Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Atmosfera modyfikowana w obiektach technicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Atmosfera modyfikowana w obiektach technicznych | ||
Specjalność | Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania komór chłodniczych z atmosferą CA, MA |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia cieplne procesów chłodzenia i zamrażania. | 10 |
T-A-2 | Obliczenia cieplne komór chłodniczych kontenerów i szaf chłodniczych. | 10 |
T-A-3 | Bilans cieplny komór. | 8 |
T-A-4 | zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przechowywaniw żywnośći i innych produktów w atmosferze kontrolowanej (modyfikowanej). | 4 |
T-W-2 | Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów. | 4 |
T-W-3 | Rola i wielkość procesów towarzyszących; ususzka, utlenianie, oddychanie i dojrzewanie. | 4 |
T-W-4 | Atmosfera kontrolowana (CA) i modyfikowana (MA). | 3 |
T-W-5 | Komory chłodnicze, kontenery chłodnicze, pomieszczenia z regulowaną temperaturą, wilgotnością oraz atmosferą. | 4 |
T-W-6 | Bilans cieplny komór. Przebieg i analiza procesów chłodzenia, zamrażania produktów | 2 |
T-W-7 | Badania jakości izolacji cieplnej ścian "k" metoda "Tween testu" pomiaru współczynnika przenikania ciepła "k" całych komór. Pomiary szczelności komór | 4 |
T-W-8 | Pomiary mikroklimatu komór chłodniczych, współczynnika "k" różnych obiektów | 2 |
T-W-9 | Dobór parametrów mikroklimatu dla rożnych produktów. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W01 Posiada wiedzę na temat wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka. Ma wiedzę na temat wpływu atmosfery na przechowalnictwo żywności. Rozróżnia atmosferę modyfikowaną MA i kontrolowaną CA i ich wpływ na trwałość przechowywanej żywności. Ma wiedzę o intensywności procesów biochemicznych zależnie od składu powietrza i temperatury. | IS_2A_W02 | T2A_W02 | InzA2_W04 | C-1 | T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-8 | M-1 | S-1 |
IS_2A_??_W02 Posiada wiedzę na temat krotności wymian powietrza i wielkości stężenia różnych gazów w powietrzu. Zna podstawowe procesy stosowane przy modyfikacji skłądu atmosfery. | IS_2A_W04 | T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W02 | C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1 |
IS_2A_??_W03 Ma poszerzoną wiedzę na temat modyfikacji atmosfery zależnie od gatunku: owoców, warzyw. Ma wiedzę na temat budowy komór chłodniczych i ich badań współczynnika przenikania ciepła i szczelności przy nadciśnieniu i podciśnieniu. | IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U02 Potrafi koszystać z zaawansowanych narzędzi stosowanych w celu optymalizacji składu atmosfery dla każdego produktu, dzięki czemu dobiera optymalnie skład zmodyfikowanego atmosfery. Potrafi dobrać skład mieszanki oddechowej dla człowieka. | IS_2A_U07 | T2A_U07 | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-2 | S-2 |
IS_2A_??_U03 Potrafi dobrać komory chłodnicze, kontenery chłodncize racjonalne dla przechowywania i transprtu produków żywnościowych lub innych organizmów żyjących jak i człowieka. Potrafi ocenić koszty eksploatacji roznych rozwiązań atmosfery modyfikowanej lub kontrolowanej. Potrafi rozwiązać racjonalne ekonomicznie rozwiązania. | IS_2A_U11 | T2A_U10 | InzA2_U03 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
IS_2A_null_U01 Student potrafi korzystać z literatury przedmiotu w zakresie atmosfery i jej modyfikacji, w języku polskim i angielskim. Ocenia też informacje i krytycznie interpretuje, poszukując ekonomicznie uzasadnionych rozwiązań. | IS_2A_U01 | T2A_U01 | — | C-1 | T-W-9, T-W-3, T-A-2, T-W-2, T-A-1, T-W-6, T-W-7, T-A-3, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_K01 Ma świadomość i zna kryteria biometeorologiczne atmosfery niezbędne w celu projekotwania złożonych składów atmosfery modyfikowanej i kontrolowanej. | IS_2A_K03 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-8, T-A-3, T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-A-2, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W01 Posiada wiedzę na temat wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka. Ma wiedzę na temat wpływu atmosfery na przechowalnictwo żywności. Rozróżnia atmosferę modyfikowaną MA i kontrolowaną CA i ich wpływ na trwałość przechowywanej żywności. Ma wiedzę o intensywności procesów biochemicznych zależnie od składu powietrza i temperatury. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
IS_2A_??_W02 Posiada wiedzę na temat krotności wymian powietrza i wielkości stężenia różnych gazów w powietrzu. Zna podstawowe procesy stosowane przy modyfikacji skłądu atmosfery. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
IS_2A_??_W03 Ma poszerzoną wiedzę na temat modyfikacji atmosfery zależnie od gatunku: owoców, warzyw. Ma wiedzę na temat budowy komór chłodniczych i ich badań współczynnika przenikania ciepła i szczelności przy nadciśnieniu i podciśnieniu. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U02 Potrafi koszystać z zaawansowanych narzędzi stosowanych w celu optymalizacji składu atmosfery dla każdego produktu, dzięki czemu dobiera optymalnie skład zmodyfikowanego atmosfery. Potrafi dobrać skład mieszanki oddechowej dla człowieka. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IS_2A_??_U03 Potrafi dobrać komory chłodnicze, kontenery chłodncize racjonalne dla przechowywania i transprtu produków żywnościowych lub innych organizmów żyjących jak i człowieka. Potrafi ocenić koszty eksploatacji roznych rozwiązań atmosfery modyfikowanej lub kontrolowanej. Potrafi rozwiązać racjonalne ekonomicznie rozwiązania. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IS_2A_null_U01 Student potrafi korzystać z literatury przedmiotu w zakresie atmosfery i jej modyfikacji, w języku polskim i angielskim. Ocenia też informacje i krytycznie interpretuje, poszukując ekonomicznie uzasadnionych rozwiązań. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_K01 Ma świadomość i zna kryteria biometeorologiczne atmosfery niezbędne w celu projekotwania złożonych składów atmosfery modyfikowanej i kontrolowanej. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Bonca Z., Chłodnictwo okrętowe, Wyższej Szkoły Morskiej, Gdynia, 1996
- Gaziński B., Poradnik chłodnictwa, Systherm, Poznań, 2000
- Maczek K., Schnotale J.,Skrzyniowska D.,Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
- Perishable products export control board. Genereal loading and carrying temperature instructions for perishable cargoes., Printed by Lills Litho Ltd., Nyman Street, Cape Town, 1996
- Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005
- Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1987