Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Prawo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 6,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Sudent zna podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o państwie i prawie w zakresie nauczania maturalnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie ogólnych wiadomości o prawie.
C-2Opanowanie elementarnych pojęć z zakresu prawa konstytucyjnego i administarcyjnego.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z prawem karnym gospodarczym.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi instytucjami prawa cywilnego, klauzulami i podmiotami w obrocie cywilnym.
C-5Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą z zakresu prawa pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogólne wiadomości o prawie: istota prawa, normy prawne, przepis prawny, stosunek prawny, zdarzenia prawne i ich podział, stosowanie prawa, wykładnia prawa, źródła prawa, akt prawny, publikowanie aktów normatywnych, luki w prawie, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa;4
T-W-2Prawo konstytucyjne: konstytucja, trójpodział władzy, Sejm, Senat, Prezydent, NIK, Rada Ministrów, wymiar sprawiedliwości;2
T-W-3Prawo administracyjne: pojęcie administracji, istota i przedmiot prawa administracyjnego, organy administracji publicznej, stosunek administracyjnoprawny, prawne formy działania administracji, akt administracyjny - podział i ważność, postępowanie administracyjne, postępoiwanie egzekucyjne;2
T-W-4Prawo karne: zakres obowiązywania prawa karnego, pojęcie przestępstwa jego rodzaje oraz formy popełnienia, wina, okoliczności uchylające karną bezprawność czynu, zbieg przestępstw i zbieg przepisów ustawy, przestępstwo ciągłe a ciąg przestępstw, kary i środki karne, środki probacyjne;2
T-W-5Prawo cywilne cz. ogólna: klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, prawo podmiotowe, osoby fizyczne, osoby prawne, czynność prawna i przesłanki jej ważności, wady oświadczenia woli, zawarcie umowy, forma czynności prawnych, prokura, pełnomocnictwo, przedawnienie roszczeń;4
T-W-6Prawo cywilne cz. rzeczowa: pojęcie i podział rzeczy, prawo własności - nabycie i utrata, współwłasność, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawa rzeczowe, księgi wieczyste, posiadanie;5
T-W-7Prawo cywilne cz. zobowiązania: istota zobowiązania, treść i rodzaje świadczenia, wielość wierzycieli albo dłużników, umowy - pojęcie, treść i forma, wzorce umowne, niedozwolone klauzule umowne, dodatkowe zastrzeżenia umowne, bezpodstawne wzbogacenie, czyny niedozwolone, wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania, wygaśnięcie zobowiązań, przejście praw i obowiązków, ochrona wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika;5
T-W-8Prawo spadkowe: spadek, dziedziczenie ustawowe, dziedziczenie testamentowe, nabycie spadku;4
T-W-9Prawo pracy: stosunek pracy, umowa o pracę, urlopy wypoczynkowe, ochrona pracy.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach związanych z realizacją materiałów z wykładów35
A-W-3opracowywanie projektów odpowiedzi na pozew przez studentów40
A-W-4przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie35
A-W-5przygotowanie do następnych zajęć40
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Praca własna studentów z odpowiedzią na pozew.
M-3Prezentacje i prace studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B9_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego i karnego.
E_1A_W06, E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W05, E_1A_W02S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W06C-1, C-3, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1
E_1A_B9_W02
Ma podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego.
E_1A_W06, E_1A_W02, E_1A_W01, E_1A_W03S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W06C-4T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1
E_1A_B9_W03
Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych.
E_1A_W03, E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W06S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06C-2, C-5, C-1, C-4T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B9_U01
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł.
E_1A_U02, E_1A_U06, E_1A_U05, E_1A_U01, E_1A_U03S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U06C-4, C-1, C-5, C-3, C-2T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-6M-2S-1
E_1A_B9_U02
Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów.
E_1A_U02, E_1A_U01, E_1A_U04, E_1A_U07, E_1A_U03S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-2, C-4, C-5, C-3T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3S-1
E_1A_B9_U03
Wykazuje zrozumienie podstawowych instytucji prawa.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06C-4, C-3T-W-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B9_K01
Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
E_1A_K01, E_1A_K02S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06C-5, C-1, C-4, C-2, C-3T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-2M-3, M-2, M-1S-1
E_1A_B9_K02
Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze.
