Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Plastyka - rzeźba:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Plastyka - rzeźba | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Rysunku, Malarstwa i Rzeźby | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 18,0 | ECTS (formy) | 18,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Poszerzona wiedza w zakresie sztuk plastycznych zwłaszcza rzeźby, aranżacji przestrzennych i zjawisk,zaliczenie semestu 5 |
W-2 | Gotowość do podejmowania samodzielnych decyzji kompozycyjnych i realizacyjnych. |
W-3 | Zdolności manualne potrzebne do realizacji zadań plastycznych. Podstawowa umiejętności posługiwania się językiem plastycznym, Podstawowe rozumienie pojęć i terminów plastycznych: perspektywa, konstrukcja, kompozycja statyczna i dynamiczna, technika, forma. Umiejętność obserwacji natury - modela |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest rozwijanie i kształtowanie umiejętności świadomego budowania kompozycji stukturalych-rzeźbiarskich, przestrzenych. Budowania relacji elementów. |
C-2 | Zagadnienia odczytywania ruchu, układu przestrzennego w stopniu zaawansowanym. Orientuje studenta w środkach ekspresji plastycznej i wzbogaca jego umiejętności warsztatowe. |
C-3 | Student umie samodzielnie zastosować technikę tradycyjnej - plastycznej prezentacji przestrzennej projektu. Orientuje się w zaawansowanych metodach modelowania. |
C-4 | Student jest zdolny do twórczego myślenia, wytwarza pomysły, potrafi świadomie budować kompozycje trówymiarowe. |
C-5 | Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z kompozycją na płaszczyźnie i w przestrzeni |
C-6 | Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych |
C-7 | Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury. |
C-8 | Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych sytuacjach z otoczenia. |
C-9 | Zaznajomienie z konstrukcją i formą ludzkiego ciała z uwzględnieniem proporcji i funkcji. |
C-10 | Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rzeźbiarskich w wybranej technice |
C-11 | Umiejętność posługiwania się formą przestrzenną w celu zaprezentowania własnego projektu. Umiejętność szybkiego przedstawienia układu przestrzennego kompozycyjnego/sytuacyjnego – szkic rzeźbiarski |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przygotowanie do aneksu dyplomowego. Umiejętność posługiwania się formą przestrzenną w celu zaprezentowania projektu dyplomowego | 30 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | 1.Ćwiczenia z wykładami wprowadzającymi podejmują zagadnienia odczytywania formy, relacji przestrzennych, ruchua w szczególności poszukiwania przez studenta własnych środków wyrazu i wartości. 2.Zjawiska :deszcz, ruch, negatyw-pozyty. Kształtowanie umiejętności budowania /konstruowania idei językiem plastycznym. | 30 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | 2. Interpretacja. Tematy do Wyboru : władza, siła, śmierć. Poszukiwanie łasnych środków wyrazu. Wyobrażenie, metafora, skojażenie. | 30 |
T-P-2 | 1.Aranżacje przestrzenne. Umiejętność aranżacji przestrzeni wybranych-interwencja. Próby uzyskania określonego efektu. Integracja, włączanie się, wtrącenie-efakt-czasowość. | 30 |
60 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wstęp do tematu/objaśnienie zadania – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z postawionym zadaniem. Pojęcia z zakresu kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni, negatyw, pozytyw formy przestrzennej i płaskiej. Omówienie zagadnień związanych z budową brył, skalą, proporcjami, kierunkami i konstrukcją formy. Omówienie kryteriów oceniania | 3 |
T-P-2 | Układ przestrzenny komponowany na płaszczyźnie „MODUŁY” Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne Problem: -Proporcja, relacja skali, wielkości elementów względem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny. -Światłocień /światło czynnikiem kreującymi destruującym formę -Kompozycja /otwarta, zamknięta, dynamiczna, statyczna. -Badanie możliwości budowania kompozycji z elementów powtarzalnych -Analiza wartości przestrzennych wynikająca z opracowania modułu -Rozwijanie plastycznego myślenia i przestrzennego postrzegania format pracy 50x50cm, materiał: papier – brystol | 16 |
