Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Pośrednictwo i zarządzanie nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Doradztwo w agrobiznesie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Doradztwo w agrobiznesie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie
konwersatoriaK6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakaresu makroekonomii
W-2Wiedza z zakresu ekonomoki przedsiębiorstw gospodarki żywnosciowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość teoretycznych podstaw doradztwa rolniczego i zapoznanie się z psychologicznymi aspektami pracy doradczej
C-2Znajomość doradztwa rolniczego na świecie;
C-3Znajomośc systyemów doradztwa w wybranych krajach świata,
C-4Znajomość metody GMA w doradztwie rolniczym wraz z modelem podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów w ramach tej metody
C-5Znajomość metody MMA w doradztwie rolniczym – zaznajomienie się z arkuszami prac doradców;
C-6Przygotowanie studentów do samodzielnego napisania planu doradczego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Doradztwo rolnicze jako działalność społeczno – zawodowa, ludność rolnicza jako podmiot doradztwa rolniczego.3
T-K-2Upowszechnianie postępu w rolnictwie. Podstawowe pojęcia, sposoby upowszechniania postępu w rolnictwie, rodzaje i czynniki postępu, zasady upowszechniania postępu, innowacje, planowanie działalności upowszechnieniowej3
T-K-3Sylwetka doradcy. Sylwetka i przygotowanie kandydata do zawodu doradcy rolniczego, cechy osobowości idealnego doradcy, zasady sprawnego działania doradcy, etyka zawodowa doradcy;3
T-K-4Komunikacja interpersonalna w doradztwie rolniczym. Model procesu komunikacji interpersonalnej, komunikowanie jako działanie społeczne, wykorzystanie elementów psychologii w procesie komunikacji3
T-K-5problemy ludności rolniczej jako przedmiot doradztwa rolniczego, właściwa identyfikacja problemów rolniczych3
15
wykłady
T-W-1Podstawy doradztwa rolniczego. Doradztwo w świetle literatury, definicja doradztwa rolniczego3
T-W-2Formy i rodzaje doradztwa rolniczego. Funkcja i zasady doradztwa rolniczego, elementy procesu doradczego, pozarolnicze działanie instytucji doradczej.3
T-W-3Zadania, organizacja oraz formy pracy ODR w realizacji integracji polskiego rolnictwa ze strukturami UE i strategii wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. System doradztwa rolniczego w wybranych krajach. Systemy upowszechniania wiedzy rolniczej, organizacja służb doradztwa rolniczego na świecie, udział placówek naukowych i oświatowych w systemie doradztwa;2
T-W-4Procedury rozwiązywania problemów, metody wspólnej realizacji założeń edukacyjnych w procesie rozwiązywania problemów.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach konwesatoryjnych15
A-K-2Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań problemowych6
A-K-3Przygotowanie do kolokwów zaliczenioych9
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do wykałdów - studiowanie litertury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informcyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwesatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pytań w formie pisemnej i ustnej podczs trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywności studentów podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej, obejmujące zgadnienai omawian w ramach konwersatoriów
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania z zakresu wykłaów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E8_W01
Student zna metody i narzędzia gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji z zakresu problematyki doradztwa w agrobiznesie
E_1A_W01S1A_W01C-4, C-2, C-1, C-3, C-6, C-5T-K-5, T-K-1, T-W-3, T-W-1, T-K-3, T-W-2, T-W-4, T-K-2, T-K-4M-2, M-1, M-4, M-3S-3, S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E8_U01
Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu doradztwa w agrobiznesie do pozyskiwania informacji dotyczących mozliwości pozyskania i wykorzystania infornacji doradczych w procesie gospodarowania jednostek
E_1A_U01S1A_U01C-2, C-3, C-4, C-5, C-1, C-6T-K-2, T-W-3, T-K-4, T-K-5, T-K-1, T-W-4, T-K-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-1, M-4, M-3S-3, S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E8_K01
Student posiada kompetencje w zakresie prawidłowej identyfikacji i roztrzygania zagadnień związnych z wykorzystaniem wiedzy doradczej w procesie gospodarownania jednostek agrobiznesu.