E_1A_K02S1A_K02, S1A_K03C-2, C-1, C-5, C-3, C-4T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-1M-3, M-2, M-1S-1
E_1A_B9_K03
Potrafi pracować zespołowo.
E_1A_K03, E_1A_K02S1A_K02, S1A_K03C-4, C-5, C-3, C-1, C-2T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B9_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego i karnego.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu dostatecznym.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu dobrym.
4,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu większym niż dobry.
5,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu bardzo dobrym.
E_1A_B9_W02
Ma podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu instytucji prawa cywilnego.
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu dobrym.
4,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu większym niż dobry.
5,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu bardzo dobrym.
E_1A_B9_W03
Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu dobrym.
4,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu większym niż dobry.
5,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B9_U01
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł.
2,0Student nie potrafi samodzielnie zdobywac wiedzy i rozwijac swoich profesjonalnych umiejetnosci.
3,0Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł.
3,5Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu większym niż dobry.
5,0Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu bardzo dobrym.
E_1A_B9_U02
Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów.
2,0Student nie posiada elementarnych umiejetnosci badawczych pozwalajacych na analizowanie przykładów.
3,0Student posiada elementarne umiejetnosci badawcze pozwalajacych na analizowanie przykładów.
3,5Student posiada elementarne umiejetnosci badawcze pozwalajacych na analizowanie przykładów w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student posiada elementarne umiejetnosci badawcze pozwalajacych na analizowanie przykładów w stopniu dobrym.
4,5Student posiada elementarne umiejetnosci badawcze pozwalajacych na analizowanie przykładów w stopniu większym niż dobry.
5,0Student posiada elementarne umiejetnosci badawcze pozwalajacych na analizowanie przykładów w stopniu bardzo dobrym.
E_1A_B9_U03
Wykazuje zrozumienie podstawowych instytucji prawa.
2,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych instytucji prawnych
3,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych instytucji prawnych
3,5Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych instytucji prawnych w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych instytucji prawnych w stopniu dobrym
4,5Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych instytucji prawnych w stopniu większym niż dobry
5,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych instytucji prawnych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B9_K01
Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
2,0Student nie zna ograniczenia własnej wiedzy i nie rozumie potrzeby dalszego kształcenia
3,0Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dostatecznym
3,5Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dobrym
4,5Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dobry
5,0Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B9_K02
Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze.
2,0Student nie potrafi samodzielnie wyszukiwać informacji w literaturze
3,0Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w stopniu dobrym
4,5Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w stopniu większym niż dobry
5,0Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B9_K03
Potrafi pracować zespołowo.
2,0Student nie potrafi pracować zespołowo
3,0Student potrafi pracować zespołowo w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi pracować zespołowo w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student potrafi pracować zespołowo w stopniu dobrym
4,5Student potrafi pracować zespołowo w stopniu większym niż dobry
5,0Student potrafi pracować zespołowo w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Kuciński J., Zarys prawa, Lexis Nexis, Warszawa, 2010
  2. Nowak M., Podstawy prawa w Polsce. Prawo dla nieprawników., CeDeWu, Warszawa, 2009
  3. Siuda W., Elementy prawa dla ekonomistów, ESTETEIA, Poznań, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Kruczulak K., Prawo handlowe. Zarys wykładu, Lexis Nexis, Warszawa, 2008
  2. Czasopismo, Edukacja Prawnicza, CH Beck, 2011
  3. Czasopismo, Monitor Prawniczy, CH Beck, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne wiadomości o prawie: istota prawa, normy prawne, przepis prawny, stosunek prawny, zdarzenia prawne i ich podział, stosowanie prawa, wykładnia prawa, źródła prawa, akt prawny, publikowanie aktów normatywnych, luki w prawie, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa;4
