%.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi ; odpowiedzi na egzaminie powyżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi ; odpowiedzi na egzaminie powyżej 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy ; odpowiedzi na egzaminie powyżej 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa ; odpowiedzi na egzaminie powyżej 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski ; odpowiedzi na egzaminie powyżej 90%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/8_U01Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu a także realizacji zadań międzyćwiczeniowych (w grupach) oraz zaprezentowania ich wyników w zakresie zagadnień przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U05Sprawnie posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie przez studentów wiedzy i kompetencji umożliwiających zrozumienie i interpretację zasad i specyfiki kształtowania rozwoju lokalnego z uwzględnieniem zasad ochrony środowiska.
C-3Przygotowanie studentów do konstruowania i wdrażania strategicznych programów zrównoważonego rozwoju regionalnego oraz lokalnego.
Treści programoweT-K-5Programowanie ekorozwoju gminy (case study).
T-K-1Ekorozwój obszarów wiejskich.
T-K-3Zarządzanie środowiskiem i środowiskowe w gminie.
T-K-2Rozwój zrównoważony w strategiach regionalnych i lokalnych. Łączenie celów ekologicznych i rozwoju przedsiębiorczości w dokumentach strategicznych.
T-K-4Rodzaje oddziaływań gminy na środowisko.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków - strategie samorządów).
M-3Metody eksponujące (film).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć wpływają na ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/8_K01Posiada kompetencje do współpracy z organami państwowymi i samorządowymi w zakresie realizacji zadań, z poszanowaniem zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do konstruowania i wdrażania strategicznych programów zrównoważonego rozwoju regionalnego oraz lokalnego.
C-2Uzyskanie przez studentów wiedzy i kompetencji umożliwiających zrozumienie i interpretację zasad i specyfiki kształtowania rozwoju lokalnego z uwzględnieniem zasad ochrony środowiska.
Treści programoweT-K-5Programowanie ekorozwoju gminy (case study).
T-K-3Zarządzanie środowiskiem i środowiskowe w gminie.
T-K-1Ekorozwój obszarów wiejskich.
T-K-2Rozwój zrównoważony w strategiach regionalnych i lokalnych. Łączenie celów ekologicznych i rozwoju przedsiębiorczości w dokumentach strategicznych.
T-K-4Rodzaje oddziaływań gminy na środowisko.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków - strategie samorządów).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć wpływają na ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie zadań międzyzajęciowych w formie prac ustnych lub pisemnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.