Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia etyki i filozofii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia etyki i filozofii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Rysunku, Malarstwa i Rzeźby | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Łukaszewicz-Alcaraz <alcaraz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aleksandra Łukaszewicz-Alcaraz <alcaraz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | W trakcie zajęć poruszone zostaną tematy dotyczące: - problemu wiedzy i mądrości - specyfiki ludzkiej komunikacji - kwestii tożsamości jednostkowej - problematyki woli - wolności - perspektywy egzystencjonalistycznej - wiary w Boga i ateizmu oraz podstaw moralności - moralności w starożytności, średniowieczu, renesansie, oświeceniu - moralności w ujęciu racjonalizmu kantowskiego i utylitarystycznej - „państwa idealnego” i umowy społecznej - problematyki władzy - ruchów emancypacyjnych - problemów bioetycznych - antropologicznej roli obrazu | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Studenci i studentki są zobowiązani do: - obecności na zajęciach i czynnego udziału w dyskusjach - napisania eseju (ok. 5-6 stron znormalizowanego maszynopisu) na wybrany temat - napisania dwóch kolokwium: w połowie i na koniec semestru | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_A3_W01 ma elementarną wiedzę w obszarze myśli filozoficznej, w tym etyki i estetyki; w zakresie pogłębionym zna zagadnienia filozofii ponowoczesnej; rozumie rolę społeczno-kulturową wzornictwa przemysłowego | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_A3_K01 jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe | Wz_1A_K04 | A1_K04 | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010