T-P-3 | Replika -skala, forma, faktura -obserwacja, umiejętność odwzorowywania, odczytywania i rozumienia natury | 16 |
T-P-4 | Przedmiot znaleziony -twórcza adaptacja codzinnego/zwykłego przedmiotu na cele wypowiedzi artystycznej -rozwijanie umiejętności obserwacji i myślenia wynikowego -Doskonalenie umiejętności manualnych i posługiwania się technikami rzeźbiarski w realizacji formy przestrzennej -Trafne stosowanie środków plastycznych/ języka plastycznego do obrazowania idei/problemu prac | 20 |
T-P-5 | Przeglądy śródsemestralne | 5 |
60 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wstęp do tematu/objaśnienie zadania – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z postawionym zadaniem. Pojęcia z zakresu kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni, negatyw, pozytyw formy przestrzennej i płaskiej. Omówienie zagadnień związanych z budową brył, skalą, proporcjami, kierunkami i konstrukcją formy. Omówienie kryteriów oceniania | 4 |
T-P-2 | Układ kompozycyjny przestrzenny „STRUKTURY” Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne Problem: -Proporcja, relacja skali, wielkości i rodzaj użytego elementów względem siebie oraz w stosunku do wielkości całej kompozycji. -Światłocień /światło czynnikiem kreującymi destruującym formę -Kompozycja /otwarta, zamknięta, dynamiczna, statyczna. -Badanie możliwości budowania kompozycji z elementów powtarzalnych -Analiza wartości przestrzennych wynikająca z wykorzystania powtarzalnego elementu -Definiowanie pojeć element, zbiór, zespół, zdarzenie, układ, system -Rozwijanie plastycznego myślenia i przestrzennego postrzegania | 20 |
T-P-3 | Zadanie wolne, odpowiedz plastyczna na problem zaobserwowany przez studenta/praca na wyobraźnię -skala, forma, faktura -obserwacja, umiejętność odwzorowywania, odczytywania i rozumienia natury -kształtowanie umiejętności budowania/konstruowania wyobrażonej formy -rozwijanie umiejętności obserwacji i myślenia wynikowego -Doskonalenie umiejętności manualnych i posługiwania się technikami rzeźbiarski w realizacji formy przestrzennej -Trafne stosowanie środków plastycznych/ języka plastycznego do obrazowania idei/problemu prac | 30 |
T-P-4 | Przeglądy śródsemestralne | 6 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | praca własna | 60 |
90 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Praca własna | 60 |
A-P-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
90 | ||
projekty | ||
A-P-1 | praca własna | 60 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
120 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | Praca własna | 60 |
120 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | Praca własna | 60 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy. |
M-2 | Ćwiczenia labolatoryjne. |
M-3 | Pokaz połączony z przeżyciem |
M-4 | Wstęp do tematu/zadania - objaśnienie; pokaz praktycznego działania; obserwacja z natury; korekta; ćw. przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: formujący. Umiejętności związane z warsztatem rzeźbiarskim. |
S-2 | Ocena formująca: formujący. Uzyskanie odpowiedniej sprawności w budowaniu materiałowych kompozycji trójwymiarowych strukturalnych, wieloelementowych. Rónorodność łączeń. Bogaty język plastyczny.Wrażliwość i intuicja. |
S-3 | Ocena formująca: formujący. Spektrum szeroko rozumianej sztuki. Działania w zakresie dyscyplin plastycznych. |
S-4 | Ocena formująca: formujący. Swiadomość konstruowania idei plastycznych. |