E_1A_K07, E_1A_K01, E_1A_K04S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06C-6, C-2, C-3, C-1, C-5, C-4T-K-3, T-W-2, T-W-4, T-K-4, T-W-1, T-K-1, T-W-3, T-K-2, T-K-5M-1, M-4, M-3, M-2S-3, S-1, S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E8_W01
Student zna metody i narzędzia gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji z zakresu problematyki doradztwa w agrobiznesie
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E8_U01
Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu doradztwa w agrobiznesie do pozyskiwania informacji dotyczących mozliwości pozyskania i wykorzystania infornacji doradczych w procesie gospodarowania jednostek
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E8_K01
Student posiada kompetencje w zakresie prawidłowej identyfikacji i roztrzygania zagadnień związnych z wykorzystaniem wiedzy doradczej w procesie gospodarownania jednostek agrobiznesu.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Wawrzyniak B, Doradztwo rolnicze, UTP Bydgoszcz, Bydgoszcz, 2010
  2. Boland H, Podstawy komunikowania w doradztwie., CDiEWR, Poznań, 1995
  3. Kuźma J., Doradztwo rolnicze., PWN, Warszawa, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Kujawiński J., Doradztwo rolnicze w zarysie, CDiEWR, ., Poznań, 1995
  2. Maziarz C., Andragogika rolnicza, . PWN, Warszawa 1984., Warszawa 1984., 2011

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Doradztwo rolnicze jako działalność społeczno – zawodowa, ludność rolnicza jako podmiot doradztwa rolniczego.3
T-K-2Upowszechnianie postępu w rolnictwie. Podstawowe pojęcia, sposoby upowszechniania postępu w rolnictwie, rodzaje i czynniki postępu, zasady upowszechniania postępu, innowacje, planowanie działalności upowszechnieniowej3
T-K-3Sylwetka doradcy. Sylwetka i przygotowanie kandydata do zawodu doradcy rolniczego, cechy osobowości idealnego doradcy, zasady sprawnego działania doradcy, etyka zawodowa doradcy;3
T-K-4Komunikacja interpersonalna w doradztwie rolniczym. Model procesu komunikacji interpersonalnej, komunikowanie jako działanie społeczne, wykorzystanie elementów psychologii w procesie komunikacji3
T-K-5problemy ludności rolniczej jako przedmiot doradztwa rolniczego, właściwa identyfikacja problemów rolniczych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy doradztwa rolniczego. Doradztwo w świetle literatury, definicja doradztwa rolniczego3
T-W-2Formy i rodzaje doradztwa rolniczego. Funkcja i zasady doradztwa rolniczego, elementy procesu doradczego, pozarolnicze działanie instytucji doradczej.3
T-W-3Zadania, organizacja oraz formy pracy ODR w realizacji integracji polskiego rolnictwa ze strukturami UE i strategii wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. System doradztwa rolniczego w wybranych krajach. Systemy upowszechniania wiedzy rolniczej, organizacja służb doradztwa rolniczego na świecie, udział placówek naukowych i oświatowych w systemie doradztwa;2
T-W-4Procedury rozwiązywania problemów, metody wspólnej realizacji założeń edukacyjnych w procesie rozwiązywania problemów.2
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach konwesatoryjnych15
A-K-2Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań problemowych6
A-K-3Przygotowanie do kolokwów zaliczenioych9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do wykałdów - studiowanie litertury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E8_W01Student zna metody i narzędzia gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji z zakresu problematyki doradztwa w agrobiznesie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-4Znajomość metody GMA w doradztwie rolniczym wraz z modelem podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów w ramach tej metody
C-2Znajomość doradztwa rolniczego na świecie;
C-1Znajomość teoretycznych podstaw doradztwa rolniczego i zapoznanie się z psychologicznymi aspektami pracy doradczej
C-3Znajomośc systyemów doradztwa w wybranych krajach świata,
C-6Przygotowanie studentów do samodzielnego napisania planu doradczego
C-5Znajomość metody MMA w doradztwie rolniczym – zaznajomienie się z arkuszami prac doradców;
Treści programoweT-K-5problemy ludności rolniczej jako przedmiot doradztwa rolniczego, właściwa identyfikacja problemów rolniczych
T-K-1Doradztwo rolnicze jako działalność społeczno – zawodowa, ludność rolnicza jako podmiot doradztwa rolniczego.
