Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Perspektywa i geometria wykreślna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Perspektywa i geometria wykreślna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Rysunku, Malarstwa i Rzeźby
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Arlet <Piotr.Arlet@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość elementarnych pojęć geometrycznych i konstrukcji, z zakresu i na poziomie kursu matematyki w szkole średniej, umiejętność posługiwania się podstawowymi przyborami geometrycznymi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z metodami odwzorowania i restytucji elementów przestrzeni. Geometryczne kształtowanie form z zastosowaniem wielościanów, brył i powierzchni. Umiejętność stosowania perspektywy i aksonometrii w konstruowaniu i wizualizacji obiektów geometrycznych. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1zasady odwzorowania perspektywicznego, elementy perspektywy, odwzorowanie punktów i prostych w różnych położeniach2
T-W-2punkty podziału i mierzenia, zasady odmierzania odcinków w perspektywie, rysowanie drogi, torów, płotu, rzędu słupów2
T-W-3posługiwanie się kładem w perspektywie, kreślenie prostokątów, kwadratów i trójkątów równobocznych leżących na płaszczyźnie podstawy; projekt posadzki2
T-W-4obiekty przestrzenne obdarzone wysokością, regał z półkami na różnej wysokości w położeniu czołowym i bocznym2
T-W-5proste elementy wyposażenia wnętrz w perspektywie: krzesło, stół, w położeniu czołowym i bocznym, obdarzone określonumi wymiarami2
T-W-6wnętrze w perspektywie wraz z wyposażeniem2
T-W-7perspektywa obiektów o charakterze architektonicznym wraz z elementami otoczenia2
T-W-8okręgi w perspektywie, perspektywa stożka i walca w różnych położeniach2
T-W-9zasada odwzorowania w rzutach Monge'a, obraz punktów, odcinków i płaszczyzn w różnych położeniach wgl. rzutni2
T-W-10metoda transformacji połozenia, zasada i zastosowanie do róznych celów2
T-W-11wyznaczanie krawędzi dwóch wielokątów w przestrzeni2
T-W-12wielościany w rzutach: sześcian i czworościan w róznych ustawieniach względem rzutni2
T-W-13pisemne zaliczenie wykładów2
T-W-14planimetria: konstrukcje krzywych stożkowych, elipsy, paraboli, hiperboli2
T-W-15powierzchnie obrotowe w rzutach: stożek i walec w róznych położeniach2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach. Prowadzenie notatek i wykonywanie rysunków w trakcie wykładu.30
A-W-2Przyswojenie bieżącej partii materiału. Uzupełnienie notatek oraz rysunków przy pomocy podanych podręczników.25
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczającego.5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład podający z wprowadzaniem znacznego udziału zagadnień problemowych, objaśnianie i wyjaśnianie z ograniczonym zastosowaniem konwersacji, pokaz z zastosowaniem technik komputerowych i audio

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na bieżąco jest kontrolowana obecność i praca studentów na zajęciach. Studenci rozwiązują zadania w zeszytach, które muszą prowadzić z należytą starannością i które podlegają stałej kontroli prowadzącego. Decydujący wpływ na ocenę ma kolokwium zaliczające, które jest podsumowaniem nabytej wiedzy teoretycznej z przedmiotu i umiejętność jej zastosowania do praktycznego rozwiązywania problemów geometrycznych na zadany temat.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C11_W01
ma pogłębioną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny; zna kluczowe zagadnienia za zakresu prawidłowego projektowania otoczenia człowieka
Wz_1A_W03A1_W13C-1T-W-11, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-12, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-15, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C11_U01
potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
Wz_1A_U09A1_U19, A1_U20C-1T-W-14, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-15, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C11_K01
Posiada niezbędne kompetencje do samodzielnego projektowania, wykorzystuje posiadaną wiedzę i umiejętności z zakresu rzutowania oraz perspektywy. Wie jak zapisać przyjęte rozwiązania geometryczne w formie poprawnych rysunków.
Wz_1A_K02A1_K02C-1T-W-3, T-W-11, T-W-1, T-W-8, T-W-15, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-12, T-W-7, T-W-9, T-W-14, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C11_W01
ma pogłębioną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny; zna kluczowe zagadnienia za zakresu prawidłowego projektowania otoczenia człowieka
2,0Nie wie jak rozwiązać zadanie.
