Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Substancje kontrolowane w chłodnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Substancje kontrolowane w chłodnictwie | ||
Specjalność | Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki |
W-2 | Podstawy chłodnictwa |
W-3 | Urządzenia chłodnicze |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności w serwisowaniu i projektowaniu instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła. | 5 |
T-A-2 | Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach. | 4 |
T-A-3 | Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi. | 5 |
T-A-4 | zaliczenie | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe | 1 |
T-L-2 | Napełnianie, wymiana i odzysk substancji kontrolowanych. | 6 |
T-L-3 | Badania i wykrywania nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła. | 5 |
T-L-4 | Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych, odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów | 8 |
T-L-5 | Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających. | 2 |
T-L-6 | Czytanie schematów instalacji chłodniczych i pomp ciepła | 4 |
T-L-7 | Dokumentowanie wykonanych czynności. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko. | 4 |
T-W-2 | Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi. | 6 |
T-W-3 | Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych. | 6 |
T-W-4 | Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych, ziębników. | 8 |
T-W-5 | Metody kontroli szczelności ziębiarek. | 3 |
T-W-6 | Obowiązki podmiotów używających substancje kontrolowane | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 14 |
A-L-4 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 1 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 8 |
A-W-4 | Egzamin z wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W01 Student posiada szczegółową wiedzę o urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła i stosowanych w nich substancjach kontrolowanych. Zna zagrożenia jakie może powodować rozszczelnienie instalacji chłodniczej z substancjami kontrolowanymi. Ma wiedzę o wielkościach ciśnień w urządzeniach chłodniczych, pompach ciepła i klimatyzatorach | IS_2A_W02 | T2A_W02 | InzA2_W04 | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
IS_2A_??_W02 Zna wpływ różnych rozwiązań i czynników chłodniczych na środowisko. Zna sposoby zapobiegania emisji substancji kontrolowanych i systemy monitoringu. | IS_2A_W03 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
IS_2A_??_W03 Zna róznorodność rozwiązań urządzeń chłodniczych i pomp ciepła. Wie w jakich sytuacjach stosuje się urządzenia wielostopniowe, kaskadowe oraz urządzenia bezpośredniego chłodzenia i pośredniego chłodzenia. | IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1 |
IS_2A_??_W04 Zna przepisy dotyczące kontroli urządzeń chłodniczych zależnie od substancji i wielkości napełniania zgodnie z normami PN-EN | IS_2A_W10 | T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
IS_2A_??_W05 Posiada więdzę o tendencji stosowania w chłodnictwie naturalnych substancji jako czynników chłodniczych. | IS_2A_W13 | T2A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U01 Student potrafi korzystać z literatury przedmiotu do rozwiązywania zadań projektowych, potrafi korzystając z kryteriów: ekonomicznych, energetycznych oraz ochrony środowiska dobrać optymalne czynniki chłodnicze w danym rozwiązaniu. | IS_2A_U01 | T2A_U01 | — | C-1 | T-W-6, T-L-6, T-A-3, T-W-1, T-L-2, T-A-1, T-L-4, T-L-1, T-W-4, T-L-5, T-L-3, T-W-2, T-W-5, T-L-7, T-A-2, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
IS_2A_??_U02 Posługiwania się oprogramowaniem do obliczeń obiegów chłodniczych i pomp ciepła. Posiada umiejętność wykonania bilansu cieplnego pomieszczeń dla projektowania urządzeń chłodniczych | IS_2A_U07 | T2A_U07 | — | C-1 | T-L-5, T-A-3, T-A-2, T-L-7, T-L-4, T-A-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3 | M-3, M-2 | S-3, S-2 |
