Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Ekonomika środowiska

Sylabus przedmiotu Mezoekonomia - przedmiot do wyboru 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mezoekonomia - przedmiot do wyboru 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu mikroekonomii oraz podstaw makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
C-2Zrozumienie przez studentów prawidłowości rozwoju i przemian strukturalnych podmiotów gospodarczych w mezoskali
C-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
C-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcie , istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako podmioty badań. Model mezoekonomiczny gospodarki regionalnej.2
T-A-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo. Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.2
T-A-3Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego (branżowego, lokalnego środowiska) na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.2
T-A-4Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo.2
T-A-5Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym.2
T-A-6Klastry i struktury sieciowe.2
T-A-7Gospodarka oparta na wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo.2
T-A-8Kolokwium pisemne (zagadnienia problemowe)1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach15
A-A-2studia literaturowe10
A-A-3przygotowanie prezentacji na wskazany temat5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O17_W01
student ma wiedzę nt. mechanizmów funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym
E_2A_W01, E_2A_W02S2A_W01, S2A_W02C-1T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-6M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3
E_2A_O17_W02
student uzyskuje ogólną znajomość podstawowych narzędzi polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym
E_2A_W02, E_2A_W03S2A_W02, S2A_W03C-3T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-6M-2, M-1S-3
E_2A_O17_W03
student ma wiedzę nt. nowych wyzwań gospodarki na poziomie mezo
E_2A_W05S2A_W05C-4T-A-7M-3, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O17_U01
student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych w mezoskali
E_2A_U01, E_2A_U02S2A_U01, S2A_U02C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2
E_2A_O17_U02
student potrafi formułować ogólne wnioski o problemach i szansach rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezoekonomicznym
E_2A_U02, E_2A_U16S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04C-4, C-2, C-1T-A-7, T-A-4M-1, M-2S-1, S-3
E_2A_O17_U03
student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej w celu wspierania rozwoju na poziomie mezo
E_2A_U01, E_2A_U11S2A_U01, S2A_U07C-3T-A-2M-2, M-1S-3
E_2A_O17_U04
student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
E_2A_U14S2A_U10C-4, C-1, C-3T-A-7, T-A-3, T-A-2M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O17_K01
student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
E_2A_K01, E_2A_K03S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06C-1, C-3, C-4, C-2T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1
E_2A_O17_K02
student ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczo-społecznych w gospodarce na poziomie mezo
E_2A_K10S2A_K02, S2A_K04, S2A_K05C-4T-A-7M-2, M-1, M-3S-1, S-2
E_2A_O17_K03
student potrafi współdziałać i pracować w grupie
E_2A_K02S2A_K02, S2A_K03C-1, C-4, C-2, C-3T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-7M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O17_W01
student ma wiedzę nt. mechanizmów funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym
2,0Student nie zna w podstawowym zakresie mechanizmów funkcjonowania gospodaki na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student potrafi wskazać w ograniczonym zakresie mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku.
3,5Student potrafi wskazać w podstawowym zakresie mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student potrafi wskazać w mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował prawie cały materiał programowy. W ykazuje zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jego wypowiedzi na ogół są poprawne.
4,5Student potrafi wskazać w mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował cały materiał programowy. W ykazuje duże zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne i dość swbodne.
5,0Student potrafi wskazać w mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Jego wiedza na ten temat wykracza poza materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie iciekawość poznawczą w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne, pewne i swbodne.
E_2A_O17_W02
student uzyskuje ogólną znajomość podstawowych narzędzi polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym
2,0Student nie ma ogólnej znajmości podstawowych narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student potrafi wskazać w ograniczonym zakresie narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku.
3,5Student potrafi wskazać i omówić w podstawowym zakresie narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student potrafi wskazać i omówić narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował prawie cały materiał programowy. W ykazuje zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jego wypowiedzi na ogół są poprawne.
4,5Student potrafi wskazać i omówić narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował cały materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne i dość swbodne.
5,0Student potrafi wskazać i omówić narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Jego wiedza na ten temat wykracza poza materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie iciekawość poznawczą w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne, pewne i swbodne.
