Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Ekonomika środowiska

Sylabus przedmiotu Elementy wyceny ekonomicznej środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy wyceny ekonomicznej środowiska
Specjalność Ekonomika środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Michał Kiełsznia <Michal.Kielsznia@zut.edu.pl>, Wiesława Krupińska <Wieslawa.Krupinska@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Tadeusz Szczygieł <Tadeusz.Szczygiel@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK3 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 5 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wybrane aspekty wiedzy z przedmiotów realizowanych na specjalności a poprzedzających przedmiot. Wiedza matematyczna konieczna do prowadzenia rachunku.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta wiedzy w zakresie rachunku sozoekonomicznego oraz elementów wyceny środowiska.
C-2Nabycie przez studentów umiejętności uwzględniania w rachunku ekonomicznym przedsięwzięć gospodarczych wartości poszczególnych elementów środowiska oraz zasad stosowania metod ich wyceny.
C-3Ukształtowanie postawy i kompetencji, zgodnie z którą wszelkiego typu przedsięwzięcia gospodarcze będą uwzględniać koszty środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Gospodarowanie zasobami środowiska w historii – zmiany środowiska w skali globalnej i ich skutki.4
T-K-2Pojęcie wartości i wartości użytkowej.3
T-K-3Rynek dóbr i usług środowiskowych.3
T-K-4Rachunek sozologiczny.5
T-K-5Metody wyceny ekonomicznej środowiska w Polsce i na świecie.5
20
wykłady
T-W-1Ekonomia ekologiczna a rachunek sozologiczny.5
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-K-2Lektura literatury przedmiotu i materiałów wskazanych przez prowadzącego.20
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia.20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-W-2Lektura literatury przedmiotu i materiałów wskazanych przez prowadzącego.15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.8
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające.
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków).
M-3Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć wpływają na ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu z zakresu materiału realizowanego na zajęciach, czas na test do 1,5h.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/9_W01
Posiada wiedzę z zakresu metod wyceny ekonomicznej środowiska i rozumie potrzebę uwzględniania jej w rachunku ekonomicznym przedsięwzięć. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
E_2A_W15, E_2A_W07, E_2A_W01S2A_W01, S2A_W06, S2A_W11C-1, C-2, C-3T-K-4, T-K-3, T-W-1, T-K-2, T-K-1, T-K-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/9_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu z wykorzystaniem poznanych metod oraz zaprezentowania ich wyników (w grupach).
E_2A_U04, E_2A_U03, E_2A_U16S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08C-2, C-3T-K-4, T-K-3, T-W-1, T-K-5, T-K-1, T-K-2M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/9_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych kosztów środowiskowych.
E_2A_K06, E_2A_K07, E_2A_K02S2A_K02, S2A_K03, S2A_K07C-2, C-3T-K-5, T-K-4, T-K-1, T-K-2, T-K-3M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/9_W01
Posiada wiedzę z zakresu metod wyceny ekonomicznej środowiska i rozumie potrzebę uwzględniania jej w rachunku ekonomicznym przedsięwzięć. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie od ok. 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie od ok. 90%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/9_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu z wykorzystaniem poznanych metod oraz zaprezentowania ich wyników (w grupach).
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/9_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych kosztów środowiskowych.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi .
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.

Literatura podstawowa

  1. Kościk B., Wycena środowiska przyrodniczego, Wyd. Ekon i Środ, Biaystok, 2000
  2. Winpenny Jamek T., Wartość środowiska. Metody wyceny ekonomicznej., PWN, 1995
  3. Glen A., Śleszyński J., Ekonomiczna wycena środowiska przyrodniczego, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Czaja S., Instrumenty rynkowe w ochronie środowiska, Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych, Jugowice-Wrocław, 2002
  2. Czaja S., Zrównoważony rozwój – doświadczenia polskie i europejskie, Europejskie Stowarzyszenie Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych, Nowa Ruda, 2005

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Gospodarowanie zasobami środowiska w historii – zmiany środowiska w skali globalnej i ich skutki.4
T-K-2Pojęcie wartości i wartości użytkowej.3
T-K-3Rynek dóbr i usług środowiskowych.3
T-K-4Rachunek sozologiczny.5
T-K-5Metody wyceny ekonomicznej środowiska w Polsce i na świecie.5
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonomia ekologiczna a rachunek sozologiczny.5
5

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-K-2Lektura literatury przedmiotu i materiałów wskazanych przez prowadzącego.20
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-W-2Lektura literatury przedmiotu i materiałów wskazanych przez prowadzącego.15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.8
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/9_W01Posiada wiedzę z zakresu metod wyceny ekonomicznej środowiska i rozumie potrzebę uwzględniania jej w rachunku ekonomicznym przedsięwzięć. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W15Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy w zakresie rachunku sozoekonomicznego oraz elementów wyceny środowiska.
C-2Nabycie przez studentów umiejętności uwzględniania w rachunku ekonomicznym przedsięwzięć gospodarczych wartości poszczególnych elementów środowiska oraz zasad stosowania metod ich wyceny.
C-3Ukształtowanie postawy i kompetencji, zgodnie z którą wszelkiego typu przedsięwzięcia gospodarcze będą uwzględniać koszty środowiska.
Treści programoweT-K-4Rachunek sozologiczny.
T-K-3Rynek dóbr i usług środowiskowych.
T-W-1Ekonomia ekologiczna a rachunek sozologiczny.
T-K-2Pojęcie wartości i wartości użytkowej.
T-K-1Gospodarowanie zasobami środowiska w historii – zmiany środowiska w skali globalnej i ich skutki.
T-K-5Metody wyceny ekonomicznej środowiska w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające.
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć wpływają na ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu z zakresu materiału realizowanego na zajęciach, czas na test do 1,5h.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie od ok. 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie od ok. 90%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/9_U01Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu z wykorzystaniem poznanych metod oraz zaprezentowania ich wyników (w grupach).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studentów umiejętności uwzględniania w rachunku ekonomicznym przedsięwzięć gospodarczych wartości poszczególnych elementów środowiska oraz zasad stosowania metod ich wyceny.
C-3Ukształtowanie postawy i kompetencji, zgodnie z którą wszelkiego typu przedsięwzięcia gospodarcze będą uwzględniać koszty środowiska.
Treści programoweT-K-4Rachunek sozologiczny.
T-K-3Rynek dóbr i usług środowiskowych.
T-W-1Ekonomia ekologiczna a rachunek sozologiczny.
T-K-5Metody wyceny ekonomicznej środowiska w Polsce i na świecie.
T-K-1Gospodarowanie zasobami środowiska w historii – zmiany środowiska w skali globalnej i ich skutki.
T-K-2Pojęcie wartości i wartości użytkowej.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków).
M-3Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć wpływają na ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/9_K01Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych kosztów środowiskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studentów umiejętności uwzględniania w rachunku ekonomicznym przedsięwzięć gospodarczych wartości poszczególnych elementów środowiska oraz zasad stosowania metod ich wyceny.
C-3Ukształtowanie postawy i kompetencji, zgodnie z którą wszelkiego typu przedsięwzięcia gospodarcze będą uwzględniać koszty środowiska.
Treści programoweT-K-5Metody wyceny ekonomicznej środowiska w Polsce i na świecie.
T-K-4Rachunek sozologiczny.
T-K-1Gospodarowanie zasobami środowiska w historii – zmiany środowiska w skali globalnej i ich skutki.
T-K-2Pojęcie wartości i wartości użytkowej.
T-K-3Rynek dóbr i usług środowiskowych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków).
M-3Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć wpływają na ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi .
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.