T-W-3Zadania, organizacja oraz formy pracy ODR w realizacji integracji polskiego rolnictwa ze strukturami UE i strategii wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. System doradztwa rolniczego w wybranych krajach. Systemy upowszechniania wiedzy rolniczej, organizacja służb doradztwa rolniczego na świecie, udział placówek naukowych i oświatowych w systemie doradztwa;
T-W-1Podstawy doradztwa rolniczego. Doradztwo w świetle literatury, definicja doradztwa rolniczego
T-K-3Sylwetka doradcy. Sylwetka i przygotowanie kandydata do zawodu doradcy rolniczego, cechy osobowości idealnego doradcy, zasady sprawnego działania doradcy, etyka zawodowa doradcy;
T-W-2Formy i rodzaje doradztwa rolniczego. Funkcja i zasady doradztwa rolniczego, elementy procesu doradczego, pozarolnicze działanie instytucji doradczej.
T-W-4Procedury rozwiązywania problemów, metody wspólnej realizacji założeń edukacyjnych w procesie rozwiązywania problemów.
T-K-2Upowszechnianie postępu w rolnictwie. Podstawowe pojęcia, sposoby upowszechniania postępu w rolnictwie, rodzaje i czynniki postępu, zasady upowszechniania postępu, innowacje, planowanie działalności upowszechnieniowej
T-K-4Komunikacja interpersonalna w doradztwie rolniczym. Model procesu komunikacji interpersonalnej, komunikowanie jako działanie społeczne, wykorzystanie elementów psychologii w procesie komunikacji
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informcyjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Wykład konwesatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej, obejmujące zgadnienai omawian w ramach konwersatoriów
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywności studentów podczas zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania z zakresu wykłaów
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pytań w formie pisemnej i ustnej podczs trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E8_U01Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu doradztwa w agrobiznesie do pozyskiwania informacji dotyczących mozliwości pozyskania i wykorzystania infornacji doradczych w procesie gospodarowania jednostek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Znajomość doradztwa rolniczego na świecie;
C-3Znajomośc systyemów doradztwa w wybranych krajach świata,
C-4Znajomość metody GMA w doradztwie rolniczym wraz z modelem podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów w ramach tej metody
C-5Znajomość metody MMA w doradztwie rolniczym – zaznajomienie się z arkuszami prac doradców;
C-1Znajomość teoretycznych podstaw doradztwa rolniczego i zapoznanie się z psychologicznymi aspektami pracy doradczej
C-6Przygotowanie studentów do samodzielnego napisania planu doradczego
Treści programoweT-K-2Upowszechnianie postępu w rolnictwie. Podstawowe pojęcia, sposoby upowszechniania postępu w rolnictwie, rodzaje i czynniki postępu, zasady upowszechniania postępu, innowacje, planowanie działalności upowszechnieniowej
T-W-3Zadania, organizacja oraz formy pracy ODR w realizacji integracji polskiego rolnictwa ze strukturami UE i strategii wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. System doradztwa rolniczego w wybranych krajach. Systemy upowszechniania wiedzy rolniczej, organizacja służb doradztwa rolniczego na świecie, udział placówek naukowych i oświatowych w systemie doradztwa;
T-K-4Komunikacja interpersonalna w doradztwie rolniczym. Model procesu komunikacji interpersonalnej, komunikowanie jako działanie społeczne, wykorzystanie elementów psychologii w procesie komunikacji
T-K-5problemy ludności rolniczej jako przedmiot doradztwa rolniczego, właściwa identyfikacja problemów rolniczych
T-K-1Doradztwo rolnicze jako działalność społeczno – zawodowa, ludność rolnicza jako podmiot doradztwa rolniczego.