E_2A_O17_W03
student ma wiedzę nt. nowych wyzwań gospodarki na poziomie mezo
2,0Student nie zna w podstawowym zakresie nowych wyzwań gospodaki na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student potrafi wskazać w ograniczonym zakresie nwe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku.
3,5Student potrafi wskazać i omówić w podstawowym zakresie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student potrafi wskazać i omówić nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował prawie cały materiał programowy. Wykazuje zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jego wypowiedzi na ogół są poprawne.
4,5Student potrafi wskazać i omówić nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował cały materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne i dość swbodne.
5,0Student potrafi wskazać i omówić nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Jego wiedza na ten temat wykracza poza materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie iciekawość poznawczą w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne, pewne i swbodne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O17_U01
student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych w mezoskali
2,0Student nie posiada w podstawowym zakresie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w skali mezo.
3,0Student posiada w podstawowym zakresie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w skali mezo, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada w podstawowym zakresie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w skali mezo, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo.
4,5Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż podstawowy zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo.
5,0Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż wymagania programowe zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo.
E_2A_O17_U02
student potrafi formułować ogólne wnioski o problemach i szansach rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezoekonomicznym
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólnych wniosków nt. problemówi szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada w podstawowym zakresie umiejętność formułowania ogólnych wniosków nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów na poziomie mezo, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
4,5Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż podstawowy formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
5,0Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż wymagania programowe formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
E_2A_O17_U03
student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej w celu wspierania rozwoju na poziomie mezo
2,0Student nie potrafi wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
4,0Student potrafi samodzielnie wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
4,5Student potrafi samodzielnie wyjaśnić w stopniu większym niz podstawowy zakres zasadność stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
5,0Student potrafi samodzielnie wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo, wykraczając poza materiał programowy.
E_2A_O17_U04
student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
2,0Student nie potrafi przygotowywać wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
3,0Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,5Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w ramach materiału programowego.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w zakresie wykraczajacym poza materiał programowy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O17_K01
student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
2,0Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzxę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzxę i umiejętności pod wpływem i przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązujacego programu, kierujac się własna ciekawością poznawczą.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, wykraczajać przy tym poza program, kierujac się własna ciekawością poznawczą i zainteresowaniami.
E_2A_O17_K02
student ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczo-społecznych w gospodarce na poziomie mezo
2,0Student nie ma świadomości współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo.
3,0Student w ograniczonym stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to pomocy nauczyciela.
4,0Student w dużym stopniu samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo.
4,5Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo, ujęte w programie nauczania.
5,0Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo,wykraczając przy tym poza program nauczania.
E_2A_O17_K03
student potrafi współdziałać i pracować w grupie
2,0Student nie posiada kompetencji do pracy w grupie, nie wykazuje zainteresowania wspólnymi zadaniami do wykonania, nie potrafi zaplanować i wykonać przydzielonych obowiązków w ramach zespołu.
3,0Student w elementarnym, ograniczonym zakresie potrafi współdziałać z innymi, w ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowanie wspólnym zadaniem do wykonania. W sposób nieudolny planuje i wykonuje pracę w ramach przydzielonych obowiązków w zespole.
3,5Student planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym etapie jej tworzenia w ramach zadań przydzielonych przez zespół.
4,0Student potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdziela lub pomaga rozdzielić zadania pozostałym członkom zespołu. Potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań w grupie.
4,5Student potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczy w rozdzielaniu zadań i ich realizacji na każdymetapie pracy.
5,0Student potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele, rozdzielić zadania oraz panować nad współpracą (motywować, nadzorować i kontrolować) członków zespołu, a takze nad terminowością i sposobem prezentacji wyników.