S-5 | Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć, Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B4_W01 ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych | Wz_1A_W01 | A1_W10 | C-3, C-2, C-1, C-4, C-5, C-10, C-7, C-6, C-9, C-8, C-11 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-4, S-2, S-3, S-1, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B4_U01 umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania | Wz_1A_U10 | A1_U19, A1_U20 | C-3, C-4, C-1, C-2, C-7, C-9, C-10, C-6, C-5, C-11, C-8 | T-P-3, T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-1, S-4, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B4_K01 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | Wz_1A_K03 | A1_K03 | C-4, C-2, C-1, C-3, C-10, C-8, C-6, C-9, C-7, C-11, C-5 | T-P-4, T-P-3, T-P-1 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-4, S-3, S-1, S-2, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B4_W01 ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych | 2,0 | Nie opanował w stopniu zadowalającym zagadnień odczytywania formy, budowania sruktur, kompozycji i zjawisk językiem i warsztatem plastycznym |
3,0 | Opanował na poziomie podstawowym odczytywanie formy rzeźbirskiej. Umie rozeznać pojęcia:struktura, zbiór, zespół, system, negatyw-pozytyw.Przekształca na język sztuki zjawiska. Ujawnia twórcze myślenie. | |
3,5 | Umie formułować idee artystyczne. Orientuje się w środkach ekspresji. Twórczo realizuje przedstawione zadania. | |
4,0 | Swiadomie kostruuje kompozycje trójwymiarowe. Jest zorientowany w tendencjach sztuki nowoczesnej w tym w rzeźbie. Ma łatwość formowania idei artystycznych. | |
4,5 | W sposób wyróżniający realizuje postawione zadania, umie definiować zjawiska, buduje stryktury. Rozpoznaje relacje przestrzenne, umie je określić. | |
5,0 | Student posiada warsztat twórczy. Buduje idee artystyczne i świadomie je realizuje. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B4_U01 umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania | 2,0 | Nie potrafi samodzielnie zastosować technik warsztatu rzeźbiarskiego. Nie posiada zdolności manualnych lub ich nie ćwiczy. Nie umie łączyć materiałów i posługiwać się warsztatem plastycznym. |
3,0 | Potrafi w stopniu podstawowym budować kompozyje przestrzenne. Rozwija zdolności manualne. Umie korzystać z warsztatu rzeźbiarskiego. | |
3,5 | Rozwija i ubogaca warsztat zdolności manulnych. Umie dobierać i łączyć materiały. Posiada decyzyjność wyboru technologii do realizacji projektu. | |
4,0 | Dobrze orientuje się w technologiacz warsztatowych. Jest dokładny i sprawny manualnie. | |
4,5 | Wyróżnia się zdolnościami manualnymi i twórczymi. Umie formułować i decydować o kształcie, formie sposobie realizacji postawionego zadania. | |
5,0 | Jest wyrazisty i zdecydowany . Posiada warsztat plastyczny. Inicjuje sposoby rozwiązań zadania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B4_K01 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | 2,0 | Nie jest zdolny do twórczego myślania. Nie wytwarza pomysłów. Jest bierny. |
3,0 | W stopniu podstawowym przyswaja informacje. Próbuje rozwijać twórcze myślanie. Posługuje się intuicją. Potrafi pracować grupie. | |
3,5 | Jest aktywny i twórczy. Inicjue nowe pomysły. Rozwija twórcze myślanie. Stawia sobie wysokie wymagania. | |
4,0 | Potrafi szybko przyswajać informacje. Umie działać pod prasją krytyki i czasu. Nie boi się nowych wyzwań artystycznych. | |
4,5 | Wyróżnia się aktywnością. Z łatwością wytwarza pomysły. Jest gotowy do zmiany kierunków myślenia. Ma ambicję. | |
5,0 | Ma intuicję artystyczną. Lubi wyzwania. Potrafi umiejętnie filtrować i indeksować informacje. |
Literatura podstawowa
- A. Kotula, P. Krakowski, Rzeźba Współczesna
- Tony Richardson, Nikos Stangos, KIERUNKI I TENDENCJE SZTUKI NOWOCZESNEJ
- Simblet Sarah, Anatomia dla artystów, Arkady, W-wa, 2007
- Ernst Gombrich, Sztuka i złudzenie, PIW, W-wa, 1981
- W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
- Tessing, Techniki Rysunku, WAF, W-wa, 1982
Literatura dodatkowa
- Literatura o sztuce ogolnodostępna., katalogi, foldery, albumy, filmy
- Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN, 2011
- John Berger, Sposoby widzenia, Aletheia, Warszawa, 2009