T-W-2Prawo konstytucyjne: konstytucja, trójpodział władzy, Sejm, Senat, Prezydent, NIK, Rada Ministrów, wymiar sprawiedliwości;2
T-W-3Prawo administracyjne: pojęcie administracji, istota i przedmiot prawa administracyjnego, organy administracji publicznej, stosunek administracyjnoprawny, prawne formy działania administracji, akt administracyjny - podział i ważność, postępowanie administracyjne, postępoiwanie egzekucyjne;2
T-W-4Prawo karne: zakres obowiązywania prawa karnego, pojęcie przestępstwa jego rodzaje oraz formy popełnienia, wina, okoliczności uchylające karną bezprawność czynu, zbieg przestępstw i zbieg przepisów ustawy, przestępstwo ciągłe a ciąg przestępstw, kary i środki karne, środki probacyjne;2
T-W-5Prawo cywilne cz. ogólna: klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, prawo podmiotowe, osoby fizyczne, osoby prawne, czynność prawna i przesłanki jej ważności, wady oświadczenia woli, zawarcie umowy, forma czynności prawnych, prokura, pełnomocnictwo, przedawnienie roszczeń;4
T-W-6Prawo cywilne cz. rzeczowa: pojęcie i podział rzeczy, prawo własności - nabycie i utrata, współwłasność, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawa rzeczowe, księgi wieczyste, posiadanie;5
T-W-7Prawo cywilne cz. zobowiązania: istota zobowiązania, treść i rodzaje świadczenia, wielość wierzycieli albo dłużników, umowy - pojęcie, treść i forma, wzorce umowne, niedozwolone klauzule umowne, dodatkowe zastrzeżenia umowne, bezpodstawne wzbogacenie, czyny niedozwolone, wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania, wygaśnięcie zobowiązań, przejście praw i obowiązków, ochrona wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika;5
T-W-8Prawo spadkowe: spadek, dziedziczenie ustawowe, dziedziczenie testamentowe, nabycie spadku;4
T-W-9Prawo pracy: stosunek pracy, umowa o pracę, urlopy wypoczynkowe, ochrona pracy.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach związanych z realizacją materiałów z wykładów35
A-W-3opracowywanie projektów odpowiedzi na pozew przez studentów40
A-W-4przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie35
A-W-5przygotowanie do następnych zajęć40
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B9_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego i karnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Poznanie ogólnych wiadomości o prawie.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z prawem karnym gospodarczym.
C-2Opanowanie elementarnych pojęć z zakresu prawa konstytucyjnego i administarcyjnego.
Treści programoweT-W-4Prawo karne: zakres obowiązywania prawa karnego, pojęcie przestępstwa jego rodzaje oraz formy popełnienia, wina, okoliczności uchylające karną bezprawność czynu, zbieg przestępstw i zbieg przepisów ustawy, przestępstwo ciągłe a ciąg przestępstw, kary i środki karne, środki probacyjne;
T-W-3Prawo administracyjne: pojęcie administracji, istota i przedmiot prawa administracyjnego, organy administracji publicznej, stosunek administracyjnoprawny, prawne formy działania administracji, akt administracyjny - podział i ważność, postępowanie administracyjne, postępoiwanie egzekucyjne;
T-W-2Prawo konstytucyjne: konstytucja, trójpodział władzy, Sejm, Senat, Prezydent, NIK, Rada Ministrów, wymiar sprawiedliwości;
Metody nauczaniaM-2Praca własna studentów z odpowiedzią na pozew.
M-1Wykład z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu dostatecznym.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu dobrym.
4,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu większym niż dobry.
5,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B9_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi instytucjami prawa cywilnego, klauzulami i podmiotami w obrocie cywilnym.
Treści programoweT-W-5Prawo cywilne cz. ogólna: klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, prawo podmiotowe, osoby fizyczne, osoby prawne, czynność prawna i przesłanki jej ważności, wady oświadczenia woli, zawarcie umowy, forma czynności prawnych, prokura, pełnomocnictwo, przedawnienie roszczeń;
T-W-8Prawo spadkowe: spadek, dziedziczenie ustawowe, dziedziczenie testamentowe, nabycie spadku;
T-W-7Prawo cywilne cz. zobowiązania: istota zobowiązania, treść i rodzaje świadczenia, wielość wierzycieli albo dłużników, umowy - pojęcie, treść i forma, wzorce umowne, niedozwolone klauzule umowne, dodatkowe zastrzeżenia umowne, bezpodstawne wzbogacenie, czyny niedozwolone, wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania, wygaśnięcie zobowiązań, przejście praw i obowiązków, ochrona wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika;
T-W-6Prawo cywilne cz. rzeczowa: pojęcie i podział rzeczy, prawo własności - nabycie i utrata, współwłasność, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawa rzeczowe, księgi wieczyste, posiadanie;
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Praca własna studentów z odpowiedzią na pozew.