Literatura podstawowa

  1. Gorynia M., Mezoekonomia - modele samoregulacji branży, Ekonomista, 1995, nr 5-6, 1995
  2. Gorynia M., Jankowska B., Maślak E., Branża jako predmiot badań ekonomii, Gospodarka Narodowa, 2000, nr 3, 2000
  3. Janasz W., Zarys strategii rozwoju przemysłu, Difin, Warszawa, 2006
  4. Gorynia M., Łaźniewska E. (red. nauk.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  5. Lipowski A., Polityka przemysłowa a wzost konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
  6. Spychalski G., Mezoekonomiczne aspekty kształtowania obszarów wiejskich, IRWiR, PAN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Budnar W.W., Podmiotowość regionów a polityka i rozwój regionalny. Kontekst polski i europejski, Acta Scienriarum Polonorum. Administratio Locorum, 2009, nr 8(3), 2009
  2. Gancarczyk J., Wpływ kooperacji małych i średnich przedsiębiorstw w klastrach na konkurencyjnośc regionów, Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej SGH, 2011, nr 32, 2011
  3. Łącka I., Mezoekonomiczne aspekty innowacyjności polskiej gospodarki, Prace Naukowe Uniwesytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, nr 168, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcie , istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako podmioty badań. Model mezoekonomiczny gospodarki regionalnej.2
T-A-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo. Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.2
T-A-3Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego (branżowego, lokalnego środowiska) na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.2
T-A-4Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo.2
T-A-5Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym.2
T-A-6Klastry i struktury sieciowe.2
T-A-7Gospodarka oparta na wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo.2
T-A-8Kolokwium pisemne (zagadnienia problemowe)1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach15
A-A-2studia literaturowe10
A-A-3przygotowanie prezentacji na wskazany temat5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O17_W01student ma wiedzę nt. mechanizmów funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
Treści programoweT-A-5Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym.
T-A-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo. Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.
T-A-3Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego (branżowego, lokalnego środowiska) na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.
T-A-1Pojęcie , istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako podmioty badań. Model mezoekonomiczny gospodarki regionalnej.
T-A-6Klastry i struktury sieciowe.
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
M-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna w podstawowym zakresie mechanizmów funkcjonowania gospodaki na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student potrafi wskazać w ograniczonym zakresie mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku.
3,5Student potrafi wskazać w podstawowym zakresie mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student potrafi wskazać w mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował prawie cały materiał programowy. W ykazuje zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jego wypowiedzi na ogół są poprawne.
4,5Student potrafi wskazać w mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował cały materiał programowy. W ykazuje duże zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne i dość swbodne.
5,0Student potrafi wskazać w mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Jego wiedza na ten temat wykracza poza materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie iciekawość poznawczą w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne, pewne i swbodne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O17_W02student uzyskuje ogólną znajomość podstawowych narzędzi polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
E_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego (branżowego, lokalnego środowiska) na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.
T-A-4Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo.
T-A-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo. Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.
T-A-6Klastry i struktury sieciowe.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma ogólnej znajmości podstawowych narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student potrafi wskazać w ograniczonym zakresie narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku.
3,5Student potrafi wskazać i omówić w podstawowym zakresie narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student potrafi wskazać i omówić narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował prawie cały materiał programowy. W ykazuje zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jego wypowiedzi na ogół są poprawne.
4,5Student potrafi wskazać i omówić narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował cały materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne i dość swbodne.
5,0Student potrafi wskazać i omówić narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Jego wiedza na ten temat wykracza poza materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie iciekawość poznawczą w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne, pewne i swbodne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O17_W03student ma wiedzę nt. nowych wyzwań gospodarki na poziomie mezo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
Treści programoweT-A-7Gospodarka oparta na wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo.
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna w podstawowym zakresie nowych wyzwań gospodaki na poziomie mezoekonomicznym.
3,0Student potrafi wskazać w ograniczonym zakresie nwe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku.
3,5Student potrafi wskazać i omówić w podstawowym zakresie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student potrafi wskazać i omówić nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował prawie cały materiał programowy. Wykazuje zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jego wypowiedzi na ogół są poprawne.
4,5Student potrafi wskazać i omówić nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował cały materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne i dość swbodne.
5,0Student potrafi wskazać i omówić nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Jego wiedza na ten temat wykracza poza materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie iciekawość poznawczą w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne, pewne i swbodne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O17_U01student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych w mezoskali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie przez studentów prawidłowości rozwoju i przemian strukturalnych podmiotów gospodarczych w mezoskali
C-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
Treści programoweT-A-1Pojęcie , istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako podmioty badań. Model mezoekonomiczny gospodarki regionalnej.
T-A-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo. Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.
T-A-5Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym.
