Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Systemy eksperckie i monitorowania zagrożeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy eksperckie i monitorowania zagrożeń | ||
Specjalność | Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczenie przedmiotów poprzedzających: eksploatacja urządzeń i obiektów technicznych, systemy zabezpieczeń przeciwpożarowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności rozumienia zagrożeń oraz umiejętności przewidywania sprawności technicznej urządzeń, oceny poziomu zagrożeń awaryjnych i doboru metod i środków technicznych monitorujących stan obiektów technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie stanowiskowe BHP. Wprowadzenie do zajęć. | 1 |
T-L-2 | Bazy danych biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych. | 2 |
T-L-3 | Określanie czasu krytycznego ze względu na temperaturę, zadymienie i toksyczność produktów pożaru. Określanie czasu detekcji pożaru. | 6 |
T-L-4 | Zintegrowane systemy sygnalizacyjno - wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń. | 4 |
T-L-5 | Zaliczenie pisemne. | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zintegrowane systemy kontrolno-pomiarowe. Systemy eksperckie. Prototyp systemu komputerowego ochrony przeciwpożarowej wybranego obiektu technicznego. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Algorytm doboru i oceny skuteczności działań i środków technicznych bezpieczeństwa. | 3 |
T-W-3 | Elementy kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów. | 4 |
T-W-4 | Charakterystyka systemów biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów lądowych. | 4 |
T-W-5 | Metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru: temperatury, mocy pożaru, zadymienia, zasięgu widzialności, prędkości rozprzestrzeniania się produktów pożaru, itp. | 4 |
T-W-6 | Systemy sygnalizacyjno-wykrywcze zagrożeń pożarowych i wybuchowych jako układy kontrolno-pomiarowe. Sterowanie układami czynnej ochrony przeciwpożarowej. | 2 |
T-W-7 | Systemy do zdalnej automatycznej wizualnej kontroli pomieszczeń specjalnych. | 2 |
T-W-8 | Metody eksperckie. | 2 |
T-W-9 | Kryminalistyczne metody ustalania przyczyn i okoliczności pożarów na podstawie rzeczywistych zdarzeń. | 2 |
T-W-10 | Wspomaganie procesów decyzyjnych. | 2 |
T-W-11 | Zintegrowane systemy ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych. | 2 |
T-W-12 | Zaliczenie pisemne. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Opracowanie otrzymanych wyników badań, przygotowanie sprawozdania | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
36 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Studiowanie literatury związanej z tematem projektu | 10 |
A-P-2 | Opracowanie projektu na zadany temat. | 8 |
A-P-3 | Przygotowanie prezentacji projektu. | 8 |
A-P-4 | Wysłuchanie prezentacji pozostałych projektów, udział w dyskusji. | 10 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 8 |
48 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W01 Student zna algorytm doboru i oceny skuteczności działań i środków technicznych bezpieczeństwa, zna metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru: temperatury, mocy pożaru, zadymienia, zasięgu widzialności, prędkości rozprzestrzeniania się produktów pożaru, itp. | IS_2A_W02, IS_2A_W04, IS_2A_W06 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
IS_2A_??_W02 Student zna systemy sygnalizacyjno-wykrywcze zagrożeń pożarowych i wybuchowych jako układy kontrolno-pomiarowe, zna zintegrowane systemy ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych. | IS_2A_W02, IS_2A_W04, IS_2A_W06 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach obiektów technicznych, potrafi korzystać z baz danych biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi wyszukać i dobrać informacje na temat skutków zagrożeń. | IS_2A_U01, IS_2A_U07, IS_2A_U11 | T2A_U01, T2A_U07, T2A_U10 | InzA2_U03 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-L-2 | M-3, M-4 | S-2, S-3 |
IS_2A_??_U02 Student potrafi dokonać charakterystyki systemów biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów lądowych, potrafi dobrać metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru, potrafi wykorzystać zintegrowane systemy sygnalizacyjno - wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego. | IS_2A_U11, IS_2A_U13, IS_2A_U16, IS_2A_U17, IS_2A_U20 | T2A_U10, T2A_U12, T2A_U18 | InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-1 | T-W-9, T-W-3, T-P-1, T-W-4, T-L-3, T-W-8, T-W-2, T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-L-4, T-W-5 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa obiektów technicznych, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków. | IS_2A_K03 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-L-4, T-L-3, T-P-1, T-L-2 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W01 Student zna algorytm doboru i oceny skuteczności działań i środków technicznych bezpieczeństwa, zna metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru: temperatury, mocy pożaru, zadymienia, zasięgu widzialności, prędkości rozprzestrzeniania się produktów pożaru, itp. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