M-3Prezentacje i prace studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu instytucji prawa cywilnego.
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu dobrym.
4,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu większym niż dobry.
5,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B9_W03Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-2Opanowanie elementarnych pojęć z zakresu prawa konstytucyjnego i administarcyjnego.
C-5Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą z zakresu prawa pracy.
C-1Poznanie ogólnych wiadomości o prawie.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi instytucjami prawa cywilnego, klauzulami i podmiotami w obrocie cywilnym.
Treści programoweT-W-9Prawo pracy: stosunek pracy, umowa o pracę, urlopy wypoczynkowe, ochrona pracy.
T-W-7Prawo cywilne cz. zobowiązania: istota zobowiązania, treść i rodzaje świadczenia, wielość wierzycieli albo dłużników, umowy - pojęcie, treść i forma, wzorce umowne, niedozwolone klauzule umowne, dodatkowe zastrzeżenia umowne, bezpodstawne wzbogacenie, czyny niedozwolone, wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania, wygaśnięcie zobowiązań, przejście praw i obowiązków, ochrona wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika;
T-W-5Prawo cywilne cz. ogólna: klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, prawo podmiotowe, osoby fizyczne, osoby prawne, czynność prawna i przesłanki jej ważności, wady oświadczenia woli, zawarcie umowy, forma czynności prawnych, prokura, pełnomocnictwo, przedawnienie roszczeń;
T-W-1Ogólne wiadomości o prawie: istota prawa, normy prawne, przepis prawny, stosunek prawny, zdarzenia prawne i ich podział, stosowanie prawa, wykładnia prawa, źródła prawa, akt prawny, publikowanie aktów normatywnych, luki w prawie, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa;
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu dobrym.
4,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu większym niż dobry.
5,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B9_U01Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi instytucjami prawa cywilnego, klauzulami i podmiotami w obrocie cywilnym.
C-1Poznanie ogólnych wiadomości o prawie.
C-5Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą z zakresu prawa pracy.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z prawem karnym gospodarczym.
C-2Opanowanie elementarnych pojęć z zakresu prawa konstytucyjnego i administarcyjnego.
Treści programoweT-W-9Prawo pracy: stosunek pracy, umowa o pracę, urlopy wypoczynkowe, ochrona pracy.
T-W-2Prawo konstytucyjne: konstytucja, trójpodział władzy, Sejm, Senat, Prezydent, NIK, Rada Ministrów, wymiar sprawiedliwości;
T-W-5Prawo cywilne cz. ogólna: klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, prawo podmiotowe, osoby fizyczne, osoby prawne, czynność prawna i przesłanki jej ważności, wady oświadczenia woli, zawarcie umowy, forma czynności prawnych, prokura, pełnomocnictwo, przedawnienie roszczeń;
T-W-4Prawo karne: zakres obowiązywania prawa karnego, pojęcie przestępstwa jego rodzaje oraz formy popełnienia, wina, okoliczności uchylające karną bezprawność czynu, zbieg przestępstw i zbieg przepisów ustawy, przestępstwo ciągłe a ciąg przestępstw, kary i środki karne, środki probacyjne;
T-W-7Prawo cywilne cz. zobowiązania: istota zobowiązania, treść i rodzaje świadczenia, wielość wierzycieli albo dłużników, umowy - pojęcie, treść i forma, wzorce umowne, niedozwolone klauzule umowne, dodatkowe zastrzeżenia umowne, bezpodstawne wzbogacenie, czyny niedozwolone, wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania, wygaśnięcie zobowiązań, przejście praw i obowiązków, ochrona wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika;
T-W-8Prawo spadkowe: spadek, dziedziczenie ustawowe, dziedziczenie testamentowe, nabycie spadku;
T-W-3Prawo administracyjne: pojęcie administracji, istota i przedmiot prawa administracyjnego, organy administracji publicznej, stosunek administracyjnoprawny, prawne formy działania administracji, akt administracyjny - podział i ważność, postępowanie administracyjne, postępoiwanie egzekucyjne;
T-W-6Prawo cywilne cz. rzeczowa: pojęcie i podział rzeczy, prawo własności - nabycie i utrata, współwłasność, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawa rzeczowe, księgi wieczyste, posiadanie;
Metody nauczaniaM-2Praca własna studentów z odpowiedzią na pozew.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie zdobywac wiedzy i rozwijac swoich profesjonalnych umiejetnosci.