IS_2A_??_U03 Potrafi przy rozwiązywaniu zadań projektowych łączyć wiedzę z ogrzewnictwem i chłodnictwem, wentylacji i klimatyzacji. Dzięki temu uzyskuje efekty skojarzonej gospodarki energetycznej w rozwiązywaniach projektów instalacji. | IS_2A_U11 | T2A_U10 | InzA2_U03 | C-1 | T-L-7, T-L-6, T-A-3, T-L-2, T-L-3, T-A-1, T-L-4, T-A-2, T-L-5 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
IS_2A_??_U04 Potrafi korzystać z nowych rozwiązań stosowanych w chłodnictwie i je adaptować w projektowaniu instalacji chłodniczych lub klimatyzacyjnych | IS_2A_U13 | T2A_U12 | — | C-1 | T-L-4, T-A-2, T-L-6, T-A-1, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-A-3, T-L-3 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Ma świadomość zagrożeń dla środowiska jakie mogą powodować urządzenia chłodnicze, potrafi minimalizować ewentualne skutki zagrożeń. | IS_2A_K03 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-A-1, T-L-3, T-A-2, T-W-6, T-L-7, T-L-1, T-W-5, T-W-1, T-A-3, T-L-6, T-W-4, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W01 Student posiada szczegółową wiedzę o urządzeniach chłodniczych i pompach ciepła i stosowanych w nich substancjach kontrolowanych. Zna zagrożenia jakie może powodować rozszczelnienie instalacji chłodniczej z substancjami kontrolowanymi. Ma wiedzę o wielkościach ciśnień w urządzeniach chłodniczych, pompach ciepła i klimatyzatorach | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
IS_2A_??_W02 Zna wpływ różnych rozwiązań i czynników chłodniczych na środowisko. Zna sposoby zapobiegania emisji substancji kontrolowanych i systemy monitoringu. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
IS_2A_??_W03 Zna róznorodność rozwiązań urządzeń chłodniczych i pomp ciepła. Wie w jakich sytuacjach stosuje się urządzenia wielostopniowe, kaskadowe oraz urządzenia bezpośredniego chłodzenia i pośredniego chłodzenia. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
IS_2A_??_W04 Zna przepisy dotyczące kontroli urządzeń chłodniczych zależnie od substancji i wielkości napełniania zgodnie z normami PN-EN | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
IS_2A_??_W05 Posiada więdzę o tendencji stosowania w chłodnictwie naturalnych substancji jako czynników chłodniczych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U01 Student potrafi korzystać z literatury przedmiotu do rozwiązywania zadań projektowych, potrafi korzystając z kryteriów: ekonomicznych, energetycznych oraz ochrony środowiska dobrać optymalne czynniki chłodnicze w danym rozwiązaniu. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IS_2A_??_U02 Posługiwania się oprogramowaniem do obliczeń obiegów chłodniczych i pomp ciepła. Posiada umiejętność wykonania bilansu cieplnego pomieszczeń dla projektowania urządzeń chłodniczych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IS_2A_??_U03 Potrafi przy rozwiązywaniu zadań projektowych łączyć wiedzę z ogrzewnictwem i chłodnictwem, wentylacji i klimatyzacji. Dzięki temu uzyskuje efekty skojarzonej gospodarki energetycznej w rozwiązywaniach projektów instalacji. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IS_2A_??_U04 Potrafi korzystać z nowych rozwiązań stosowanych w chłodnictwie i je adaptować w projektowaniu instalacji chłodniczych lub klimatyzacyjnych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Ma świadomość zagrożeń dla środowiska jakie mogą powodować urządzenia chłodnicze, potrafi minimalizować ewentualne skutki zagrożeń. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Fodemski F.R., Poradnik: Domowe i handlowe urządzenie chłodnicze, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
- Normy, PN-EN 378-1,2,3,4, PKN, 2011
- Piotrowski I., Okrętowe urządzenia chłodnicze, WSM, Gdynia, 1994
- Rozporządzenia, PEiR nr 1005/2009, 2011
- Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005
- Ustawa o substancjach zubożających warstwę ozonową wraz z aktami wykonawczymi, DZ.U. nr 121 poz. 1263, 2004
Literatura dodatkowa
- Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. Własności cieplne, chemiczne i użytkowe, I.P.P.U Masta, 2004
- Clodic D., Vademecum odzysku czynników chłodniczych, I.P.P.U Masta, 1999