IS_2A_??_W02 Student zna systemy sygnalizacyjno-wykrywcze zagrożeń pożarowych i wybuchowych jako układy kontrolno-pomiarowe, zna zintegrowane systemy ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach obiektów technicznych, potrafi korzystać z baz danych biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi wyszukać i dobrać informacje na temat skutków zagrożeń. | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach, albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji |
3,0 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacjio zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach, ale umiejętnośc ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje. | |
5,0 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań. | |
IS_2A_??_U02 Student potrafi dokonać charakterystyki systemów biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów lądowych, potrafi dobrać metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru, potrafi wykorzystać zintegrowane systemy sygnalizacyjno - wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować systemów biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, nie potrafi dobrać metod pomiaru podstawowych parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, nie potrafi dobrać i zastosować systemów sygnalizacyjno-wykrywczych pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, nie potrafi zaproponować rozwiązania alternatywnego, . |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi dobrać metody pomiaru podstawowych parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi dobrać i zastosować proste systemy sygnalizacyjno-wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekty. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi dobrać metody pomiaru podstawowych parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi dobrać i zastosować proste systemy sygnalizacyjno-wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne, popełnia nieliczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekty. | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi dobrać metody pomiaru podstawowych parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi dobrać i zastosować proste systemy sygnalizacyjno-wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, potrafi uzasadnić swój wybór oraz zaproponować rozwiązanie alternatywne, nie popełnia błędów w tym postępowaniu wymagających kontroli i korekty. | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi dobrać metody pomiaru parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi uzasadnić swój wybór i wymienić kryteria doboru, potrafi dobrać i zastosować proste systemy sygnalizacyjno-wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, potrafi uzasadnić swój wybór, wymienić kryteria doboru oraz zaproponować rozwiązanie alternatywne, nie popełnia błędów w tym postępowaniu wymagających kontroli i korekty. | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi dobrać metody pomiaru parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi uzasadnić swój wybór i wymienić podstawowe i szersze kryteria doboru, potrafi dobrać i zastosować proste systemy sygnalizacyjno-wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, potrafi uzasadnić swój wybór, wymienić podstawowe i szersze kryteria doboru oraz zaproponować kilka rozwiązań alternatywnych, nie popełnia błędów w tym postępowaniu wymagających kontroli i korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa obiektów technicznych, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, nie potrafi formułować i komunikowć opinii dotyczących zagrożeń i ich skutków, nie potrafi współpracować z zespołem. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, ale popełnia błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, nie ma zdolności i predyspozycji do kierowania zespołem. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, ale popełnia sporadyczne błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, nie ma zdolności i predyspozycji do kierowania zespołem. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym i poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, ale ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem, ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, wykazuje inicjatywę podczas współpracy z zespołem, ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem - najczęściej pełni funkcję kierownika zespołu. |
Literatura podstawowa
- Sychta Z., Spowolnienie procesu rozkładu termicznego i spalania materiałów podstawowym warunkiem bezpieczeństwa pożarowego obiektów technicznych, Prace Naukowe Politechniki Szczecińskiej nr 570, Szczecin, 2002
- Dietl W., Hirschmann K., Tophoven R., Terroryzm, PWN, Warszawa, 2009
- Skiepko E., Instalacje przeciwpożarowe, Medium Dom Wydawniczy, Warszawa, 2009
- Pofit-Szczepańska M., Piórczyński W., Obliczanie parametrów wybuchu i pożarów w czasie katastrof i awarii., Wydawnictwo SGSP, Warszawa, 1998
- Larose D.T., Metody i modele eksploracji danych, PWN, Warszawa, 2008
- Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Mitnick K., Simon W., Sztuka podstępu, HELION, Gliwice, 2003
- Leathers D. G., Komunikacja niewerbalna, PWN, Warszawa, 2007