3,0Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł.
3,5Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu większym niż dobry.
5,0Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci korzystajac z róznorodnych zródeł w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B9_U02Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2Opanowanie elementarnych pojęć z zakresu prawa konstytucyjnego i administarcyjnego.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi instytucjami prawa cywilnego, klauzulami i podmiotami w obrocie cywilnym.
C-5Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą z zakresu prawa pracy.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z prawem karnym gospodarczym.
Treści programoweT-W-8Prawo spadkowe: spadek, dziedziczenie ustawowe, dziedziczenie testamentowe, nabycie spadku;
T-W-5Prawo cywilne cz. ogólna: klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, prawo podmiotowe, osoby fizyczne, osoby prawne, czynność prawna i przesłanki jej ważności, wady oświadczenia woli, zawarcie umowy, forma czynności prawnych, prokura, pełnomocnictwo, przedawnienie roszczeń;
T-W-6Prawo cywilne cz. rzeczowa: pojęcie i podział rzeczy, prawo własności - nabycie i utrata, współwłasność, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawa rzeczowe, księgi wieczyste, posiadanie;
T-W-7Prawo cywilne cz. zobowiązania: istota zobowiązania, treść i rodzaje świadczenia, wielość wierzycieli albo dłużników, umowy - pojęcie, treść i forma, wzorce umowne, niedozwolone klauzule umowne, dodatkowe zastrzeżenia umowne, bezpodstawne wzbogacenie, czyny niedozwolone, wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania, wygaśnięcie zobowiązań, przejście praw i obowiązków, ochrona wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika;
Metody nauczaniaM-2Praca własna studentów z odpowiedzią na pozew.
M-3Prezentacje i prace studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnych umiejetnosci badawczych pozwalajacych na analizowanie przykładów.
3,0Student posiada elementarne umiejetnosci badawcze pozwalajacych na analizowanie przykładów.
3,5Student posiada elementarne umiejetnosci badawcze pozwalajacych na analizowanie przykładów w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student posiada elementarne umiejetnosci badawcze pozwalajacych na analizowanie przykładów w stopniu dobrym.
4,5Student posiada elementarne umiejetnosci badawcze pozwalajacych na analizowanie przykładów w stopniu większym niż dobry.
5,0Student posiada elementarne umiejetnosci badawcze pozwalajacych na analizowanie przykładów w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B9_U03Wykazuje zrozumienie podstawowych instytucji prawa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi instytucjami prawa cywilnego, klauzulami i podmiotami w obrocie cywilnym.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z prawem karnym gospodarczym.
Treści programoweT-W-1Ogólne wiadomości o prawie: istota prawa, normy prawne, przepis prawny, stosunek prawny, zdarzenia prawne i ich podział, stosowanie prawa, wykładnia prawa, źródła prawa, akt prawny, publikowanie aktów normatywnych, luki w prawie, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa;
Metody nauczaniaM-2Praca własna studentów z odpowiedzią na pozew.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych instytucji prawnych
3,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych instytucji prawnych
3,5Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych instytucji prawnych w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych instytucji prawnych w stopniu dobrym
4,5Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych instytucji prawnych w stopniu większym niż dobry
5,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych instytucji prawnych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B9_K01Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą z zakresu prawa pracy.
C-1Poznanie ogólnych wiadomości o prawie.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi instytucjami prawa cywilnego, klauzulami i podmiotami w obrocie cywilnym.
C-2Opanowanie elementarnych pojęć z zakresu prawa konstytucyjnego i administarcyjnego.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z prawem karnym gospodarczym.
Treści programoweT-W-6Prawo cywilne cz. rzeczowa: pojęcie i podział rzeczy, prawo własności - nabycie i utrata, współwłasność, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawa rzeczowe, księgi wieczyste, posiadanie;
T-W-9Prawo pracy: stosunek pracy, umowa o pracę, urlopy wypoczynkowe, ochrona pracy.