3,0Wie jak rozwiązać zadanie. Zna jedną metodę rozwiązania zadania, w wielu szczegółach popełnił błędy,które znacząco rzutują na poprawność rozwiązania.Rysunek słabo czytelny.
3,5Wie jak rozwiązać zadanie.Trafnie dobrał metodę, lecz uzyskał tylko część rozwiązania.Rysunek niejednoznaczny.
4,0Wie jak rozwiązać zadanie,trafnie dobrał metodę.Popełnił nieliczne błędy,które rzutują na poprawność rozwiązania.Rysunek czytelny
4,5Wie jak rozwiązać zadanie, trafnie dobrał metodę, lecz w kilku szczegółach popełnił błędy,które rzutują na poprawność rozwiązania.Rysunek czytelny.
5,0Wie jak rozwiązać zadanie, trafnie dobrał metodę, uzyskał rozwiązanie. Rysunek czytelny,posiada walory estetyczne, opis jednoznaczny.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C11_U01
potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
2,0Nie umie poradzić sobie z problemem. Nie umie wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej w praktyce. Wykazuje znaczące braki wiedzy.
3,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma będów merytorycznych. Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek jest słabo czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak.
3,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma będów merytorycznych. Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek jest czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak.
4,0Umie poprawnie rozwiązać zadanie, nie ma będów merytorycznych. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania, zrobił błędy graficzne, które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe. Rysunek i opis czytelny.
4,5Umie poprawnie rozwiązać zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania, potrafi zweryfikować swoje błędy. Rysunek i opis poprawny, czytelny.
5,0Umie poprawnie rozwiązać zadanie. Zna kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą. Potrafi zweryfikować swoje błędy. Rysunek wykonany czytelnie i prawidłowo opisany, charakteryzujący się wysoką estetyką wykonania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C11_K01
Posiada niezbędne kompetencje do samodzielnego projektowania, wykorzystuje posiadaną wiedzę i umiejętności z zakresu rzutowania oraz perspektywy. Wie jak zapisać przyjęte rozwiązania geometryczne w formie poprawnych rysunków.
2,0Student apatyczny, pozbawiony energii, nie angażuje się, nie wykonuje poleceń.
3,0Student niechętnie angażuje się we wspólną pracę, oczekuje sprawdzonych i gotowych rozwiązań.
3,5Student odnajduje swe miejsce w grupie, lecz jest dla niej obciążeniem. Inni wykonują część jego obowiązków.
4,0Student odnajduje swe miejsce w grupie i wypełnia przydzielony zakres obowiązków. Nie wykazuje dostatecznej inicjatywy w rozwiązywaniu problemów.
4,5Student posiada zdolności przywódcze. Poszukuje samodzielnie rozwiązań problemów.
5,0Student przejmuje przywództwo w grupie, dzieli pracę, pomaga słabszym.

Literatura podstawowa

  1. Arlet P., Materiały pomocnicze do ćwiczeń z geometrii wykreślne, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 2004
  2. Majewski Mieczysław, Geometria wykreślna, t. 1., 2. i 3., Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 1980
  3. Majewski M., Perspektywa z konstrukcjami cieni dla studentów architektury, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Otto E, Geometria Wykreślna, Czytelnik, Warszawa, 1950
  2. Szerszeń S., Nauka o rzutach, PWN, Warszawa, 1974

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1zasady odwzorowania perspektywicznego, elementy perspektywy, odwzorowanie punktów i prostych w różnych położeniach2
T-W-2punkty podziału i mierzenia, zasady odmierzania odcinków w perspektywie, rysowanie drogi, torów, płotu, rzędu słupów2
T-W-3posługiwanie się kładem w perspektywie, kreślenie prostokątów, kwadratów i trójkątów równobocznych leżących na płaszczyźnie podstawy; projekt posadzki2
T-W-4obiekty przestrzenne obdarzone wysokością, regał z półkami na różnej wysokości w położeniu czołowym i bocznym2
T-W-5proste elementy wyposażenia wnętrz w perspektywie: krzesło, stół, w położeniu czołowym i bocznym, obdarzone określonumi wymiarami2
T-W-6wnętrze w perspektywie wraz z wyposażeniem2
T-W-7perspektywa obiektów o charakterze architektonicznym wraz z elementami otoczenia2
T-W-8okręgi w perspektywie, perspektywa stożka i walca w różnych położeniach2
T-W-9zasada odwzorowania w rzutach Monge'a, obraz punktów, odcinków i płaszczyzn w różnych położeniach wgl. rzutni2
T-W-10metoda transformacji połozenia, zasada i zastosowanie do róznych celów2
T-W-11wyznaczanie krawędzi dwóch wielokątów w przestrzeni2
T-W-12wielościany w rzutach: sześcian i czworościan w róznych ustawieniach względem rzutni2
T-W-13pisemne zaliczenie wykładów2
T-W-14planimetria: konstrukcje krzywych stożkowych, elipsy, paraboli, hiperboli2
T-W-15powierzchnie obrotowe w rzutach: stożek i walec w róznych położeniach2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach. Prowadzenie notatek i wykonywanie rysunków w trakcie wykładu.30
A-W-2Przyswojenie bieżącej partii materiału. Uzupełnienie notatek oraz rysunków przy pomocy podanych podręczników.25
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczającego.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C11_W01ma pogłębioną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny; zna kluczowe zagadnienia za zakresu prawidłowego projektowania otoczenia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W03ma pogłębioną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny i zna w stopniu ogólnym psychofizyczne uwarunkowania tych relacji; zna kluczowe zagadnienia z zakresu prawidłowego projektowania otoczenia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W13zna określony zakres problematyki związanej z technologiami stosowanymi w danej dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i jest świadomy rozwoju technologicznego związanego ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami odwzorowania i restytucji elementów przestrzeni. Geometryczne kształtowanie form z zastosowaniem wielościanów, brył i powierzchni. Umiejętność stosowania perspektywy i aksonometrii w konstruowaniu i wizualizacji obiektów geometrycznych. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
Treści programoweT-W-11wyznaczanie krawędzi dwóch wielokątów w przestrzeni
T-W-6wnętrze w perspektywie wraz z wyposażeniem
T-W-1zasady odwzorowania perspektywicznego, elementy perspektywy, odwzorowanie punktów i prostych w różnych położeniach
T-W-9zasada odwzorowania w rzutach Monge'a, obraz punktów, odcinków i płaszczyzn w różnych położeniach wgl. rzutni
T-W-8okręgi w perspektywie, perspektywa stożka i walca w różnych położeniach
T-W-7perspektywa obiektów o charakterze architektonicznym wraz z elementami otoczenia
T-W-10metoda transformacji połozenia, zasada i zastosowanie do róznych celów
T-W-12wielościany w rzutach: sześcian i czworościan w róznych ustawieniach względem rzutni
T-W-4obiekty przestrzenne obdarzone wysokością, regał z półkami na różnej wysokości w położeniu czołowym i bocznym
T-W-3posługiwanie się kładem w perspektywie, kreślenie prostokątów, kwadratów i trójkątów równobocznych leżących na płaszczyźnie podstawy; projekt posadzki
T-W-5proste elementy wyposażenia wnętrz w perspektywie: krzesło, stół, w położeniu czołowym i bocznym, obdarzone określonumi wymiarami
T-W-2punkty podziału i mierzenia, zasady odmierzania odcinków w perspektywie, rysowanie drogi, torów, płotu, rzędu słupów
T-W-15powierzchnie obrotowe w rzutach: stożek i walec w róznych położeniach
T-W-14planimetria: konstrukcje krzywych stożkowych, elipsy, paraboli, hiperboli
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z wprowadzaniem znacznego udziału zagadnień problemowych, objaśnianie i wyjaśnianie z ograniczonym zastosowaniem konwersacji, pokaz z zastosowaniem technik komputerowych i audio
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na bieżąco jest kontrolowana obecność i praca studentów na zajęciach. Studenci rozwiązują zadania w zeszytach, które muszą prowadzić z należytą starannością i które podlegają stałej kontroli prowadzącego. Decydujący wpływ na ocenę ma kolokwium zaliczające, które jest podsumowaniem nabytej wiedzy teoretycznej z przedmiotu i umiejętność jej zastosowania do praktycznego rozwiązywania problemów geometrycznych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie jak rozwiązać zadanie.
