Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy i uwarunkowania GKL:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy i uwarunkowania GKL
Specjalność Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 30 6,01,00egzamin

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie ewolucji funkcji personalnej i podejść do zasobów ludzkich.
C-2Poznanie instrumentów dotyczących różnych obszarów funkcji personalnych.
C-3Umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych gospodarowania kapitałem ludzkim.
C-4Rozumienie wpływu uwarunkowań na funkcję personalną w organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Ewolucja funkcji personalnej.4
T-K-2Metody i techniki realizacji funkcji personalnej na szczeblu operacyjnym.3
T-K-3Metody i techniki realizacji funkcji personalnej na szczeblu strategicznym.3
T-K-4Sprawozdawczość kapitału ludzkiego.4
T-K-5Uwarunkowania wewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.4
T-K-6Uwarunkowania zewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.4
T-K-7Modele oceny kapitału ludzkiego2
T-K-8Diagnoza kapitału ludzkiego w Polsce4
T-K-9Polityka wsparcia kapitału ludzkiego2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2Przygotowanie do konwersatoriów na podstawie wskazanych pozycji literaturowych.100
A-K-3Przygotowanie prezentacji z zadanego obszaru tematycznego (praca zespołowa)20
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia konwersatoriów30
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatowryjny
M-2Dyskusja na temat prezentowanego zagadnienia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Ocena zespołowa wykonanej analizy zadanego obszaru problemowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/1_W01
Potrafi opisać i wyjaśnić znaczenie uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
E_2A_W14, E_2A_W10, E_2A_W05S2A_W03, S2A_W05, S2A_W08, S2A_W10C-2, C-1, C-4, C-3T-K-3, T-K-1, T-K-4, T-K-8, T-K-9, T-K-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/1_U01
Posiada umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
E_2A_U02, E_2A_U12, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U03S2A_U02, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08C-4, C-3T-K-7, T-K-6, T-K-5M-1, M-2S-2, S-1
E_2A_D2/1_U02
Potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U12S2A_U02, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08C-3, C-4T-K-6, T-K-5, T-K-7M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/1_W01
Potrafi opisać i wyjaśnić znaczenie uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
2,0Nie potrafi opisać i wyjaśnić poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
3,0Zadawalajaco opisuje niektóre poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
3,5Zadawalajaco opisuje i wyjaśnia niektóre poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
4,0Dobrze opisuje i wyjaśnia większość poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
4,5Bardzo dobrze opisuje i wyjaśnia większość poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
5,0W znakomity sposób opisuje i wyjaśnia poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/1_U01
Posiada umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
2,0Nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do identyfikacji poznanych uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
3,0Posiada zadawalające umiejętności identyfikacji niektórych uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
3,5Posiada zadawalające umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
4,0Posiada dobre umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
4,5Posiada bardzo dobre umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
5,0Posiada znakomite umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
E_2A_D2/1_U02
Potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
2,0Nie potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizy obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
3,0W uproszczony sposób sposób potrafi ogólnie zidentyfikować i przeprowadzić fragmentaryczną analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
3,5W zadawalającym stopniu potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
4,0Dobrze potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
4,5Bardzo dobrze potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
5,0W doskonały sposób potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim

Literatura podstawowa

  1. Angela Baron i Michael Armstrong, Zarządzanie kapitałem ludzkim, Wolter Kluwer Polska, Kraków, 2008
  2. Marta Juchnowicz (Red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa, 2007
  3. Grzegorz Łukasiewicz, Kapitał ludzki organizacji, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa, 2004

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Ewolucja funkcji personalnej.4
T-K-2Metody i techniki realizacji funkcji personalnej na szczeblu operacyjnym.3
T-K-3Metody i techniki realizacji funkcji personalnej na szczeblu strategicznym.3
T-K-4Sprawozdawczość kapitału ludzkiego.4
T-K-5Uwarunkowania wewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.4
T-K-6Uwarunkowania zewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.4
T-K-7Modele oceny kapitału ludzkiego2
T-K-8Diagnoza kapitału ludzkiego w Polsce4
T-K-9Polityka wsparcia kapitału ludzkiego2
30

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2Przygotowanie do konwersatoriów na podstawie wskazanych pozycji literaturowych.100
A-K-3Przygotowanie prezentacji z zadanego obszaru tematycznego (praca zespołowa)20
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia konwersatoriów30
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/1_W01Potrafi opisać i wyjaśnić znaczenie uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-2Poznanie instrumentów dotyczących różnych obszarów funkcji personalnych.
C-1Poznanie ewolucji funkcji personalnej i podejść do zasobów ludzkich.
C-4Rozumienie wpływu uwarunkowań na funkcję personalną w organizacji.
C-3Umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych gospodarowania kapitałem ludzkim.
Treści programoweT-K-3Metody i techniki realizacji funkcji personalnej na szczeblu strategicznym.
T-K-1Ewolucja funkcji personalnej.
T-K-4Sprawozdawczość kapitału ludzkiego.
T-K-8Diagnoza kapitału ludzkiego w Polsce
T-K-9Polityka wsparcia kapitału ludzkiego
T-K-2Metody i techniki realizacji funkcji personalnej na szczeblu operacyjnym.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatowryjny
M-2Dyskusja na temat prezentowanego zagadnienia.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zespołowa wykonanej analizy zadanego obszaru problemowego.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi opisać i wyjaśnić poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
3,0Zadawalajaco opisuje niektóre poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
3,5Zadawalajaco opisuje i wyjaśnia niektóre poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
4,0Dobrze opisuje i wyjaśnia większość poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
4,5Bardzo dobrze opisuje i wyjaśnia większość poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
5,0W znakomity sposób opisuje i wyjaśnia poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/1_U01Posiada umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-4Rozumienie wpływu uwarunkowań na funkcję personalną w organizacji.
C-3Umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych gospodarowania kapitałem ludzkim.
Treści programoweT-K-7Modele oceny kapitału ludzkiego
T-K-6Uwarunkowania zewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.
T-K-5Uwarunkowania wewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatowryjny
M-2Dyskusja na temat prezentowanego zagadnienia.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zespołowa wykonanej analizy zadanego obszaru problemowego.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do identyfikacji poznanych uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
3,0Posiada zadawalające umiejętności identyfikacji niektórych uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
3,5Posiada zadawalające umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
4,0Posiada dobre umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
4,5Posiada bardzo dobre umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
5,0Posiada znakomite umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/1_U02Potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-3Umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych gospodarowania kapitałem ludzkim.
C-4Rozumienie wpływu uwarunkowań na funkcję personalną w organizacji.
Treści programoweT-K-6Uwarunkowania zewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.
T-K-5Uwarunkowania wewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.
T-K-7Modele oceny kapitału ludzkiego
Metody nauczaniaM-2Dyskusja na temat prezentowanego zagadnienia.
M-1Wykład konwersatowryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zespołowa wykonanej analizy zadanego obszaru problemowego.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizy obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
3,0W uproszczony sposób sposób potrafi ogólnie zidentyfikować i przeprowadzić fragmentaryczną analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
3,5W zadawalającym stopniu potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
4,0Dobrze potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
4,5Bardzo dobrze potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
5,0W doskonały sposób potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim