Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Struktury wizualne 2+3 D:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Struktury wizualne 2+3 D
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Rysunku, Malarstwa i Rzeźby
Nauczyciel odpowiedzialny d dd <dd@wp.pl>
Inni nauczyciele d dd <dd@wp.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,01,00zaliczenie
projektyP2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć języka geometrii takich jak: punkt, linia, płaszczyzna, moduł, rytm oraz sprawność manualna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
C-2Nabycie umiejętności realizowania zamierzonych efektów wizualnych w oparciu o chęć ekspermymentowania i rozwijania własnego warsztatu twórczego .

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: modułowa struktura przestrzenna z użyciem barw dopełniających i przeciwstawnych, relief fraktalny, collage fotograficzny lub film animowany;30
30
projekty
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: część i całość, zagęszczenie, forma przestrzenna składana;30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna30
60
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń. Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Ćwiczenie dotyczące mieszania świateł i postrzegania zależności świetlnych oraz sposobów kreowania przestrzeni przy ich użyciu odbywa się gościnnie w studiu telewizyjnym lokalnego ośrodka TV z użyciem profesjonalnego sprzętu oraz telewizyjnej technologii rejestracji obrazu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C7_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie kompozycji w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Wz_1A_W01A1_W10C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C7_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Wz_1A_U01A1_U14C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C7_K01
samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Wz_1A_K02A1_K02C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C7_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie kompozycji w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
2,0student posiada 70% obecności i 50% prac
3,0student posiada 70% obecności i 60% prac
3,5student posiada 70% obecności i 70% prac
4,0student posiada 70% obecności i 80% prac
4,5student posiada 80% obecności i 90% prac
5,0student posiada 100% obecności i 100% prac

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C7_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
2,0student posiada 70% obecności i 50% prac
3,0student posiada 70% obecności i 60% prac
3,5student posiada 70% obecności i 70% prac
4,0student posiada 70% obecności i 80% prac
4,5student posiada 80% obecności i 90% prac
5,0student posiada 100% obecności i 100% prac

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C7_K01
samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
2,0student posiada 70% obecności i 50% prac
3,0student posiada 70% obecności i 60% prac
3,5student posiada 70% obecności i 70% prac
4,0student posiada 70% obecności i 80% prac
4,5student posiada 80% obecności i 90% prac
5,0student posiada 100% obecności i 100% prac

Literatura podstawowa

  1. Ernst Gombrich, Sztuka i złudzenie, PIW, Warszawa, 1981
  2. Wasyl Kandynsky, Punkt, linia płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
  3. Herbert Read, O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa, 1973
  4. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2005
  5. Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1974
  6. Jack Tresidder, Symbole i ich znaczenie, Horyzont, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Franz Zeier – Papier, Haupt, 1993, Papier, Haupt, 1993, egz. dostępny u prowadzącego
  2. Nancy Wiliams, Ginko Press, Papier Design, Hamburg, 1993, egz. dostępny u prowadzącego

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: modułowa struktura przestrzenna z użyciem barw dopełniających i przeciwstawnych, relief fraktalny, collage fotograficzny lub film animowany;30
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: część i całość, zagęszczenie, forma przestrzenna składana;30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C7_W01ma wiedzę ogólną w zakresie kompozycji w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W01ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
Treści programoweT-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: część i całość, zagęszczenie, forma przestrzenna składana;
Metody nauczaniaM-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń. Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Ćwiczenie dotyczące mieszania świateł i postrzegania zależności świetlnych oraz sposobów kreowania przestrzeni przy ich użyciu odbywa się gościnnie w studiu telewizyjnym lokalnego ośrodka TV z użyciem profesjonalnego sprzętu oraz telewizyjnej technologii rejestracji obrazu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student posiada 70% obecności i 50% prac
3,0student posiada 70% obecności i 60% prac
3,5student posiada 70% obecności i 70% prac
4,0student posiada 70% obecności i 80% prac
4,5student posiada 80% obecności i 90% prac
5,0student posiada 100% obecności i 100% prac
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C7_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U14umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
Treści programoweT-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: część i całość, zagęszczenie, forma przestrzenna składana;
Metody nauczaniaM-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń. Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Ćwiczenie dotyczące mieszania świateł i postrzegania zależności świetlnych oraz sposobów kreowania przestrzeni przy ich użyciu odbywa się gościnnie w studiu telewizyjnym lokalnego ośrodka TV z użyciem profesjonalnego sprzętu oraz telewizyjnej technologii rejestracji obrazu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student posiada 70% obecności i 50% prac
3,0student posiada 70% obecności i 60% prac
3,5student posiada 70% obecności i 70% prac
4,0student posiada 70% obecności i 80% prac
4,5student posiada 80% obecności i 90% prac
5,0student posiada 100% obecności i 100% prac
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C7_K01samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K02samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
Treści programoweT-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: część i całość, zagęszczenie, forma przestrzenna składana;
Metody nauczaniaM-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń. Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Ćwiczenie dotyczące mieszania świateł i postrzegania zależności świetlnych oraz sposobów kreowania przestrzeni przy ich użyciu odbywa się gościnnie w studiu telewizyjnym lokalnego ośrodka TV z użyciem profesjonalnego sprzętu oraz telewizyjnej technologii rejestracji obrazu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student posiada 70% obecności i 50% prac
3,0student posiada 70% obecności i 60% prac
3,5student posiada 70% obecności i 70% prac
4,0student posiada 70% obecności i 80% prac
4,5student posiada 80% obecności i 90% prac
5,0student posiada 100% obecności i 100% prac