3,0Wie jak rozwiązać zadanie. Zna jedną metodę rozwiązania zadania, w wielu szczegółach popełnił błędy,które znacząco rzutują na poprawność rozwiązania.Rysunek słabo czytelny.
3,5Wie jak rozwiązać zadanie.Trafnie dobrał metodę, lecz uzyskał tylko część rozwiązania.Rysunek niejednoznaczny.
4,0Wie jak rozwiązać zadanie,trafnie dobrał metodę.Popełnił nieliczne błędy,które rzutują na poprawność rozwiązania.Rysunek czytelny
4,5Wie jak rozwiązać zadanie, trafnie dobrał metodę, lecz w kilku szczegółach popełnił błędy,które rzutują na poprawność rozwiązania.Rysunek czytelny.
5,0Wie jak rozwiązać zadanie, trafnie dobrał metodę, uzyskał rozwiązanie. Rysunek czytelny,posiada walory estetyczne, opis jednoznaczny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C11_U01potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U09potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U19posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych
A1_U20opanowała efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami odwzorowania i restytucji elementów przestrzeni. Geometryczne kształtowanie form z zastosowaniem wielościanów, brył i powierzchni. Umiejętność stosowania perspektywy i aksonometrii w konstruowaniu i wizualizacji obiektów geometrycznych. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
Treści programoweT-W-14planimetria: konstrukcje krzywych stożkowych, elipsy, paraboli, hiperboli
T-W-1zasady odwzorowania perspektywicznego, elementy perspektywy, odwzorowanie punktów i prostych w różnych położeniach
T-W-9zasada odwzorowania w rzutach Monge'a, obraz punktów, odcinków i płaszczyzn w różnych położeniach wgl. rzutni
T-W-2punkty podziału i mierzenia, zasady odmierzania odcinków w perspektywie, rysowanie drogi, torów, płotu, rzędu słupów
T-W-3posługiwanie się kładem w perspektywie, kreślenie prostokątów, kwadratów i trójkątów równobocznych leżących na płaszczyźnie podstawy; projekt posadzki
T-W-5proste elementy wyposażenia wnętrz w perspektywie: krzesło, stół, w położeniu czołowym i bocznym, obdarzone określonumi wymiarami
T-W-12wielościany w rzutach: sześcian i czworościan w róznych ustawieniach względem rzutni
T-W-10metoda transformacji połozenia, zasada i zastosowanie do róznych celów
T-W-4obiekty przestrzenne obdarzone wysokością, regał z półkami na różnej wysokości w położeniu czołowym i bocznym
T-W-11wyznaczanie krawędzi dwóch wielokątów w przestrzeni
T-W-8okręgi w perspektywie, perspektywa stożka i walca w różnych położeniach
T-W-7perspektywa obiektów o charakterze architektonicznym wraz z elementami otoczenia
T-W-15powierzchnie obrotowe w rzutach: stożek i walec w róznych położeniach
T-W-6wnętrze w perspektywie wraz z wyposażeniem
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z wprowadzaniem znacznego udziału zagadnień problemowych, objaśnianie i wyjaśnianie z ograniczonym zastosowaniem konwersacji, pokaz z zastosowaniem technik komputerowych i audio
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na bieżąco jest kontrolowana obecność i praca studentów na zajęciach. Studenci rozwiązują zadania w zeszytach, które muszą prowadzić z należytą starannością i które podlegają stałej kontroli prowadzącego. Decydujący wpływ na ocenę ma kolokwium zaliczające, które jest podsumowaniem nabytej wiedzy teoretycznej z przedmiotu i umiejętność jej zastosowania do praktycznego rozwiązywania problemów geometrycznych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie poradzić sobie z problemem. Nie umie wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej w praktyce. Wykazuje znaczące braki wiedzy.
3,0Umie rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma będów merytorycznych. Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek jest słabo czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak.
3,5Umie rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma będów merytorycznych. Zna tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek jest czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak.