T-W-4Procedury rozwiązywania problemów, metody wspólnej realizacji założeń edukacyjnych w procesie rozwiązywania problemów.
T-K-3Sylwetka doradcy. Sylwetka i przygotowanie kandydata do zawodu doradcy rolniczego, cechy osobowości idealnego doradcy, zasady sprawnego działania doradcy, etyka zawodowa doradcy;
T-W-1Podstawy doradztwa rolniczego. Doradztwo w świetle literatury, definicja doradztwa rolniczego
T-W-2Formy i rodzaje doradztwa rolniczego. Funkcja i zasady doradztwa rolniczego, elementy procesu doradczego, pozarolnicze działanie instytucji doradczej.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informcyjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Wykład konwesatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej, obejmujące zgadnienai omawian w ramach konwersatoriów
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania z zakresu wykłaów
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywności studentów podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pytań w formie pisemnej i ustnej podczs trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E8_K01Student posiada kompetencje w zakresie prawidłowej identyfikacji i roztrzygania zagadnień związnych z wykorzystaniem wiedzy doradczej w procesie gospodarownania jednostek agrobiznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-6Przygotowanie studentów do samodzielnego napisania planu doradczego
C-2Znajomość doradztwa rolniczego na świecie;
C-3Znajomośc systyemów doradztwa w wybranych krajach świata,
C-1Znajomość teoretycznych podstaw doradztwa rolniczego i zapoznanie się z psychologicznymi aspektami pracy doradczej
C-5Znajomość metody MMA w doradztwie rolniczym – zaznajomienie się z arkuszami prac doradców;
C-4Znajomość metody GMA w doradztwie rolniczym wraz z modelem podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów w ramach tej metody
Treści programoweT-K-3Sylwetka doradcy. Sylwetka i przygotowanie kandydata do zawodu doradcy rolniczego, cechy osobowości idealnego doradcy, zasady sprawnego działania doradcy, etyka zawodowa doradcy;
T-W-2Formy i rodzaje doradztwa rolniczego. Funkcja i zasady doradztwa rolniczego, elementy procesu doradczego, pozarolnicze działanie instytucji doradczej.
T-W-4Procedury rozwiązywania problemów, metody wspólnej realizacji założeń edukacyjnych w procesie rozwiązywania problemów.
T-K-4Komunikacja interpersonalna w doradztwie rolniczym. Model procesu komunikacji interpersonalnej, komunikowanie jako działanie społeczne, wykorzystanie elementów psychologii w procesie komunikacji
T-W-1Podstawy doradztwa rolniczego. Doradztwo w świetle literatury, definicja doradztwa rolniczego
T-K-1Doradztwo rolnicze jako działalność społeczno – zawodowa, ludność rolnicza jako podmiot doradztwa rolniczego.
T-W-3Zadania, organizacja oraz formy pracy ODR w realizacji integracji polskiego rolnictwa ze strukturami UE i strategii wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. System doradztwa rolniczego w wybranych krajach. Systemy upowszechniania wiedzy rolniczej, organizacja służb doradztwa rolniczego na świecie, udział placówek naukowych i oświatowych w systemie doradztwa;
T-K-2Upowszechnianie postępu w rolnictwie. Podstawowe pojęcia, sposoby upowszechniania postępu w rolnictwie, rodzaje i czynniki postępu, zasady upowszechniania postępu, innowacje, planowanie działalności upowszechnieniowej
T-K-5problemy ludności rolniczej jako przedmiot doradztwa rolniczego, właściwa identyfikacja problemów rolniczych
Metody nauczaniaM-1Wykład informcyjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Wykład konwesatoryjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej, obejmujące zgadnienai omawian w ramach konwersatoriów
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pytań w formie pisemnej i ustnej podczs trwania zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania z zakresu wykłaów
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywności studentów podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.