T-A-6Klastry i struktury sieciowe.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
S-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada w podstawowym zakresie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w skali mezo.
3,0Student posiada w podstawowym zakresie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w skali mezo, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada w podstawowym zakresie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w skali mezo, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo.
4,5Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż podstawowy zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo.
5,0Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż wymagania programowe zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O17_U02student potrafi formułować ogólne wnioski o problemach i szansach rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezoekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
C-2Zrozumienie przez studentów prawidłowości rozwoju i przemian strukturalnych podmiotów gospodarczych w mezoskali
C-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
Treści programoweT-A-7Gospodarka oparta na wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo.
T-A-4Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólnych wniosków nt. problemówi szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada w podstawowym zakresie umiejętność formułowania ogólnych wniosków nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów na poziomie mezo, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
4,5Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż podstawowy formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
5,0Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż wymagania programowe formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O17_U03student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej w celu wspierania rozwoju na poziomie mezo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
Treści programoweT-A-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo. Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
4,0Student potrafi samodzielnie wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
4,5Student potrafi samodzielnie wyjaśnić w stopniu większym niz podstawowy zakres zasadność stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo.
5,0Student potrafi samodzielnie wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo, wykraczając poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O17_U04student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U14Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
C-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
C-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
Treści programoweT-A-7Gospodarka oparta na wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo.
T-A-3Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego (branżowego, lokalnego środowiska) na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.
T-A-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo. Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotowywać wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
3,0Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,5Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w ramach materiału programowego.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w zakresie wykraczajacym poza materiał programowy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O17_K01student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
C-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
C-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
C-2Zrozumienie przez studentów prawidłowości rozwoju i przemian strukturalnych podmiotów gospodarczych w mezoskali
Treści programoweT-A-4Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo.
T-A-1Pojęcie , istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako podmioty badań. Model mezoekonomiczny gospodarki regionalnej.
T-A-5Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym.
T-A-3Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego (branżowego, lokalnego środowiska) na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.
T-A-6Klastry i struktury sieciowe.
T-A-7Gospodarka oparta na wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo.
T-A-2Typy i rola podmiotów gospodarczych w systemie na poziomie mezo. Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzxę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzxę i umiejętności pod wpływem i przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązujacego programu, kierujac się własna ciekawością poznawczą.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, wykraczajać przy tym poza program, kierujac się własna ciekawością poznawczą i zainteresowaniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O17_K02student ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczo-społecznych w gospodarce na poziomie mezo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
Treści programoweT-A-7Gospodarka oparta na wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo.
3,0Student w ograniczonym stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to pomocy nauczyciela.
4,0Student w dużym stopniu samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo.
4,5Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo, ujęte w programie nauczania.
5,0Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo,wykraczając przy tym poza program nauczania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O17_K03student potrafi współdziałać i pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych.
C-4Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo.
C-2Zrozumienie przez studentów prawidłowości rozwoju i przemian strukturalnych podmiotów gospodarczych w mezoskali
C-3Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali.
Treści programoweT-A-5Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym.
T-A-3Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego (branżowego, lokalnego środowiska) na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie.
T-A-6Klastry i struktury sieciowe.
T-A-7Gospodarka oparta na wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo.
Metody nauczaniaM-3prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji do pracy w grupie, nie wykazuje zainteresowania wspólnymi zadaniami do wykonania, nie potrafi zaplanować i wykonać przydzielonych obowiązków w ramach zespołu.
3,0Student w elementarnym, ograniczonym zakresie potrafi współdziałać z innymi, w ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowanie wspólnym zadaniem do wykonania. W sposób nieudolny planuje i wykonuje pracę w ramach przydzielonych obowiązków w zespole.
3,5Student planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym etapie jej tworzenia w ramach zadań przydzielonych przez zespół.
4,0Student potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdziela lub pomaga rozdzielić zadania pozostałym członkom zespołu. Potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań w grupie.
4,5Student potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczy w rozdzielaniu zadań i ich realizacji na każdymetapie pracy.
5,0Student potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele, rozdzielić zadania oraz panować nad współpracą (motywować, nadzorować i kontrolować) członków zespołu, a takze nad terminowością i sposobem prezentacji wyników.