4,0Umie poprawnie rozwiązać zadanie, nie ma będów merytorycznych. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania, zrobił błędy graficzne, które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe. Rysunek i opis czytelny.
4,5Umie poprawnie rozwiązać zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania, potrafi zweryfikować swoje błędy. Rysunek i opis poprawny, czytelny.
5,0Umie poprawnie rozwiązać zadanie. Zna kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą. Potrafi zweryfikować swoje błędy. Rysunek wykonany czytelnie i prawidłowo opisany, charakteryzujący się wysoką estetyką wykonania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C11_K01Posiada niezbędne kompetencje do samodzielnego projektowania, wykorzystuje posiadaną wiedzę i umiejętności z zakresu rzutowania oraz perspektywy. Wie jak zapisać przyjęte rozwiązania geometryczne w formie poprawnych rysunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K02samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami odwzorowania i restytucji elementów przestrzeni. Geometryczne kształtowanie form z zastosowaniem wielościanów, brył i powierzchni. Umiejętność stosowania perspektywy i aksonometrii w konstruowaniu i wizualizacji obiektów geometrycznych. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
Treści programoweT-W-3posługiwanie się kładem w perspektywie, kreślenie prostokątów, kwadratów i trójkątów równobocznych leżących na płaszczyźnie podstawy; projekt posadzki
T-W-11wyznaczanie krawędzi dwóch wielokątów w przestrzeni
T-W-1zasady odwzorowania perspektywicznego, elementy perspektywy, odwzorowanie punktów i prostych w różnych położeniach
T-W-8okręgi w perspektywie, perspektywa stożka i walca w różnych położeniach
T-W-15powierzchnie obrotowe w rzutach: stożek i walec w róznych położeniach
T-W-5proste elementy wyposażenia wnętrz w perspektywie: krzesło, stół, w położeniu czołowym i bocznym, obdarzone określonumi wymiarami
T-W-10metoda transformacji połozenia, zasada i zastosowanie do róznych celów
T-W-6wnętrze w perspektywie wraz z wyposażeniem
T-W-12wielościany w rzutach: sześcian i czworościan w róznych ustawieniach względem rzutni
T-W-7perspektywa obiektów o charakterze architektonicznym wraz z elementami otoczenia
T-W-9zasada odwzorowania w rzutach Monge'a, obraz punktów, odcinków i płaszczyzn w różnych położeniach wgl. rzutni
T-W-14planimetria: konstrukcje krzywych stożkowych, elipsy, paraboli, hiperboli
T-W-2punkty podziału i mierzenia, zasady odmierzania odcinków w perspektywie, rysowanie drogi, torów, płotu, rzędu słupów
T-W-4obiekty przestrzenne obdarzone wysokością, regał z półkami na różnej wysokości w położeniu czołowym i bocznym
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z wprowadzaniem znacznego udziału zagadnień problemowych, objaśnianie i wyjaśnianie z ograniczonym zastosowaniem konwersacji, pokaz z zastosowaniem technik komputerowych i audio
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na bieżąco jest kontrolowana obecność i praca studentów na zajęciach. Studenci rozwiązują zadania w zeszytach, które muszą prowadzić z należytą starannością i które podlegają stałej kontroli prowadzącego. Decydujący wpływ na ocenę ma kolokwium zaliczające, które jest podsumowaniem nabytej wiedzy teoretycznej z przedmiotu i umiejętność jej zastosowania do praktycznego rozwiązywania problemów geometrycznych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student apatyczny, pozbawiony energii, nie angażuje się, nie wykonuje poleceń.
3,0Student niechętnie angażuje się we wspólną pracę, oczekuje sprawdzonych i gotowych rozwiązań.
3,5Student odnajduje swe miejsce w grupie, lecz jest dla niej obciążeniem. Inni wykonują część jego obowiązków.
4,0Student odnajduje swe miejsce w grupie i wypełnia przydzielony zakres obowiązków. Nie wykazuje dostatecznej inicjatywy w rozwiązywaniu problemów.
4,5Student posiada zdolności przywódcze. Poszukuje samodzielnie rozwiązań problemów.
5,0Student przejmuje przywództwo w grupie, dzieli pracę, pomaga słabszym.