T-W-3Prawo administracyjne: pojęcie administracji, istota i przedmiot prawa administracyjnego, organy administracji publicznej, stosunek administracyjnoprawny, prawne formy działania administracji, akt administracyjny - podział i ważność, postępowanie administracyjne, postępoiwanie egzekucyjne;
T-W-4Prawo karne: zakres obowiązywania prawa karnego, pojęcie przestępstwa jego rodzaje oraz formy popełnienia, wina, okoliczności uchylające karną bezprawność czynu, zbieg przestępstw i zbieg przepisów ustawy, przestępstwo ciągłe a ciąg przestępstw, kary i środki karne, środki probacyjne;
T-W-1Ogólne wiadomości o prawie: istota prawa, normy prawne, przepis prawny, stosunek prawny, zdarzenia prawne i ich podział, stosowanie prawa, wykładnia prawa, źródła prawa, akt prawny, publikowanie aktów normatywnych, luki w prawie, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa;
T-W-7Prawo cywilne cz. zobowiązania: istota zobowiązania, treść i rodzaje świadczenia, wielość wierzycieli albo dłużników, umowy - pojęcie, treść i forma, wzorce umowne, niedozwolone klauzule umowne, dodatkowe zastrzeżenia umowne, bezpodstawne wzbogacenie, czyny niedozwolone, wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania, wygaśnięcie zobowiązań, przejście praw i obowiązków, ochrona wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika;
T-W-8Prawo spadkowe: spadek, dziedziczenie ustawowe, dziedziczenie testamentowe, nabycie spadku;
T-W-5Prawo cywilne cz. ogólna: klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, prawo podmiotowe, osoby fizyczne, osoby prawne, czynność prawna i przesłanki jej ważności, wady oświadczenia woli, zawarcie umowy, forma czynności prawnych, prokura, pełnomocnictwo, przedawnienie roszczeń;
T-W-2Prawo konstytucyjne: konstytucja, trójpodział władzy, Sejm, Senat, Prezydent, NIK, Rada Ministrów, wymiar sprawiedliwości;
Metody nauczaniaM-3Prezentacje i prace studentów.
M-2Praca własna studentów z odpowiedzią na pozew.
M-1Wykład z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna ograniczenia własnej wiedzy i nie rozumie potrzeby dalszego kształcenia
3,0Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dostatecznym
3,5Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dobrym
4,5Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dobry
5,0Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B9_K02Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Opanowanie elementarnych pojęć z zakresu prawa konstytucyjnego i administarcyjnego.
C-1Poznanie ogólnych wiadomości o prawie.
C-5Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą z zakresu prawa pracy.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z prawem karnym gospodarczym.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi instytucjami prawa cywilnego, klauzulami i podmiotami w obrocie cywilnym.
Treści programoweT-W-3Prawo administracyjne: pojęcie administracji, istota i przedmiot prawa administracyjnego, organy administracji publicznej, stosunek administracyjnoprawny, prawne formy działania administracji, akt administracyjny - podział i ważność, postępowanie administracyjne, postępoiwanie egzekucyjne;
T-W-5Prawo cywilne cz. ogólna: klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, prawo podmiotowe, osoby fizyczne, osoby prawne, czynność prawna i przesłanki jej ważności, wady oświadczenia woli, zawarcie umowy, forma czynności prawnych, prokura, pełnomocnictwo, przedawnienie roszczeń;
T-W-2Prawo konstytucyjne: konstytucja, trójpodział władzy, Sejm, Senat, Prezydent, NIK, Rada Ministrów, wymiar sprawiedliwości;
T-W-4Prawo karne: zakres obowiązywania prawa karnego, pojęcie przestępstwa jego rodzaje oraz formy popełnienia, wina, okoliczności uchylające karną bezprawność czynu, zbieg przestępstw i zbieg przepisów ustawy, przestępstwo ciągłe a ciąg przestępstw, kary i środki karne, środki probacyjne;
T-W-7Prawo cywilne cz. zobowiązania: istota zobowiązania, treść i rodzaje świadczenia, wielość wierzycieli albo dłużników, umowy - pojęcie, treść i forma, wzorce umowne, niedozwolone klauzule umowne, dodatkowe zastrzeżenia umowne, bezpodstawne wzbogacenie, czyny niedozwolone, wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania, wygaśnięcie zobowiązań, przejście praw i obowiązków, ochrona wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika;
T-W-6Prawo cywilne cz. rzeczowa: pojęcie i podział rzeczy, prawo własności - nabycie i utrata, współwłasność, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawa rzeczowe, księgi wieczyste, posiadanie;
T-W-8Prawo spadkowe: spadek, dziedziczenie ustawowe, dziedziczenie testamentowe, nabycie spadku;
T-W-9Prawo pracy: stosunek pracy, umowa o pracę, urlopy wypoczynkowe, ochrona pracy.
T-W-1Ogólne wiadomości o prawie: istota prawa, normy prawne, przepis prawny, stosunek prawny, zdarzenia prawne i ich podział, stosowanie prawa, wykładnia prawa, źródła prawa, akt prawny, publikowanie aktów normatywnych, luki w prawie, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa;
Metody nauczaniaM-3Prezentacje i prace studentów.
M-2Praca własna studentów z odpowiedzią na pozew.
M-1Wykład z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie wyszukiwać informacji w literaturze
3,0Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w stopniu dobrym
4,5Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w stopniu większym niż dobry
5,0Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B9_K03Potrafi pracować zespołowo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi instytucjami prawa cywilnego, klauzulami i podmiotami w obrocie cywilnym.
C-5Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą z zakresu prawa pracy.
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z prawem karnym gospodarczym.
C-1Poznanie ogólnych wiadomości o prawie.
C-2Opanowanie elementarnych pojęć z zakresu prawa konstytucyjnego i administarcyjnego.
Treści programoweT-W-7Prawo cywilne cz. zobowiązania: istota zobowiązania, treść i rodzaje świadczenia, wielość wierzycieli albo dłużników, umowy - pojęcie, treść i forma, wzorce umowne, niedozwolone klauzule umowne, dodatkowe zastrzeżenia umowne, bezpodstawne wzbogacenie, czyny niedozwolone, wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania, wygaśnięcie zobowiązań, przejście praw i obowiązków, ochrona wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika;
T-W-1Ogólne wiadomości o prawie: istota prawa, normy prawne, przepis prawny, stosunek prawny, zdarzenia prawne i ich podział, stosowanie prawa, wykładnia prawa, źródła prawa, akt prawny, publikowanie aktów normatywnych, luki w prawie, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa;
T-W-2Prawo konstytucyjne: konstytucja, trójpodział władzy, Sejm, Senat, Prezydent, NIK, Rada Ministrów, wymiar sprawiedliwości;
T-W-6Prawo cywilne cz. rzeczowa: pojęcie i podział rzeczy, prawo własności - nabycie i utrata, współwłasność, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawa rzeczowe, księgi wieczyste, posiadanie;
T-W-4Prawo karne: zakres obowiązywania prawa karnego, pojęcie przestępstwa jego rodzaje oraz formy popełnienia, wina, okoliczności uchylające karną bezprawność czynu, zbieg przestępstw i zbieg przepisów ustawy, przestępstwo ciągłe a ciąg przestępstw, kary i środki karne, środki probacyjne;
T-W-9Prawo pracy: stosunek pracy, umowa o pracę, urlopy wypoczynkowe, ochrona pracy.
T-W-3Prawo administracyjne: pojęcie administracji, istota i przedmiot prawa administracyjnego, organy administracji publicznej, stosunek administracyjnoprawny, prawne formy działania administracji, akt administracyjny - podział i ważność, postępowanie administracyjne, postępoiwanie egzekucyjne;
T-W-8Prawo spadkowe: spadek, dziedziczenie ustawowe, dziedziczenie testamentowe, nabycie spadku;
T-W-5Prawo cywilne cz. ogólna: klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, prawo podmiotowe, osoby fizyczne, osoby prawne, czynność prawna i przesłanki jej ważności, wady oświadczenia woli, zawarcie umowy, forma czynności prawnych, prokura, pełnomocnictwo, przedawnienie roszczeń;
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną.
M-2Praca własna studentów z odpowiedzią na pozew.
M-3Prezentacje i prace studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować zespołowo
3,0Student potrafi pracować zespołowo w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi pracować zespołowo w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student potrafi pracować zespołowo w stopniu dobrym
4,5Student potrafi pracować zespołowo w stopniu większym niż dobry
5,0Student potrafi pracować zespołowo w stopniu bardzo dobrym